Venäjän F1 GP:tä ei ajeta tänä vuonna kertoo esim HS. Eilisessä Talvitestit-lähetyksessä Bottas ei suoraan kieltäytynyt ajamasta Venäjällä. Vettel on ollut suorasanaisempi. Nyt ei tarvitse enää kummankaan pohtia. Omasta puolestani saisivat jättää kaikki kansainväliset kilpailut järjestämättä Venäjällä ainakin seuraavat 20 vuotta.
Hyvin alkoi suomalaisittain Ruotsin ralli. Neuville johtaa, mutta Rovanperä on vain 4,3 sekuntia perässä. Etukäteen ajateltiin, että aura-auton rooli tiputtaa Rovanperää paljon enemmän kärjen kyydistä.
Ruotsin rallissa ilta-erikoiskokeella toinen Toyota-kuskin Britannian Evans ajoi tyylikkäästi lumivallin yli. En nähnyt televisiosta kyseistä kohtausta, mutta Iltasanomien Ralli-uutisoinnissa oli artikkeliin liitetty Jarno Saaren Twitterissä jakama katsojavideo, niin katsoin siitä tuon tilanteen. https://www.is.fi/ralli/art-2000008645734.html viimeisessä mutkassa tuon Twiitin mukaan tuo tapahtui, mutta en tiedä, ei Evans jäänyt tuon lumivalli-reitin jälkeen kuitenkaan, kuin päälle 2 sekuntia Kalle Rovanperästä, ja huominen tai tämän päivän ensimmäinen Erikoiskoe, kun starttaa, niin suomallainen johtaa noin 8:lla sekunnilla koko tilannetta rallissa. Areensta muutamien tuntien päästä aamun EK, ja sitten kakkonen lähettää urheilusunnuntaissa oliko muistaakseni yhden maissa iltapäivällä varmaan talvilajien jälkeen tulee sitten kakkoselta taas moottoriurheilua, kun tuo Ruotsin ralli jatkuu televisioinnin osalta ilmaiskanavilla.
Hyvin loppui Ruotsin ralli. Saatiin kunnon musaa. Rovanperä myös muisti Ukrainaa maalintulonsa jälkeen.
Bottaksen uusi kypärä julkaistu. Ihanasti puoliso suunnitellut. Mutta mitä noista väreistä pitäisi ajatella? https://twitter.com/ValtteriBottas/status/1498372050607554564?
Tässä mielenkiintoinen video Alonson kypäräkamerasta, jossa on auton tärinä poistettu https://fb.watch/buT46wpEFR/ Tuo olisi helppo tehdä ihan livekuvaankin. Tietenkin se auton tärinä on osa ajokokemusta ja sinänsä minua se ei periaatteessa haittaa, mutta tuota voisi kisoissa näyttää sekä että. Eli ilman tärinänpoistoa ja tärinän kanssa. Poistossa voisi olla vaikka jokin "image stabilization on" tjsp teksti ruudulla.
Jotenkin tuntuu, että kypäräkin tärisee nykyään vähemmän kuin jo itse autot ennen. Mielestäni se vain antaa menemisen meininkiä kuvan. Mutta luulisi kyllä, että tärinän poistaminen olisi aika triviaalia tehdä nykytekniikalla live-lähetyksissäkin. Jos ei optisesti, niin digitaalisesti ainakin. Sitä menemisen meininkiä:
FIA ei kieltänyt venäläisten kuskien ajamista. Onneksi edes Motorsport UK on suoraselkäinen ja kieltää venäläisten ja valkovenäläisten ajamisen UK:ssa. Mazespiniltä jää todennäköisesti Britannian GP väliin (IL).
Mazepinin ura kaatuu todennäköisimmin siihen, että ilman venäläistä rahaa häntä ei vaan ole järkeä pitää tallissa.
Juu viimeisimpiä Isoja, jotka sitkeästi haluavat pitää Suuren Rahoittajansa puolta. Muutenhan aika hyvin ovat muut Urheilujättiläiset yksi kerrallaan heränneet todellisuuteen. Jopa kansainvälinen jääkiekkoliitto. Hieman yleinen logiikka on kateissa, koska tuo rahoittaja-isukki on niitä samoja oligarkkeja, joiden touhuja on muutenkin pyritty suitsemaan. Oligarkin poikahan pitäisi olla ensimmäisten listalla, kun arvaillaan mitä pitäisi tehdä nykyisessä tilanteessa, jos halutaan jollain tavalla vaikuttaa johonkin ja näyttää jotakin. Lisäksi tosiaan vielä täysin luokaton, epävarma kuski, jonka ei muutenkaan tuolla F1:sissä pitäisi ilman isänsä rahoja ajella.
Vähän näyttäisi siltä, että pikku-Fittipaldi olisi tulossa tilalle. https://www.is.fi/formula1/art-2000008658408.html
BBC:n mukaan on tiukkoja vaatimuksia Mazepinille. Yksi niistä on : "Nikita Mazepin would be required to sign a document forbidding him from supporting the Russian invasion of Ukraine if he remains in Formula 1."
Joo varmaan, mutta jos isukki on toista mieltä ja rahoittaa tallin toimintaa, niin eikös siltä kysytä mitään mielipidettä mihinkään? On kyllä tiukkaa. Vai onko isukki jo luopunut sponssaamisesta? Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia toistaiseksi.
Eikö sponsorointisopimus jo purettukin? Haasin tallin sivuillakaan ei enää mainintaa. Sponsorointihan kävi varmaan mahdottomaksi pakotteiden ollessa päällä ja toisaalta sarja ja tiimi ei halunne myöskään mainehaittaa vallitsevassa tilanteessa. Tallin sivuilla kuljettajistakin enää pikku-Schumi esillä. Edit: On siellä Mazeoinkin edelleen, mutta ei tullut "Drivers" kohdasta esittelyyn mukaan.
En kyllä löydä muuta kuin tuollaisen ESPN:lltä: "Uralkali founder Dmitry Mazepin, the father of Nikita, was one of the business leaders who met with Russian President Vladimir Putin at the Kremlin in Moscow on Thursday to discuss the sanctions placed on the country. When asked on Nikita Mazepin's status during a Friday media call, Haas team boss Guenther Steiner said, "It needs to be resolved. "Not everything depends from us here what is happening. There's governments involved, I have no power over them, and we also need to see how the situation develops in Ukraine."" https://www.espn.com/f1/story/_/id/33368180/haas-decide-nikita-mazepin-uralkali-next-week Edit. Tosiaan tuommoinenkin: https://www.haasf1team.com/partners
Tulihan ne potkut potaskan louhijalle ja poika Mazepinille: "Yhdysvaltalainen F1-talli Haas tiedotti purkaneensa sopimuksensa venäläiskuljettaja Nikita Mazepinin kanssa. Samalla talli kertoi päättäneensä yhteistyön venäläisen Uralkali-yhtiön kanssa. Nikita Mazepinin isä Dimitri Mazepin omistaa suuren osan Uralkalista, joka on maailmalla merkittävä potaskan louhija." MotoGP-kausi alkoi. Tuo Discovery+ on aika hyvä vaihtoehto. Näkee snookeria, MotoGP:n ja WorldSBK:n + muuta 9,99 €/kk.
Tämä uutinen ei ole vissiin vielä ollut täällä. Formula 1 -kisoja ei tulla ajamaan Venäjällä nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. https://www.bbc.com/sport/formula1/60601632
Yksi merkittävimmistä syistä, miksi ensimmäiset F1-testit ajettiin pienemmällä julkisuudella varmasti oli, jos autoissa olisi jotain perustavanlaatuista vikaa, mikä on ilmeinen riski, kun paljon muutetaan. Nyt kun näkee, millaisia ongelmia tiimeillä on saada maaefekti toimimaan, tuo riski ei ollut aiheeton. Suoraan sanoen, autojen käytös näyttää naurettavan lisäksi vaaralliselle. Jännä juttu, miten 2020-luvulla näitä ei ole saatu laskettua ja simuloitua kohdalleen jo tietokoneella. Mitenkähän kuskitkaan kestää työtä rytkytystä. Ferrari näyttää erityisen pahalle. Alfa Romeolla jouduttu myös tekemään isoja muutoksia. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/a283c15e-3a69-44a3-baa4-4c0c2821a1d5 Toivottavasti kaikki tiimit (joilla sama ongelma) saavat korjattua tuon ennen ensimmäistä kisaa, koska vaikea kuvitella että muuten selvittäisiin siitä ilman onnettomuuksia.