Kuulostaa näiden keskustelujen perusteella vähän siltä, että Full HD tykin (JVC DLA-X35) päivityksestä 4K-aikaan tulisi käytännön ongelmia HDR:n kanssa, jos ei hanki suoraan JVC N-sarjan tykkiä? Itse käytän Netflixin katseluun Apple TV 4K:ta, koska se on niitä harvoja laitteita, joka osaa vaihtaa virkistystaajuutta Netflixin lähdemateriaalin mukaan ja tekstistyksen kokoa voi muuttaa asetuksista. Apple TV:n pitäisi osata myös valita SDR/HDR -tila automaattisesti lähdemateriaalin perusteella. Lähinnä olen miettinyt Epsonin EH-TW9400 projua JVC:n tilalle, mutta en ole oikein varma siitä, tulisiko kuvaan niin paljon parannusta, että tykin päivitys kannattaisi. Kuvaan varmaan tulisi kirkkautta lisää, mutta tarkkuudesta en nyt tiedä. Ostin tuossa elokuussa JVC:hen uuden lampun, joten kuvan kirkkauskin on nyt ihan riittävä 110" 2.40:1 cinemascope kankaallekin.
Tykeistä en mitään tiedä mutta yksi vaihtoehto käsittääkseni on hankkia HDFury Integral 2/Vertex ja käyttää sitä muuntamaan HDR sopivasti SDR:ksi lähteen ja tykin välissä. Itse hankin sen lähinnä mahdollistamaan Atmos-äänet sitä ymmärtämättömän eeColor 3DLUTin kanssa samassa ketjussa, mutta laitteen asetuksista näyttäisi löytyvän kokonainen osio tykkien HDR/SDR -tone mappingiin.
Ihmettelinkin, kun katsoin tykillä Netflixiä, että miten kuva on niin hailakas. Sammutan aina AV-vahvistimen ja käynnistän sen uudelleen, että kuva tulisi tummemmaksi, liian hailakas kuva on ikävä. Ilmeisesti minulla on ollut tuo HDR Optimaiser päällä, täytyypä vilkaista asetuksia. ATV4K on käytössä.
Mistähän löytyisi tietoa hdr leffojen kohtauksista joissa tuota kuvan puhkipalamista on väärillä säädöillä? Kiinnostaisi testata onko eroa jos laittaa panan ulostamaan pelkkää sdr tavaraa tai sitten hdr tavaraa optimizer päällä. Teoriassa tuo hdr-signaali optimizerin kanssa pitäisi kai hyödyntää tykin maksimikirkkautta paremmin.
Eipä noissa kai mitään pielessä ole. Automaatilla harvoin pieleen menee. Olikos sinun soittimessa optimizer?
Pitkään kun hdr-nappia painaa hdr materiaalilla niin sieltä pitäisi löytyä lisää asetuksia hdr:lle, myös se hdr optimizer jos soittimesta sellainen löytyy.
Yritän etsiä tänään tai huomenna netistä Kris Deeringin hyvät ohjeet siihen, miten Panan HDR Optimizeriä kannattaa käyttää tykin kanssa. HDR-signaalin kanssa tykki yrittää aina tehdä omaa tone mappingia. HDR -> SDR -muunnoksen hyöty on siinä, että se tehdään Panassa ja SDR on helppo käsitellä tykissä. Optimizer toiminnallisuus ei sinänsä muutu sen mukaan käytetäänkö HDR -> SDR -muunnosta vai ulostetaanko HDR:ää. Molemmissa tilanteissa se muuntaa kirkkauden halutulle tasolle. Ero tulee sitten siinä, että kummanlaista signaalia tykki yrittää sitten vielä käsitellä: SDR:ää vaiko HDR:ää ja ensimmäinen on tykille suositeltavampi. Tykin tapauksessa HDR-signaalillakin kirkkaus pitää asettaa Panassa projector-asentoon, mikä on lienee jotain 300 tai 350 nitsiä. (en tarkkaan muista). Eli HDR-signaalinkin kanssa pitää kirkkaus pienentää huomattavan pieneksi ja siten enää ei katsota oikeaa HDR:ää. (Jos joku miettii jyrkkää asennettani tuohon HDR-katseluun, niiin mielestäni HDR-katselua on vasta se, kun on laite, joka oikeasti siihen pystyy. Eli töllö, josta kuvaan paikallisesti voidaan saada ainakin se 1000 nitsiä.) Tässä lyhyt ja hyvä postaus Krisiltä, vaikkakaan ei se, mitä yritin etsiä https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=15374135&postcount=1004
Sinällään tuo optimizer jos asettaa kirkkauden johonkin 300 nitsiin johon epsoninkin pitäisi pystyä niin eikö se ole kuitenkin parempi kuin sdr ja 100 nitsiä? Onhan se ladalla ajokin autoilua vaikkei ferrarimiehet sitä sellaiseksi välttämättä mielläkkään. Edit. Oma pana asettaa kirkkauden 500 nitsiin optimizer päällä.
Nuo HDFuryn laitteet tarjoilee aikamoista herkkua .. Siellä kun voidaan macroilla ottaa esim. tykistä eri profiilit käyttöön katsottavan materiaalin mukaan. Eli jos katsottava materiaali on vaikkapa HDR / SDR / 2020 / 709 etc / 1000nits / 2000nits / 4000nits niin näiden mukaan otetaan tietty profili käyttöön. Ongelmia tuossa aiheuttanee se että noi käyttöönotettavat profiilit pitäis sitten olla aika vimpan päälle kalibroidut
Aamun tässä etsin Krisin postausta ja en tiedä mihin se on piilotettu, kun on sitä enää löydä. Kris kirjoittelee niin monella foorumilla, että luultavasti oikeaa foorumia en löytänyt. Tässä kuitenkin toisen postaama Krisin postaus, joka sekään ei ole se sama, mitä etsin. https://www.avsforum.com/forum/149-...r-s-thread-no-price-talk-97.html#post57489064 Eli tuon mukaan SDR-tilassakin oletuskirkkaus on 350 nitsiä eli samassa mennään. Tuosta kuitenkin selviää jo sitä ideaa. Eli, että vaikka puhutaankin HDR -> SDR -muunnoksesta, niin se ei poikkea muista HDR optimizerin tekemistä muunnoksista muuten kuin siten, että se tekee SDR/BT2020 -tone mäppäyksen gammalle 2.4 eli tykille menee SDR-signaali laajalla väriavaruudella ja oikein tone mäpättynä. Vaihtoehtoisesti voi käyttää HDR Optimizerin HDR-tilaa, jolloin optimizer tekee omat taikuutensa kirkkauden suhteen, mutta HDR-signaali pitää sitten käsitellä tykissä (HDR Gamma). Lopputulos on kuitenkin parempi, kun tuon tekee ensimmäisen vaihtoehdon mukaisesti. Silloin tykissä pitää olla päällä BT2020 ja käytössä gamma 2.4, jotta lopputulos on oikeanlainen. Lopullista kuvaa voi vielä säätää kirkkauden/kontrastin suhteen itse riippuen tykin kirkkaudesta ja kontrastista. HDR Optimizerista saa kuitenkin saman hyödyn molemmissa tilanteissa. Ensimmäisessä vain tehdään vielä tuo BT2020 tone mäppäys, joka jää HDR-tilassa tykin vastuulle. Ja siinä ongelmana on se, että sitä ei ole oikeasti speksattu missään, vaan kukin projektorin valmistaja tekee sen oman mielensä mukaisesti. Mistä seuraa vielä sekin, että projektori varmasti odottaa yhdenlaista HDR-signaalia, mutta saakin soittimelta HDR Optimizerin muokkaamaa signaalia. Joten voiko yhteensopivuutta taata? SDR/BT2020 ja gamma 2.4 puolestaan on täysin speksattu, joten kun soitin tekee tone mäppäyksen siihen, niin voidaan luottaa, että projektori näyttää sen täysin oikein. Soittimesta voidaan kuitenkin vielä muokata asetuksilla kirkkautta lisää/vähemmän omien silmien ja tykin mukaan. Eli tuossa ei kannata käyttää projektorin asetuksia. Toki ne pitää olla säädettynä kohdalleen, mutta sen jälkeen hienosäätö tehdään HDR optimizeristä. Ja kun Panan tapauksessa sen algoritmit ja tone mäppäys on todettu melkeinpä parhaimmaksi, mitä löytyy (ehkäpä pois lukien uudet JVC:t) niin on vaikea sanoa, miksi käyttäisi tykin huonompia algoritmeja. Tässä tapauksessa luotan Krisin sanaan ja kokemuksiin enemmän kuin projektorin tekemään HDR tone mäppäykseen. En nyt ole noin puoleen vuodeen Krisin kirjoituksia lukenut, kun on ollut kaikkea muuta, mutta olen kuullut, että hän on ottanut kantaa myös uusiin JVC:n N-sarjalaisiin. Pitänee alkaa noita ketjuja taas lukemaan. Ja jos sen postauksen vielä löytäisin, jota olen etsinyt. Ja nämä kaikki tosiaan vielä sen mukaan, että Kris ei ole muuttanut mielipidettään viime aikoina.
Pitänee alkaa käyttämään sitten tuota sdr/bt.2020 muunnosta vaikken tuossa hdr-kuvassakaan kyllä mitään vikaa huomaa, mutta ainahan se parempi saa olla. Ilmeisesti noilla paremmilla panoilla on mahdollisuus käyttää optimizeria vaikka tykille syötettäisiinkin sdr:ää. Omassa tuo mahdollisuus poistuu.
Herää kysymys mistä on kysymys? Minulla on vaan pc-näytön kalibrointi laite, joten joudun käyttämään tykin kanssa pelkkiä silmiä! Tuossa on muutama testikuva joita mm. olen käyttänyt. Esimerkiksi näissä on mielestäni muutama ongelma! En tiedä minkälaisella näytöllä itsekukin näitä katselee. Olen ympyröinyt pari kohtaa kuvissa. Ymmärtääkseni molemmissa pitäisi olla "Pantone Process Magenta ja Cyan"? Kumpiko on lähempänä "Pantonen"-värikarttaa -sitä manuaalista live versiota? Tai -molemmissa näkyy taivasta -kumpi on "oikeampi"? Näin Savossa asuvana en mene tuosta taivaasta sanomaan mitään, mutta "Magenta" ja "Cyan" ylemmässä kuvassa on lähempänä oikeaa! Harmaasävy -asteikossa "Photoshopin" mukaan valkoinen on 255 ja musta 0. Mittarimiehet kertokoot mitä tykki näyttää? Kuka osaa kertoa millä materiaalilla/asetuksilla noin ylipäätään kannattaa askarrella? Minä olen tyytynyt näihin ja hyväksynyt sen mitä sieltä Bluray-levyltä/ Ethernet-johtoa pitkin tykille ilmestyy -sitä en voi muuttaa.
Off topic / derailing / ehkä spämmiä tai trollausta(?), ole hyvä ja lopeta. -Ylläpito Spoiler Tuon Panan UB9000 äänenlaatu on vakiovirtakaapelilla hyvin kuivan kliininen ääneltään .Huippukaapelilla sen ääni alkaa hengittää aivan erilailla, äänen rasittavuus häviää .Kaikujen hännät jatkuvat pitkään, jolloin toiston hengittävyys selvästi paranee. Tosin käytössä on yli 3000e kaapeli,ja muukin audiolaitteston on yli 100ke arvoinen. Perustason AV-vahvisimella erot voivat olla marginaalisia.
Minulla olisi ylimääräinen 3000€, joka jäi kun ostin vain 97€ audiolaitteiston. Mistä voisin kaapelin hankkia? Älä ruoki trolleja. -Ylläpito
en yhtään epäile että eroa on 3k kaapelissa. onhan ero myös siinä että nuoleeko paskaa suoraan kasasta vai kastaako sormen ennenkuin nuolaisee. Toisaalta kaikille kai tarvii olla jotain. Asiassa sinänsä huvittavinta on se että jopa sd ja hd tvn eroa on mahdotonta sano kokematta molempia. sellaista ei kaipaa mitä ei tiedä olevan olemassa. En todellakaan halua edes kuulla "eroa" normaalin ja kolmen tonnin kaapelin välillä. jos on kolmetonnia kaapeliin vois melkein silläkin rahalla vaikka tukea nuorten toimintaa.