Beethovenin musiikkia on ihailtu 200 vuotta. Mitenköhän on Jimin ihailun laita vaikkapa 100 vuoden kuluttua? Eli vaikka sinä vaihdat Beethovenin Jimi Hendrixiin niin musiikin historia ei taida sitä tehdä. Minä ymmärrän Beethovenin jousikvartettoja ja tajuan miksi heppu ei "hevillä" musiikin historiasta pyyhkiydy. Sinulle taitaa olla vaikea tajuta että erilaisia musiikin tyylejä voi kuka tahansa oppia ymmärtämään ja siten nauttia niistä kunhan vain heittää ennakkoluulonsa romukoppaan. Miten se olisi sinulta pois jos joku päivä pystyisit nauttimaan Beethovenista Jimi Hendrixin ohella? Sen verran kiukkuisia on kommenttisi useita plazalaista kohtaan että klassisen musiikin kuuntelu tekisi hyvää, ihan oikeasti. Toisilla ihmisillä on valistunut maku ja muiden maku lähestyy sitä. En minä täällä ketään väheksy tai aliarvoi. Kunhan nyt ravistelen että tutustukaa nyt hyvät ihmiset ihan oikeasti hyvään musiikkiin. Ei siitä ole kuin 10 vuotta kun minäkin vielä suhtauduin negatiivisesti klassista kohtaan joten kyllä minä ymmärrän miten sinä ja muut ajattelette. Beethoven vei musiikkia huikeasti eteenpäin. Esim. hänen myöhäiset jousikvartettonsa olivat vallankumouksellisen edistyksellisiä aikanaan.
Kiva kun musiikki herättää tunteita! Aivovaurion omaaminen :hitme: sekä paskanjauhanta (toivottavasti ei raiskaaminen) taitaa kuulua myös muidenkin kuin threadin aloittajan valikoimaan.
Toivotan onnea valitsemallasi tiellä. Olet rajannut valtavan määrän upeaa musiikkia itseltäsi. Onneksi muutakin tosi hyvää musiikkia maailmassa on kuten Jimi Hendrix. Antoisia musiikkihetkiä! :naminami:
Älä unohda orkesterin suurentamista, uusien soitinten tuomista mukaan sekä 9.sinfoniaa suurine kuoroineen ja solisteineen ensi kertaa sinfoniassa. Sen vois laittaa yhdeks biisiks mun top5:een.
En tietenkään mutta otin jousikvartetot esimerkiksi koska ne Beethoven kehitti huippuunsa toisin kuin sinfoniat jotka merkittävästi kehittyivät vielä romantiikan ajan säveltäjien toimesta.
Klassista tuntevilta kysyisin, että mikä kappale soi Stanley Kubrickin Barry Lyndonin taustalla? Tarkoitan kappaletta, jota taustalla (muistaakseni) soitetaan eniten tai ainakin se jäi parhaiten mieleen. Kappale on myös ensimmäinen elokuvassa kuultava musiikki. Kyseessä on aika hidas ja synkähkö kappale. Imdb:n mukaan vaihtoehtoja ovat: * "PIANO TRIO IN E-FLAT, OP 100 (second movement)" Composed by Franz Schubert Piano: Anthony Goldstone cello: Moray Welsh violin: Ralph Holmes * "GERMAN DANCE No.1 IN C-MAJOR" Composed by Franz Schubert * "CELLO CONCERTO IN E-MINOR (3rd. movement)" Composed by Antonio Vivaldi Conducted by Rudolf Baumgartner (Festival Strings, Lucerne) Cello: Pierre Fournier * "CONCERTO FOR 2 HARPSICHORDS AND ORCHESTRA IN C-MINOR (adagio)" Composed by Johann Sebastian Bach Harpsichords: Karl Richter and Hedwig Bilgram The Munich-Bach Orchestra * "THE BARBER OF SEVILLE (cavatina)" Composed by Giovanni Paisiello * "IDOMENEO (march)" Composed by Wolfgang Amadeus Mozart * "HOHENFRIEDBERGER MARCH" Composed by Frederick The Great * "TIN WHISTLES" Composed by Sean O'Riada Tin Whistles: Paddy Moloney and Sean Potts * "WOMEN OF IRELAND" Composed by Sean O'Riada Performed by The Chieftains * "Women of Ireland" Composed by Sean O'Riada Harp: Derek Bell * "PIPER'S MAGGOT JIG" Traditional * "THE SEA MAIDEN" Traditional Performed by The Chieftains * "BRITISH GRENADIERS (fife and drum)" Traditional * "LILLIBURLERO (fife and drums)" Traditional Arranged and conducted by Leslie Pearson
Umm, siis oletko sinä nyt ihan tosissasi? Ethän sinä voi mitenkään tietää etteikö Hendrixin arvostus nousisi vaikka ylemmäksi kuin Beethovenin? Miksikö? No siksi koska aikaa ei ole kulunut vielä tuota 200 vuotta. Minä en nyt käsitä miten sinä voit sanoa, että klassinen musiikki on absoluuttisesti parempaa koska sitä on kuunneltu X aikaa ja rokki/hevi ei koska sitä ei ole tehty edes 100 vuotta vielä. Etkö oikeasti itse tajua miten helvetin typerä tämä sinun logiikkasi on? Hyvä 71db :thumbsup: Juuri tätä minä hain. Nyt sitten syytät kuuntelemaani musiikkia siitä etten jaksa katsella kaltaistesi oman elämän sankareiden paskan jauhantaa. Olenko minä sanonut ettei joku saa kuunnella klassista? Olenko minä sanonut ettei joku saisi kuunnella sekä klassista ja Hendrixiä? Enpä ole. Tämänkin tietäisit jos et olisi niin kiireellä väittämässä jokaiseen asiaan vastaan vaan lukisit mitä toinen kirjoittaa ja koittaisit ymmärtää niitä. Eikös se juuri tässä ole se asia mitä peräänkuulutat? Sanoin ainoastaan, että minä en jaksa katsoa kun sinä tyrkytät fanaattisesti klassista jokaiselle ja tässäkin tilanteessa taas oletat että klassinen korjaisi jotain. Olet muuten juuri sellainen elitistinen ******* mistä aikaisemmin sanoin. Joo, aivan takuulla ymmärrät. Siltä se vaikuttaakin. Jos minä alan tykkäämään yhtäkkiä jostain asiasta niin en minä oleta että muut siitä tykkäisivät ikinä. Oletko joku universaali jumala jota kaikkien pitäisi jäljitellä ja jonka makua kaikkien maut heijastelevat? Eiköhän jokainen fiksu ihminen osaa itse omilla korvillaan kuunnella mikä kuulostaa hyvälle ilman että fanaattiset apinat tulevat syöttämään kurkusta alas väkipakolla jotain. Niin joo, mitenkähän ne jousikvartetot poikkesivat niistä aiemmista tai soittimien lisäämiset tai edes laulun tuominen? Kerro mulle yksikin esimerkki mitä Beethoven teki mikä olisi edes puoliksi verrattavissa siihen mitä Chuck Berry teki luodessaan kokonaan uuden musiikkityylin joka mullisti oikeastaan koko maailman musiikin lopulta. Voisikohan olla niin, että nykyajan ihminen on huomannut että klassinen musiikki kuuluu siihen aikakauteen kun talot valaistiin päreillä. Muu maailma on siirtynyt jo eteenpäin ja sinä taannut taaksepäin. Katso, voi sen noinkin ajatella. Kiitos. Suoraan sanottuna minua ei kiinnosta SINUN upea musiikkisi. Minä tahdon MINUN upean musiikkini. Kyllä tämä taitaa kuule mennä paremminkin niin päin, että sinä rajaat itseltäsi ja muilta pois paljon hyvää musiikkia jumittamalla yhteen genreen. Minua ei tuollaiset rajoitukset koske. En kuitenkaan aio klassista kuunnella yhtään sen enempää kuin nykyäänkään ihan puhtaasti siitä syystä, että en löydä siitä mitään hienoa. Kiinnostavuus asteikolla klassinen menee sinne Britney Spearsin kanssa samoille viivoille. Itse asiassa Britney taitaa kyllä noista vähän ylemmäs, sillä on sentään aina loistavasti kuvatut ja valaistut musiikkivideot mikä onkin kyseisen musiikkigenren ainoa hyvä puoli.
Jokainen voi vapaasti kuunnella, ajatella ja sanoa mitä ajattelee, myös musiikista. Kuitenkin erään maailmanhistorian merkittävimmän säveltäjän tuotannon nonsoleeraaminen ja nimittäminen "viulun raiskaajaksi" kertoo vain kirjoittajan tietämättömmyydestä ja sivistymättömyydestä. Jatka vain samaan intellektuelliin tyyliisi, annat fiksun kuvan itsestäsi kaikille. :OI
No mutta onneksi meillä on sinut täällä parantamassa plazan älyllistä ilmapiiriä. Miksi muuten minulla ei ole oikeutta sanoa klassisen musiikin säveltäjiä miksi haluan, mutta teillä on oikeus sanoa muiden musiikkilajien säveltäjiä ja esittäjiä miksi haluatte? Jos muuten tarkemmin käymme ruotimaan tuota, niin viulun raiskaajahan ei haukkumanimenä vähemmän historiallisia & musiikillisia ansioita yhtään mitenkään. Se vain ainoastaan kertoo, että itse pidän kyseisen henkilön musiikkia viulun raiskauksena. Jatka vain samalla logiikalla, annat fiksun kuvan itsestäsi kaikille. Tälläiset hassut välikommentit ovat aina niin... piristäviä. Haha. Ja ruoho kasvaa
En ole arvostellut minkään musiikkityylin mitään edustajia "raiskaustyyliin" enkä muutenkaan. Joten en kuulu "heihin". Saivarrella voi sanomisiaan myös loputtomiin. Ehkä vaikka joku vähän Hendrixiä rauhallisempi musiikki voisi tosiaan auttaa sua. Ei sen pakko oo olla klassaria.
Tällä hetkellä soi Johnny Cashin American Records III, onko tarpeeksi rauhallista? Jos sinulla ei ole oikeasti mitään fiksua sanottavaa aiheeseen muuta kuin natinaa minun kirjoituksistani niin voit itkeä yksityisviestillä jatkossa, älä jaksa tähän ketjuun kirjoitella.
On rauhallista musaa, joo voin lopettaa "itkemisen" tähän kirjoitukseen, jätetään "natina" sun yksinoikeudeksesi, olethan "eturivin sälli". Ihan fiksu liike sulta editoida noi takarivi puheet. :thumbsup: Piis&rispekt.
Jeps, ne takarivi puheet lähti itse asiassa sen takia, että otin pois sen koko "en puhunut sinusta" jutun koska olisit sen aivan takuulla käsittänyt sen väärin mikä olisi taas johtanut siihen, että olisin joutunut keskustelemaan kanssasi enemmän mikä taas ei ole kovin mieluisaa. Takarivillä tarkoitin sitä, että et ole ollut kovin aktiivinen keskustelija tässä vaan olet lähinnä huudellut sieltä takarivistä jotain paskaa sinne väliin mikä ei juurikaan asiaan kuulut. Joten kyllä, minä ja 71db taidetaan tässä olla niitä eturivin sällejä tällä hetkellä. Eikö tunnu hienolta olla edes joskus oikeassa elämässään?
Sinähän tunget sanoja suuhuni niin että meinaan tukehtua! Jimi Hendrixistä emme voi sanoa mitään, hän on 100 vuoden kuluttua joko unohtunut tai sitten palvottu tai jotain siltä väliltä. Jää siis nähtäväksi. Beethovenin asema on kuitenkin jo vakaaksi todettu joten siitä todellakin voi jo sanoa että hyvää on. En ole myöskään väittänyt klassisen musiikin olevan parempaa vaan sanonut että pirun hyvää on ja jokainen voi siitä oppia nauttimaan. No en niinkään sinun musiikkiasi (tarkalleen en tiedä mitä kuuntelet) vaan ylipäätään nykyistä populäärimusiikkia missä ei keskimäärin ole juhlimista. Olet varmasti samaa mieltä. Ei tämä ole mitään fanaattista tyrkyttämistä vaan suosittelemista. Taitaa sinua vaan harmittaa kun ei klassinen uppoa. Ei tämä nyt niin vakavaa ole, jokainen kuuntelee mistä pitää. :king: Et ole vieläkään ymmärtänyt miten laaja klassisen musiikin maailma on. Vaikka pitäisit klassisesta voisimme silti riidellä onko Verdi hyvää vai ei. Klassisen musiikin ystävillä on omat suosikkinsa ja muista ei niin välitetä. Minä en kuuntele Verdiä, se on minusta kankeaa ja typerän kuuloista vaan minä diggailen Puccinia. En kuunteli Lisztiä mutta Chopin menettelee jne. Eli tarkoitus ei ole vääntää muiden makua samaksi vaan vihjaista musiikin aarreaitasta josta jokainen löytäköön mitä löytää. Musiikin suhteen ihminen on sellainen että se mihin on totuttu kuulostaa hyvälle. Siksi jumiudutaan helposti. Tätä ilmiötä vältettäköön tutustumalla muuhun musiikkiin avoimin mielin. Kyllä ne poikkesivat. Ei klassinen musiikki ole mistään tyhjästä ilmestynyt vaan se on kehittynyt ja muuttunut vuosisatojen aikana. Beethoven kehitti jousikvartottojen muodon äärimmilleen. Vaikea tätä on selittää ihmiselle joka ei kyseisestä musiikista mitään tajua. Mitä mullistavaa Chuck Berry teki? En tiedä joten kiinnostaa kuulla. Juuri näin ajattelin 10 vuotta sitten. Onneksi en enää. Klassisen musiikin tärkeimpiä sanomia on että maailma ympärillä muuttuu, ihmiset ei. Ihan samaa iloa ja surua koemme kuin ennenkin on koettu. Jean-Philippe Rameaun (1683-1764) luoma sointuoppi pätee edelleen nykymaailmassa. Minulla on katse niin historiaan, nykyhetkeen kuin tulevaisuuteen. Kuuntelen hyvin monellaista musiikkia. Autechren musiikki esimerkiksi on "kohtalaisen" futuristista. Valitettavasti se ei ole minun musiikkiani, en ole säveltänyt siitä nuottiakaan En ole myöskään ainoa ihminen joka siitä pitää. Mistä ihmeestä sait päähäsi että olen jumiutunut yhteen genreen? En nyt vain ole puhunut new agestä, soft rokista, popista, minimalismista, housesta, break beatistä, speed garagesta, neurofunkista jne... ...en viitsi hirveästi suositella niitä koska kyseiset musiikin tyylit eivät ole ehtineet osoittaa elinvoimaansa pitkässä juoksussa jos sitä nyt edes on.