"NASA will try again tomorrow, Jan. 18, during a launch window extending from 1:16 p.m. - 3:15 p.m. EST" Ja jotta kenenkään ei tarvitse muistella että mitenkäs ne aikavyöhykkeiden muutokset taas menivätkään, niin tuo tarkoittaa klo 20:16 - 22:15 meidän härmäläisten paikallista aikaa. Make.
Tänään ainakin näytti BBC-Worldillä siltä, että olisivat näyttäneet laukaisun, jos se vain olisi tullut. Siellä oli ilmeisesti joku asiatuntija haistateltavana ja kyllä ne sitä näytti, kun se raketti siinä odotteli laukaisua. Kova tuuli näytti olevan, raketin kyljestä purkautuva höyry(?) lähti aivan vaakasuorassa.
Tänään sitten illalla uusi ja merkityksellinen sukkulan lähtöyritys. Selkeä viesti on jo annettu, että jos lento kohtaa teknisiä ongelmia on se samalla sitten lopetus koko sukkulaohjelmalle. Huono asia kansainvälisen avaruusasemankin kannalta.
Aika isoja ongelmia saa olla, että koko ohjelma olisi vaakalaudalla. Kaikilla testilennoilla on yleensä teknisiä murheita ja niitä tulee myös aina olemaan. Onnettomuus olisi tietysti asia erikseen.
"Jos lento epäonnistuu, aion sulkea ohjelman" sanoi NASAn johtaja. Kuinka iso ongelma sitten epäonnistumiseksi lasketaan onkin tietenkin eri asia.
En tiedä mistä toi on alunperin lainattu&käännetty, mutta epäonnistuminen tarkoittanee käytännössä onnettomuutta tai pelastuslentoa. Tässä yksi suora Griffinin lainaus parin viikon takaa[1]: "If we were to lose another vehicle, I would tell you right now that I would be moving to figure out a way to shut the program down," he said. "I think at that point, we're done. I'm sorry if that sounds too blunt for some, but that's where I am. We're trying to navigate some very difficult waters ... to get the station assembled. I think that's worth doing. I've stated that on multiple occasions, but it's not easy." [1]: http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts121/060617july1/
No, kuten Challengerin laukaisua kommentoinut henkilö aikoinaan totesi: "obviously a major malfunction." Eli joku tuollainen takuulla lopettaisi lennot siihen paikkaan. Joku pienempi homma ei välttämättä, mutta jos näitä korjaushommia tehdään aina vuosi tai pari ennen uutta (testi)lentoa, niin loppuu kyllä vuodet kesken, kun sukkulaohjelmalla on muutenkin enää kolme ja puoli tai maksimissaan neljä ja puoli vuotta elinaikaa jäljellä (2010 se siis lopetetaan nomatterwhat, ja sehän voidaan laskea joko ko. vuoden alusta tai lopusta...). Ja nyt muuten NASA-TV:n feedit yllättäen parani huomattavasti! :thumbsup: Sekä NASAn että USAn kautta (yritys, ei valtio) tulee ihan siedettävää feediä, ovat näköjään laittamassa ovea kiinni. Kolme varttia aikaa, toivottavasti ei feedit ala tökkimään (kuten yleensä) tuossa kymmenisen minuuttia ennen starttia.
No se on sinun kaksi senttiäsi. NASAn sukkulasivujen countdown-laskuri samoin kuin NASA TV:n kommenttaattori ovat kuitenkin toista mieltä, eli alle puolen tunnin kuluttua painetaan kaasu pohjaan. Edit: Unohdin countdown holdit. Eli siis enemmän kuin alle puoli tuntia, mutta mielestäni joka tapauksessa vähemmän kuin tunti joka tapauksessa.
Ei lähde. Countdownissa kun on useita stoppikohtia, seuraava 20 minuutin kohdalla ja sitten ainakin vielä yhdeksässä minuutissa. T-9:stä alaspäin sitten periaatteessa mennään loppuun siinä yhdeksässä minuutissa.
NASAn nettisivun javascript-laskuri on lievästi sanottuna epäluotettava. Sen mukaan se lähti jo kymmenen minuuttia sitten, vaikka nyt sitten alkoi T-9 hold. :hitme:
Näyttää vähän huonolta, koska sää on vieläkin no go. edit: jep, reisille meni. huomenna sitten uusi yritys saada sts-121 matkaan.
Hivenen alimitoitettu tuo "lievästi". Laskuri näytti omalla koneella härvelin lähtöön olevan reilut 17 minuuttia jo neljän aikoihin iltapäivällä, eikä vieläkään ole päässyt irti maan syleilystä.
Näyttää huonolta tuon ohjelman tulevaisuuden kannalta... Noh, toivotaan, että huomenna päästään matkaan ilman ongelmia!
Kyllä on kumman herkkää kalustoa jenkeillä. En tiedä onko venäläiset joutuneet kertaakaan lykkäämään laukaisua huonon sään takia, ne vehkeet lähtee oli joulu tai juhannus, satoi tai paistoi.
Jenkitkin alunperin lennätteli sukkuloitaan säässä kuin säässä, asia on vaan hiukan muuttunut onnettomuuksien myötä. Esim. tuhoutuneen Challengerin laukaisussa lämpömittari huiteli jossain nollan kieppeillä (Floridassa!). Nykykäytännön mukaanhan sukkulaa ei laukaista myöskään yöllä, kun lähtöä ei saada silloin kuvattua kunnolla. Jotenkin tämä nykymeininki tuntuu pelleilyltä, riskien minimointi vedetään äärimmilleen, ei ne vehkeet kuitenkaan turvallisia ole! :hitme: Apollo-ajoissa oli sentään asennetta, jos vikoja ilmeni ne korjattiin tarvittaessa vaikka jeesusteipillä!
Ei enää, mutta silloin kun Buran-ohjelma vielä oli, niin sen pystyi periaatteessa laukaisemaan säässä kuin säässä. Ja sen yhden kerran kun se sukkula ikinä sitten laukaistiin, niin laukaisujohtaja päätti laukaista sen siitä huolimatta että sää ei ollut turvamääritysten mukainen (edes venäläisten standardien mukaan), ja kuitenkin se värkki lensi onnistuneesti. Näin siis Venäjällä. PS: Jopa Buran sanana tarkoittaa lumimyrskyä.
Buranhan oli monessa suhteessa jopa parempi kuin jenkkien sukkulat. Esimerkiksi Columbian onnettomuutta ei Buranilla olisi tapahtunut kiitos paremman lämpösuojatoteutuksen. hieman vertailua