Eikä olisi muuten tapahtunut Challengerin onnettomuuttakaan, koska Buranissa ei ollut kahta solid rocket boosteria, vaan neljä liquid rocket boosteria. Harmi ettei Buran tullut koskaan käyttöön, koska se tosiaan vaikuttaa hienolta värkiltä. Ja jos se olisi nyt ollut käytössä, niin NASAn ongelmien aikana se olisi voinut tuurata NASAn sukkuloita. No joo, jos ja jos... vaan kun ei.
Tosiaan Buran laukastiin ikävä kyllä vaan kerran kiertoradalle ja miehittämättömänä silloinkin, joten vertailu jenkkien sukkulaohjelmaan onnistuu ainoastaan paperilla. Vaikka ite oonkin kovin teoreettisesti suuntautunut fyysikko, en sen ihmeempiä johtopäätöksiä uskaltaisi vetää näiden ohjelmien välillä ilman statistiikkaa testilennoista. Ei jenkeilläkään tietty mitään kovin laajaa tilastoa ole (eikä näillä näkymin tule koskaan olemaankaan), mutta suhde 2/114 antaa jotain suuntaa.
Tähän voisi ottaa analogiaksi venäläiset ydinvoimalat vastaan länsimaiset. Venäläiset värkit suunniteltiin kynttilänvalossa vessapaperille ja kaikki turvamarginaalit ynnä muut ovat suuret joten suhteellisen suuresta väärinkäytöstäkin voimala selviää ongelmitta. Länsimaisessa voimalassa on nippu turvajärjestelmiä päällekkäin mutta niiden pettäessä käy huonosti. Ehkäpä Buran oli suunniteltu vessapaperille kynttilänvalossa. Joka tapauksessa, mielenkiintoinen vehje sekin.
Eipä näytä saavan sukkula ilmalentoa aikaan, vaan seuraava yritys tiistaina. Olisi varmaan kaikille osapuolille hyvä jos olisi joku muu keino mennä ylös Iss:lle. Kohta varmaan venäläiset pelastaa tilanteen 60-luvun tekniikalla taas. Buran olisi varmaan ollut hyvä vaihtoehto tähän.
Juu, se päivä on muuten Independence Day, eli jenkkien kansallinen juhlapäivä. Se olisi varmaan makea propaganda-veto suorittaa täysin tyylipuhdas sukkulan laukaisu sinä päivänä. Toisaalta, jos jotain sössitään pahasti, tai jos tapahtuu todellinen katastrofi, niin siitä tulee sellainen tragedia, mikä muistetaan jenkkien kansallisessa muistissa vuosikymmeniä, tai vuosisatoja (mikäli maa pysyy kasassa niin pitkään). Sukkulaohjelman loppu kansallispäivänä olisi aika noloa. Kävi niin tai näin, luvassa on paljon puheita, missä hoetaan paljon "America"-sanaa. (paitsi tietysti siinä tapauksessa, että tulee uusi lykkäys, jolloin kukaan ei jaksa kiinnittää asiaan paljonkaan huomiota)
Eipä enää asiaan juurikaan liity, mutta toistaiseksi pahin tapahtunut ydinvoimalaonnettomuus on kuitenkin sattunut venäläistä tekniikkaa edustavalle voimalalle. Vai menikö joku sarkasmi nyt ohi niin etten ymmärtänyt? Vai oliko se niin ettei Thernobylin väärinkäyttö enää ollutkaan "suhteellisen suurta" vaan vielä pahempaa ja siksi sitä ei lasketa?
Jotenkin tuntuu et jenkeil o ongelmia siinä kuinka paljon he haluavat oikein avaruusohjelmaltaan. Se että ihmishenkeä suojellaan kaikin mahdollisin keinoin on toki hyvä asia mutta rajansa nyt kaikella. Eiköhän astronautit ja muut -nautit ole aivan tietosia riskeistä, kuten kaikkien alojen pioneerit. Toki sukkulaohjelma on vanha, mutta ei se ole edes lähellä sitä ikää mihin se suunniteltiin. Toisaalt korvaajan suunnittelu on ollut käynnis jo jonkun aikaa, se että ollaan palattaisiin täysin Apollo eraan uudella tekniikalla tuskin tulee tapahtumaan edes Ares ohjelman myötä.Ares Program Koska se mistä sukkulat tavallisen "modulin" voittivat oli kyky tehdä suurempiakin korjauksia ja operaatioita kiertoradalla. On toki totta että ohjelman äkillinen lopettaminen tässä vaiheessa olisi monella tapaa kuollin isku ISS:lle ja sen ylläpidolle.
Uusi lykkäys voi olla enemmän kuin todennäköistä, sillä polttoainesäiliön eristyksessä on havaittu halkeama. :thumbsup:
Uutta lykkäystä ei ainakaan tuon halkeaman takia tule. Siitä on nyt monessa paikkaa ollut juttua ja asiasta löytyy tietoa myös virallisilta sivuilta (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html). "Discovery's a "Go" for Independence Day After analysis of available data, the Mission Management Team has given a "go" for Tuesday's launch of Space Shuttle Discovery to the International Space Station. " "Extensive analysis showed that the area around the crack is intact and there is no concern for heating as there is adequate foam in place on the strut. Additional borescope inspection of the tank revealed that the bracket has no cracks. "' Ainoastaan huono sää voi tällä hetkellä estää lähdön. Arvioiden mukaan on 60% mahdollisuus, että sää on riittävän hyvä sukkulan lähtöä varten.
Tuo nyt kuulosti aika paljon heitolta mutta heitetään nyt mukaan soppaan silti että tuskin niitä vessapaperilla on tehty. Ja venäläisten kestävyys lienee tuttua MIR-asemalta, paitsi että kyllähän se asema kunniakkaasti aikansa palveli. Venäläisillä paukahteli raketteja lähdöissä, mutta kansallehan uutisoidaan vain riemuvoitot. Jos raketit on tehty kestäviksi, tarkoittaa se samalla venäläisellä materiaalinkäsittelytaidolla raskasta, ja avaruusaluksissa tehotonta ts. ylös viedään turhaa painoa. Venäjällä lienee ollut yhtälailla laskutaitoiset insinöörit kuin amerikkalaisillakin, mutta kun on poliittinen koneisto painostamassa riemuvoittohin eikä järjen ääntä kuunnella mikä on mahdollista ja mikä ei, samoin kuin rahaa on mällätä kun avaruusohjelmien budjetteja ei tarvitse näyttää vallanpitäjien uudelleenvalinnoissa, kun niitä ei ollut..tilanne on vähän eri kuin amerikkalaisilla. Vois sanoa tieten myös näin että istuisitko sellaisen kansan rakettiin, jolla ei resurssit riitä kunnollisiin suunnitteluvälineisiin vaan siihän kynttilänvaloon ja vessapaperiin (joka tunnetusti oli siellä myös ylellisyys )?
Niin, kyllähän se ylitti speksatun elinkaarensa viisikertaisesti. Ja vaikka huoltomoduuli rysäytti kolarin, oikosulku sytytti tulipalon ja home syövytti seinät, niin asema kuitenkin säilyi periaatteessa käyttökelpoisena aina siihen asti, kun se poliittisista syistä päätettiin rysäyttää taivaalta alas. Yksikään kosmonautti ei ole kuollut raketin lähdössä, joten sen suhteen tilasto on aika kaunis. Pariin kertaan raketti tosiaan paukahti, mutta turvamekanismit pelastivat miehistön hengen. No nyt ainakin tiedetään, että minne ne vessapaperit katosi Neukkuliitossa... Mutta itse ainakin istuisin mieluummin Soyuzin kyytiin kuin sukkulan kyytiin. Voidaan kysyä vastaavasti jenkeistä, että istuisitko sellaisen raketin kyytiin, joka on rakennettu monilta osin halvimpien aliurakoitsijoiden tarjousten perusteella, joka on sen suunnitelleiden insinöörien ja NASAn nykyjohdon mukaan rakenteeltaan perusteellisesti virheellinen, ja jossa ei ensimmäisen kahden minuutin aikana ole minkäänlaista pelastautumismahdollisuutta, vaikka mitä tapahtuisi. Itse valitsisin mieluummin venäläisten 40 vuoden kokemuksen Soyuzista, jossa on tositilanteessa testatut pelastautumisjärjestelmät, ja jonka historiassa viimeinen kuolemaan johtanut onnettomuus on 35 vuoden takaa, 29.6.1971.
Tästähän on olemassa urbaani kaskukin: Did you know there's a drug problem at NASA? They found crack in the shuttle.
What do the letters NASA stand for? Need Another Seven Astronauts. Ei vaan, toivottavasti sujuu matka hyvin ja kaikki palaa ehjänä takaisin. Myös se sukkula.
Yksi astronauteista eli Piers Sellers on kotoisin Englannista, eli myös hulinointia on luvassa. :thumbsup: