"At Artcurial’s ‘Parisienne 2021’ sale an extraordinary collection of seven Group B rally cars was put up for auction, attracting record breaking prices. The cars sold for a combined £5million. A 1988 Audi Sport Quattro S1 attracted the headline-grabbing winning bid: £1,771,434 (€2,039,895, $2,454,410). This figure is the most ever paid for any rally car at auction and was more than double its predicted lowest estimate. “Nowadays, Quattro S1s are extremely rare. Some have been destroyed, while Audi Tradition has kept several of the survivors. The opportunity to buy one from a private owner is therefore exceptional,” say Artcurial. What makes the vast disparity between the final sale price and the high estimate all the more amazing is that this particular Quattro has no World Rally Championship heritage to speak of; the closest this Quattro got to competition was at the inaugural Race of Champions in 1988. Another car offered in Artcurial’s collection was the 1985 Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 car that won rallies in Great Britain and Finland. The pint-sized Peugeot certainly attracted a winning bid discordant with its size: £876,300." https://www.magnetomagazine.com/rec...b-rally-cars-sold-at-parisienne-2021-auction/ Suomennanko? Eli Audi, jolla ei ollut edes rallihistoriaa 2 miljoonaa (muuten sinänsä hieno Pikes Peak -versiomainen) ja Peugeot (verrattain vastaava kuin Kankkusen, paitsi Kankkusella taisi olla uudempi 1986 vuodelta) 1 miljoona euroa. Näillä saisi varmaan aika monta Surteesia. Jostain syystä Audi on näistä B-monstereista arvostetuin. Oman tulkintani mukaan siihen vaikuttaa Audin menestys ja maine siviiliautopuolella viimeisen 40 vuoden aikana. Ehkä myös Clarksonin hehkutukset. Ja itse asiassa Lancia S4 taitaa jostain syystä olla noista kolmesta kovasta halvin vielä. Vaikkakin autona kiinnostavin. Peugeothan noista oli todistetusti paras urheilullisesti, mutta jäi näkemättä olisiko Toivonen voittanut hyvin hänelle sopineella Lancialla mestaruuden. Alenhan ehti viikon ollakin mestarina. Toki näissä kaikissa kolmessa on oma viehätyksensä eri tavoin. Olihan Audi hirviömäinen hyvällä tavalla. Monellehan tuo 80-luku alkaa olemaan jo vierasta aikaa, jos ja kun ei ole sitä elänyt. Kovia ukkoja ja nainen nuo kaikki kuskit oli joka tapauksessa. Sitä muistaa miten naurettavilta nuhapumpuilta A-ryhmäläiset kuulosti B-ryhmän lopettamisen jälkeen. Vähän vastaava kehitys kuin F1-puolellakin. Niin kuin F1-autotkin, myös 2021 WRC-autot on nopeampia ja ihan hienoja, mutta ne ei ole fiilistasolla mitään 80-luvun monstereiden rinnalla.
Max ajoi hienon kisan ja ei oikein Mersulla vauhtia ollut. Aika vähissä on Mersun voittomahdollisuudet maailmanmestaruuden kannalta, mutta toisaalta eipä se vaadi kuin yhden Maxin ulosajon yms. ja Lewiksen voiton, niin homma menee mielenkiintoiseksi. Alonso pelleili kyllä taas niin mainiosti, että oksat pois. Mielestäni Alonso on yksi nopeimmista kuskeista ja Mersun tai Red Bullin ratissa varmasti taistelisi mestaruudesta. Mutta omissa kirjoissani miehestä ei koskaan tule legendaa tuon itkemisen vuoksi. Onneksi tällä kaudella (vielä ainakaan) ei olla nähty sitä, että hyvin suoritusten jälkeen Alonso kehuu itseään ja huonojen jälkeen haukkuu talliaan. Nyt tuntuu vähän siltä, että Alonso on saanut oman tallin mukaan tuohon itkemiseen. Eli muiden ajoa itketään ja itse ajetaan miten sattuu, ja sitten taas itketään, kun niin ei saakaan ajaa. Pelle.
Mersulla ongelmia moottoreidensa kanssa ja ongelmia löydetty juurikin Bottaksen moottoreista. Asiakastallin autot vaihtoivat myös Austinissa mersun tekemiä moottoreita samasta syystä. Moottorit eivät läpäise tarkkoja testejä halutusti, ja siksi ne sitten vaihdetaan, ettei kisassa hajoa. Ei niin isoa rangaistusta tule, kun joutuu uudestaan ottamaan tuoreen moottorin, kun on jo kerran kärsinyt 10 lähtöruutua, nythän Bottakselle tuli vain 5 sijaa rangaistusta.
En nyt ihan varma tuosta mestaruudesta taistelemisesta välttämättä kuitenkaan olisi. Nykypäivän pahimmat itkijäthän ovat lähinnä Hamilton ja sitten Alonso. Hamilton pysyy suurimman osan ajasta hiljaa, koska 7 mestaruutta, mutta heti kun joku vähänkin tökkii, niin kitinä alkaa. Alonsolla 15 vuotta viime mestaruudesta ja onnistui Hamiltonin kanssa kinastelleessaan jopa luovuttamaan mestaruuden Räikköselle. Kertonee kaiken tuosta parivaljakosta, jolloin Alonso uransa huipulla ja Hamilton aloittelemassa. Molemmat nykyään vanhoja äijiä, mutta käyttäytyvät edelleen kuin pikkupojat tai teinit. Alonsohan lähinnä kerää meriittiä tallin sisäisestä jakamisesta ja Hamiltonilla ollut helpot päivät yhteistyökykyisen Bottaksen kanssa. Sen muutaman kerran kun Bottas oikeasti ollut nopeampi, niin ei ole paljon Hamiltonia naurattanut, vaikka muuten aina on niin vuolaasti Bottasta kehunutkin. Syy on löytynyt autosta tai tallista tai ainakin jostain muualta kuin itsestä. Valitettavan vastenmielinen tyyppi, joka myös haluaa esittää jotain maailmanparantajaa. Alonso on sentään vain oma vttumainen persoonansa, eikä esitä muuta. Mutta tosiaan mielestäni estää mestaruudesta taistelun, koska mikään mestaruudesta ajava talli ei enää kestä sen egoa, vaan pakka hajoaisi väkisinkin.
Hyvä kirjoitus, mutta jotenkin on nähtävissä jotain henkilökohtaista Hamiltonia kohtaan. Minun on vaikea ajatella ketään kuskia vastenmielisenä. Jopa Mazepinia kohtaan se on vähän liian karusti sanottu, vaikka mies välillä sekä radalla että yksityiselämässä törttöileekin. Ja vaikka Alonsoakin käyttäytymisen vuoksi typeränä pidänkin, niin radalla mies on ihan kultaa. Mielestäni Hamilton on hyvin kantanut historian menestyneimmän kuskin viittaa eikä ole ylpeillyt sillä liikaa ja jakaa kunniaa tallille ja myös tallikaverilleen. En ole koskaan ajatellut häntä sen suurempana "valittajana" kuin ketään muutakaan kuskia. Kyllähän jokainen kuski radalla valittaa aina "vääryyksistä", joita tuntuvat kokevan ja milloin kukaan olisi tyytyväinen siihen, että tallikaveri on nopeampi. Kyllä Hamilton on mielestäni antanut tunnustusta Bottakselle silloin, kun Bottas on oikeasti ollut nopeampi. Itkemistä on kuulunut lähinnä silloin, kun Hamiltonista on tuntunut, että oma suoritus on jäänyt vajaaksi joko oman virheen tai auton huonojen säätöjen vuoksi. Kisojenkin jälkeen hän on yleensä myöntänyt olevansa väärässä, vaikka olisi kisan aikana jostain eri mieltä ollutkin. Alonsoon, jos vertaa, niin Alonso ei kyllä esimerkiksi tuota Kimi-episodista koskaan myönnä olevansa väärässä, vaikka itse Kimin pihalle puskikin. Jos ihan vertailua tehdään vaikka Hamiltonin ja Maxin välillä, niin kyllä Max on julkisuudessa paljon enemmän ollut äänessa ja valittanut enemmän kuin Hamilton. Onneksi Maxkin on ymmärtänyt vähän hiljentyä ja keskittyä ajamiseen.
Persoonista puheen ollen, miettikääpä jos Max saa kolmannen polven formulakuskin nykyisen kumppaninsa Nelson Piquetin tyttären (joka oli ennen Kvyatin kanssa, jonka kanssa lapsikin). Siinä olisi mielenkiintoiset geenit nipussa.
No pienet on kyllä piirit. Mitähän Kvyat tykkää Maxista, joutui ensin luovuttamaan tallipaikan hänelle kesken kauden ja sitten vie naisenkin.
Toisaalta tosiaan, Max ajaa tuolla Kvyatin tunarointien ansiosta. Jos Kvyat olisi ajellut kaudella 2016 "ihan ok", niin kauankohan olisi kestänyt että Max olisi päässyt päätallin kisakuskiksi?
Tämä on tosiaan yllättänyt hieman. Aiemmin rasittava nulikka on kehittynyt mestarisuosikiksi, enkä yhtään ihmettelisi vaikka tästä kaudesta alkaisi uusi Verstappenin aikakausi.
Aivan loistavaa. Kyllä on taas ollut ilo seurata näitä kun Bottaksella ei enää ole pskat housussa ja homma toimii. Hämmentävä käänne kyllä Mersun herääminen. Tosin Perezin ja Alpha Taurin sekoilu Verstappenin edessä oli vähintään yhtä hämmentävää..
Hiljaista ollut jostain syystä kisan jälkeen. Osaako kukaan selittää miksi Bottas ajoi niin kesysti lähdössä? Oikea tiimipelaaja olisi ajanut tai edes ajattanut Verstappenin ulos, kun taas Bottas näytti oikein tekevän tilaa Verstappenille. Spekulaatio: Ehkä haluaakin Verstappenin voittavan mestaruuden ja saa sitä kautta kostonsa Hamiltonille ja Wolffille toteutettua?
Taitaa Bottaksen toilailujen takia mennä niin merkki- kuin kuskimestaruus RB:lle ..... Max:n voitto ei sinänsä haittaa, mutta jotenkin ei ole ikinä RB tallina ollut suosiossani. Jopa nyt Lewis ja Toto ihmetteli Bottaksen ajolinjaa lähdössä ja olihan se ihan luovuttajan kruisailua.
Eihän se VB77 muuta yrittäny kuin tiimipelaajana päästää Hamiltonin ohi, oma vikansa kun oli niin hidas. Ja sitten Ricciardo hoiti loput. T: Vesku
Jyrääkö isot markkinat? "F1-talli Ferrari tiedotti maanantaina akatemiansa uusista kuljettajavalinnoista. Italialaistallin suojateiksi pääsivät 16-vuotiaat Oliver Bearman ja Rafael Chaves Camara." https://www.is.fi/formula1/art-2000008390033.html Taponen jäi siis valitsematta ja päättänyt samalla ajaa vielä ensi kauden kartingia. Ehkäpä ensi vuonna valitaan akatemiaan. Mutta toki ensi kaudenkin pitää sitten mennä nappiin kartingissa. On se kovaa peliä nousu huipulle.
Juu vähemmästäkin. On se vaan niin, ettei Bottas petä koskaan. Juuri kun vähän innostuu, niin todellisuus tunkee taas sieltä. Tuskin kukaan pystyy ymmärtämään miksi se vielä lähtösuoran vetoavun jälkeen siirtyi pois Verstappenin tieltä, eikä itse ajanut ulkokautta. Olisihan se voinut antaa Hamiltonille tilaa seuraavassakin mutkassa, joka olisi ollut paljon luontevampaa kuin yhtäkkiä jäädä sisäkurviin jarruttelemaan.. Eihän tuossa ollut järjen häivääkään, ellei tosiaan ollut ihan tarkoituksellista Bottakselta. Tai sitten vaan kasetti taas jotenkin hajosi kesken kaiken. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta.