Onko Geroge Luca$ taiteellinen nero?

Keskustelu osiossa 'Elokuvantekijät' , aloittajana wickerman, 06.03.2008.

?

Onko George Lucas loistava taitelija ja ohjaaja nero?

1. EI. En pidä oikeastaan mistään hänen töistään.

54 ääntä
    12,0%
  2. ON! Kaikki hänen elokuvansa ovat historian hienoimpia luomuksia. Hän on maailman paras ohjaaja.

59 ääntä
    13,1%
  3. KESKIVERTO OHJAAJA. Jotain ihan ok leffoja ja kuraa myös.. ei herätä tunteita puolesta tai vastaan..

337 ääntä
    74,9%
  1. 71 dB

71 dB Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    901
    No Episodi I on minustakin se heikoin osa mutta silti todella rakas ja mahtava leffa henkilökohtaisesti. Minulla kai sitten on jokin sopiva aivovamma kun Jar Jar Binksin toilailua on ihan oikeasti hauska katsoa. Sama aivovamma kai mahdollistaa minulle myös kyseenalaistaa 70-80-luvun elokuvaestetiikka ainoana oikeana tapana tehdä tällaisia leffoja. Ihminen ehdollistuu kovin helposti asioihin ja jatkuvasti saa kuunnella puristien luentoja siitä miten asiat pitää tehdä maailman tappiin asti. Lucas erityisesti mutta myös Spielberg ovat ajan hermolla, hakemassa uutta ilmaisua elokuvataiteeseen. Episodi IV oli 70-luvun lopussa jotain aivan uutta ja mullistavaa. Kukaan ei valittanut että Lucas ei tehnyt sitä 40-50 lukujen tyyliin. Kukaan ei ollut ehdollistunut siihen että Star Wars pitää tehdä Citizen Kane-tyylillä, mustavalkoisena jne. Lucas on tänä päivänä se sama visionääri kuin 70-luvulla mutta maailma ympärillä on täysin muuttunut. Uudenlaisessa toimintaympäristössä toimitaan uudella tavalla. Uudemmissa leffoissa on aivan sama sielu kuin vanhoissa. Kuori vain on 2000-lukua. Fanitatko vanhoissa todella sitä sielua vai kuorta? Jos kuorta niin sitten ei auta muu kuin vanhojen leffojen nostalginen katselu.

Joillekin toimii. Jotkut pitävät myös uudesta Indystä. Ei siinä paljon muuta tarvita kuin hyväksyä se itsestäänselvyys että 2007/8 tuotettu leffa ei todellakaan näytä samalta kuin 80-luvun rainat.

Niin, jostain syystä muut eivät tällaisia leffoja tee. Kopioida kyllä yrittävät (muumio-leffat) mutta siihen se sitten jääkin. Vertaappa kamerankäyttöä muumio-leffojen ja uuden Indyn välillä. Aivan huikea ero. Indy 4:n alun "kaahailu" on uskomaton taidonnäyte siitä miten liikkuvia ajoneuvoja kuvataan mielenkiintoisella tavalla. Jo tuo kohtaus pelkästään oli leffalipun arvoinen minusta.

Jos odotat saavasi teetä ja eteesi kannetaan kahvia niin karvaaltahan se maistuu vaikka sen kahvin olisi jauhanut itse Robert Paulig. Itseään saa syyttää jos luuli näkevänsä aidon kasarileffan. Edellisestä Indystä on 19 vuotta niin että varmaan jotain päivitystä on tapahtunut. Leffoista saa eniten irti kun antaa leffan hurmata omalla tavallaan, omilla aseillaan. Valitettavasti näiden "jatko-osien" tapauksessa ihmisillä on hirveän spesifit vaateet.

2. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Taiteellisesta nerosta kaukana, mutta kyllä äijällä on kuitenkin kykyä nähdä ja tehdä käsikirjoituksia/leffoja, joista massa pitää. IMO jokainen leffa, jonka mies on ohjannut, olisi kyennyt moni muu ohjaamaan paremmin. Mutta jos Lucasin olisi ottanut pois koko projekteista, ei niistä olisi tullut sellaisia menestyksiä kui ne nyt ovat.

Parempi varmaan olisi sanoa: elokuvanero

3. pundewhee

pundewhee Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Millään tavalla fanaattisuuden suhteen kumpaankaan suuntaan kallistumatta pitää todeta että aika keskiverto elokuvavaikuttaja on, ja ohjaajana jopa mitäänsanomaton.

Star Wars ei ole koskaan iskenyt mitenkään kummemmin, ekat kolme oli ihan kivoja scifipläjäyksiä. Uusista oon nähnyt vaan sen episode onkossenytykkösen, phantom menacen. En muista siitä yhtään mitään enää, kertoneeko kenties jotain.

Indyt oli penskana huippuhyviä, ja kyllähän niitä edelleenkin katsoo kohtuullisella innolla. Muusta herran mahdollisesta tuotannosta en sitten mitään tiedäkään, paitsi vanhat lucasfilm/-artsin seikkailupelit, jotka oli parhautta, mutta joiden kanssa itse herra Lucasilla ei juuri mitään tekemistä ollut.

Komea parta miehellä kyllä. :thumbsup:

edit: indyistä sen verran että uusinta, eli nelosta, en ole nähnyt ja yleisten kommenttien perusteella ei ole kiire mennä katsomaankaan.

4. Mace73

Mace73 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0

Olet melkoinen sälli. Kaikki elokuvan nähneet varmasti tajuavat kuinka paljon vaivaa on nähty erikoisefektien(CGI:kö se nykyään on?lol)suhteen. Mutta kaikki muu uudessa SW-trilogiassa ja myös viimeisessä Indyssä on pielessä. Käsikirjoitukset ovat kuraa. Piste. Elokuvien selkärankana tulisi olla hyvä käsikirjoitus ja efektien tulisi tukea tarinaa. Ei ihme että laatunäyttelijätkin näyttävät täydellisiltä amatööreilta Lucasin kässärin ja ohjaustaitojen edessä:grr:
    Ja nyt kun itsellenikin varmistui se että Lucas on vastuussa siitä että uusimassa Indyssä olivat mukana ufot, niin kuvotus äijää kohtaan kasvaa potenssiin x....

Viimeksi muokattu: 02.06.2008
  5. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    901
    Millä tavalla käsikirjoitus on kuraa? Lucas kertoo eeppisen upealla tavalla Anakin sortumisen voiman pimeälle puolella samalla kun galaktinen tasavalta murtuu diktatuuriin. Väitän että ihmisten asennoituminen on kuraa.

6. E. P.

E. P. Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    12
    :mad: Käytä spoilertageja. On todella ylimielistä tulla George Lucas -keskusteluun kertomaan juonipaljastuksia Indiana Jones -leffasta. :grr:

7. ZED

ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    245
    En kyllä ymmärrä mitä tarkoitusta palvelee jatkuva asiasta inttäminen. Henkilö joka ei ole innostunut Lucasin tuotannosta, ei suurella todennäköisyydellä innostu vaikka kuinka yrittäisi maanitella. Miksi pyrkiä väkisin käännyttämään ihmissieluja? Ei tämän asian tiimoilta taivaspaikkaa irtoa.

Minulle henkilökohtaisesti sopii se tilanne ja tosiasia, että kaikki eivät Lucasfilmin teoksista piittaa. Olkoon mieluummin niin, kuin että kaikki ympärillä olisivat myhäileviä "jees" miehiä.

Aivan kuin oma henkilöhohtainen kunnia olisi kyseessä jos kaikki eivät diggaa omaa/samaa idolia...

8. Mace73

Mace73 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Anteeksipyyntö spoiler-tagien puuttumisesta, unohtui kiireessä.

Sinulla on toki oikeus palvoa Lucasia vailla minkäänlaista kritiikkiä miehen teoksia kohtaan. On paljon ihmisiä jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä, joukkoon kuuluu helkatin paljon intohimoisia ja pettyneitä SW-faneja. Käsikirjoitus on juosten kustu, koska hyvä tarina ei ollut uuden trilogian pääosanesittäjänä..Lucas valitsi pääosaan CGI:n ja se oli virhe. Tämä riittää minulle tästä aiheesta. Fanaatikoitten kanssa ei voi keskustella. Olen iloinen puolestasi että pystyt nauttimaan Lucasin uudesta SW-trilogiasta, voisinpa ajatella samoin...

9. SpiderJerusalem

SpiderJerusalem Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    "Chancellor Palpatine is evil, Anakin!"
    "from my point of view the Jedi are evil! :mad:"

tai sitten koko episode 1 elokuva todisteena käsikirjoituksen laaduttomuudesta.

10. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    901
    Minulle on sama mistä ihmiset pitävät mutta kummastelen sitä että väkisin mennään leffaan kärsimään leffoja joiden tekijää halveksitaan ja sitten tullaan foorumille itkemään miten huonoja ne leffat ovat. :hitme:

Minä en mene katsomaan leffoja jotka eivät kiinnosta ja jos vahingossa menen niin en tule tänne tunnustamaan mokaani vaan yritän oppia mikä meni pieleen ettei samaa mokaa toisten tee.

Siis, jos mielestäsi joku toinen tekee parempia leffoja kuin Lucas niin katselkaa niitä ja unohtakaa Lucas. En itse jaksaisi itkeä omasta mielestäni kehnoja elokuvantekijöitä päivästä toiseen.

Minusta monet ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä Lucasin taidetta. Se on minun mielipiteeni. Ei kenenkään tarvitsekaan ymmärtää mutta turha sitten on valittaakaan.

Henkilökohtaiseksi tämä on paikoitellen mennyt kun nimitellään ties miksi vain siksi että diggaa Lucasia mutta olen pyrkinyt ottamaan asian ihan rauhallisesti.

11. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    901
    Mitä nuo nyt todistavat? Lucasin taide on kokonaisvaltaista, ei siitä voi irrottaa mitään osa-aluetta tarkastelun alle. On täysin kontekstista kiinni onko jokin dialogi hyvää vai huonoa. Tällainen relativistinen (asioiden välisiin suhteisiin perustuva) taide voi toki vaikeampaa kuin absoluutteihin perustuva, tuttu ja turvallinen.

12. JPH

JPH Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Kenties katsojat odottivat Lucasin parantavan otteitaan uuden trilogian edetessä, mutta toisin kävi ja elämää suurempaa alkuperäisen tasoista trilogiaa odottaneet ovat luonnollisesti pettyneitä.

Mahdollisuuksia olisi ollut vaikka mihin, mutta suuren seikkailun sijaan tarjoiltiinkin heikkotasoista kertakäyttöviihdettä, joka eroaa muista b-luokan räpellyksistä lähinnä vain siksi, että sattuu olemaan Star Wars.

13. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    901
    No, Lucas opetti porukalla että 2000-luvulla leffat tehdään eri tavalla kuin 70- ja 80-luvuilla. Minä kyllä pidin asiaa itsestäänselvänä jo ennen uuden trilogian näkemistä... :rolleyes:

Episodi III on minusta jopa koko saagan paras (Ep. V melkein samalla tasolla). Kertakäyttöviihteeksikään en koe koska leffat on lukuisia kertoja nähty ja aina vaan toimii. Mutta mutta, meitä on moneksi ja kaikki tämä vääntö ja väittely on ihan turhaa.

Viimeksi muokattu: 03.06.2008
  14. JPH

JPH Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Ei ole itselleni tuottanut vaikeuksia katsella elokuvia, joissa on CGI:ta, jos sitä tarkoitat. Yksi ongelmistahan juuri onkin, että Lucasin ohjaustyö ei ole juurikaan seitsemänkymmentä luvulta kehittynyt eli pikemminkin se oli päinvastoin: Lucas näytti miten 70-luvun kamerakäyttöä ja ohjausta yritetään sotkea CGI:n sekaan huonoin tuloksin.

15. Pazze

Pazze Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    153
    Oletko muka oikeasti tuota mieltä?

16. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    901
    Tottakai olen. Tänäänkin on mennyt monta tuntia vääntämiseen kun ei hitto soikoon malta pysyä hiljaa. :rolleyes: Millähän sitä oppisi?

17. big j

big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    145
    Näiden tuttuakin turvallisimpien Lucas/Spielberg -elokuvien ohella tuleeko siellä juuri muita juttuja edes katsottuakaan? Tokihan jo on isot läjät niitä muidenkin mestarismiesten elokuvia mittarissa, vai kuinka. Meinaan vaan että jos nyt ei kovinkaan syvällisesti ole jaksettu niiden muidenkin tekemisiin tutustua, niin sitten kyllä jätettäköön nuo 'aina vaan toimii' -hehkutukset ihan omaan arvoonsa kuppikuntaiseensa.

Ettei vaan homma olekin niin, että se on lähinnä 71 dB itse, jolla sitä ymmärrettävää olisi ja ymmärrettävää ja opittavaa nimenomaan siellä elokuvataiteen saralla.

18. CamoN

CamoN Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Lucas osoitti uransa alkupuolen ohjauksilla olevansa ihan mukiin menevä siinä hommassa, mutta nyt näiden uusien Star Warsien myötä on arvostus karissut ainakin minun kirjoissani.

On olemassa monia tapoja tehdä taiteellisesti edelläkävijämäistä elokuvaa, ja mielestäni Lucas tappoi SW:n hengen näissä uusissa tuotoksissa. Näyttelijöistä näkee jatkuvasti ettei se ole mitään herkkua kun pitää heilua green screenin edessä 24/7, miettiä missä se mörkö nyt sitten taas oli, missä se kivi oli jonka alle oli käpertymässä ja miten nyt sitten vielä eläydyn tähän kaikkeen luontevasti.

Uusien SW:n parhaat kohtaukset ovat ehdottomasti niitä, jotka on kuvattu aidoissa lavasteissa. Esimerkiksi 3:n episodin loppupuolella on kohtaus jossa prinsessa Leia viedään samaan avaruusalukseen joka nähdään 4:n episodin alussa. Siinä vanha kunnon SW-henki pilkistää tunnelmasta, mutta kuolee jälleen kun siirrytään johonkin pelkästään tietokoneella luotuun kohtaukseen. Lucas olisi voinut tuoda uudet Star Warsit elokuvateattereihin uuden kameratekniikan ja erikoistehosteiden tehostamana, mutta päätti sitten rakentaa elokuvan tehosteidensa ympärille. :sleep:

19. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    901
    Luulin että tässä ketjussa spekuloidaan Lucasin neroutta eikä minun kykyäni ymmärtää elokuvia. Katson toki muitakin leffoja. Tarkoitus on seuraavaksi katsastaa DVD:ltä David Lynchin INLAND EMPIRE, Vincent Wardin River Queen ja Pang Brotherssien Re-Cycle. Odotan pitäväni noista kaikista.

Mitä tulee oppimisen tarpeeseen niin sitä on tietysti meillä kaikilla. ;)

20. SpiderJerusalem

SpiderJerusalem Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    No, kontekstissahan nämä ovat vielä pahempia. Kyseessä pitäisi olla eeppinen taistelu päähenkilöiden välilllä, jossa veljekset ottavat mittaa toisistaan ja toinen yrittää epätoivoisesti tuskassaan pelastaa toista pahalta kohtalolta. Lopputuloksen surkuhupaisuus puhuu puolestaan, unohtamatta hysteerisen hulvatonta "noooooooo" huudahdusta.