Mielenkiintoiseksi on taas mennyt tämä "silly season". Aika moni kuski voi vaihtua ja ilmeisesti oikeudessa ratkaistaan osan ajopaikka. Mielelläni kyllä noita f2-kuskeja ottaisin ykkösiin vanhojen tilalle.
Nyt on kova Belgian WRC-ralli menossa. Rovanperä meni eilen ulos EK2:lla. Jatkoi tänään. Neuville veti äsken ulos EK15:llä ja ralli jää kesken ainakin tältä päivältä. Esapekka Lappi nyt kolmantena. Rallin TV-toteutus on nyt sitä, mitä sen olisi ollut syytä jo aikaisemmin. Nyt homma toimii ja on hienoa seurata rallia.
Nyt pistejohto Kallella 72 pistettä (203 vs 131). Vaikka Ott veisi kaikista lopuista kisoista parhaat pisteet eli 120 ( 4 x (25 + 5)), niin Kallelle riittää mestaruuteen että ottaa lopuista kisoista 49 pistettä (Kalle 252 / Ott 251). Tuon 49 pistettä saa esim. ajamalla joka kisassa 4. ja ottamalla yhden pisteen yhdeltä PowerStagelta (4 x 12 +1). Kyllä on ihmeellinen loppukausi, jos joku muu kuin Kalle vie mestaruuden.
Span F1-kisa viime vuonna oli turhista turhin katsojan kannalta. Kuka vielä muistaa? Miesmuisti on noin kuusi kuukautta ainakin omalta osaltani. Nyt oli sellaista tylsyyttä, jota ei odottaisi Belgian GP:ltä. On tuo Max Verstapppen silti vaan hyvä. Fernando Alonso osoitti kesätauon aikana olevansa maineensa mittainen mulkku, niin kuin kaikki jo tiesivätkin. Oli ilmoittanut siirrostaan uuteen talliin vanhalle tallille edellisen kisan jälkeisenä maanantaina. Näin mielestäni V Sportilla viikonlopun aikana kerrottiin.
No joo, olihan tuo Spa ihmeen tylsä kisa, vaikka rata on yksi hienoimmista. Voi sanoa, että Redbull-auto on Verstappenin käsissä ylivoimainen, kun 14. sijalta lähdetään kisaan ja noin 1/4 kisan jälkeen ollaan kärjessä - eikä Ferrari onnistunut ottamaan lopussa pehmeillä renkailla edes nopeinta kierrosta. Ehkä hienoin hetki oli kolmen auton kimppaohitusmittelö ohitettavan kummaltakin puolen, jossa Gasly ja Ocon ohittivat Vettelin kierroksella 35 samassa kohtaa, kuin Schumi ja Häkkinen aikoinaan jonkun tusinakuskin.
Kisa oli kyllä aikamoinen floppi .... Max:lle ei löydy pysäyttäjää. Ferrari on kyllä mielenkiintoinen talli eli vaikka heillä olisi alkukaudesta paras auto, niin jotenkin kauden aikana tulee italialaisuus esille eli liikaa virheitä ja vähän sellainen hälläväliä-menttaliteetti on paistanut tallista sitten Schumin aikojen. Mitä tulee tuohon mainitsemaasi ohitukseen, niin Mikan ohitus Schumista (ja kierroksella ohitettavasta) oli paljon hienompi, kun silloin ei ollut mitään avattavia takasiipiä avittamassa.
Vaikka en itse niin kauheasti Maxista pidäkään hänen tympeän persoonallisuutensa vuoksi, niin on pakko sanoa, että mies on kyllä kiistatta tämän hetken paras kuski. Varsinkin nykyisessä autossa. Kisa oli muuten aika tylsä. Ja Bottas kusi oman kisansa taas huonoon lähtöön. Ja Ferrari. Ei edes viitsi sanoa, miten paskaa tuo heidän varikkotaktiikka on, kun aletaan suoraan kuskilta kysymään, että teetkö niin tai näin. Noh, onneksi taas F3 ja F2 pelastivat viikonlopun. Suosittelen muillekin. Varsinkin, kun nuo näkee ihan ilmaiseksi. Tai en tiedä, miksi meillä näkyy yksi Viasat tjsp. kanava mistä nuo näkee. Jostain syystä tuo kanava näkyy, vaikka en ole tilannut. Tokihan nuo näkee rahallakin vaikka F1-tv:stä. Viasatilla on kaikenlisäksi selostaja vaihtunut parempaan ja Aaro Vainio oli nyt kommentoimassa. Ihan hyvää settiä. Tosin selostaja sanoo "tsikaani", mikä on, noh, vähän hassua.
V Sport+ Suomi näkyy ainakin suurimmissa kaapeliverkoissa ns. kaapelikortilla "ilman" lisämaksua. Mielestäni kortti pitää kuitenkin olla, vaikkei olisikaan maksupaketteja aktiivisina. Esim. DNA https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/v-sport-suomi-kanava-dna-tv-hubi-asiakkaille-ja-tv/
Jep, ja Mika sekä Schumi taisteli voitosta, jälkipään taistelut aina vähän meh, tosin hieno ohitus silti hepuilta.
Verstappen ja Leclerc menivät Bottaksen ohi ensimmäisellä kierroksella. Jotenkin odotettavaa mielestäni. Kyllä se kuitenkin Bottaksen edeltä lähtenyt Latifi sen kisan pilasi.
Se on kun on näitä "isileasing-kuskeja", toisin on tuo jossain pienemmässä luokassa jopa pärjännytkin. T: Vesku
Joo, totta on, että Latifi se 100% syypää tuohon oli. Että en sinänsä siitä halua Bottasta haukkua. Olisi kiva nähdä lähtö Bottaksen silmin. Mutta ihan näytti siltä, että jossain vaiheessa ekaa kierrosta Zhoukin oli aika lähellä Valtteria. Bottas voisi kyllä noissa lähdöissä vähän skarpata kuitenkin. Sellainen lisäys, että täällä on käytössä Telia TV -sovellus Apple TV:ssä. Siinä näyttää siis tulevan tuo kanava mukana. Ja sen verran vielä pitää F2:sia kehua, että onhan niissä moottoriäänet ihan eri luokkaa - siis hyvässä mielessä - kuin ykkösissä. Vaikka autot tietenkin ovat sekuntitolkulla hitaampia kuin ykköset, niin yleensä jokaisessa kisassa on ainakin tuplamäärä ohituksia ja tilanteita kuin ykkösissä. Johtuu tietenkin paljolti siitä, että kuskit ovat nuoria ja haluavat näyttää eikä taidotkaan kaikilla ole ihan huippua vielä. Ja tietenkin myös siitä, että autot ovat samanlaisia. Monena f1-viikonloppuna itse f1-kisa on ollut aika tylsä, jolloin f2 ja f3 ovat pelastaneet viikonlopun. Tietenkin parasta on se, että myös ykkösten kisa on mielenkiintoinen. Itse f2-sarjasta sen verran, että vaikka Drugovich ja Pourchaire ovatkin aika selkeästi olleet kaksi eniten pisteitä kerännyttä kuskia (Theolle kävi ikävä auton hajoaminen Belgiassa) niin itse olen enemmän seurannut Haugerin ja Doohanin edesottamuksia. He nousivat kolmosista kakkosiin viime kauden päätteeksi ja Hauger oli kolmosissa ihan ylivoimainen kuljettaja. Mutta tällä kaudella Doohan on pyyhkinyt lattiaa Haugerilla. Doohan on pisteissä neljäntenä, mutta meno on niin hienoa, että itse veikkaan häntä kauden päätteeksi top kolmeen, jos vain laitteet kestää. Hauger taisi olla vasta kahdentenatoista pisteissä. Jännä homma vielä, että ainakin periaatteessa Haugerin ajaa paremmassa tiimissä, mutta Doohan ottaa kyllä ihan kaiken irti Virtuosin autosta. Olikohan jopa niin, että Drugovichillä ei ole mitään ykkösten tallia taustallaan, joten jos sarjan voiton vie, niin on mielenkiintoista nähdä, mihin hän jatkaa. Kakkosissahan on se periaate, että sarjan mestari ei voi enää sarjassa jatkaa. Pourchairella muistaakseni on Alpine taustalla. Tai ainakin joku ykköstalli. Joten voi hyvinkin olla, että koska ykkösten paikat ovat taas pariksi vuodeksi varmaankin aika täytettyjä (kunhan nyt saavat nykyiset avoimet paikat täyteen) niin seuraavat kakkosista nousijat ovat juuri Pourchaire, Doohan ja Hauger. Doohanilla pyyhkii nyt hyvin ja toivottavasti Hauger ensi kaudella jo näyttää nopeuttaan. Ehkä jokerina voisi olla Logan Sargeant jenkkikuskina. Jenkkikuski avaisi hyvät markkinat. Miksi muut f2-kuskit eivät mielestäni ole nousemassa? No toki voivat ollakin. Ainahan sieltä pääsee, kun on rahaa tai sopiva maa taustalla (Zhou, Mazepin), mutta noin ajotaidoiltaan ainakaan omaan silmään ei ole muut kuskit esittäneet mitään poikkeuksellista. Mutta ainahan sitä tulee uusia kausia ja uusia tilanteita ja kuskit voivatkin yllättää, joten jätetään takaportti auki mahdollisia yllättäjiä varten.
Viitaten Bottaksen startteihin, Alfa Romeon kytkimessä on ollut jokin piirre, joka on hankaloittanut startteja. Siihen tuli parannus, mutta en ole sen jälkeen lukenut, onko se auttanut.
Tuotahan sitä on sanottu. Mutta Zhoulla ei näytä niin pahoja ongelmia olevan, ja ilmeisesti Alfan kytkin oli aikanaan Mersussakin, kun ei ne lähdöt pääsääntöisesti silloinkaan Bottaksella mitään kovin hienoja olleet. Toki oli hyviäkin, mutta keskiarvoisesti ei kovin kummoisia.
Colton Herta menossa AlphaTaurille ensi kaudeksi. Näin sanoivat äsken V Sportilla. Pitää saada vielä lisää pisteitä superlisenssiin. Eiköhän tuo järjesty. Olisi tuo äskeinen kisa voinut olla jotenkin kiinnostavampi. Uusintalähtö kierroksella 62 näytti sen, että Maxille ei voi kukaan yhtään mitään. Alankomaalaiset fanit osoittivat olevansa yhtä tyhmiä kuin jalkapallohuligaanit. Tänään onneksi ei lentänyt oranssisoihtuja ajoradalle asti kisan aikana.
Olen seurannut sarjaa aktiivisesti sen 30 vuotta ja en muista aiemmilta vuosilta noin huonosti käyttäytyvää fanilaumaa, mitä nämä hollantilaiset ovat. Kohua kohun perään eli toisten tallien fanien ahdistelua, fanituotteiden polttamista ja soihtujen heittelyä ajoradalle jne. Mitä seuraavaksi? Pahoinpitelyitä, tallien vandalisointia?
Käyköhän Bottakselle kehnosti? Audi tulee kuvioihin 2026, minkä takia Alfa Romeo ilmoitti häipyvänsä sarjasta vuoden 2023 jälkeen. Voisin kuvitella, että satsaukset auton kehitystyöhön vähenevät nopeasti. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/c212aca9-4c73-4bc8-b255-e4126df8d235
Olisin todella yllättynyt, jos Bottas jatkaisi edes tuonne asti. Zhou on ollut viime kisaviikonloppuina nopeampi kuljettaja, vaikka hän ei vielä saakaan itse kisoissa oikein kunnon tulosta aikaan. Mutta eipä tuolla Alfan nykyautolla oikein helposti saisi kukaan muukaan. Bottaksen olisi kyllä hyvä alkaa parantamaan vauhtiaan. Selittelyjä ja muuta on taas. Taas kerran Bottas totesi, että pitää parantaa lähtöjä ja ensimmäisiä kierroksia (eikös hän hokenut jossain vaiheessa Mersullakin tuota samaa?). Hollantilainen yleisö on kyllä nyt molempina vuosina ollut ihan ankea. Voisivat vetää seuraavana vuonna kokonaan ilman yleisöä, niin oppisivat olemaan...