Olihan siinä 9400 sessa ihan jees kuva. Ei vaan sopinu ainakaan suorilta mun passiivi touhuihin kun oli niin kova shifti väreissä lineaarisen polarisointi filtterin kanssa eikä jaksais filttereitä vaihtaa. Kai se tarvii jvct hommata viä ennenkun 7900 poistuu markkinoilta. Tai sitten venailla. Olishan se kova peli vieläkin.
passiivi 3D touhuihin. kaksi tykkiä, yksi per silmä. kanava jako tehdään polarisaatio suotimilla. Mahdollisuuksia on muitakin, kuten esim dolbyn valkosenvalon monitaajuus filtterit tai omegan vastaava. Eli siis koska ulostulo epsonissa on polarisoitu tiettyyn orientaatioon ei oikein voi käyttää suoraan esim 45/135 lineari suotimia koska väreissä tapahtui colorshiftiä heti kun filtterit vei valotien eteen. varmaan jollain toisilla filttereillä onnistuis mutta en jaksa lähtee vaihtamaan filttereitä. helpompi valita tykiksi semmonen minkä ulostulo on polarisoimaton kuten esim jvc tai sony. Epsoni olis kyllä ollu kivan valovoimanen. Toisaalta voishan sitä testata noita multiband filttereitä kun semmosetkin on hyllyssä, tiä perkule pitäiskö kuitenkin hakee testiin himaan epsoni.
Okei! Vaikuttais vähän siltä ettei taida olla vapaa-ajan ongelmia Ihan vaan uteliaisuudesta! Mitä tuolla "passiivi" touhulla saavutetaan verrattuna vaikkapa tuohon Epsonin omaan 3D-versioon? Ei ole tullut laseja hankittua, niin en ole edes tuotakaan päässyt vielä katsomaan.
Näin mututuntumalla heitetään että 2 tykkiä = tupla valoteho kaikkeen materiaaliin, joka etenkin näkyy mm. 3D :ssä. (tosin, musta taso taitaa myös heikentyä?)
Passiivisessa versiossa yksi iso etu on se, että kuvan päivitystaajuutta ei tarvitse jakaa eri silmille. Ei siis ole kyse leffan frameratesta (esim. 24hz tai 30hz) vaan siitä, miten usein tykki päivittää kuvaa (yleensä aika monta kertaa per frame). Tuo jakaminen aiheuttaa kuvaan välkkymistä. Esim. juuri mainittu JVC X7900 olisi muuten todella hyvä 3d-tykkikin, mutta alhainen 96Hz päivitystaajuus 3D-katselussa aiheuttaa 3d-kuvan selkeää välkkymistä. Passiivikatselussa molemmat silmät päivittyvät tykin normaalilla päivitysnopeudella, joten kuva ei välky.
Kuinkas helppoa on kahden tykin kohdistaminen -voisi kuvitella että vaatii hieman askartelua? Meinaan vaan kun olen audiopuolella silloin tällöin testaillut ja yrittänyt saada esim. CD-soittimen ja Tidalin soittamaan samaa kappaletta yhtä aikaa, jotta olisi helpompi vertailla vaikkapa äänenlaatua?
Masterson osaisi paremmin vastata. Mutta veikkaus on, että kun signaali jaetaan tykeille samasta lähteestä, niin mikäli tykit on säädetty samalla lailla niin viiveitä ei sen suhteen ole. Eli kuvat toistuvat yhtä aikaa. Ainakin teoriassa. Sitten kuvien kohdistaminen päällekkäin vaatii vähän säätöä. Esim. jos konvergenssi on erilainen, niin sitten pitää jo alkaa oikeasti värkkäämään. Mutta Masterson varmasti osaa kertoa jokaisen yksityiskohdan, kun on noiden juttujen kanssa touhunnut. Itse vain unelmoin.
Lähinnä tuota tarkoitin! Männä vuosikymmenellä minulla oli Seleconin CRT.-tykki ja vajaan kymmenen vuoden aikana en onnistunut täysin kohdistamaan värejä! Voihan tietysti olla ettei sitä ristikkoa edes saa täysin kohdilleen?
Itsellä singnaali menee ensin Geobox501 3DDemultiplexeriin joka synchaa ja splittaa streamin juurikin vasemmalle ja oikealle tykille. Ulostulo on kylläkin vain 1080p@50/60Hz per tykki. No kalliimmilla laitteilla onnistuu muukin mutta sitten hypätäänkin jo monin kertasiin tuhansiin euroihin multiplexerin hinnassa. Suurin etu itsellä passiivissa on se että mun käytöstä 90 prosenttia on pelaamista ja tolla multiplexerilla on mahdollista käyttää systeemiä nvidia certifioituna näyttölaitteena ja näin ollen voin hyödyntää nvidian 3dn 1080p@120hz ulostulon kun suurimmalla osalla ellei kaikilla tykeillä rajoitu tuo frame sequential tuki 120hzllä 720p resoihin... nooo nvidia kyllä juuri lopetti suportin joten kaikki on nyt auki miten tulevien pelien kanssa käy. Mutta on se vaan makeeta pelata isolta ruudulta 3dnä vaikka jotain metro exodusta jne. vähän eri comfort level kun hikimaskien kanssa. Brightnes on toinen etu passiivissa, tottakai kaksi tykkiä... ei musta mun mielestä mitenkään kärsi, vois sanoa melkein että paranee. ainakin tason puolesta. filtteri välissä laskemassa valoa hiukan ja lasit vielä snadisti lisää mutta kun lasketaan yhteensä tykkien valoteho jää se kuitenkin korkeammalle kuin yksi aktiivi tykki. Crosstalk on erittäin vähäinen. Itsellä on parempi setti crostalkin suhteen kun ruotsin Imax. Ainoa miinus on polarisation säilyttävien screenien kanssa että väkisin on shimmeryä kuvassa. 3Dssä se harvoin häiritsee mutta 2D mies melkein laittais eteen dropdownin tai jotain. Itsekkin mietin vähän sähkö dropdown kangasta uuteen mestaan screenin eteen. Passiivi 3D on siitä ihan ***seestä että kun siihen satsaa ei siitä viitti sen takia enään luopua ja on se vaan niin mukava katsoa että siinäkin on toinen syy. Ihan persiistähän se on sillon kun pitäis tykkiä ostaa kun täytyy hommata se kaks. Ihan niinkun yks ei olis tarpeeks kallis jos on vähänkään kalliimpi maku tykkien suhteen. Niin kohdistuksesta. Geoboxissa on warp toiminto, pixel per pixel tyylinen digitaalinen manipulaatio mahdollisuus. Ite oon käyttäny sitä koska se sumentaa niin vähän kuvaa. Periaatteessa kuvan ei tarvi ihan kohdakkain ollakkaan 3dtä katsottaessa koska melkein aina on seperaatiota. Tärkein on että kuvan pixelit on samassa korossa. sivu suunnasa ei niin väliä mutta tolla saa kyllä halutessaan ihan 2D katottavan kuvan. joten Suoralla kankaalla Lens shift olis ihan riittävä saamaan kuvat kohdistettua 3Dtä varten. 2Dnä vedän suoraan filttereiden läpi, ei jaksa irrotella ei valoteho niin paljon leikkaannu. Mulla olis 3DLut boxitkin tossa eeColorilta tarkaan säätöön, rupes vaan hajoon toi toinen mitsu samoihin aikoihin niin en oo niitä nyt käyttänyt mutta ajattelin ottaa käyttöön seuraavassa setissä mikäli se nyt sitten tosiaan toteutuu. niin ja unohtu sanoa että toinen syy warpin käyttöön on että mun kangas on kaareva ja kaikki voi kuvitella mitä maksaa kaks linssiä sitä varten ja kuinka paljon se taas tuo lisää ongelmia mukanaan... Ja kaarevuus on kankaan hotspotin kurittamiseen
Syvä kumarrus ja hattu pois päästä, mikäli semmoisen omistaisin! Tätä voisi jo kutsua harrastamiseksi ! Tuosta kankaan kaarevuudesta. Edellisellä Panasonicin tykillä hotspot hieman häiritsi ja mietin tuota kaarevaa kangasta. Epsonin laitoin sitten hieman kauemmas joten ei aivan niin paljon satu silmään. Mutta kaarevan kankaan hyvät ja huonot puolet -osaat varmaan jotain kertoa?
En mä senkummemmin keksi mitään huonoja puoli kaarevasta kankaasta. normi standardeilla kun sen kaarevuuden tekee (en nyt muista asteita) ei sen mun mielestä kauheesti tee eri terävyyttä reunoille tai keskelle. Ite hommasin alumiini kankee (en muista mittoja) jotain 40-50mm x 20mm varmaan ja taivutitin ylä ja ala rangan jossain firmassa jyväskylässä. Ajelin yks päivä sinne ja venailin muutaman tunnin ja ajoin kotiin. kehykseen vaan ennen taivutusta suoralla lattialla kyhäilee ja porailee kulmaraudat sisä ja ulko puolelle kulmiin. helppo koota sit taivutuksen jälkeen. sitten maun mukaan joko valmis kangas tai kapalevyä tai kuten itse viimeksi ostin jotain muovipintaista foami levyä. toinen puoli oli jo maalattu pohjiin valkoseks. Vaahto-PVC Forex Classic valkoinen 2x1560x3050mm... ajattelin että 2mm on liian ohut mutta lisäsin muutaman välitolpan niin taivutettuna runkoon ihan jämäkkä on. Ja ongelmana oli viä noin ison levyn tuonti tänne ylös, sain sen maalattuna vielä sen verran rullalle että pystyin tuomaan rintsikan rapuissa ylös. ja kehys tuli mukavasti palasina. kehyksen kiinnitin sienään ennen kangasta sovittamalla peltisiä hyllyn kannattimia 6kpl muistaakseni. Mutta en mä kaarevaa kangasta laittais muuta kun just hotspotin takia. Tai kai se on hiukan filmimäisempi mutta toisaalta en nää silti siinä tarpeeksi syytä. Kiva kokeilu Ja on se toisaalta semmonen mitä harvalla on kun ne tuppaa maksamaan aikas hunajaisesti commersial puolella jos valmista haluaa.
offtopicina .. Meillä on töissä (simukäytössä) valkokangas jonka kaarevuus on 180 -astetta eli puoliympyrä. Tämän puoliympyrän halk on muistaakseni 8m. Tämä tosin on toteutettu 3 :lla projektorilla.
Joo toi vaatiikin jo 3. toi on toinen tapa käytää useampaa projektoria. Teillä on varman joku softa siihen warpiin ? millä pyöritätte simuja, joku quadro ?
Juu yhdessä on nippu quadroja ja yhdessä oli muistaakseni 3 kpl RTX 2080 Ti :tä. Nwarp taisi olla nyt käytössä.
Juurikin noin. Eli toinen kuva vasemmalta esittää tilannetta, miten upscaling mielelestäni pitäisi tehdä aina. Koskaan ei saisi alkaa arvailemaan pikseleitä, kuten kolmannessa kuvassa. Koska se lisää kuvaan aina pehmennystä, koska kuvainformaatio ei lisäänny ja skaalain ei voi tietää, mihin niitä pikseleitä pitäisi arvata. Toki oikeasti hyvät algoritmit tekevät niin hyvää jälkeä, että käytännössä siitä ei haittaa ole. Mutta puristina itse ottaisin tuo ilman arvausta tehtävän up scalingin. Varsinkin sitten, jos se arvaaminen yhdistetään vielä eShift 4K:hon, niin lopputulos ei välttämättä ole silmiä hivelevä, kuten JVC:n kanssa on tilanne. Tosi 4K on sitten selkeästi parempaa. Kuten myös eShiftillä katsottu 4K-materiaali, kun verrataan FullHD-kuvaan.
Se vaan kun kaikkien laitteiden on arvattava jossain määrin koska on olemassa muutakin tavaraa kuin 1080p ja 4k.