En ihan kaikkia ole nähnyt. Mutta aika selkeä valinta on A Clockwork Orange. Upea musiikki, upeita kuvia ja tietysti shokeeraava ensi näkemällä. http://www.youtube.com/watch?v=MxrfVFBZWL4&feature=related Itse olen täällä jossain aiemmin korostanut että itselleni merkitsee elokuvissa se visuaalinen kokemus, pääosassa musiikki, kuvat ja sen jälkeen henkilöhahmoihin panostaminen. Juoni on vähän toissijainen, koska itseäni kiinnostavista aiheista, esimerkiksi urheilu,autot,naiset,oluet kiinnostaa enemmän kuin edellämainitun elokuvan väkivalta. Mutta en ajattelee asiaa sillä tavalla, ymmärrän että juoneksi valitaan raflaavia ja shokeeraavia aiheita. Iso
Näyttäis Hohto olevan 144 minuuttinen versio tuossa uudessa julkaisussa, joten se nyt on ihan pakko-ostos. Mutta itse kyselyyn vastaten, Kellopeli vie voiton. Vaikka en miehen kahta ensimmäistä noir-teosta ole nähnyt, en usko että vievät maailman parhaan elokuvan paikkaa.
2001 pysäyttää kerta toisensa jälkeen. Varsinkin tuo HD versio, piti vaan pikaisesti tarkastaa kuvan laatu mutta siinähän se sitten zoomattiin leuka auki loppuun asti (tätä voi kyllä kehua oikeasti remasteroiduksi, ettei vaan jätkät oo kuvannut sitä uudestaan. Tuntuu siltä että tämän päivän tykki tekniikka pyyhkii vanhat ja uudet analogiteatterit mennen tullen. 2001/Kellopeli painii aika tasoissa. Eikä se Kellon HD versiokaan ole mikään paha :thumbsup:
Tässä minun pisteet viidelle parhaalle: 1. Kellopeli Appelsiini ***** 2. Barry Lyndon ***** (hyvin lähellä kellopeliä) 3. Eyes Wide Shut **** 4. Hohto **** 5. Full Metal Jacket **** Muistan vieläkin sen fiiliksen kun poistuin elokuvateatterista Kellopelin nähtyäni ja siitä on jo aikaa... Unohtumaton kokemus 2001:n näkemisestä on todella pitkä aika. Silloin ei tehnyt suurta vaikutusta. Taisi Bondit ja Rambot kiinnostaa silloin enemmän
Viime yönä tuli taas katsottua 2001, ensimmäistä kertaa Blu-Raynä, kuvanlaatu todella hyvä, esim aivan lopussa kun se ihmettelee punaisessa avaruuspuvussaan missä hän oikein on, ja kamera kuvaa läheltä niin ei kuvanlaatu enää ainakaan voi parantua mitä tulee siihen puvun punaiseen pintaan. Mutta mikä löi viimeistään jalat alta, on toi aivan USKOMATON Linear PCM 5.1 ääniraita! Vetää Dolbyn 5.1:n tukkoista, ponnetonta, tasaista, yllätyksetöntä, latteaa, täysin ilman dynamiikkaa olevaa raitaa päihin ihan 100-0!!! Dialogit toistuvatkin toki molemmissa lähes samalla tasolla, mutta toi äänen puhtaus tuleekin tietysti esiin vasta aivan muista äänistä, eli niistä joista tuleekin itse leffojen äänimaailma. 2001:n loistokkuuden tekee toki 50% visuaalisuus, sekä 50% äänimaailma. Alusten tanssit Straussin musiikin tahdissa kuulostavat nyt mahtipontisilta eikä siltä kuin ääni tulisi joltain LP kiekolta (=Dolby 5.1 ääniraita). Yhdenkin 5s. kohdan kuuntelin n. 10 kertaa vuoronperään Dolbynä ja sitten taas PCM:nä... Dolbynä kun ovi sulkeutuu vasemmalle ja kuuluu lukon-naks vasemmasta kaiuttimesta, niin taas tässä paremmassa raidassa ei lukon-naks ääni edes tunnu kuuluvan kaiuttimesta, vaan ainoastaan vasemmalta puolen, lähinnä leffahuoneeni koko vasen puoli oli 'yhtä-ääntä', kuten kuuluu ollakkin. Ääniraitaa vaihtelin muuallakin varmaan ~100 kertaa kun ihastelin kuinka iso ero voikaan olla em. ääniraidoissa. Dolby 5.1 : **/***** Linear PCM 5.1 : *****/***** Pict. Quality : ****/*****
[OT] Älkää hyvät ihmiset sitten erehtykö kuvittelemaan, että tämmöiset valtavat erot johtuisivat näistä uusista superformaateista itsestään.Tällaisissa tapauksissa hanikat miksausohjelmassa on jätetty tyystin eri asentoon kuin tavallisella DD:lla, raitaa studiossa työstettäessä. Tuossa lukon naks -äänen paikantumisessa esim. vasemman puolen kanavien panorointi on jo näin luetun perusteellakin tyystin erilainen raitojen kesken. [/OT]
-3kk sitten viimeksi katsoin dvd:ltä mutta kyllä tämä vaan on yhä vaikuttavin elokuva mitä on koskaan tehty. Puhuttaa edelleenkin pientä mieltäni vaikka lähemmäksi 10 kertaa olen nähnytkin seikkailun viimeisen 15v. aikana. Niistä toki tosta tosta dvd julkaisusta lähtien sen 7-8 krt. Tämäkin vain pitää nähdä se 2krt vuodessa, ja nyt jo oikein odottelen seuraavaa kertaa, sen verran toi BD versio pyyhkii teknisesti tolla dvd versiolla lattiaa...
Vaikea kysymys kertakaikkiaan, hivenen asiaa kuitenkin mietittyäni sijoittaisin ykkössijalle loistavat The Shiningin ja Eyes Wide Shutin. Molemmissa elokuvissa tunnelma on aivan täydellisellä tavalla äärimmäisen kieroutunut jopa niissä "iloisemmissa/normaalimmissa" kohtauksissa. Täydellistä kuvan ja äänen symbioosia. EWS itse asiassa tuokin ajoittain mieleen David Lynchin tuotannon nimenomaan tuon äänimaailman käytön puolesta. Mutta eipähän Kubrickin elokuvia tavallaan toisiaan vastaan kilpailuttamaan pysty, ovat omasta mielestäni jokainen ehdottomasti mestariteoksia omassa genressään.
Barry Lyndonissa sekä EWS:ssä on mieleen jäänyt mainittavasti valaistus, siis valojen täydellinen käyttö tilanteeseen kuin tilanteeseen. EWS:ssä mm. kun Kidman tanssii sen toisen miehen kanssa on kohtauksen "persikan" värin vivahteet todella henkeä salpaavaa katsottavaa. Värit todellakin sopivat kohtauksen eroottiseen ilman alaan, luovat juuri oikeanlaisen tunnelman pelkästään väreillä. Barry Lyndonissahan oli jtn. Kubrickin omia linssejä jotka se vaati saada kameraan että sai haluamansa valaistuksen esim. useisiin suuriin huone kohtauksiin.
Muistaakseni koko elokuva on kuvattu luonnollisessa valossa, ilman ylimääräisiä lamppuja, mikä ei aikanaan ollutkaan niin yksinkertaista kuin nykyään. Ellen aivan väärin muista, linssit joita Kubrick käytti kehitettiin vartavasten Barry Lyndonin kuvauksia varten. Tällä tavalla (ja tietenkin muutenkin lavastukseltaan) Barry Lyndon kilpailee Kubrickin vaikuttavimman elokuvan paikasta, vaikka ei muuten etenkään Kellopelin ja 2001:n tasolle nousekkaan kirjoissani.
Ja jonkin legendan mukaan keinovalaistusta ei voinut käyttää, jottei mittaamattoman arvokas autenttinen miljöö (maalaukset etc) kärsisi. Tiedä sitten miten totta tuo on. Itsellänikin on EWS ja Barry Lyndon suosikkeja - pääasiassa niiden maagisen tunnelman takia. Ne on oikeasti kaaaaaukana muiden edellä, vaikkei niissä muissakaan mitään vikaa ole.
En viitsi tätä linkkiä varten erillistä threadia perustaa joten laitetaas tähän... Kubrick oli uransa aikana kerännyt ison määrän materiaalia projektejaan varten. Dokkarissa tongitaan Kubrickin arkistolaatikoita ja päästään kurkistamaan herran omituisiin pakkomielteisiin. Stanley Kubrick's Boxes (dokumentti alkaa n. 1:10 kohdalla)
Thx vinkistä, Youtubesta löytyvät myös. Uskomattoman määrän esimateriaalia on Stanley kerännyt elokuviinsa. Mieleen tulevat sanat pakkomielle ja perinpohjainen.
On vähän kolmen kauppaa,Full Metal Jacket,The Shining ja A Clockwork Orange.Tosin nämä ovat ne tyypilliset ja vähän tylsät vaihtoehdot,mutta makuaisia. 1# The Shining on mielestäni paras,johtuu varmaan aika lailla Jack Nicholsonin rooli suorituksesta.Mielestäni leffa on kuvattu melkein kokonaan yhdessä talossa,ei niinkään pelottava elokuva vaan yksinkertaisesti hyvä kokonaisuus. 2# Full Metal Jacketin boot camp on ehdottomasti paras näistä kolmesta,mutta toinen puolisko ei taas niin vakuuta.Lopun sota osuus laskee keskiarvoa aika paljon,jokin siinä ei vaan sytytä.Jos leffa olisi vain se boot camp niin tämä olisi paras,mutta kun ei.Onhan lopussa hyviäkin kohtia,mutta jokin ei vaan sytytä. 2# A Clockwork Orangea on myös todella hyvä leffa,mutta erilailla. Tätä ei vaan voi ottaa hyllystä ja ruveta katsomaan,vaatii aivan omanlaisensa mielentilan.Malcolm McDowell tekee Jack Nicholsoniin verrattavan roolityön tässä,aivan siis sekopää. Kokonaisuutena menee tasoihin Full Metall Jacketin kanssa,ollakko sitten kakkonen vaiko kolmonen.
Täysin samaa mieltä FMJ:stä, koulutus osuus loistavaa katsottavaa, mutta loppu osio lähinnä keskinkertaisten massa-tuotettujen Vietnam elokuvien tasoa, hienoa mutta ei mitään järisyttävää, paitsi yksi kohtaus... ... kun se VC:n nais'ampuja sai luodista ja haavoittuneena rukoilee ja pyytää lopettamaan hänen maanpäällisen vaelluksensa. Liikuttava kuvaus sodan järjettömyydestä. Loistavasti Kubrick kyllä kohtauksessa tuo esiin oman pasifisminsa.
Eikun eurot jonoon ja ostoksille: Original Dr.Strangelove poster, 1235€ Original 2001:A Space Odyssey poster, Big Italian version, 520€ Original Clockwork Orange poster, 455€ Alkuperäisiä sekä replica Julisteita yms.