No tämäpä varsin hienoa! Juuri kun löysi halvan paikan joka näytti olevan luotettava. Tuotetta tilattaessa oli vielä vihreät valot päällä..
Dear Sir (s) Mr. Juha, Unfortunately, we must inform you that / those of you ordered item (s): Sony BRAVIA KDL-52 W 5500 sold out with us is / are. Consequently, we must cancel your order because we have no new delivery date for these devices. We apologize for the inconvenience and thank you for your understanding. Sincerely, Your My Solution Service Team Englanniksi tulee sujuvampaa kuin suomeksi...
17.1. (su) Tilasin videokameran 18.1. (ma) Sain tilausvahvistuksen ja maksoin tilauksen luottokortilla 22.1. (pe) DHL toi kameran kotiin Sujuva, ripeä ja ennenkaikkea edullinen kauppapaikka. Suosittelen :thumbsup:
Tänään (28.06.2011) tilattu kyseisestä puljusta JBL:n subi. Samantien tuli vahvistus sähköpostiin, että tilaus otettu vastaan järjestelmään. Muutama tunti tästä tuli tilausvahvistus, jossa maksuohjeet. Maksettu tilisiirrolla. Kokemuksien perusteella en odota ongelmia. DHL kuljettaa. Säästöä halvimpaan suomalaiseen kauppaan kertyi n. 80 euroa. Ja malli siis JBL ES150P.
Subi tuli perille n. viikossa. Erittäin hyvin pakattuna, ei ongelmia kuljetuksessa. Mukana myös suomenkielinen manuaali, josta plussaa. Kaikki sujui erittäin mainiosti, eli edelleenkin my solutionia voi suositella ainakin täältä suunnasta
Tilasin My-Solution:ista syksyllä 2010 PT-AE4000-tykin. Ostaminen sujui hyvin, toimitusaika-arvio piti paikkansa ja sain seurantakoodin lähetykselle. Tykille tuli noin 200 tuntia käyttöä, kun yksi HDMI porteista alkoi ensin antaa kipinöitä kuvaan, sitten ei kuvaa ollenkaan. My-Solution:in sivuilta löytyi ohjeet Pohjoismaiden asiakkaille: http://www.my-solution.de/show_infocenter.html ("nordic customers"): Kysymättä ensin My-Solution:ilta vein tykkini Tampereella DGV Service:iin, joka Panasonic.fi-sivujen mukaan on Panasonic:in valtuutettu huoltoyritys. DGV:stä sainkin asiallista palvelua, ja he ottivat tykin tutkittavaksi. He joutuivat kuitenkin lähettämään tykin Kaukomarkkinat Oy:lle (eli DGV ei saanut asioida suoraan Panasonicin kanssa, Kaukomarkkinoiden mukaan), joka on koko Suomen valtuutettu huolto Panasonic:in AV-laitteille. Siitä alkoivat ongelmat: Kaukomarkkinat ei halunnut tykkiä takuuhuoltaa. Puheluissani huoltovastaavan kanssa he vetosivat ensin siihen, että kyseessä ei ole ns. tyyppivika, vaan todennäköisesti käyttäjän virhe liittimien käytössä. Kun selvitin, että tästä ei ole kyse, he vaativat takuutodistusta ja maksusitoumusta alkuperäiseltä Euroopan maahantuojalta. Minkäänlaista palveluhalua en aistinut heidän taholtaan. Ymmärrän kyllä, että varmasti Euroopan maat on näin jaettu palvelualueisiin, mutta minä asiakkaana en liene paras taho pitämään yhteyttä Panasonic:in ja eri maahantuoja- ja myyjätahojen välillä. Loppuvaikutelma oli kuitenkin se, että Kaukomarkkinat Oy:llä on päässään paljon tiukemmin maahantuoja- kuin valtuutettu huolto -hattunsa. Sain DGV:n kautta kuitenkin tykkini takaisin, ilman maksuja. Kiitos DGV:lle hyvästä yrityksestä ja palvelusta. Tämän jälkeen otin mailitse yhteyttä My-Solution:iin ja selitin tapahtumat. He tunnistivat heti tilanteen ("nihkeä maahantuoja/huolto"), ja kehottivat lähettämään tykin heille. Pakkasin koneen ja lähetin Saksaan. Viikkoa myöhemmin sain vastauksen, että tykki oli huollettu Panasonic:illa (vaihdettu emolevy + firmispäivitys) ja tuotu takaisin heille. Sain taas My-Solution:ilta seurantakoodin, ja sinä torstaina lähetetty paketti oli minulla kotona ja katossa maanantaina. My-Solution.de toimii juuri niinkuin voisin hyvän (ison) verkkokaupan olettaa toimivan. Suosittelen lämpimästi. Hintaero Suomen ja Saksan jälleenmyyjien välillä 2010 oli n. 400e, ja olin jo ostaessani ottanut huomioon riskin siitä (maksoin lähetyskulut Tampere-Dresden 28e), että joudun tarvittaessa järjestämään takuuhuollon itse. Kaukomarkkinoiden tylyys EU-entusiaattia jonkinverran yllätti, mutta My-Solution palautti järjestyksen. Kiitos.
Varoitus: My-Solution.de laiminlyö virhevastuun virheellisestä tuotteesta Minäkin olin tyytyväinen My-Solution.de-verkkokaupan toimitukseen ostaessani Sony LCD-television marraskuussa 2009. Mielipide firmasta muuttui täysin, kun Sony 46X4500:n LCD-paneli vikaantui syksyllä 2011 ja alkoi taistelu takuukorjauksesta. Sonyn Suomen valtuutetun huoltoliikkeen kustannusarvio oli: paneli 1300 euroa + työ 200 euroa, eli lähes tv:n hinta ostettaessa. Sonyn takuu oli päättynyt 1. vuoden jälkeen ja korjaus olisi pitänyt virhevastuun nojalla tehdä 2. vuonna jälleenmyyjän piikkiin. Tein reklamaation, mutta My-Solution kieltäytyi korjauksista. Sen sijaan tarjoutuivat lähettämään väärennetyn ostokuittin, jossa olisi aiempi päiväys ja tv olisi saatu taas 1 vuoden takuun piiriin. Lähetin lukuisia sähköposteja vaatien takuukorjausta. Lokakuun jälkeen eivät ole enää vastanneet viesteihin. Tein reklamaation firmasta Euroopan kuluttajakeskukseen ja Saksan Sonylle, mutta ovat ilmeisesti aika voimattomia asian suhteen. Taitaa jäädä korjaus / uuden tv:n hankinta omaan piikkiin. My-Solution.de:stä en suosittele ostamaan ainakaan tavaraa, jonka valmistajan takuu on alle 2 vuotta. Saksassa virhevastuu päättyy 2 vuoden jälkeen, joten sen jälkeen ei korjausta myyjältä saa muutenkaan.
Miksi suostuisivat? Suomalaisella asiakkaalla ei ole mitään mahdollisuuksia vielä eu-aikanakaan saada ulkomaista myyjää tekemään yhtään mitään. Myyjälle ei oikeastaan voi tulla mitään konkreettista haittaa tuollaisesta toiminnasta. Toisaalta ei aina suomalaiseenkaan kauppiaaseen tehoa viranomaisen sanomiset. Firmahan säästää kustannuksia pistämällä sormet korviin ja unohtamalla koko jutun. Ehkä nyt kaksi tai kolme potentiaalista suomalaista asiakasta vuosittain löytää tämän ketjun ja tilaa siksi muualta, mutta tämäkin tulee halvemmaksi kuin ottaa yli tuhannen euron korjauskulut täysin firman tappioksi. Varaosan hinta ei ole myyjäliikkeen vika, vaan television valmistjan joka tietysti haluaa että vanhoja korjataan mahdollisimman vähän ja uusia ostetaan mahdollisimman paljon.
Tilasin PS64E8000 television kyseisestä liikkeestä. 19.3. Televisio tilattu klo 10 19.3. Tilausvahvistus klo 16 19.3. Maksettu (2159) klo 17 20.3. Ilmoitus klo 12 että tilaus lähetetty (Spedition Rieck), seurantanumeroa eivät antaneet edes pyynnöstä, pistin pyyntöä kyseiseen kuljetusfirmaan (joka ei koskaan vastannut) 21.3. Kyselin arviota toimituksesta "Shipping will take 4-5 Workdays to finland. Faster this is not really possible. Delivery time 1-3 days was to our stock. But TV is shipped I think you will have it middle next week." 28.3. Televisio saapui lavan päälle pakattuna asianmukaisin varoituksin ja ehjänähän tuo tuli perille, hyvin toimii! Kuski (Kaukokiito) soitti ennen kuljetusta kuten pyysin tilausvaiheessa kirjaamaan lisätietona, koska en ole päivisin kotona. +Toimitusajaksi luvattiin 4-5 arkipäivää ja se tuli kuudessa eli hyvin toimi sen puolesta. +Yhteydenpito liikeeseen oli helppoa yhteydenottolomakkeen avulla ja he vastasivat asiallisesti ja nopeasti englanniksi. +Tilauksen statuksen sai helposti selville samaisella lomakkeella ja myös ilmoittivat sähköpostitse muutoksista. +Tilaus toimitettiin seuraavana päivänä siitä kun siirsin rahat tilisiirrolla S-Pankista (maksun viestikenttään asiakasnumero ja tilausnumero, viitekenttä jää tyhjäksi). +Sivuston saa myös englanninkieliseksi, saksaa kun en osaa yhtään. -Mukana ei tullut Samsung Nordicin vaatimaa takuukorttia, jossa on listattuna myös pohjoismaat eli Suomi mukaan luettuna. Otin yhteyttä myyjään ja lupasivat lähettää sen pikaisesti postitse (edit: joka myös tuli muutamassa päivässä ja liikkeen leimalla varustettuna). Pyysin tuota kyllä jo tilausvaiheessa, mutta vastasivat vaan että kyllä löytyy paketista. Hyvä että tulee kuitenkin, niin saa edes sen rajoitetun EU-takuun (1 vuosi Suomessa, toinen ostomaassa. Samsung Nordic kertoi että tarvittaessa myös On-Site takuu toimii ottamalla heihin yhteyttä). -Rahtikulut oli myynti-ilmoituksessa 115 Suomeen, mutta tilausvahvistuksessa hinta pompsahti 200 euroon. Kun tätä kysyin, niin kuulemma hinnat ovat arvioita ja kysyvät aina rahtifirmalta todellisen hinnan, omassa tapauksessani se oli mielestäni kyllä aika törkeän kallis. HDTVtest foorumilta joku olisi tilannut Englantiin samaisen telkun ja arvio oli myös tuo 115 euroa, tilausvahvistuksessa hinta pompsahti vielä reilummin ja pyysivät 300 rahdista...ei tilannut. Voin kyllä suositella tätä liikettä jos rahtikustannusten muutoksen/korkean rahtimaksun pystyy hyväksymään. T2 viritintä tässä versiossa ei ole kuten Pohjoismaiden 8005 versiossa, mutta kaapelikanavat virittyivät normaalisti ja myös maksulliset kortin takana olevat (HD) kanavat näkyvät. Valikot saa suomeksi kuten myös valikosta löytyvä ohjekirja on suomeksi. Kaikki Smartin ohjelmat toimivat kuten Suomi versiossakin. Siis jos ei ole tarvetta T2 virittimelle, niin sen puolesta on sama tilaako Saksasta. edit: Huomasin että kaapelikanavat eivät virittyneet oikeille paikoille ja tämän takia muutin huoltomenusta (itse tehdyllä IR-"tehdaskaukosäätimellä") alueeksi Nordic ja malliksi 8005, jonka jälkeen tehdasasetukset ja kaikki meni sen jälkeen oikein. edit: Annoin palautetta liikkeelle väärin arvioiduista rahtikustannuksista ostovaiheessa ja näköjään tiputtivat sitä entisestään eli on vielä enemmän pielessä
Tuli myös käytettyä kyseisen yrityksen palveluita. Tilasin TV:n ja muuta roinaa. Kaverit tekivät hyvän tarjouksen ja kaupat tuli. Palvelu toimi hienosti englanniksi ja täytyy sanoa että kokonaisuudessaan kaikki meni niin kuin piti. Samsungin TV alkoi toimia ilman ongelmia kaapeliverkossa ja kortin takana olleet kanavat myös. Toimitus 50kg paketille oli 6 arkipäivää. Suosittelen tätä paikkaa kyllä lämpimästi myös muille. Säästin pitkän pennin suomen hintoihin verrattuna.