Ryntäytetääs käyntiin jo ensi kautta koskevat keskustelut ja spekulaatiot omaan vuosiketjuunsa. Nimittäin parit mielenkiintoiset uutiset jo osuneetkin silmiin. WRC:n osalta taitaa tulla vähän välivuosi suomalaisittain. Rovanperä ajaa kevennetyn vuoden ja muiden suomalaisten sopimustilanne on heikko. F1:n osalta suomalaisittain laji on hiipumaan päin. VB77 ei tarjonne paljoa jännitettävää, todennäköisesti ajelee sijoista ynnä muut ja kauden jälkeen ajohanskat jää pysyvästi naulaan tai ainakin F1-ura on taputeltu. Verstappen kuitannee seuraavankin kauden aikana mestaruuden, koska isommat sääntömuutokset taitaa olla vasta 2026 tulossa. Pikkuformuloissa Tuukka Taponen etenee urallaan uuteen sarjaan, Formula Regionaliin. Näin se Ferrarin tuki näkyy, eteenpäin pääsee vaikkei olisi voittajakaan kulloisessakin sarjassa. Sinänsä vaikea sanoa, että olisiko tiimi ollut eri, jos menestys olisi ollut 2023 vielä parempaa. Talvisarja välissä vielä, mihin ilmeisesti ei ole ladattu odotuksia eli saa ajaa ilman paineita, mikä sinänsä voi kertoa raaoista kyvyistä paljon, jos hyviä tuloksia tulee. Uutinen (7.12.2023): Formulalupaus Tuukka Taponen, 17, siirtyy huipputalliin! Mahtiuutinen Ferrarista WEC-sarja kasvattaa mielenkiintoa entisestään, kun mukaan tulee lisää autonvalmistajia, mm. Alpine ja Lamborghini. Pitäisinkin tätä (oma mielipide siis) kiinnostavimpana kansainvälisenä rata-autosarjana ensi kaudella. MotoGP jatkanee urheilullisesti mielenkiintoisena. En itse ole seurannut enää pidempään aikaan ja fiilistä söi KymiGP-sekoilukin. Harmi, ettei se suunnitelma toteutunut, koska olisi varmasti ruokkinut omaakin mielenkiintoa sarjaan kohtaan uudestaan. Itse urheilun sivusta, mutta plazan teemaan olennaisesti liittyvästi mielenkiintoinen elokuvauutinen: "1983 on yksi rallin MM-historian ikimuistoisimmista. Audi ja Lancia mittelivät maailmanmestaruudesta rajusti, kun rallin vanha ja uusi maailma kohtasivat." "Klassisesta taistelusta on nyt tehty elokuva, Race for Glory: Audi vs Lancia. Se tulee teattereihin tammikuussa. Suomen suurimman elokuvateatteriketjun Finnkinon nettisivujen tulevaa ohjelmista käsittelevästä osiosta rallielokuvaa ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi löydy." https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010039190.html Elokuva IMDb:ssä: https://www.imdb.com/title/tt20112600/ Ilmeisesti elokuvan alkuperäinen nimi on ollut 2 Win. Elokuvan mainoslause on: "Inspired by true events that occurred during the fierce rivalry between Germany (Audi) and Italy (Lancia) at the 1983 Rally World Championships." Trailerin perusteella elokuvan keskeisin hahmo saattaisi olla (Lancian tallipäällikkö) Cesare Fiorio. Kuskien osuuksista ja rooleista on jo kuhistu netissä. Alén ehti jo vastatakin, että häneltä ei ole kysytty mitään elokuvan tekijöiden puolelta. Joka tapauksessa Audin puolelta nimihahmona on Mikkola (jota näyttelee italialainen) mukana ja Lancialta taas Röhrl. Moni on somessa peräänkuuluttanut missä on Mouton ajan hahmoista, mutta elokuvan tiedoissa on että ainakin sivuhahmona mukana geneerisellä kuvauksella "Audi Driver". Itse odotan jotain Rushin ja Ford vs. Ferrarin välimaastoon sijoittuvaa näkökulmallisesti tallien välisestä kamppailusta kertovaa elokuvaa, jossa kuskeilla on vähemmän roolia, lähinnä ehkäpä lisäjännitettä tuomassa. Katsotaan nyt miten jakelu tapahtuu tänne pohjolaan asti, mutta varmasti menee katseluun siinä missä aiemmatkin moottoriurheiluelokuvat. B-ryhmä on kuitenkin rallin legendaarisinta ajanjaksoa ja sen puitteissa olisi varmasti kerrottavissa montakin tarinaa. Toki harmittaa, kun vaikuttaa sille että aikaa dominoineet suomalaiset kuskit on enemmän tai vähemmän sivuroolissa, vaikka Alénkin ajoi nopean laskutoimituksen perusteella 16 kautta Fiatille ja Lancialle yhteensä. Ymmärrän lähtökohtaisesti tässä elokuvan kontekstissa Röhrlin nostamisen esille saksalaisena kuskina (vaikkakin Lancian ratissa, mutta ehkä joku vastajännite Audia kohtaan kuitenkin rakennettuna sisään), mutta noin muuten en ymmärrä hänen omasta mielestäni yliarvostustaan, mikä on oman näkemykseni mukaan pitkälti jälkikäteen syntynyt. Ehkä se johtuu siitä, että anglosaksisessa maailmassa Clarkson on hehkuttanut jossain ohjelmassaan Röhrliä ja lisäksi on ajettuna Pikes Peakin voitto jenkeissä Audilla. Voi olla että siinä on sitäkin, että oli (myöhemmin Audilla, toisaalta aiemmin Opelilla) saksalainen kuski saksalaisessa autossa ja iso markkina-alue kyseessä, jolloin pienempien markkinoiden nimet jää sivurooleihin. Tämä elokuvahan vaikuttaa nyt hyvin Italia-keskeiselle tuotannolle, mistä kertoo näyttelijävalinnatkin. No, tehdään lopulliset arviot sitten kun elokuva on nähtynä. Ehdoton peukku kuitenkin sille, että tällainen elokuva on tehty.
F1tv:ltä tuli ilmoitus hinnan nostosta. Mielenkiintoisesti itse palvelussa näkyy, että tilaus uusitaan automaattisesti maaliskuun alussa hintaan 109 euroa. Aikaisempi tarjoushinta oli alta satasen. Mutta nyt tuli sähköpostia, että juuri samasta päivästä eteenpäin, kun tilaus uusiutuu, nousee myös tilauksen hinta 139 euroon. Eli kummankohan hinnan nyt sitten veloittavat...? Laitoin heille kyssäriä. Jos suurempi, niin sitten menee peruutukseen ja odottelen mahdollista alennuskoodia tai mietin muita vaihtoehtoja. Eihän tuo korkeampi hintakaan nyt paha ole, jos vertaa vaikka Viaplayhyn, mutta prosentuaalisesti tuo korotus on valtava ja tuollainen salamyhkäisyys hinnan suhteen tuntuu huijaamiselta.
Vastaus oli, että hinta on sähköpostin mukainen ei palvelun ilmoittama. Eli, vaikka palvelussa lukee, että seuraavan jakson hinta on 109 euroa, niin oikeasti se on 139 euroa. Ei taida mennä ihan Suomen lakien mukaan tuo. No, tuli siis peruttua. Jos löytyy alennuskoodi jostain, niin pitää se käyttää. Muuten katsella jostain. Tai olla katsomatta ensi kertaa noin 30 vuoteen.
Enemmänkin ensi kauden juttuja Hamiltonista mutta kuitenkin. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...tymassa-ferrarin-f1-talliin/8869796#gs.4eeo8o
Olihan tuo Hamiltonin Ferrari-siirto aikamoinen yllätys kuitenkin lopulta. Kukahan lienee korvaa hänet Mersulla...?
Sanotaanko, että täysin puskista. Mitäköhän on tapahtunut? Setelitukku on taatusti suuri, mutta on tässä jotain muutakin.
Te kuitenkaan mitään töitä tee joten tuolta rallia livenä: https://www.youtube.com/@Moottoriurheilutv/streams
Ferrari on Ferrari. Moni kuski on sanonut, että yksi maailmanmestaruus Ferrarilla on isompi juttu kuin monta muualla. Onhan Lewis jo kauan puhunut siitä, että miten Ferrari on hänen yksi unelmansa. Ja ehkä hän ajattelee myös sitä, että sääntöjen taas vaihtuessa Ferrari ehkä pystyisi rakentamaan Mersua paremman auton. Mersun kuskia veikatessa voisin kuvitella, että Maxille tarjotaan historian suurinta rahapottia Mersun suunnalta.
Joo Ferrari on aina Ferrari. Silti onhan tuo Hamilton jo aika vanha äijä, mutta ehkä uskovat että pysyy Alonson lailla vireessä vanhempanakin. Sopimuksen alkaessa siis 40. Mersulla taas itse voisin ajatella Russellin kaveriksi tämän hetken ehkä suurinta lupausta Andrea Kimi Antonellia, joka on kulkenut luokasta luokkaan voittaen lähes kaiken. Tällä kaudella F2:sissa ja jos kausi menee odotusten mukaan, niin ehkäpä jo 2025 Russellin aisapariksi.
Mersulla ei ole ollut tapana ottaa junnukuskeja vaan kaikki on ensin testattu jossain pienemmässä tallissa. Russellkin on vielä melko nuori, niin veikkaan valinnan kohdistuvan johonkin kokeneempaan kuljettajaan. Toki markkinatilanne vaikuttaa.
En yllättyisi, jos Sainz menisikin Mersulle. Hyvä ja kokenut kuljettaja, jolla varmasti olisi paljon annettavaa tallille. Russell voisi käytännössä olla kuitenkin ykköskuskina. Vai tekeekö Mersu Ferrarit ja palkkaa entisen kuljettajansa uudestaan, kuten siis Ferrari teki palkatessaan Kimin uudestaan... Tosin Bottas ja Russell eivät ehkä tule hyvin toimeen keskenään. Russellia ei noin yleisestikään kehuta varikon mukavimmaksi kaveriksi.
https://yle.fi/a/74-20073085 F1-kärkitallissa kuohuu – Red Bullin tallipäällikköä syytetään epäasiallisesta käytöksestä Red Bull on aloittanut sisäisen tutkinnan tallipäällikkö Christian Hornerista. Saapa nähdä, saako pomo kenkää vai lähteekö vapaaehtoisesti. Paljon on kiinni siitä, että mitä on tapahtunut ja mikä on se kuva, mitä pomo on lähetellyt. Ja mitä mieltä rouva Horner on asiasta, vaikuttaako vielä yksityiselämäänkin. Horner on ollut hyvä pomo ja varmasti iso osa tallin menestystä. Tosin hänestäkin on kuulunut hieman negatiivista tallin sisältä, mutta toisaalta kukapa olisi täydellinen. Kenet sitten laittavatkaan Hornerin tilalle niin hänellä on isot saappaat täytettävänään. Eikä tuo varmasti voi tallille hyvää tehdä ja voi jopa näkyä seuraavan auton kehityksessä.
Sainz on kyllä varmaan paras ensi kauden jälkeen vapaana olevista kuskeista, mutta haluaisiko Leclercin varjosta Russellin varjoon. Ihan okhan tuo Leclercin kanssa pärjäsi, mutta talli on rakenneltu Leclercin ympärille ja sama olisi edessä Mersulla Russellin suhteen. Mersullahan tietenkin yhtenä vaihtoehtona myös jo aiemmin ovia raotellut Ocon. Bottaksen ajelut on varmaan ensi kauden jälkeen ajeltu. Todella ikävä tuo Hornerin juttu. Tietysti jos noin pitkään ollut tallipomona yhdessä firmassa, niin voihan siinä ruveta pää pehmenemään ja kuvittelemaan kaiken yläpuolella olemista yms. Se on kyllä kumma mikä näitä ukkeleita oikein riivaa Hirviniemestä lähtien. Menisivät suoraan huoriin ja lähetelköön maksusta niille niitä kikkelikuviaan jos se on se juttu. Ikääntyvä äijä on kyllä kumma otus.
https://www.is.fi/formula1/art-2000010206202.html "Christian Horneria syytetään ”epäasiallisesta käytöksestä” tallin työntekijää kohtaan. Kyseinen työntekijä ilmoitti itse Hornerin asiattomasta käytöksestä. Red Bull on aloittanut tapauksesta riippumattoman tutkinnan saatuaan tiedon syytöksistä, kertoo tallin työntekijä De Telegraafille. – Tämän jo käynnissä olevan prosessin suorittaa ulkoinen, asiaan erikoistunut asianajaja. Yhtiö suhtautuu tällaisiin asioihin äärimmäisen vakavasti, ja tutkinta suoritetaan loppuun niin pian kuin mahdollista, kertoo lähde Red Bullin sisältä. Tiedossa ei ole, millaisesta ”epäasiallisesta käytöksestä” syytöksissä on kyse." Eli ei tietoa ja Horner kiistää kaiken.
X:ssä tunnutaan "tietävän" että kyse on epäasiallisten kuvien lähettämisestä naispuoleiselle työntekijälle. Ja että tapaus olisi niin selkeä ettei hirveästi jää jossiteltavaa. Mutta mikä sitten on totuus ja mikä huhua, sitäpä on hankala tietää varmaksi ennen kuin tulee jotain virallista jos edes tulee. Voihan se olla että eroaa itse ja maksaa muut hiljaiseksi.
Juu. Mutta tuo linkkaamani on ainoa virallinen totuus tällä hetkellä. Tuolla taas vihjaillaan muuta: https://www.express.co.uk/sport/f1-autosport/1863516/Christian-Horner-investigation-Red-Bull "A report from AP has since added further clarification to the matter, stating that the investigation into Horner’s alleged misconduct centres around his ‘aggressive management style’."
Jep. Jotenkin käsittämätöntä ettei tuon kokoinen organisaatio tiedä että pitäisi heti laittaa tiedote ulos jossa yksilöidään tarkemmin mistä on kyse. Jos kyse sitten onkin jostain alaiselle huutamisesta, niin kun tällaiset dickpic-väitteet saa tuulta alleen niin niistä muodostuu ihmisten mielissä totuus ja maine on mennyttä. Sitten vetäydytään jonnekin yksilön suojan taakse, eikä se yksilö tajua että huhuilu voi saada paljon enemmän haittaa aikaan sille yksilölle. Jopa enemmän kuin varsinaisen totuuden kertominen.
F1-talvitestien 1. päivän tulokset: 1. Max Verstappen, Red Bull, 1.31,344 - 143 kierrosta 2.Lando Norris, McLaren, 1.32,484 - 73 kierrosta 3. Carlos Sainz, Ferrari, 1.32,584s - 69 kierrosta 4.Daniel Ricciardo, RB, 1.32,599s - 52 kierrosta 5.Pierre Gasly, Alpine, 1.32,805s - 61 kierrosta 6. Lance Stroll, Aston Martin, 1.33,007 - 54 kierrosta 7. Charles Leclerc, Ferrari, 1.33,247 - 64 kierrosta 8. Fernando Alonso, Aston Martin, 1.33,385 - 77 kierrosta 9. Oscar Piastri, McLaren, 1.33,658 - 57 kierrosta 10. Guanyu Zhou, Sauber, 1.33,871 - 63 kierrosta 11. Logan Sargeant, Williams, 1.33,882 - 21 kierrosta 12. George Russell, Mercedes, 1.34,109 - 122 kierrosta 13. Yuki Tsunoda, RB, 1.34,136s - 64 kierrosta 14. Valtteri Bottas, Sauber, 1.34,431 - 68 kierrosta 15. Alex Albon, Williams, 1.34,587 - 40 kierrosta 16. Esteban Ocon, Alpine, 1.34,677 - 60 kierrosta 17. Kevin Magnussen, Haas, 1.35,692 - 66 kierrosta 18. Nico Hülkenberg, Haas, 1.35,906 - 82 kierrosta Eiköhän tämäkin kausi ollut siinä.