Tuli katsottua kyseinen teos sitten sunnuntaina kokonaan, vaikka aluksi meinasinkin katsoa vain osan ja mennä aikaisin nukkumaan, mutta elokuvaa ei voinut vain jättää kesken. Eli erittäin hyvä elokuva. Javier Bardem veti jäätävän hienon suorituksen ja varasti shown täysin. Mielelläni olisin katsonut hänen menoansa enemmänkin. Myös Josh Brolinille kovat pisteet. Katselin tässä viikonloppuna myös tuota Eastern Promises -leffaa, jota pidin loistavana, mutta Menetetty maa oli vielä parempi. 5/5 eli aika kovat pisteet.
Jep, kyllähän tuo kovasti pitää otteessaan toisellakin katselukerralla. Hieno teos kaikin puolin, mallisuoritus siitä miten tehdään hitaasti etenevä mutta viihdyttävä elokuva.
Ei oikein sytyttänyt. Koko ajan tuli mieleen mitä mainioin Fargo paitsi että tämä oli yksitotisempi ja vähemmän vivahteikas.
Paranee joka katselu kerralla, ja kolmannella kerralla katsottuna (humalassa) tajusin täydellisesti myös loppupuheen.
No Country for Old Men (2007) Minusta tämä oli oikein viihdyttävä ja hyvä elokuva, mutta ei kuitenkaan klassikoksi nouseva teos. Elokuvan suurimmat ansiot liittyvät päähenkilöiden Javier Bardemin (Anton Chigurh) ja Josh Brolinin (Llewelyn Moss) sujuvaan näyttelemiseen ja onnituneeseen roolitukseen sekä elokuvalliseen tarinankerrontaan. Ensimmäinen päähenkilöistä jääkin varmasti mieleen yhtenä 2000-luvun kylmäverisimpänä tappajana. Brolinia luulin taas pitkään Kris Kristoffersoniksi. Elokuvassa rinnakkain kulkee eläköityvän poliisin tarina, jonka olisin toivonut liittyvän ja kietoutuvan paremmin pääjuoneen. Ehkä siten myös odotin tavanomaisempaa juonien yhteenkietoutumista ja synteesiä loppukohtauksessa - mikä taas osoittautui todelliseksi pettymykseksi. 4 Oscar pystiä kertoo, että akatemia oli varmasti ihastunut Menetetyn maan elokuvalliseen tarinankerrontaan sekä sujuvaan tarinaan, mutta kuinkahan kauas kuvaus-Oscar on jäänyt?
Bardem pystyi paikantamaan ilmanvaihtokanavassa olevan rahasalkun, jossa oli radiolähetin, mutta todellisuudessa se ei onnistuisi. Lähettimen lähetysteho on pieni, ja metallinen kanava, joka päättyy iv-koneeseen ja huoneistoissa tiiviisiin metalliritilöihin, muodostaa sellaisen faradayn häkin, joka blokkaa käytännössä kaikki rf-signaalit. Jos Brolin olisi tiennyt lähettimen olemassaolosta, kanava olisi juuri ollut paras sijoituspaikka, mutta toisaalta lähetin olisi tietenkin kannattanut hävittää jo aikaisemmin. Mutta elokuva on aina elokuva, ja joskus mutkia täytyy vetää suoriksi...
Elokuvan juoni ei ole aukoton muiltakaan osin, huolimatta kolmesta kreditoidusta käsikirjoittajasta. Ja vaikka Mossin rooliin on saatu tyhmyys tiivistettyä tavalla, joka vetää vertoja mille hyvänsä perävaunupuiston peelolle, kompastuu kässäri itsessään helmasyntiin alleviivaamalla hahmon stereotyyppistä typeryyttä sijoittamalla rahojen penkomisen ja sitä myöden lähettimen löytymisen hetkeen, jolloin koko kuvion älyttömyydestä ei mitenkään ole enää paluuta. Heikommankin päättelykyvyn omaava olisi läpikäynyt rahatukut perusteellisesti jo salkun löytymisen yhteydessä pelkän adrenaliinin voimalla, ja tilanteen epätodellisuuden pakottamana. Eikä vähiten paikan sijainnin tähden, todistajia mailla eikä halmeilla. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
Jaa en tiijä onko todella tyhmä mutta kun asiaa pohdin ja miten olen aiemmin toiminut niin. En läheskään varmasti olisi älynnyt penkoa rahoja lähettimen ynnä muun varalta silloin kun olisin löytänyt ne. 80 luvun alussa kun tuollaiset lähettimet olivat muutenkin niin harvinaisia. Olen tullut vasta 2000 luvun aikana todella vainoharhaiseksi ja pelkään lähettimiä ja kameroita jopa keskellä metsää kun riistakameratkin ovat niin halpoja nykyisin. Spoiler leffan loppu oli kyllä nerokas kun Javier tappoi sen naisen mutta sitä ei näytetty katsojille. Sitten Javier tarkisti oliko kenkiin jäänyt verta. Sen olisi viimeistään pitänyt hyvään uskovankin katsojan tajuta että nainen kuoli mutta yksi katsoja ei ainakaan tajunnut vaan halusi uskoa että jätti naisen henkiin
Ajatus mahdollisesta seurantalaitteesta ei välttämättä olisi pääprioriteetti kahden miljoonan dollarin pottia pengottaessa, tapahtuman ajankohtaan takertumatta, vaan (sanomattakin selvää) terve järki, joka vaatii vastauksia. Ja mitä puolestaan tulee spoilerin takana mainitsemaasi kohtaukseen, niin sanoisin, että vastaavia "nerokkuuksia" mahtuu 15 tusinaan. Kaltaisia filmauksia ei tarvitse kaukaa hakea. Näin sanottua todettakoon, että Menetetty maa lukeutuu myös allekirjoittaneen mielestä varsin salonkikelpoisiin valtavirta elokuviin.
Spoiler Nerokasta oli myös mielestäni se että brolin tapettiin yllättäen leffan puolivälissä kun katsoja on pitänyt häntä pääesittäjänä ja kovana tyyppinä joka todennäköisesti hoitaa homman. Harvassa leffassa lienee tapahtunut noin yllättävää?
Juu itse olisin 80 luvun alussa varmaan häipynyt paikalta mahdollisimman pian ja tutkinut salkun myöhemmin tarkkaan mutta jos on tälläinen vaimo niinkuin brolinilla oli niin tilaisuus ei välttämättä tule heti jos sen aikoisi kotona tehdä. Mutta ehkä olisi voinut matkan varrella mennä jonnekin syrjäiseen puskaan ja siellä tehdä sen.
Voi jeesus nyt taas... vaikka kuinka ja monessa. Ensiarvoisen tärkeää tässä yhteydessä on mielestäni muistaa niinkin vaatimaton tabuja rikkonut klassikko kuin Alfred Hitchcock'n Psyko (1960), joka jo toisen näytöksen etkoilla tekee yleisölle varsin selväksi, ettei kyse ole siitä naisesta, vaan tästä miehestä. Tämä siis vastauksena edelliseen spoileri-viestiin, vaikka nyt jäikin lainaamatta.
niinpä tosiaan enpä muistanut psykoa vaikka sen olenkin katsonut. Tosin tässä toisessa leffassa se tehdään hienommin. onkko muita esimerkkejä kyseisestä tyylistä? Kiinnostaa vain kun nyt lyö itsellä tyhjää vähän tuolla päässä kun ei tule mieleen.
Moni asia on usein vähästä kiinni. Jos Brolin ei olisi herännyt yöllä miettimään haavoittunutta, janoista meksikaania, kaikki olisi käynyt paremmin. Tyhmääkö vai ei, mutta siitä hän joutui maksamaan.
Niin tyhmää tai sitten liikaa tunteilua kun hän ei vain yksinkertaisesti ollut paatunut tappaja. Niin hän ei voinut unohtaa meksikaania se oli hänen virheensä.