phelin. Tarkoittanet tietenkin sitä, että yritys Panasonic on ostanut yritys Sanyon. Ehkä hieman epäselvästi ilmaistu tuo "hankinta". Varsinkin jos ei tiedä, että yritysosto on tapahtunut tai tapahtumassa. Itsekin olisin ihmetellyt suuresti virkkeen merkitystä, jos en olisi kuullut tästä yritysostosta. Jossain foorumilla (AVS?) spekuloitiin, että Sanyon tuotelinja jatkaisi Panasonicin halpissarjana ja Panasonicin omat projarit "premium" malleina tai ainakin malleina, joilla on paremmat suoritusarvot.
OT: Sanyo on perinteisesti tehnyt videoprojektoreita ensisijaisesti ammattikäyttöön. Minun sivistynyt arvaukseni on, että tekevät jatkossakin, ja kotiteatterimallit voivat tosiaan olla jatkossa low-end malleja (Sanyo-brändätyt).
Äh, joo. Tarkoitin siis tietenkin sitä, että kun Panasonic on saanut Euroopan komission hyväksynnän aikeelleen tehdä Sanyosta osa Panasonicia. Koska Sanyo on perinteisesti kuluttajamarkkinoilla tehnyt hinta/laatusuhteeltaan loistavia projektoreita ja 1080p-mallienkin hinnat ovat lähteneet noin 1000 eurosta, niin vieläkö vastaavia malleja on tulossa Sanyon brandin alla, vai tuleeko Panasonicin brandin alle AE4000:n alapuolelle toista mallia? Vai jääkö AE4000 näiden molempien brandien halvimmaksi uuden sukupolven tykiksi?
Täältä löytyy esite: http://www.panasonic.net/avc/projector/catalog/ Dynaaminen kontrasti on 100 000:1
<offtopic> Eiköhän olisi tälläkin palstalla aika jättää dynaamiset kontrastit sun muut höpöhöpökontrastit unholaan ja siirtyä käyttämään ANSI-kontrastia. ANSI-kontrasti kun kertoo siitä todellisesta suorituskyvystä todellisella videomateriaalilla huomattavasti enemmän kuin mittaamalla kirkkainta ja pimeintä kohtaa eri aikaan. </ > Tämä on kirjoitettu mitä rakentavammissa mielin, ei nälvimistarkoituksessa
Hifimaailman mittausten ja testien perusteella on/off -kontrasti on se jolla on suurin merkitys, esim JVC:n projektoreilla ansi on suorastaan huono vaikka ovat huippulaitteita, kuulemma. ------------------ Ansi -- On/off - Kirkkaus -- OVH JVC DLA-HD750 --- 201 -- 24636 --- 595 ----- 6269 Epson EH-TW5000 - 213 -- 4046 --- 527 ----- 3290 Sony HW-10 ------ 268 --- 3379 --- 494 ----- 2340 Pana PT-AE3000 -- 392 --- 2332 --- 321 ----- 2690 Edit. on/off on siis ilman dynaamista iiristä, sen avulla saavutetuista luvuista ei tosiaan ole paljoa iloa.
Myönnettäköön että ANSI-kontrastikaan ei kerro koko totuutta ja siksi oikeampi sanamuoto edellisessä viestissä olisikin ollut "antaa todellisemman kuvan". ANSI-kontrasti tai kontrasti ylipäätään ei ole ainut kuvanlaatuun vaikuttava tekijä, mutta kontrastista puhuttaessa se on kuitenkin se oikeampi kontrasti. Todellisen suorituskyvyn saa esille vain ja ainoastaan vertailemalla projektoreita rinnakkain oikealla filmimateriaalilla. Projectorcentralissa oli hyvältä kuulostava tapa kontrastin vertailuun: Vaikeaa on tietysti saada valmistajat tällaiseen mukaan. Heidän etunsa on esitellä huikeita kontrastilukemia, koska suurimpaan osaan kuluttajista sellainen vetoaa. Vertaa tätä vaikkapa markettistereoiden PMPO-lukemiin. edit: menee korjailuksi, mutta on/off-kontrasti on myös paljon parempi tapa mitata kontrastia kuin dynaaminen kontrasti. Toiselta nimeltään se on tietääkseni ns. native contrast.
Tuo ANSI-kontrasti vastaa tosiaan parhaiten todellista tilannetta. Siinähän on kuvassa yhtäaikaa valkoisia ja mustia ruutuja joista kontrasti mitataan. Näinhän on lähes aina oikeassakin videomateriaalissa. Tuo natiivi taas kertoo paneelin kontrastin musta versus valkoinen. Dynaamisessa kontrastissa on sitten vielä iris mukana. Nämä nyt vain perustiedoksi niille joille kontrastin mittatavat eivät ole ennestään tuttuja.
Aika monta tykkiä nähneenä ja mitanneena väitän, että natiivikontrastilla on käytännön kuvanlaadun kannalta suurempi merkitys kuin ANSI-kontrastilla.
Hyvä näin, odottelinkin milloin pteittinen tai muu tulee sanomaan mielipiteensä asiaan. Johtopäätöksenä voimme unohtaa nuo dynaamiset kontrastit ja puhua vastedes vain natiivikontrastista. Menee offtopicin puolelle taas, mutta oletko pteittinen mittaillut tuolla projectorcentralin kuvaamalla tavalla tykkien kuvaa ja muodostanut jonkinlaista korrelaatiota natiivikontrastiin?
Varmasti suureksi osaksi totta, mutta kirkkaissa kohtauksissa useampi DLP-laite näyttää mielestäni selvästi paremmalta kuin moni korkean natiivikontrastin laite, kuten vaikka JVC.
Jeps. Dynaamisella kontrastilla on yksi ja vain yksi käyttötarkoitus: tuottaa suuria numeroita, jotka tekevät vaikutuksen kuluttajiin. En ole tutustunut tarkemmin projectorcentralin metodiin, mutta jos tosiaan ampuvat kahdella projulla samalle kankaalle vierekkäin kahta kuvaa yhtaikaa, eivät ole miettineet asiaa ihan loppuun saakka.
Millä tavalla paremmalta? Terävämmältä, kontrastikkaammalta vai yleisesti vain jollain tarkempaa selitystä kaihtavalla tapaa paremmalta?
Minäkin kuvittelen nähneeni jotain DLP:n kuvassa kirkkaissa näkymissä, jota voisi ehkä kuvailla puhtaudeksi tai ilmavuudeksi. Ei kyllä ihan heti tule mieleen mistä moinen voisi johtua. Se ei tosin estänyt DLP:n vaihtamista DILA:an.
Monissa DLP tykeissä on selkeästi enemmän valotehoa cinema asetuksilla. Myös hyvä ansi kontrasti ja isompi pikselin täyttöaste saattavat vaikuttaa siihen että saavutetaan parempi kolmiulotteisuus. Toisaalta kuva ei välttämättä ole niin filmimäinen kuin parhailla lcd tykeillä. Tällä tarkoitan tiettyä digitaalimaista vaikutelmaa joka saattaa johtua väripyörästä ja erilaisista väriliu'uista. Täytyy tosin tunnustaa että en ole katsonut viime aikoina suuria määriä elokuvia dlp tykeillä. Suurtehomallien kuvaa näkee lähes päivittäin sekä yhden että kolmen paneelin versioilla. Niitä on silti vaikea verrata kotimalleihin. Mutta kyllä kuva on tosiaan melkolailla erilainen kuin lcd tykeissä. Molemmille löytynee kannattajansa ja itse olen jossain välimaastossa.
Kirjoitampa myös omakohtaisia kokemuksia dlp tykeistä. Muutaman kaverin dlp tykkejä hinnasta 1000-6000 euroa olen huomannut että kuva `liekehtii` elää kokoajan jos katsoo todella tarkkaan. Mistä moinen epätarkkuus johtuu? Pixeli tarkkuus elää, en tiedä sanaa jolla tuota "elämista" kuvailisi, mutta häiritsee. Vai onko jossain muussa vikaa. Kuva on muuten hyvä mut jos alkaa katsomaan tarkemmin niin kuva "elää". En ole huomannut samaa lcd tykeillä tai Sonyn tykeillä.
Taidat kuvailla sateenkaari ilmiötä. Johtuu väripyörästä ja on selkeä vanhemmilla dlp malleilla. Laita googleen rainbow effect dlp niin tarinaa löytyy...
No juurikin sen (kirkkaan) kuvan intra-kontrastin takia, LCD / LCOS laite voi näyttää jopa lattealta kun sitä vertaa DLP-tykkiin. Tämä etu alkaa toki vähitellen kadota kun kuvan APL laskee.
Optoma HD70 DLP-tykin omistaneena tiedän, mistä puhut. Optomassa oli 8-bittinen väriprosessointi joka aiheutti hieman lähdemateriaalista riippuen selvää posteroitumista. Toki asiaan vaikuttaa myös se, että värit tuotetaan ditheröimällä. Jännä juttu on se, että vaikka DLP-tykin pysäytyskuvassa kohinaa ei näkyisikään, niin liikkuvalla kuvalla kohina näkyy kuitenkin LCD-laitetta selkeämmin...