Bottaksella oli hyvä alkukausi. Nyt on ollut teknisiä murheita ja muiden sekoilua (esim. Belgiassa Latiffi). Toisaalta Zhou on päässyt vauhtiin ja on jo paikoitellen nopeampi kuin Bottas. Hankala tilanne, pitäisi vaan saada niitä onnistumisia taas. Muuten voi käydä Ricciardot. Selitykset tyyliin "se oli maksimi, en tiedä, missä voisi parantaa" eivät oikein vakuuta. Pitäisikö ennemminkin katsoa vaikka Zhoun dataa, missä kohtaa rataa hän on ollut nopeampi. Nykyisellään en näe syytä, miksi Bottas olisi osa Audin F1 projektia.
Eipä F1-kaudella ole muuta mielenkiintoista, kuin se, että tekeekö Verstappen uuden ennätyksen suurimmasta piste-erosta toiseksi tulleeseen...ja oliko myös mahdollisuus suurin määrä voittoja...pitäs tarkistaa...
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minun käsittääkseni Alfa on sarjassa mukana ainoastaan brändinä eli kyse on pikemminkin sponsorisopimuksesta Sauberin kanssa kuin siitä, että Alfa olisi omana tallina sarjassa mukana. Tarkoittaisi myös, että Alfa Romeo ei suoraan päätä kehityspanoksista vaan talli saa rahaa sopimuksen mukaisesti. Toki 2023 jälkeen Sauberin pitää löytää uusi rahalähde. Ei oikea ongelma ole se, että Bottas on välillä ollut Zhouta hitaampi vaan se, että molemmat ovat onnettoman hitaita. Alfa Romeo on taas pudonnut kelkasta kun muut ovat parantaneet ja tuolla autolla ei vaan taistella pistesijoista säännöllisesti. Viime kisaviikonloppuina? Nyt oli, sitä edellisessä Bottas ei käytännössä osallistunut aika-ajoon lähtöruuturangaistuksien takia. Nyt meneillään olevan Euroopan turneen kuudessa kisassa Zhou on ollut oikeasti nopeampi kahdessa aika-ajossa. Ei tuotakaan liikaa pidä dramatisoida, Bottas on ollut kokonaisuutena selvästi vahvempi. Selkein heikkous ovat olleet ensimmäiset kierrokset, jotka ovat lähes poikkeuksetta katastrofaalisia. Samaa mieltä olen siitä, että nykyisen sopparin päättyessä seuraava tallipaikka voi olla kiven alla.
Audihan on tulossa formuloihin 2026 moottorin valmistajana, ei omana tiiminään, näin olen ymmärtänyt. Olettaen että Alfa Romeo/Sauber on tosiaan se tiimi jonka kanssa ne alkaa yhteistyötä tekemään niin käsittääkseni tiimillä on sopimus moottoreista Ferrarin kanssa kauden 2025 loppuun asti. Niiltä osin aikataulut sopii yhteen. Sauber tarvitsee siis vain ison rahakasan kausille 24-25, muilta osin kaikki on ok. No tietysti joku hyvä insinöörikin olisi tarpeen autoa kehittämään. Ja siihenkin sitä rahaa tarvittaisiin. Nyt kun siellä on jo kiinalainen kuski niin joku kiinalainen pääsponsori voisi olla looginen ratkaisu. Ehkä jopa joku kiinalainen autotehdas voisi olla kiinnostunut parin vuoden mainoskampanjasta - vaikka eihän se Audin moottori sinänsä sulkisi pois pidempääkin projektia - valmistetaanhan Audejakin Kiinassa. Kiinalaisista automerkeistä ehkä MG voisi olla sopivin, sitä myydään jo monissa euroopan maissa ja merkkinä se on jo historiallisestikin monille tuttu... (alunperin englantilainen MG ajautui kiinalaisomistukseen konkurssin myötä) ja pyrkimys markkinaosuuden kasvattamiseen on selvä.
Tjoo, oikeassapa olet, että viimeisissä aika-ajoissakin Bottas on kuitenkin ollut niskan päällä. En tiedä tarkalleen, mistä tuo johtuu, että omassa mielessäni olin ajatellut Zhoun olleen noissa parempi. Noh, muisti on ihan paska työkalu. Liekö sitten Zhoulla ollut parempia sijoituksia harjoituksissa, mistä on jäänyt väärä muistikuva. Aflalla menee kyllä tiiminä aika huonosti nyt. Toistaiseksi alkukauden pistemäärä riittää ihan ookoo sijoitukseen sekä Bottaksella henkilökohtaisesti että tallilla, mutta jos vauhti on tuota, mitä on, niin kyllä ainakin Alpha Tauri ja Aston Martin voivat hyvin nousta Alfan ohi.
Räikkösellähän on tästä kokemusta myös, eli pieni talli voi kauden alussa pärjätä aika hyvin, mutta sitten se putoaa kyydistä, kun isomman budjetin tallit jyräävät.
Olikohan Mika Salo vai kuka joka totesi, että talli on toistanut samaa kaavaa jo Sauberin ajoista lähtien eli suorituskyky sakkaa kauden edetessä. Eikä tuota pelkkä budjetti selitä, etenkään näin kulukaton aikoina.
Katselin MotoGP:n sarjan lähetyksiä San Marinon GP:stä. Terva-aho ja Tuuli kertoivat, että MotoGP-sarjan suosio on laskussa. Uutuutena tulee ensi vuonna sprintti-kisat F1:n tapaan. Motorsport.com kertoo näin: Itseäni ei edes kiinnosta F1:n sprint, joten ei tuo etukäteen paljon kiinnosta. Toivottavasti muut seuraajat ovat toista mieltä. Olen ollut tyytyväinen Discovery+:n MotoGP-lähetyksiin. Selostajat (yleensä Marko Terva-aho) ja asiantuntijat (Niki Tuuli, Mika Kallio jne.) hoitavat hommansa hyvin. Kuvanlaatu on myös riittävän hyvä.
Vanha kunnon "mitäs me voimme tälle sinun hypylle tehdä" Terva-aho on kehittynyt kyllä jo ymmärtämään lajista jotain. MotoGP:n ongelmana saattaa olla suurien nimien poissaolo. Rossi lopetti ja Marc Marquez on ollut loukkaantumisten kanssa pihalla. Quartararo ei ole tarpeeksi valovoimainen eikä hallitse lajia samoin kuin joku muu aiemmin. Voittoja ja tiukkoja kaksinkamppailuja tulee vähemmän, mutta sarjaa johtaa kuitenkin hyvillä sijoituksillaan. Eli Iso Stara puuttuu ja seuraavaa odotellaan. Ja Suzuki lopettaa kokonaan. Bagnaia kuroo etumatkaa kiinni 3 peräkkäisellä voitollaan. 6 kisaa jäljellä ja Quartararon pitäisi vähän heräillä. Ducati vie juuri nyt. Ketä kiinnostaa. Mielenkiintoisimmat nimet Jack Miller ja Johann Zarco jaksavat kompuroida. Uudet naamat vievät ja vanhemmat syöksyvät. Tosin Vinalesin herääminen kohottelee kulmakarvoja.
Bottas on tosiaan alkukauden jälkeen ollut kyllä melkoisen luokaton. Zhou on kuitenkin rookiekuski ja ollut Bottasta nopeampi jälkimmäisellä puoliskolla useasti. Mihin se tallin sisäinen johtavuus katosi.
Olikohan se toissakaudella kun Bottas paljasti että tallin taktiikkana oli napsia alkukaudesta pisteet. Rajallisella budjetilla saa ehkä parhaiten euroille vastinetta kun satsaa kauden alkuun. Kauden aikana kisaaminen ja auton kehittäminen samaan aikaan vaatii jo ihan eri tavalla rahaa ja miestyövoimaa. Ja jos iso osa budjetista käytetään taktisesti kauden alkuun, ei sitä enää niin olekaan jäljellä kauden edetessä. Tämä siis pelkkää spekulaatiota, kun harvoin noista kovin avoimesti puhutaan. Mutta pointtina siis ottaa alkukaudesta taktisesti "helpot pisteet" ja se näyttäytyy sitten niin että loppukaudesta jäädään kehityksessä jälkeen.
Ei taida Bottas yrittää Italian GP:n aika-ajoissa täysillä. Sanoivat FP1:n aikana, että ainakin Bottas ja Tsunoda lähtevät joukon hänniltä, koska niin paljon voimayksikön osia on vaihdettu. IL kertoo asian näin:
On tämä kyllä, asiasta viidenteen, totaalisen tyhmää että kuljettajaa rangaistaan näistä moottorin vaihdoista. Tuskin se itse on niitä aiheuttanut. Joku muu sanktio pitäisi keksiä joka ei vaikuttaisi aika-ajojen jälkeiseen lähtöjärjestykseen. Nyt tässä aika-ajojen idea vesittyy lähes kokonaan.
Ovathan nuo rangaistukset ikäviä, mutta toisaalta moottorivaihdoilla haetaan ja saadaan osaltaan myös suorituskykyä. Talli toimii kokonaisuutena, johon kuuluvat niin autot kuin kuljettajatkin eikä voi sanoa, että lähtöruuturangaistuksella rangaistaisiin nimenomaan kuljettajaa. Rangaistus koskee yhtä lailla tallia ja sille on periaatteessa myös jonkinlaiset kilpailulliset perusteet. Sen sijaan voi ainakin kysyä, että ovatko rajat järkevällä tasolla jos niiden ylittäminen on kaikille talleille ihan rutiinia ja taktikoinnin paikka. En näe, että ne palvelevat tarkoitustaan jos kukaan ei kykene pysyttelemään sallituissa rajoissa.
Suurin epäkohta tulee noissa aika-ajoissa. Jos yksi tai kaksi saa rangaistuksen niin ok, mutta jos useampi alkaa saada erisuuruisia lähtöruuturangaistuksia niin siitä ei ota enää erkkikään selvää missä järjestyksessä ne jaetaan ja mistä kukin sitten lopulta lähtee. Ennen kuin joku virallinen taho kertoo lähtöjärjestyksen kisaan. Katsojalle ei ole enää kovin merkityksellistä katsoa niitä aika-ajoja, kun ei tiedä mistä sijasta tässä nyt edes kamppaillaan jos on rangaistuksia useammalle tulossa. Luulisi että se on tärkeintä tässäkin lajissa että katsoja tuntee sen mielekkääksi. Tässä on nyt unohdettu se katsoja aikaa-ajossa ja keskitytään "insinööriporukalla" teknisiin juttuihin.