Minusta se on nimenomaan vääristelyä: RLM perustelee elokuvaa huonoksi mm. tämänkaltaisella "nerokkaalla" argumentaatiolla: "Miten Jedit voivat olla verolainsäädännön asiantuntijoita? Tuohan on ihan pöhköä!" RLM ei luokittele tuossa kauppareittien verotusasioita MacGuffiniksi vaan paisuttelee asian ikäänkuin koko elokuvan pääteemoja olisi galaktinen verotus. Kaikissa elokuvissa käytetään MacGuffineita ja kaikki elokuvat voisi halutessaan "teurastaa" kuten RLM on tehnyt episodeille I-III mutta hommassa ei ole mitään tolkkua. Jokaisella on mielipide näkemistään elokuvista. Ne ovat mielipiteitä, eivätkä faktoja kuten vääristelevä RLM yrittää "perustella". Fakta on se että suuremmoinen elokuvalahjakkuus George Lucas teki 3 uutta elokuvaa suurella vaivalla kuluttaen n. 10 vuotta elämästään koko projektiin erittäin lahjakkaiden ihmisten ympäröimänä. Tuosta työstä sitten on elokuvateatteriin raahautunut henkilö joko pitänyt tai sitten ei.
Fakta on se, että elokuvantekijä Lucas teki kolme elokuvaa johon kulutti noin kymmenen vuotta. Suurenmoiset lahjakkuudet sun muut voidaan jättää sikseen fakta-puheista, sillä niille ei löydy pohjaa muualta kuin mielipidekeskustelusta.
Pohjaa kyllä löytyy. Jo opiskeluaikoinaan 60-luvulla Lucas nautti kulttimaineesta USC:n opiskelijakampuksella puhumattakaan opettajien reaktioista. Lucasin työt tunnistettiin jo äänestä, sen verran innovatiivisesti Lucas hyödynsi ääniraitaa harjoitustöissään. Opiskelijaelokuvafestivaaleilla menestys oli suurta. Oli Star Wars -elokuvista mitä mieltä tahansa niin jokaisen on myönnettävä ettei moista populäärikulttuurin ilmiötä pysty kuka tahansa vähälahjainen rykäisemään. Minusta on täysin perusteltua puhua suuremmoisesta lahjakkuudesta faktana.
Eihän siinä. Kaikki vain eivät perusta näistä "inssileffoista" vaan tykkäävät nähdä jotain syvempääkin sisältävää kuten vaikka Kummisetiä. Selvä. Lucas on suurenmoinen opiskelija. Hyvä sillä opiskeltavaa riittääkin. Ja näillä lahjoilla on neromme nämä uudetkin mestariteokset tainnut rykäistä. Fanipoikiensa sitouttamiskyvyssä hän lienee uskonnollisten kulttijohtajien tasoa, ilmiömäistä toki vaikka voitaisiinkin väittää heidän tekevän sen ihan itse.
Kuka estää niitä Kummisetiä sitten katsomasta? Lucasko? Tottakai jokainen katsokoon niitä leffoja joista pitää. Tämän pitäisi olla itsestään selvää. En tajua miksi ihmiset kärsivät Star Wars-leffoja jos eivät niistä pidä. Masokisteja?
Yhtä asiaahan 71db ei pysty kieltämään, eli sitä ettei Lucasin oma kädenjälki päässyt näkyville kuin vasta viime vuosikymmenellä, jolloin syntyivät nämä paljon rienatut uudet kolme elokuvaa ja sitäkin kauheammat muokkaukset alkuperäisiin elokuviin. Hyvin dokumentoituja todisteita löytyy yllinkyllin, joissa Lucasin osuutta alkuperäiseen trilogiaan kuvaillaan idean luojana, mutta äärimmäisen vaikeana tapauksena jonka vaatimuksia jouduttiin koko ajan muovaamaan ja korjailemaan että elokuvat toimisivat. Lucas jopa tunnetusti joutui sanaharkkaan useamman kerran Irvin Kershnerin kanssa kun tämä Lucasin mielestä "tuhosi hänen elokuvansa" luomalla Imperiumin Vastaiskusta rakastetuimman osan trilogiaa. On myös faktaa, että Lucasin kädenjälki käsikirjoitukseen jäi liki täysin pois ensimmäisestä kolmesta elokuvasta ellei Jedin Paluun loppua lasketa mukaan. Ensimmäisessä elokuvassa vastuussa olivat runsaasti Lucasin ex-vaimo ja tuottajat, toisessa osassa vahvasti Kershner. Nyt Lucasin onnistuttua luomaan oma valtaisa imperiuminsa jossa tehdä elokuviaan on myös laajalti raportoitu, että kaikki on 100% Lucasin käsialaa - ja se näkyy. Jopa tuottaja Rick McCallum on ollut myöhemmin haastatteluissa myöntämässä, että lopputulokset olivat heikkoja sekasotkuja.
Totta töriset. Myös Lucas on minusta toiminut neroutta osoittaen siinä mielessä, että ei voi olla toteamatta itse hänen firmalleen maksamaa käteismäärää. Jos fanipoikuus määriteltäisiin Lucasin leffoihin kulutettuna rahana, listalta löytyy allekirjoittanut vastoin kaikkea sitä, mitä tässäkin ketjussa on tullut kirjoiteltua. Lucasin ns. teoksista pidän kahdesta ensimmäisestä Starwarsista (1977+). Ne kantoi vuodet niin pitkälle, että toistuvasti sitä ottaa sen märän rätin katsomossa naamaan. En kyllä enää leffateatteriin lähde, vaikka se tekis uudet kolme trilogiaa. Sen verran tässä on oppinut onneksi mutta tallenne tulee hankittua typeryyttään ja sitten pettyy. Lucas on tässä mielessä aivan ainutlaatuinen nero. Kuka pystyy rahastamaan noin surkeista teoksista vaikka aina pettää yleisönsä kahta ensimmäistä kertaa lukuunottamatta. Kolmas nyt oli tietyllä rajalla, että sitä saattoi pitää viihdyttävänä, jos sulkee silmänsä kohdissa missä evokit astuu kuvaan. Senjälkeinen tuotanto on visuaalisuuden varassa, muuta niihin ei sisälly.
No huh huh mitä väitteitä :hitme: Lucas on alusta alkaen ollut tinkimättömyyden (omien visioidensa toteutuksen suhteen) tiellä niin pitkälle kun mahdollista. American Graffitissa Lucasilla oli 10 biisin lista jotka hän halusi ehdottomasti elokuvassa soivan mutta tolkuttomien lisenssimaksujen ja pienen budjetin (muistaakseni $700.000) takia oli pakko tehdä biisilistaan kompromisseja. Ensimmäisen Star Wars -elokuvan kohdalla Lucas joutui tekemään elokuvaa pitkälti muiden rahoissa mutta Imperiumin Vastaiskusta lähtien hän on rahoittanut elokuvansa itse. Höpöhöpö. Hyvin on anti-Lucas propaganda uponnut. Kaikki Star Wars elokuvat noudattavat Lucasin visioita ja ne on tehty Lucasin kontrollin alla. Lucas ei ole tietääkseni mikään sosiaalisen kanssakäymisen nero mutta mitä sitten? Oliko Kubrick? Tai Hitchcock? Nerot ja visionäärit ovat omalaatuisia ihmisiä. On totta että välillä ovet paukkuivat. Elokuvien kuvaukset tarkoittavat 15-16-tuntisia päiviä ja siinä voi hermo pettää, varsinkin kun huolehtii lopputuloksesta. Lucas itse palkkasi Kershnerin (tuskin siis luottamuspulaa oli) kenentääkseen omaa taakkaansa tuotannossa (ensimmäisen Star Warsin kohdalla Lucas kärsi vatsahaavasta ja ylirasituksesta). Puheet elokuvan tuhoamisesta ovat naurettavia. Käsikirjoituksia hieroi useampi henkilö mutta ne perustuvat Lucasin drafteihin ja ne on Lucasin hyväksymiä tekeleitä. Niissä on siis suuri Lucasin panos. Lucas "pallotteli" käsikirjoitusta eri kirjoittajien välillä jotta hänellä säilyi kontrolli siihen miten se kehittyi. Elokuvia ei aina kreditoida täsmällisesti sen mukaan kuka on kuinkakin paljon tehnyt asioita. Se että Lucasin nimi puuttuu jostain käsikirjoittajalistasta ei todellakaan tarkoita sitä etteikö hän olisi paiskinut töitä asian eteen. Lucasilta on poistunut taloudelliset esteet tehdä asioita haluamallaan tavalla. Samalla tekniset mahdollisuudet ovat parantuneet ratkaisevast. Muuten Lucasin kontrolli asioihin on sama kuin aina ennenkin. Lucas rohkaisee työntekijöitään antamaan inputtia ja ideoita mutta lopulta hän hyväksyy ne tai on hyväksymättä.
Usko mitä uskot. Anna minun uskoa mihin uskon. Internet-ajan kurja puoli on siinä että jokainen yrittää saada kaikki muut olemaan samaa mieltä kanssaan. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kuten olen todennut niin minulle on ihan sama mitä ihmiset ajattelevat elokuvista. Pitäköön niistä elokuvista mistä pitävät. Eikä se kuulu muille tippaakaan mistä minä pidän hitto soikoon. Lucas-vastaisuus on kuitenkin minusta laajalti absurdia pahimpina ylilyönteinä RLM:n videot joissa jollain hemmetin MacGuffineilla "todistetaan" elokuvan huonous. Minä nautin Star Wars -elokuvista suuremmoisena viihteenä todella paljon. Pitääkö minun sietää moista parjausta (RLM antaa ymmärtää että vain idiootit voivat pitää niistä). Ei todellakaan!
Itseasiassa kaikki nuo jutut olivat suoraan Lucafilmin lisenssiä kantavista kirjoista, jotka ovat taltioineet mahdollisimman tarkasti vanhan trilogian tekovaiheet.
Jotenkin vaikea uskoa että edes Lucas antaisi lisenssejä kirjoille joissa hänet todetaan vaikeaksi tyypiksi joka ei ole saanut mitään hyvää aikaiseksi. Ilmeisesti tiedemiehiä myöten on sitten todistettu että Lucas on ihmiskunnan historian kamalin ihminen jota täytyy parjata maailmanloppuun asti. Minä olen kyllä saanut miehestä aivan erilaisen käsityksen. Tottakai olen sortunut. Tottakai yritän muuttaa maailman mieleisekseni ettei tämä eläminen olisi niin kauheaa.
Ahaa. Eli niillä muilla ohjaajilla ei ollut sitten mitään virkaa, vai? Et näe eroja Lucasin ja muiden ohjausten välillä? Wow...Nyt menee jo melkomoiseksi. Visionäärejä ehkä sitten kaikki sinänsä mutta Lucasin nerous on HIEMAN kyseenalaista näihin herroihin verrattuna elokuvanteon kyvyistä puhumattakaan.
Ei kai kukaan, mutta kun tässä ollaan arvioimassa näitä Lucasin tuotantoja eikä niitä Kummisetiä...Sinänsä elokuvien toisiinsa vertaaminen olisi hölmöä, mutta kyse onkin elokuvien tasosta. Ja jokainen joka piti jollain lailla vanhemmista Star Warseista ja on nähnyt uudempia Episodeja kokenee niistä traumoja lopun ikäänsä. RLM on tätä ja syitä siihen erittäin hyvin videoissaan avannut. "And they can never be undone." Sitäpaitsi kyllähän näistä voi keskustella vaikkei leffoista pitäisikään, vai pitäisikö kaikki ketjut olla fanitusketjuja...Ja itse ainakin sain RLM:n videoista yhtä sun toista näkemyksiä avartavaa. Masokismi on toki yksi varteenotettava teoria mutta kyllähän noiden kärsimysnäytelmien ruumiinavaukset olivat hyvinkin viihdyttävää ja terapeuttista katseltavaa.
Mitään virkaa? Tietenkin oli eli tekivät työnsä ja antoivat oman panoksensa elokuville. Ohjaajissa on tietenkin eroja. Lucas palkkasi ohjaajat sen mukaan kenet koki tyyliltään sopiviksi kyseisiin elokuviin. Mielipidekysymys. Minusta Lucas on suurempi kuin Kubrick ja Hitchcock yhteensä. Anteeksi vain mutta boldattu ei pidä paikkaansa. Minulla ei ole mitään traumoja, päinvastoin. Enkä ole ainoa joka niistä piti. Niille jotka saivat traumoja sanon vaan että hankkikaa elämä. Ne on vain elokuvia, kristus sentään. RLM:n videoista saisin kyllä traumoja jos ottaisin ne tosissaan. Saahan sitä keskustella. Itse en vaan jatkaisi juuri yhtään kirjoitella elokuvista jotka koen huonoiksi. On muutakin tekemistä.
Nostellaas... Tää making of Phantom Menacesta on kyllä helmi. Tsekatkaas jos ette ole tehneet. Parhaita paloja on toki RLM:n arvosteluissa mutta muukin materiaali on katsomisen arvoista. Esim. kakkososa youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=bwVTd65vS00 Alun Lucasin ja Spielbergin dialogi on jo ihan south parkia: "Huge battle." "U-huh." "Huge...! You know, 10 000 troops.." "On both sides? Coming at each other?" "They´re coming at each other..." "That´s great.." "It´s gonna be great." "That´s gonna be great." "It´s gonna be great." "That´s gonna be great..." 4:35, tuottaja Rick McCallum puhelimessa McGregorille: "It´s gonna be fantastic. It´s gonna be a..great movie. It´s gonna be a lot of fun. But..also, I think it´s gonna be so worthwhile.." Cut to silence. Lisäksi on huomionarvoista miten paljon tossakin keskitytään yhden hahmon eli Jar Jar Binksin tekemiseen. Sopivaa kyllä että sen kaverin esittäjä oli musta..
Taiteellisesta neroudesta en tiedä, sillä miehen filmografia käsittää yhteensä vain kuusi ohjattua elokuvaa, joista neljä on Star Warseja. Noilla näytöillä siis hankala sanoa. Bisnesmiehenä varmasti onkin nero, kuten myös Gene Simmons. Rahat pois ihmisiltä ja sitä rataa. Siksi en ymmärrä tätä systemaattista, vuosia jatkunutta fanien päälle paskantamista kieltäytymällä julkaisemalla teknisesti kelvollisia versioita alkuperäisestä, muokkaamattomasta 1977-1983 trilogiasta kotitallennemarkkinoille, sillä aivan varmasti tuo olisi mahdollista toteuttaa niin teknisesti, kuin taloudellisestikin, jos kerran rahaa riittää vanhan trilogian jatkuvaan "paranteluun" vielä liki 35 vuotta ekan leffan ensi-illasta ja tuotot olisivat moninkertaiset, kun kriittisimmätkin puristit ryntäisivät muna pystyssä leffakauppaan.