parempaa ääntä hakusessa

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana -SAS-, 05.01.2023.

  1. -SAS-

    -SAS- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.07.2006
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytössäni oleva kotiteatteri koostuu seuraavista komponenteista
    2xAmphion argon 2
    Amphion origo
    2xAmphion helium 2
    sub: velodyne DD15
    Vahvistin Maranz nr 1711
    PS5

    Käytän laitteistoa elokuviin, pelaamiseen ja musiikin kuunteluun
    Elokuvat (Netflix, Viaplay, HBO jne)
    Musiikki (TIDAL, spotify)

    Laitteisto riittää minulle elokuville ja pelaamistarkoitukseen. Äänenlaatu on näihin riittävällä tasolla
    MUTTA
    musiikki, voi v...u, en jaksa kuunnella.. Tokihan hiljaisella voin pitää, mutta hieman ääntä lisää niin johan iskee kuunteluväsymys ja hetkessä. Olen säätänyt ja säätänyt, mutta ei.

    Minulla oli koekuuntelussa KEF R11 kaiuttimet, ja voi että kun sen päivän nautin musiikista. Totesin, että hankintalistalle uudet kaiuttimet..

    Kaiuttimet mitä nyt himoitsen , ovat monitor audio gold 300 G5

    Toimisiko tällainen järjestely, että hankkisin montor audiolta gold300 parin ja samaa sarjaa keskikaiuttimen. Siirtäsin argonit ja heliumit taakse. Origo joutaisi varastoon? kotiteatterivahvistimen toki joutuisi uusimaan.
    (vanhoista amphioneista ei saa enään rahaa, joten siksi pitäisin ne käytössä.)


    ajatuksia?


    .
     
  2. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 982
    Saadut tykkäykset:
    340
    Oletko koekuunnellut noita Monitor Audio Goldeja? Minä olen jossain messuilla kuullut, ja minusta niissä oli aika ärhäkkä diskantti. Ei kyllä ollut välttämättä samaa sukupolvea. Joka tapauksessa aika erilainen soundi kuin KEFillä.

    Kyllähän eri merkin takakaiuttimet voivat toimia ihan riittävän hyvin.
     
  3. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Tähän nyt sopii se vanha sanonta että ääneen vaikuttaa "eniten" se kuuntelutila, eli kannattaa koekuunnella nuokin kotona jos suinkin mahdollista.
    Itse olen huomannut että kotiteatterivahvistien paremmat (XT32...) kalibroinnit on kyllä pirun hyviä varsinkin jos on haastava tila.
     
  4. -SAS-

    -SAS- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.07.2006
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen kuunnellut. Toki en omassa olohuoneessani.
    Tokihan voisin vielä käydä uudemman kerran koekuuntelemassa. Valita omaa musiikkia laidasta laitaan..
    Omaan olohuoneeseenhan ne täytyisi saada...
     
  5. -SAS-

    -SAS- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.07.2006
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aikaisemmassa Maranzin vahvarissa ol tuo XT32. otti ja hajosi vahvistin. Ei sen kummempaa ole ääni musiikilla
     
  6. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jos on vain musiikin kohdalla ongelmia niin voisiko "Loudness War" olla syynä eli musiikin olematon dynamiikka miksi se on niin väsyttävää?
    Kaikki äänet/soittimet toistuu suht samalla tasolla, ei ole vaimeampia tai kovaäänisempiä kohtia jne. Biisit on masteroitu uudelleen ääniltään tasapaksuiksi jotta ne kuulostaa hyviltä korvanapeilla kuunneltaessa tmv. eli leikataan kovaäänisimmät ja hiljaisimmat kohdat pois = kaikki äänet on tasapaksumpaa mössöä.

    (edit: tai kun biisissä on korkea dynamiikka se kuulostaa hiljaisemmalta jolloin pitää nostaa volumea reilusti jonka taso(äänen) voi olla rajallinen napeissa/kuulokkeissa ilman vahvistimia, niin siksi huonomman dynamiikan musiikin saa kuulumaan kovemmin ilman vahvistimia esim. nappikuulokkeilla)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

    edit: näköjään tämä Loudness War ilmiö alkaa poistumaan musiikin streamaus-palveluissa eli parempaa dynamiikkaa luvassa. Cd, LP-levyistä en tiedä onko nekin parantumassa ääniltään vai onko vaihtelua artistin/julkaisijan perusteella ne jotka välittää/jotka ei välitä.

    Kannattaa kokeilla vanhempia biisejä, tai vanhempaa versiota biisistä koska remasterit voi olla huonoja dynamiikaltaan. Tai uudempiakin albumeita jotka on todettu(mitattu) hyviksi dynamiikaltaan.

    https://www.dr.loudness-war.info/

    Tieten jos on jo kokeillut toisia kaiuttimia joilla musiikki parempaa niin kai se väsyttävyys-vika on niissä nykyisissä kaiuttimissa (tai mahdolllisesti tilassa). Eikö vahvarissa ole päällä mitään feikki dynamic-tilaa esim. omassa Denonissa on valittavissa Dynamic Volume-tila joka korostaa ainakin bassoja(treblejä?) alhaisella äänenvoimakkuudella.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2023
  7. -SAS-

    -SAS- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.07.2006
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Menin liikkeeseen kuuntelureissulle.
    Pääkaiuttimet vaihtuivat Geneleceiksi. Nyt säädetty ja nautittu.

    Vahvistin tukee vain kahta aktiivikaiutinta. Täytynee päivittää myös se seuraavalla kerralla kun hankkii keskikaiuttimen ja takaset