Oletko jo hidastanut dvd-leffojen ostamista?

Keskustelu osiossa 'DVD-leffat' , aloittajana Coppola, 05.05.2006.

?

Uudet formaatit tulevat, miten käy dvd-leffojen ostamisen?

  1. Olen jo lopettanut dvd-leffojen ostamisen!

    13,8%
  2. Olen hidastanut dvd-leffojen ostamista!

    36,5%
  3. Ostan dvd-leffoja kuin ennenkin!

    36,2%
  4. Ostan dvd-leffoja entistä enemmän!

    13,5%
  1. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 462
    Saadut tykkäykset:
    779
    Siis mistä kämmeistä ja artefakteistä? Miksi kuvittelet HD-formaattien olevan vähemmän vika-alttiita?
     
  2. code.666.

    code.666. Guest Guest

    Liittynyt:
    29.04.2003
    Viestejä:
    1 226
    Saadut tykkäykset:
    1
    Vähentänyt juu, paljon on tullut myytyä ns. ei niin hyviä julkaisuja pois ja ne vähätkin mitä tulee hankittua, tulee ostettua yleensä special/limited yms. editioneina.
    Ja kieltämättä nykyään tulee ehkä vähemmän ostamisen arvoisia leffoja.
     
  3. Hessu

    Hessu Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2001
    Viestejä:
    1 469
    Saadut tykkäykset:
    3
    En ole. Olen kyllä hidastanut niiden katsomista. :hitme:

    Mutta se ei johdu tulevista formaateista.
     
  4. Whitewolf

    Whitewolf Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2002
    Viestejä:
    463
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen vähentänyt ostamista ihan tietoisesti kun nämä uudet formaatit tulevat "pian" kuitenkin. Alelaareista en kyllä luovu kun niistä voi löytää ihan ok hintaan illaksi katsottavaa...tai sitten odottelen rauhassa dir.cut tai extended versioita eri elokuvista... :D
     
  5. Cosmo

    Cosmo ningjing zhi yuan Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2000
    Viestejä:
    1 704
    Saadut tykkäykset:
    18
    Blaah. Omistan jopa 4:3 50hz TV:n joten HD-formaateille ei suurta tarvetta sen osalta edes. DVD:t kelpaavat hyvin.
     
  6. Coppola

    Coppola Guest Guest

    Liittynyt:
    18.04.2006
    Viestejä:
    526
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, I see balance,

    Tasaista, tasaista on! :thumbsup:

    :rolleyes:
     
  7. Tomppa-

    Tomppa- Guest Guest

    Liittynyt:
    23.11.2004
    Viestejä:
    760
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarjousleffojen ostamista jatkan ihan normaalisti. Normaalihintaisia en ostaisi muutenkaan, tulee sitten uusia formaatteja tai ei. Katsomattomia leffoja on hyllyssä nimittäin sen verran, ettei uusia normaalihintaisia kannata tässä vaiheessa haalia.
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllä olen jo hidastanut dvd-leffojen ostamista joskaan en sen takia, että uudet formaatit tulevat. Silloin kun dvd-markkinat räjähtivät Suomessa aloin ostamaan aika paljon dvd-leffoja. Tällöin tuli ihan impulssimaisesti ostettua leffojakin, joita luuli/muisti hyväksi, mutta jotka eivät olleet niin hyviä, että ne kannattaisi omistaa. Olen jo pari vuotta tässä ollut paljon harkitsevaisempi, etenkin kun olen kässännyt tämän, että leffoista julkaistaan parempia versioita aina. Ostan nykyisin varmaan puolen vuoden sisällä 4-7 dvd-leffaa, ja nimeomaan sellaisia leffoja, joista on hyvä dvd-versio ja joita jaksan katsoa monia kertoja.

    Nämä uudet formaatit eivät vaikuta tähän mitenkään. Ensinnäkään mulla ei ole HD-televisiota enkä mä edes sellaista halua tässä vaiheessa. Mielestäni on ihan järkevää odottaa vähintään siihen, kun analogiset lähetykset loppuvat ja hd-dvd:t ja blu-rayt ovat rantautuneet kunnolla Suomeen, ennen kuin ostaa uuden ja hienon television. Toki varmasti nyt moni sanoo, että eihän tuo ole mikään sellainen rajapyykki minkä yli kannattaisi odottaa ennen kuin ostaa HD-television, mutta toisaalta mähän tunnetusti olen tyyppi, joka ostaa laitteita joita kanssa aion pitää useita vuosia, ja eikös se ole yhteensopivuuden maksimaalisen varmastamisen kannalta hyvä, että ostaa television vasta kuin nämä kaikki muutokset ja tekniikat mistä on puhuttu ovat yleistyneet Suomessa.

    Sitäpaitsi, ei mua kauheasti edes kiinnosta saada dvd:tä parempaa kuvaa. Olen nuori tyyppi vielä, aina menossa, ja kun en ole Riku Rikas niin en näe järkeä alkaa hakemaan parannusta dvd-kuvaan, joka jo on tosi hyvä. Sitten vähän vanhempana, kun on massia ja vakaa talous, ja tarvitsee irtautumista arjesta, niin voin sijoittaa hienostuneempaan kotiteatterinautintoon, mutta en nyt.

    Mä näen nämä uudet formaatit lähinnä samanlaisessa roolissa suhteessa dvd:seen kuin mitä laserdisc oli vhs:ään. Totuuden nimissä kuitenkin voisin arvella, että nämä uudet formaatit leviävät Suomessakin enemmän kuin aikoinaan laserdisc, koska tämä kotiteatteribuumi ei näytä laantuvan. Ja tietenkin hintataso tulee olemaan suhteellisesti alhaisempi kysynnän takia.

    Lyhyesti (oliskohan mun pitänyt vain tämä kappale kirjoittaa :D ): Olen hidastanut mutta vain hidastaakseni rahankulua. Uudet formaatit eivät ole mielessä, sillä joka tapauksessa en tule niihin lankeamaan vielä 2,5-4 vuoteen.
     
  9. _HB_

    _HB_ Guest Guest

    Liittynyt:
    21.03.2004
    Viestejä:
    208
    Saadut tykkäykset:
    1
    Samalla lailla ostan kuin ennenkin. Menee vielä lukuisia vuosia ennen kuin formaattisota on käyty, levyt ja soittimet järkihintaisia, sekä tietokoneen näyttöä lukuunottamatta minkäänlaista HD-yhteensopivaa katselulaitetta itseltäni löytyy.
     
  10. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 384
    Saadut tykkäykset:
    226
    Videoartefakteja käsitellään mm. MichaelDVD:n sivuilla. Oman kokoelmani perusteella yleisimpiä DVD-videotekniikan haittoja ovat aliasing-ongelmat, jotka johtuvat lomitetusta videojärjestelmästä, väärän nopeuden (24 fps) käyttäminen PAL-järjestelmässä (25 Hz) ja pakkausartefaktit, jotka johtuvat siitä, että MPEG vain päätetään pakata liian "tiukkaan" ja käytetään häviöllistä pakkausta. Olen naiivisti kuvitellut ja haaveillut, että tarkkapiirtotekniikka ei näistä kärsisi, enkä ole ongelmista toistaiseksi kuullut.
     
  11. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 462
    Saadut tykkäykset:
    779
    No, HD-materiaalia pakataan siinä missä SD-materiaaliakin. Ongelmat ovat tietysti pienemmät suuremman resoluution takia mutta toisaalta asiat on tehtävä tarkemmin ja paremmin alusta loppuun jotta suuremmasta resosta on hyötyä ja kuvanlaadun potentiaali tulee hyödynnettyä. 24/25 Hz ongelma ei tietenkään katoa mihinkään. Se että joillakin DVD-levyillä on huono kuvanlaatu ei ole DVD-formaatin vika. Tuskin HD-formaatin levytkään kaikilta osin huippulaatua ovat joten pettymyksiä on luvassa.
     
  12. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Mutta se on formaatin vika, että siinä on niin pieni resoluutio... 720x576 ei pitkälle riitä isommalla kuvakoolla, oli DVD sitten miten tahansa masteroitu ja värkätty.
     
  13. Rooky

    Rooky Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.06.2004
    Viestejä:
    3 723
    Saadut tykkäykset:
    0
    En olekaan koskaan leffoja katsellessani paneutunut tuollaiseen seikkaan. Toivottavasti silmäni eivät räjähdä, kun seuraavan kerran katselen elokuvaa dvd:ltä... :eek:
     
  14. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 462
    Saadut tykkäykset:
    779
    Eihän DVD-formaattia isolle kuvakoolle olekaan tarkoitettu, vasta HD-reso alkaa riittää. Ei voida puhua viasta vaan rajoituksesta. Kummallista että porukka tykittää digi-tv- ja DVD-kuvaa seinälle ja valittaa kuvanlaatua. Yhtä hyvin voisi vaatia satelliittikaiuttimista lahkeita lepattavia äänipainetasoja 20 Hz taajuudella.
     
  15. UttiVaakatSiah

    UttiVaakatSiah Guest Guest

    Liittynyt:
    06.12.2003
    Viestejä:
    150
    Saadut tykkäykset:
    1
    Entiseen malliin noita tulee osteltua. Itse odottelen vielä, että ne muutamat kovasti odottamani elokuvat tulisivat edes DVD:llä ulos, niin saisi nuo VHS:t ja Laserdiscit pois nurkista.

    [valivalivali-itku]
    ...ja sitten valitetaan ja ruikutetaan kun ei parempaakaan tekemistä ole :D

    Enimmäiset HD/BluRay nimikkeet ovat sellaista paviaanin paskaa, ettei tarvitse olla ihan heti soittimia ostelemassa :) Kotiteatteri on jo muilta osin valmis HD-materiaalille, mutta ei siitä sen enempää.....
    Se mikä itseäni hieman askaruttaa koko HD matskussa on se, että ne elokuvat, jotka itseäni kiinnostavat kaikkein eniten ovat todella vanhoja - puolivuosisataa vanhoja rainoja. Nämä leffat eivät enää kovin paljoa hyödy isommasta resoluutiosta. Nykyiselläänkin ongelmana tuntuu olevan hyvien lähdemateriaalien käyttö ja jos sama meininki jatkuu niin saamme katsella vain isommalla resolla olevaa yhtä surkeaa printtiä.
    DVD aikakautena nähtiin "ihastuttavana" ilmiönä ääniraitojen täydellinen raiskaaminen. Toivottavasti HD matskussa ei siirrytä kovin paljoa kikkailemaan erilaisten digitaalisten kuvafilttereiden kanssa. Nykyään on aivan liian monessa DVD julkaisussa kuva pilattu liiallisella reunaterävöityksellä.
    [/valivalivali-itku]
     
  16. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Pitää paikkaansa myös täällä, varsinkin 1. ja 3. lause. Itsellä on kuitenkin tahti hidastunut talven aikana. Syitä on monia, mm. muiden harrastusten viemä raha ja se, että entisten katselu vie yhä enemmän aikaa - mutta uusilla tai tulevilla formaateilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, niistä en perusta.
     
  17. Paake

    Paake Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    24.01.2002
    Viestejä:
    714
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen hidastanut huomattavasti DVD-leffojen ostamista, mutta sillä ei ole mitään tekemistä uusien formaattien kanssa. Nykysellään on jo sen verran laaja kokoelma, ettei enää vaan tuu ostettua samaan tahtiin kuin pahimmillaan... ja mitään 25 euroa en oo ennenkään maksanut uutuuksista....
     
  18. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 527
    Saadut tykkäykset:
    91
    Ehkä lievästi on tullut hidastettua, ainakaan samasta elokuvasta ei enää niin herkästi viitsisi ostaa uutta Special/Ultimate/tms. Edition -dvd:tä, jotta ei menisi ihan älyttömyyksiin yhden ja saman elokuvan ostokerrat. Ja minä ainakin ihan taatusti aion vähintään tsekata, millaisia elokuvat uudessa formaatissa ovat ja sanon vasta sitten, ettei kiinnosta. Enkä todennäköisesti edes sano.
     
  19. PeteP

    PeteP Guest Guest

    Liittynyt:
    14.06.2003
    Viestejä:
    285
    Saadut tykkäykset:
    1
    <irony>
    Mitkä uudet formaatit? :p = ei mitään vaikutusta.
    </irony>
     
  20. Enoelmeri

    Enoelmeri Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2004
    Viestejä:
    834
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän dvd levyjen ostaminen on hiljentynyt. Olen myös pienentänyt kokoelman noin puoleen siitä mitä lukumäärä parhaillaan oli. Nyt levyjä on noin 150, joista suurin osa jää varmasti hyllyyn hd formaattien ilmestymisen myötäkin. Toki hyllystä löytyy sellaisia, joista on pakko hankkia hd-versiot, kuten Taru sormusten herrasta
    trilogia. Loppujen lopuksi kovinkaan moni vähänkään vanhemmista dvd-julkaisuista
    on kuvanlaadultaan lähellekään parasta mitä dvd llä voisi saavuttaa. Joten varmasti myös hd formaateilla julkaistaan ties minkätasoista kuvan"laatua".

    Itsellä on kansiossa lisäksi hirvittävä määrä makuunista kopioimiani elokuvia, joista monesta varmasti tulevaisuudessa tulen hankkimaan alkuperäisversion hd laatuisena. (nehän on tietysti kopioitu ennen 1.1.06, kun se vielä oli täysin laillista Suomen lain mukaan). Esimerkiksi Bondit löytyy kaikki kopioina. Näitä en ole siksi hankkinut dvd nä, koska aion ehdottomasti hankkia ne dvd tä paremmalla kuvanlaadulla ja en ole nähnyt syytä sijoittaa niihin pariisataa euroa noin väliaikaisena hankintana kun niitä ei kuitenkaan kukaan enää osta kun parempaa on tarjolla.

    Tänä kesänä on tarkoitus katsella kaikki vanhat elokuvat hyllystä uudelleen eikä ostaa yhtään uutta ennen syyskuuta. Sentakiahan niitä sinne hyllyyn haalitaan omaksi kovalla rahalla, että ne katsotaan uudelleenkin:naminami:
    Neljä kuukautta olisi tarkoitus pitää ostolakkoa, pitää vaan pysyä pois alelaareilta, ettei tule himoa.