V Sport+ Suomi -kanavalla näkyy ensi viikolla ohjelmia Barcelonan F1-testeistä, Nascaria ja IndyCaria. On kyllä oikeus ja kohtuus, että Michael Masi sai lähteä. Luottamus mieheen lienee nolla aika monella taholla. Ehkä enää ei tule Masi-sekoilua tulevilla kausilla (Autosport): "...unlapping procedures behind safety car will be reassessed by the F1 Sporting Advisory Committee and presented to the next F1 Commission prior to the start of the season.”
No yksi syy on se, että tallit olivat häneen tyytymättömiä. Eikä pelkästään viimeisen kisan tapahtumien takia vaan linja oli jo aiemmin kaudella hukassa.
Mites muuten, seuraako joku Nascaria aktiivisesti? Siellähän on nyt Next Gen Car tullut käyttöön tälle kaudelle. Itseäni nostalgisuuteen taipuvaisena häiritsee siinä se, että siirtyivät samalla viidestä pyöränpultista yhteen. Jotenkin Nascariin mielestäni kuuluu tietynlainen (hyvällä tavalla) alkukantaisuus ja tekninen yksinkertaisuus. Onhan se aika hienon kuuloistakin, kun viisi pulttia ammutaan peräjälkeen. Nyt sitä ei siis enää kuulla. Vapaasti hengittävä V8 edelleen, ei hybridikikkailua, taka-akselikin oli tähän uuteen autoon asti jäykkä (nyt uudessa siis erillisjousitus takana). 36 kisaa kauden aikana, siinä saa fanikin sitoutua vielä rankemman kautta kuin F1-sarjankin nykymäärillä. Sunnuntaina muuten Daytona 500 vuorossa. Kauden aloitti Los Angelesin (olympia)stadionilla, siis 400 metrin radalla ajettu kisa. Nascariin kuuluu nämä erikoisemmatkin kilpailumuodot. En itse ole aktiivisesti seurannut (katsoin kyllä Kimin kisan), mutta alkaisikohan olemaan aika, kun tunnun usein kaipaavan yksinkertaisempaa lajia.
En ole koskaan seurannut. En pidä ovaaleista, koppirata-autoista ja ei ole muistaakseni koskaan ollut mahdollisuutta seurata niillä kanavapaketeilla, joita olen tilannut. Nascar, DTM ja vastaavat ovat sellaista joka ei minua kiinnosta. En osaa perustella asiaa millään järkisyyllä. Jos nyt tilaan Viasatin kaapeli-TV-paketin, niin varmaan tulee katsottua Indycaria ja myös ovaalikisoja. Itse tilaan ne paketit, jotka haluan nähdä, virallisilta toimijoilta. En halua tukea rikollista toimintaa ja ostaa noita aliexpress-IPTV-paketteja. Käyn töissä, joten minulla on varaa maksaa ne ylihinnoitellut kaapeli-TV-paketit. Harmittaa tuo ylihinta tietysti, mutta on mukavaa olla suoraselkäinen. En myöskään pidä noista brittiselostajista ja -kommentaattoreista, joilla on Union Jack -lasit päässä. Kokemusta on ainakin MotoGP- ja F1-lähetyksistä muutamien vuosien takaa. Nykytilanne saattaa olla toisenlainen. Viasat-pakettien julmaa hintaa selittää osaltaan Valioliigan esitysoikeuksien kallis hinta. En tiedä onko maksettu hinta julkista tietoa. Epäilen että ei ole. Englannin miljonäärijalkapalloiluun valuu mielettömiä summia eri lähteistä ympäri maailman.
Hyvä että sai. Olihan tuo melkoista sekoilua koko viime kauden. Nythän paletti laitettiin uusiksi. "– Barcelonan ensi viikon testeistä lähtien formulassa on uusi johtotiimi. Niels Wittich ja Eduardo Freitas vaihtelevat kilpailun johtajan roolissa, ja heitä auttaa Herbie Blash vanhempana neuvonantajana." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/856f5884-755c-43c8-8314-669507ebe299
Ei ole tullut tuota seurattua, mutta muinoin Cart-sarjaa muutamankin vuoden. JJ Lehdon ajoista jäljellä vielä taitaa ainakin olla tallipaikkansa vienyt Helio Castro Neves tai nykyään Castroneves.
^Lehdon ajamista Cart-sarjassa tuli aikanaan seurattua jollakin suomalaisella TV-kanavalla. Selostajana oli Jorma Pulkkinen. Muistaakseni ne olivat huonoimmat suomenkieliset moottoriurheilu-TV-selostukset, joita olen koskaan kuullut.
Olisiko selostaja voinut kuitenkin olla Jorman poika Timo, joka pitkään F1-tiimissäkin oli mukana? Ei Jormakaan aivan mahdottomuus ole, kun taitaa olla moottoriurheilumiehiä hänkin. Tuolloin 1998 Cart oli vielä kilpailullisesti huipulla, mutta oli aika rajussa syöksyssä sitten jo Salon aikoina 2000-luvun alkuvuosina. Hitto, kun asiat meni niin kuin meni. Eihän tuo nykyinen Indycar ole enää kuin hyvin hyvin kalpea varjo aiemmasta, jopa F1-sarjan arvostusta lähennelleestä sarjasta. Fantastisia moottoriurheiluaikoja ne, kun Mansell voitti mestaruudet sarjoissa peräjälkeen. Monelle on tuosta JJ:n / Hogan Racingin autosta jäänyt hyvin mieleen Nakke Nakuttaja -sponsorointi, joka taisi (en pikagoogletuksella löydä vahvistusta asialle) kyllä olla vain yhdessä kisassa.
Timo Pulkkinen haastattelijana on yhtä hyvä kuin kuin tuolla olympialaisissa oleva harjoitteleva Oskar Osala: What kind of a race are you expecting?/Kuvaile edellistä erää. Muuta ei osata kysyä. Kumpikaan ei osaa livehaastattelua ollenkaan. Jorma Pulkkinen oli Cart-selostaja. Tuolla on jonkun muistoja: https://forums.autosport.com/topic/18487-to-all-finnish-f1-heads/#entry332489 Täälläkin on asiasta keskusteltu: https://www.dvdplaza.fi/threads/moto-gp.14457/page-3#post-1273992
Ilmeisesti testit alkoivat tänään. F1TV:ssä ei kuitenkaan ole lähetystä niistä. Kumma juttu. Luulin, että lähettävät kaikki testit myös.
Hups, se laittamani linkki ei ollutkaan virallinen F1 apple app vaan jonkun amatöörin tekemä parempi appi. F! tv ei annakaan mahdollisuutta apple appilla käyttää multi feed mikä tuossa videossa näitti todella hienolta. Ihmetyttää kyllä kuinka itse F1 organisaatioa ei osaa tuollaista tehdä vaan tyytyy huonompaan kättyömahdollisuuteen. Tuon videon näyttämällä appilla olisi ollut hieno katsoa kisoja, nyt ei olekaan mahdollisuutta tuohon. Olin juuri F1 chatin kanssa yhteydessä ja toivon heidän ottavan palautteen asialliseen katseluun ja vaikka palkkaavan tuon henkilön tekemään siitä virallisen appin heille. Nyt joutuu tyytymään sitten samaan kuin ennekin. Eli katsomaan ilmaiseksi netistä streami. On se vähän hullua, luulisi rahojen kelpaavan F1 , tilasin jo tuon tuotteen ja maksoin 110,mutta kun tuote ei olekaan niin hyvin tehty kuin voisi ja näkee kuinka hyvä se voisi olla jos haluttaisiin, niin peruutin tuotteen ja sain rahat takaisin( huom, tilaus oli vaan 1h voimassa kun kävin katsomassa apple appilla miten homma toimii ja huomasin vasta siinä, että ei tuolla voikaan katsoa multi feed, ja silloin vasta huomasin tuon videon olevan epävirallinen, oli niin vakuuttavan hyvin tehty appi jotta totta kai uskoin olevan virallinen appi). Ei välttämättä toimi tuo peruutus noissa digi tilauksissa noin muuten(nehän alkaa heti kuin tilaus on tehty, mutta taitaa jenkki asiakaspalvelu olla vähän tehokkaampaa ja ymmärtäväisempää kuin suomessa, varmaan täällä tilaus oli väkisin ollut päällä sen maksun ajan ja palautus ei olisi onnistunut). No katsotaan sitten miten kausi etenee ja tuleeko appiin parannuksia kuten heille ehdotin(ja laitoin tuon videon heille miten palvelun pitäisi toimia) mistä jatkossa sitten katsoo noita kisoja.
En tiiä onko tämä kuinka yleistä kerrostalo asujilla.... Itselläni on toi ihan tavallinenen viaplayn peruspaketti alta kympin € ja tos yhes vaihees meinasinki tän pistää jäähylle. Kunnes tajusin et mul näkyy myös sport plus paketti. Enkä tosiaan oo tota pakettia tilannu ku maksaa niin julmetusti. No, formula 1 fanina kyl kelpaa tietysti. Katselin tos ton talvitesti lähetyksen. Eipä siin ny ihmeitä tullu esiin vielä. Mut onko sit joku naapuri tilannu ton sport paketin ja se näin kerrostalossa sit näkyy myös naapurillakin. No, kyl mulle käy tämä tähän hintaan.
Jos noista shakedown-testeistä voi jotain päätellä, niin Alfalla ei kovin hyvin mene. Eivät tahdo saada kierroksia sitten millään. Ferrarilla näyttää olevan nopeutta. Mersu ja RedBull eivät ole vielä paljastaneet korttejaan. Paitsi ehkä RedBullin mielenkiintoisen sivuponttooniratkaisun osalta. Nyt tiedetään sekin, miksi kuvat autosta olivat niin hämäriä. Halusivat vain piilotella tiettyjä yksityiskohtia. Eihän kukaan vielä tiedä sitä, miten hyviä tuollaiset uudet ratkaisut ovat. Joskus ne vievät mestaruuteen, mutta joskus taas ratkaisun vuoksi mestaruus menetetään. Ehkä mielenkiintoisin asia näistä testeistä on ollut se, että autot ovat kyllä nopeampia kuin odotettiin. Toivottavasti se ei heijastu sitten perässäajamisessa, vaan se olisi edes vähän helpompaa uusilla autoilla. Mutta eivät nämä nyt ihan etanoita ole kuitenkaan.
Vettel ilmoitti, ettei tule ajamaan Venäjän GP:ssä, jos sellainen ajetaan. Steiner jättänyt tulematta lehdistön eteen ja syytkin tietty selvät. https://www.is.fi/formula1/art-2000008638773.html Minä kun olen ihmetellyt sitä, että Andretti haluaa tulla haaskaamaan rahaa ja aikaansa F1-sarjaan, mutta toisaalta vielä enemmän sitä, että miksi yritti ostaa Alfa Romeon (Sauberin) eikä Haasia, joka on ollut jo pitkään aivan kypsä poimittavaksi? Ehkä Andrettin ja Haasin välillä on joku pihvi, mikä on esteenä? Nyt tämän päiväisten tapahtumien jälkeen alkaa jopa näyttämään jossain määrin todennäköiseltä, että Haasin on vaikea jatkaa kovinkaan pitkälle nykyisen pääsponsorin kanssa, mikä viimeistään asettaa tiimin myyntitilaan.
Tuskin nykyinen pääsponsori toisaalta juuri Andrettia kiinnostaa. Minä uskon, että syy Haasin olemassaoloon on siinä ettei Gene haluaa myydä, ainakaan siihen hintaan mitä tallista ollaan valmiita maksamaan.
En tiedä, ilmaisin varmaan itseäni jotenkin epäselvästi. Spekuloin siis sillä, että Haas menettäisi nykyisen venäläissponsorinsa kesken kauden tai muuten toiminta tulisi nykytilanteessa mahdottomaksi sen rahoittamana. Tällöin Haas ajautuisi vaikeaan tilanteeseen, todennäköiseen akuuttiin kassakriisiin, mikä altistaisi myynnille. F1-sarjaan on kuitenkin 200 miljoonan kynnysraha, minkä olettaisin Andrettin välttävän ostamalla jo sarjassa olevan tallin. Jos minä olisin Andretti, en miettisi sekuntiakaan F1-sarjaan tulemista, täysin pähkähullu ajatus. En tiedä onko se lopulta Mario Andrettin pakkomielle, kuten tuntuu että koko Michaelin urakin on voinut olla vain jatketta isän uralle. Olisi voinut kuvitella 1993 olevan vielä niin ihon alla, ettei senkään takia haluaisi enää pitkällä tikullakaan koskea sarjaan. Tuo 200 miljoonan kynnysraha on muuten aika ikävä. Itse pidin niitä 2010 mukaan tulleita tiimejä hienona piristysruiskeena, mutta siis niistä "oppineena" saman ei haluta enää toistuvan. Eli enemmän tai vähemmän suljettu sarja. Tuolloin 2010:hän teki tuloaan myös USF1-tiimi, jonka tarina oli lopulta aika surkuhupaisa (paino ensimmäisellä sanapuoliskolla kuitenkin). Onneksi tiimin valmistautumista esitelleet videot jäivät YouTubeen (edelleenkin) katseltavaksi. Hienoa lajihistoriaa sinänsä. Edit: Ja olikin jo uutisoitu, että Haas ajaa valkoisella autolla huomisen viimeisen päivän näistä testeistä. Eikä sponsoriin ole viitattu enää muutenkaan. Ja saa nähdä lähteekö kuskikin samalla. Kimille soittoa vaan paikkaavaksi kuskiksi? https://www.iltalehti.fi/formulat/a/a2429072-f8fe-416a-89f9-407dca493da9
Juu. Joku hiivatin Mika Häkkinen vei paikan McLarenilla kesken kauden ja taisi melkein heti olla aika-ajoissa Sennaakin nopeampi tai ainakin jotain sellaista. En nyt tarkkaan muista enkä jaksa tarkistaa. Mariohan voitti mestaruuden 1978, kun Ronnie Petersonin ei annettu voittaa tjms.