Pidin todella paljon tästä. Tunnelma oli niin vahva, että oikeastaan missään vaiheessa ei keskittymistään voinut herpaannuttaa. Näyttelijöille kaikille plussat, varsinkin Bardemille. Loppu jätti vähän hämmentyneen olon. Se oli jotenkin todella irrallinen. Toisaalta sen voisi käsittää epilogina. Se ikään kuin korostaa elokuvan teemoja. Toisella kerralla se varmasti aukeaisi paremmin. Spoiler Brolinin kuolemasta sen verran, että itse käsitin meksikolaisten nistineen sen. En nyt tarkkaan muista, missä kohtaa siihen viitattiin, mutta minun mielestä Chigurh ei häntä tappanut.
Spoiler Täysin oikein. Bellin saapuessa motellille kuuluu laukauksia ja näytetään meksikolaisten pakenevan paikalta samanlaisella maasturilla kuin alun verilöylypaikalla oli. Meksikolaiset saavat selville Llewelynin olinpaikan, kun Carla-Jeanin äiti möläyttää sen aiemmassa kohtauksessa.
Olihan tämä siis todella hyvä leffa. Coenin veljesten parhaita. Todella tyly elokuva jonka pinnan alla piilee kuitenkin syvempi sanoma. Täytyy kyllä todellakin ihmetellä hieman joitain kommentteja täällä. Varsinkin elokuvan lopusta. Loppupuoli nimenomaan pureutuu syvemmin elokuvan pinnan alle. Jos tämän kattoo puhtaasti huumerahojen jahtauselokuvana (niinkuin monet täällä tuntuu katsoneen) niin varmasti loppupuoli tuntuu irralliselta. Joo paras vaan kuin olis tappanut ne kaikki höhööö... just joo. Jo leffan aloittava monologi tekee selväksi että tässä on pohjimmiltaan kyse jostain muusta kuin pelkästä huumerahojen välienselvittelystä ja lahtaamisesta. Mielestäni elokuvan jokaisella kohtauksella oli tietty tarkoitus. Jotkut täällä oli sentään ymmärtänyt elokuvan paremmin ja en jaksa toistella jo täällä kirjoitettuja asioita mutta esim. Spoiler joku täällä sanoi että kolarikohtaus tuntui irralliselta. Tämäkin mun mielestä puolusti paikkaansa koska yksi elokuvan teemoista oli nimenomaan raha ja sen valta sekä myös sukupolvien väliset erot ja maailman muuttuminen. Aiemmin kun Llewelyn Moss tarjosi rahaa paidasta rajalla kaverit halusi ensin nähdä rahat vaikka toinen on yltäpäältä veressä jne...Tämä tavallaan korosti tämän päivän raakuutta ja tätä sukupolvea. Kaveri halus jopa bissestä rahaa. Autokolarissa Chigurh tarjosi paidasta rahaa ja pikkupoika oli valmis antamaan paidan ilmaiseksi, hyvänen aika kaveri on just ollut onnettomuudessa! Tämä taas mun mielestä kertoi että onko tulevassa sukupolvessa ehkä sittenkin toivoa.... Mutta raha kuitenkin otetaan ja pojat alkaa riitelemään siitä heh, ehkä ei sittenkään. Leffa oli täynnä samankaltaisia hienoja ajatuksia ja juuri nämä hienot oivallukset ja kohtaukset teki mielestäni elokuvasta niin hyvän mikä takaa myös sen että varmasti kestää useammankin katselukerran. Loistava leffa kaikinpuolin. 5/5
Juu. Tässä on eittämättä vuoden paras elokuva, veikkaan ettei edes There Will Be Blood pääse ihan samoihin sfääreihin. Tyhmäähän tuollaista on hehkuttaa tässä vaiheessa kun leffan näkemisestäkin on vasta pari päivää, mutta annetaan nyt fanboy-fiiliksen viedä kerrankin kunnolla. Helposti Coenien paras, ja voittaa mm. Fargon lähinnä vakavuudellaan ja loppuunhiotulla tyylillään. Vaikka tässäkin sitä kuivaa ja mustaa huumoria ajoittain esiintyy, on yleisilme niin synkkä ja rankahko että leffa tuntui ainakin allekirjoittaneelle vaikuttavammalta kuin tuo '96 läpimurto joka on aina ollut minulle "vain" viihdyttävä komedia. No Countryn tarina ja juoni ovat varsin monitasoisia ja kummallisia jopa Coenien standardeilla, eikä yks katsomiskerta missään nimessä riittänyt ainakaan meikäläiselle että elokuva olisi kokonaan auennut. Täysin samaa mieltä. Lopetus on yksi niistä elementeistä jotka tekevät tästä sen mestariteoksen mitä se on. Hämmentävä, jopa hieman absurdi, mutta silti erittäin tyylikäs epilogi on juuri sellainen finaali mitä itse leffalle halusinkin. Se tarjoaa closuren, mutta jättää silti avoimia kysymyksiä ja ajatuksia päähän, ja elokuvaa tulee pohdittua vielä varsin pitkään. Coenit ovat tässä teoksessaan koko ajan kuin kotonaan niissä elokuvallisissa huippukohdissa, joissa useimmat ohjaajat onnistuvat vierailemaan vain ehkä pari kertaa koko uransa aikana. Osaaminen ja tyyli on jokaisella osa-alueella lähes täydellistä niin näyttelyä, vähäistä taustamusiikkia kuin leikkaustakin myöten. Jännittääkin sain pitkästä aikaa ihan tosissaan. Ja kummallisilta tuntuu ihmettelevät kommentit siitä sheriffistä: Spoiler Tommy Lee Jonesin hahmo oli kyllä minun tulkinnan mukaan se avainhenkilö koko tarinassa. Hänestä (ja muista vanhuksista) tämä elokuva kertoo, ja Brolin sekä Bardem olivat vain statisteja vaikka enemmän ruutuaikaa saivatkin. Johan se lopetuskin pelaa täysin ko. hahmon varaan. Ilman muuta *****/*****
Spoiler Toisaalta meni lopussa hotellihuoneeseen ja vieläpä aseen kanssa, joten ei ihan täysin pelannut varman päälle, vaan oli vielä kerran "osa tätä maailmaa" (alun monologi)
Kertakaikkisen hieno leffa. Hieman erilainen kuin odotin, Spoiler rauhallisempi ja eleettömämpi. Tunnelma oli loistava, ja erityiskiitos muutaman muunkin mainitsemalle äänimaailmalle. Musiikkia ei juuri tarvittu, mutta Llewelynin herääminen meksikolaismusiikkiin oli hupaisa kohtaus. Ajoittaisista hymähtelyistä huolimatta yleissävy oli vakava, mutta ei kuitenkaan liian synkkä. Javier Bardemin hahmo oli yksinkertaisesti mahtava, ja jäänee elokuvahistoriaan. Erityisesti alun kuristuskohtaus, ja huoltoasemakohtaus jäivät mieleen. Loppu tuli yllätyksenä, ja vasta silloin ymmärsin että Tommy Lee Jonesin sheriffihän olikin leffan päähenkilö. Hieno loppu kaiken kaikkiaan. Toistaiseksi vuoden paras leffa, tosin Jesse Jamesin lisäksi ei huippuja ole tullut vielä nähtyäkään.
Elokuvaa oli hehkutettu niin paljon, että kerkesin jo luulla ymmärtäneeni koko leffan väärin tai ainakin että jotain varsin oleellista meni kokonaan ohi, mutta tänne kirjoitettujen kommenttien perusteella näin ei kuitenkaan ilmeisesti käynyt. Se, että lopulla on pointti ei tehnyt siitä yhtään vähemmän irrallisen tuntuista ja itsellenikin loppu pilasi ihan kohtalaisen alun. Mielenkiinto pysyi yllä nimenomaan tuohon "tiettyyn kohtaan" asti ja sen jälkeenpä koko homma alkoi tuntua jokseenkin hölmöltä ja lopuksi jäi hieman "tässäkö tää nyt oikeasti oli?" -fiilis. Eli omalla kohdallani tälle elokuvalle kävi valitettavasti samalla tavalla kun kaikkien muidenkin Coenin veljesten elokuvien kanssa on käynyt: kovasti hypetetään, mutta ei vaan iske. Ei huono mutta ei erityisen hyväkään. ***/*****
Leffan näen vasta maanantaina mutta kirja on ainakin pirun hyvä. Kannattaa tutustua. Uskon kyllä että leffa on kova, eikä ainakaan kirjassa lopetus ollut mitenkään odottamaton, miten muuten se olisi voinut loppua? Tosin leffaa en ole vielä nähnyt mutta aika ihme olisi jos loppu olisi hyvin erilainen kirjaan nähden.
Kannattaa kattoa leffa ensin.. En tiedä miten kirja loppuu mutta aika usein kirjassa ja elokuvassa saattaa loppu olla aivan erilainen.
Loppu on sama, pieniä viilauksia lukuunottamatta. Kirjan viimeinen lause on myös leffan viimeinen repliikki.
No Country for Old Men on loistava elokuva. Noin, pois alta heti alkuun. Tämä kuuluu aivan ehdottomasti jokaisen elokuvaharrastajan katsomislistalle. Coenin veljesten parhaimmistoa, ja viimeaikojen tuotantoa silmällä pitäen parhaita kaikenkaikkiaankin. Näyttelijäkaarti on vakuuttava - Tommy Lee Jones alkaa vanheta rankasti, mutta mies oli roolissaan juuri oikean näköinen ja kuuloinen. Rankka ammatti syö miestä ja naama kuluu. Siloposket kuuluu Kalvin Cleinin mainoksiin; ei tähän elokuvaan. Josh Brolin on mies, jonka soisi saavan isompia rooleja useammin. Karakteria löytyy ja todella taidokkaasti toi roolihahmon selviytyjäluonteen esille, kun rapa alkoi roiskua. Menetetyn maan parasta antia oli silti minulle tuiki tuntematon espanjalainen Javier Bardem. Näin uskottavaa psykopaattia ei ole vähään aikaan valkokankaalta tullut nähtyä. Palkkatappajan kylmyys oli kliseitä käyttääksemme - suorastaan jäätävää. Tulevaisuus lienee turvattu jatkossakin Hollywoodin tuotannoissa. Coenien sovitus alkuperäisromaanista lienee onnistunut (kirja lukematta) ja veikkaan Oskareita ropisevan piakkoin. Juoni on julma ja turha. Turhalla tarkoitan koko homman mielettömyyttä. [Spoilereita välttäen] syytä on turha etsiä, kun miestä lakoaa. Menkää katsomaan.
Katsoessani leffaa 1/3 olin koukussa mutta loppua kohden leffa menetti minussa ainakin otettaan. Jotenkin alkoi vaan pitkästyttämään ja loppujen lopuksi odotin vain leffan loppua joka sekin oli nyt mikä oli. Ehkä en tajunnut mitä Coenin veljekset hakevat takaa mutta itse kun menen leffaan niin en halua ratkaista mitään kryptoja vaan nauttia elokuvasta joka pistää katsojan miettimään mutta ei kuitenkaan jätä monttu auki että mitä tässä nyt tapahtu ja yritettiin kertoa loppujen lopuksi. Ehkä en sitten ymmärtänyt leffaa mutta en ole kyllä koskaan niin paljoa Coenin veljesten elokuvista pitänytkään.
Kyllähän kirja kannattaa lukea aina ensin. Silloin ei elokuvan visuaalinen ulkoasu pääse muokkaamaan lukukokemusta. Elokuvan katsomisessa pääsee parhaimmillaan vertailemaan kahta eri näkökulmaa. Tosin yllätysmomentit saattavat puuttua.
"Menetetyn maan parasta antia oli silti minulle tuiki tuntematon espanjalainen Javier Bardem." Mitä leffoja olet harrastanut, jos Bardem on aiemmin tuntematon? Loistosuorituksia aiemminkin, toki tässäkin...
Heko heko. Herra ilmeisesti harrastaa espanjalaisia teoksia enemmänkin - sehän onkin tuiki yleistä. Joka viikko on ensi-iltojakin. Maailmassa on sen verran monta elokuvaa, että kukaan ei ehdi elinaikanaan katsomaan niitä kaikkia. On tuossa listalla aikaisempi Oscar-voittajakin, ja nyt kun näyttelijän tiedän, taidan hänen tuotantoonsa tutustuakin. Collateralin roolia en edes muistanut.
no heko vaan, on noi Almodovarit, Kinkkua kinkkua (josta tosin en pitänyt) jne. moneen kertaan nähty. Ja ihan YLEkin tainnu esittää... Mutta Meri Sisälläni nyt ainakin on saavuttanu vähän isompaakin yleisöä, kannattaa ehtottomasti tsekata:thumbsup: Oscareista en yleisesti ottaen hirveesti perusta, mutta tänä vuonna tuntuu menneen ihan ok rainoille.
Meri Sisälläni on kyllä hieno leffa. Laatudraamaa ja aivan yhtä hienon roolisuorituksen Bardem tekee myös siinä leffassa. Suosittelen.
Aika mielenkiintoisia arvioita elokuvasta. Omasta mielestä tuo nyt ei ollut niin erikoinen, ja erityisesti sen saama Oscar yllätti. Mielestäni Coenin veljesten tuotannossa hieman keskivertoa parempi tekele, mutta aivan viimeisestä kyllä paras. Kokonaisuutena tyylipuhdas elokuva, kuten esim. samojen tekijöiden "Man who wasn't there", vaikka teemat hyvin erilaisia ovatkin. Kyllä tästä 4/5 pistettä pitänee antaa, vaikka hetkittäin olisin kaivannut lisää syvyyttä hahmoihin. Viihdyttävä tämä ei välttämättä ole, eli ei tusinaleffojen ystäville.
Voisin sanoa olevani samaa mieltä kautta linjan. Leffa kyl yllätti positiivisuudellaan. Spoiler Se oli hienoa että leffan räiskintä ei ollut siellaista päätöntä ryskettä vaan juuri sellaista mielenkiintoista kissa ja hiiri leikkiä. Tosin koko leffahan ei olisi päässyt edes alkuun jos olisin itse ollut samassa tilanteessa. Rahat löydettyäni en todellakaan olisi enään mennyt samlle pellolle ja olisi rahat kätkenyt jonnekkin vähän parempaan paikkaan. En tietenkään samassa laukussa vaan jossain pussissa, samalla löytäen sen lähettimen. Mut tämä nyt oli tätä perus pellossa elävien jenkkien jajtuksen kulkua. Minun mielenkiintoa leffa ei todellakaan laskenut missään vaiheessa. Itseasiassa odottelin jatkuvasti uusia kohtia jolloin Bardem saa lisää ruutuaikaa.