DVD-leffojen ostamista olen hidastanut, mutta syy ei ole uudet formaatit. DVD on suhteellisen hyvä formaatti, jonka ylivertaisuus VHS:ään verrattuna johtuu ennemminkin sen helppokäyttöisyydestä ja kestävyydestä kuin sen laadusta. Samanlaista etua ei ole verrattaessa DVD:tä HD-DVD:hen tai Blurrayhin. Toki niissä on huomattavasti parempi kuva ja ääni, mutta sisältöhän se on tärkeintä? Varmaan tulen kyllä ostamaan jomman kumman formaatin mukaisen toistimen ja levyjä, mutta tuskin alan heti uusimaan koko kokoelmaani niiden mukaiseksi. Syy ostamisen hidastumiseen on ennemminkin siviilisäädyn muuttuminen sinkkumiehestä ensin parisuhteessa eläväksi ja nyt myöhemmin lapsen isäksi ja aviomieheksi. Elämän prioriteetit ovat siis muuttuneet radikaalisti. DVD-elokuvien perässä juokseminen on jäänyt täysin toisarvoiseksi toiminnaksi perhe-elämän rinnalla, mutta toisaalta sillä on kyllä ihmeen piristävä vaikutus. Isommille ostoille täytyy nykyään vieläpä anoa lupaa kotoa... Joten nykyään tulee alelaarit kahlattua aika hyvin läpi... Ja alkaa hyllytilakin jo vähitellen loppumaan... eli syyt on monet.
Itse valitsin "entistä enemmän" vaihtoehdon näin kesäkautena. HD/blue-ray ei voisi vähempää kiinnostaa, kun näyttölaitteena on 32" crt-TV. Muutenkin laitteisto on sillä tasolla ja rahankäyttö viihde-elektroniikkaan valitettavan vähäistä, etten ala ensimmäiseksi rahaa uuteen formaattiin haaskaamaan. Kunhan jonain kauniina päivänä jonkinmoinen tykki seinää koristaa alan varmasti voittavaa formaattia ostamaan. Eli sanotaan nyt sitten vaikka 5-10 vuoden päästä Mikäli dvd-julkaisut loppuvat tykin ostoa ennen, tulee sitten varmaan siirtymävaihe siinä. Niin ja ei noita dvd:täkään ole tällä hetkellä kuin kolmisenkymmentä, (joka tosin kaveripiirissäni on hulppea määrä), joten mistään ostorynnistyksestä ei oston lisääntymisestä huolimatta voine puhua. Olisihan se hienoa, jos voisi itsekin valittaa varastointitilan puutetta...
Oikeastaan 100 prosenttisen saman viestin voisin kirjoittaa. Levyjäkin on vain ne reilut kolmekymmentä.
Ei ole kyllä tullut hidasteltua...tasaseen tahtiin lisää tulee. Hyllyssä taitaa olla n.600kpl...ja vielä sinne toiset 600 mahtuu. DVD:n laatu riittää minulle...kiitos näkemiin.
Noita uusia formaatteja sikiää kyllä melko tiheään tahtiin. Luvataan aina parempaa kuvan- ja äänenlaatua. Jos Blu-Ray ja HD-DVD tarjoavat jotain mullistavaa, nii mitähän tarjoaa levy jossa on kapasiteettia 50 teratavua http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=1252 Mahtaa olla muuten helvetin hyvä kuva ja soundi.
Arvioisin, että vuoden lopussa ei tule ostettua dvd:nä juuri muuta kuin joitain tv-sarjabokseja ja vuoden päästä lähes 100%:sti HD-versioita. Tällä hetkellä hankintasuhde on n. 2:1 HD:n hyväksi, jos mukaan lasketaan myös transport streamit. Kun on nähnyt hyvää HD-kuvaa hyvällä 1080p-tykillä, niin paluuta entiseen ei ole.
Tämä on päivänselvää. Minun tuloillani vaan ei HD-kuvaa hyvällä 1080p-tykillä nähdä vielä vuosikausiin. Toinen asia on sitten lähdemateriaalin laatu. Monet TV-sarjat ovat SD-laatua joten HD-formaattissa laatu menee hukkaan, DVD riittää. Ihmettelen miten 2:1 suhteessa hankintasi on HD tavaraa. Onko sitä jo kaupan? Eikö Blu-Ray ja HD-DVD ole vasta tulossa ja leffojakin aluksi vain muutama? Olenko ihan pihalla?
DVD-laatu riittää hyvin jossain tapauksissa. Tälläisiä esimerkkejä ovat esimerkiksi juuri julkaistut James Bondit. Siksi onkin hauskaa, kun joku sanoo, ettei voi ostaa bondeja dvd:llä, koska aikoo ostat Dr. No leffan blu-raynä ja nauttia 6X paremmasta kuvanlaadusta, kuin vastaava dvd:llä.
Niin, kymmeniä. Miten näistä kasataan satojen elokuvien kokoelma sen jälkeen kun roskaleffat (yli puolet) on karsittu pois? Jo HD-muodossa julkaistuissa leffoissa taitaa olla pari minua kiinnostavaa leffaa.
Lopetettu on. Kokoelma kattaa kokonaisen huoneen, oikeastaan rakennuksen lisäsiiven, jonne olen useilla rekka-autoilla siirtänyt kaikki levyni. Lyhyemmin ilmaistuna kaikki alle 10 DVD-kiekkoani majailevat jonkun hyllyn pohjalla. Niistäkin öbaut 9 on edelleen katsomatta, valtaosin kelmutkin avaamatta. Ovat niin vastenmielisiä nuo irtokiekot. Kokeilen, josko HD-kiekkoja sitten alkaisin kerätä hieman vauhdikkaammin. Mutta oikeastaan odottelen aikakautta, että leffat/sarjat saa suoraan kiintolevylle/holokuutioon, käyttämättä niitä lainkaan idioottimaisen hitaiden kiekkojen kautta. Esim. muistitikun avulla tai netistä bitit ostaen. Joten luultavasti HD-kiekkojakin ostan vain 10 kpl, kunnes se seuraava evoluutioväline tulee käyttöön. Valokuitunettiä veikkaan, ettei leffan imppaamiseen menisi ikuisuutta.
Niin, ja tässä on ristiriitaista mikä? Tällä hetkellä totesin hankkivani HD-leffoja kaksi kertaa enemmän kuin dvd-versioita. Helpostihan tuollainen suhde saadaan, jos ostaa vähän dvd-leffoja ja samalla päivittelee vanhoja SD-versioita parempiin. Ja ne roskaleffat nimenomaan minua kiinnostavat. Ja transport streameina leffoja on tarjolla satoja, ellei tuhansia. Ei luulisi ainakaan määrästä olevan kiinni. edit: Olikohan tässä kyse jonkinasteisesta väärinkäsityksestä? En tarkoittanut hyllystäni löytyvän kokonaisuudessa kaksinkertaista määrää HD-leffoja SD-leffoihin verrattuna, vaan tämän hetkistä ostotahtia. Toki joillakin leffoista suurin osa voi olla HD-materiaalia, eikä se ole minusta mitenkään ihmeellistä.
En ole hidastanut, enkä pariin vuoteen varmaan hidastakaan. Itse asiassa en ole ajatellut koko formaatin vaihtumista suuremmin ennen kuin luin tämän ketjun viestejä...
Ahaa, OLET kiinnostunut roskaleffoista. Tämähän poistaa ristiriidan. Itse en sontaa aio ostaa oli se sitten vaikka kuinka korkealla resolla. Minä ihmeen transport streameina? Ai niin, joko sinulla on soitin hankittuna näitä HD-leffoja varten?
Jenkkilän HD-lähetyksistä napatut tallenteet. Ensi viikolla saapuu ensimmäinen, toinen syksymmällä. TS:t pyörivät toki PC:llä, mutta siihenkin tarkoitukseen on tulossa oma laite. Eihän soittimen puute estä leffojen ostamista ja siitähän tässä ketjussa olikin kyse. Itse käytän mielummin nimitystä viihdeleffat. Kannattaa lukaista kurdtin aiempi postaus tässä ketjussa: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?p=701846#post701846
Niinpä tietysti. Mukavaa että sinulla on varaa ostaa niitä varhaisia ja sikakalliita laitteita. Itse olen liian heikoissa varoissa jotta voisin lähteä investoimaan HD-teknologiaan. Kymppitonni minulla on kiinni mummonmarkoissa Panasonicin telkussa ja rukoilen että se palvelee minua pitkään ja sehän on SD-tekniikkaa! Minulle huono viihdeleffa = roskaleffa.
Varallisuus on ihan valinnoista kiinni, opiskelijabudjetilla minä(kin) elelen. En minä ensimmäisiä HD-soittimia kylläkään sikakalliiksi lähtisi sanomaan, saman verranhan hyvät dvd-soittimet maksavat, skaalaimista nyt puhumattakaan. Videofiilinä oleminen maksaa, minkäpäs sille mahtaa. Voisi ne rahat kenties huonomminkin sijoittaa.
Voisi olettaa että opiskelijalla joku 1000 euroa HD-soittimeen on ylivoimaista mutta hyvä niin jos valinnoilla rahat löytyvät. Kyllä, huonomminkin voisit rahasi käyttää, esim. viinaan.
OT: No ylivoimaistahan se nyt käytännössä onkin, mikäli ihan normi opiskelijasta puhutaan. Minkään valtakunnan valinnoilla ei opintotukea saa riittämään tasokkaisiin a/v-hankintoihin - ei edes opintolainalla ryyditettynä - mikäli tarkoituksena on asua muualla kuin pahvilaatikossa, syödä muutakin kuin alahuultaan ja pistää päälleen muutakin kuin muovisäkin. Vanhempiensa nurkissa vuosikaudet lorvivat jannut ovat toki oma lukunsa. Rahaa jäänee myös harrastamiseen, mikäli kultamussun ei tarvitse edes asumisestaan maksaa. Noh, Siperia opettaa.