Minunkin ääneni menee jollekin muulle, Ennio Morriconelle. Meinaa aina sydän pysähtyä The Good, The Bad and The Ugly:n lopputaistelussa. Täydellistä. Eikä muistakaan hänen tuotoksistaan löydy mitään valittamista. Muita hyviä ovat Elvenkingin juuri mainitsemat Zimmer ja Elfman sekä John Williams. Howard Shoren väännöksistä en ole koskaan erityisemmin pitänyt. Etenkin LotR-leffoissa ne laskevat mielestäni tunnelmaa todella pahasti. Cronenbergin Spider:issa ne toimivat sen sijaan hyvin.
Ennio Morricone syö nuo kaikki vaihtoehdot aamupalanaan, epäuskoiset Tuomaat kuunnelkaa vaikka Huuliharppukostajan ääniraita. Äänestän siis vaihtoehtoa "joku muu". Argento ei minunkaan ymmärtääkseni vastannut musiikin sävellyspuolesta vaan antoi tehtävän monesti juuri Claudio Simonettin luotsaamalle Goblinille. Esimerkiksi Suspirian kaikki kappaleet on kreditoitu yhtyeen nimen alle. Omituinen veto gallupin aloittajalta. Kokeilepa kokoelmaa nimeltä "A Fistful of Sounds", joka sisältää Huuliharppukostajan, Kourallisen dollareita sekä Vain muutaman dollarin tähden. Loistava levy ja kaiken lisäksi melko edullinenkin (maksoin omastani 13 euroa Oulun levykauppa Äx:ssä).
no ainakin nämä 1. John Barry (ehdottomasti synkän leffa musiikin kuningas) 2. Jerry Goldsmith 3. Brad Fiedel :thumbsup:
Shorelle menee tuossa pollissa olevista ääni, mutta kyllä Hans Zimmer oman sydämmeni vie jos elokuva säveltäjä pitää valita
Nostanpa vanhan topicin ylös kehuakseni Angelo Badalamentia. Twin Peaksin ja Mulholland Driven Soundtrackit ovat vain niin sanoinkuvaamattoman upeita. Muita herran sävellyksiä en ole vielä kuullut, joten täytyy etsiä. Annan kyseiselle herralle ehdottomasti ääneni.
Ennio Morriconelle antaisin oman ääneni. Kakkossijalla istuu tukevasti Lynchin vakisäveltäjä Angelo Badalamenti.
Nopeasti mietittynä Top 5. 1. John Williams (Indiana Jones, Star Wars, Schindler's List, Jaws) 2. Ennio Morricone (Good the Bad and the Ugly, Once Upon a Time in the West, The Thing) 3. Angelo Badalamenti (Twin Peaks, Mulholland Dr, Blue Velvet, Lost Highway) 4. Hans Zimmer (Gladiator, The Rock, Thin Red Line) 5. Basil Poledouris (Conan the Barbarian, Hunt for Red October, RoboCop)
En ole kovinkaan paljon kiinnittänyt huomiota siihen, kuka on säveltänyt mitäkin, mutta pari elokuvaa tulee mieleen, joissa musiikki sopii tunnelmaan täydellisesti. Bernard Herrmann (Taxi Driver) John Carpenter (Escape from New York)
Ei millään pahalla, mutta tämä on kyllä onnettomin kysely mitä täällä on eteen tullut. Kannattaa hiukan tehdä taustatyötä ennen kuin postaa kyselyn. Tähän kyselyyn olisi voinut laittaa edes kaikkein "suurimmat" säveltäjänimet. Ja mitä helvettiä Dario Argento tekee listalla.. En ymmärrä. (Argento on "säveltänyt" musiikkia tasan kahteen elokuvaan, niissäkin hän on vain ollut mukana tuomassa kaffetta Goblinsin pojille.) Ohjaaja-säveltäjistä olisi voinut valita paremminkin, kuten esim. John Carpenterin. :hitme: No, oma ääneni menee Bernard Herrmannille. Joku jo Taxi Driverin mainitsikin. Nostaisin vielä miehen tuotannosta esille mm. North by Northwestin ja Cape Fearin (alkuperäisen ja uuden version) musiikit. Herrmann kuoli vuonna 1975. Toinen suosikkini on Lalo Schifrin, joka muistetaan parhaiten Mission: Impossible -teemasta (ja itse asiassa koko tv-sarjan soundtrackista) ja Dirty Harryn tummista jazz-rytmeistä. Joukko säveltäjiä, joita voisi vielä mainita: Angelo Badalamenti, Danny Elfman, Ryuichi Sakamoto (mm. The Last Emperor), Vangelis, Tôru Takemitsu (mm. Kwaidan) sekä erikoismaininta Wendy Carlosille (alias Walter Carlos), joka säveltämisen ohella vaihtoi mm. sukupuolta. Tehnyt Clockwork Orangen ja The Shiningin elektroniset musiikit.
Ehdottomasti Hans Zimmer. Hemmon sävellykset ovat jotain aivan uskomatonta, etenkin Gladiatorissa ja Black Hawk Downissa. Perässä seuraavan John Williams ja Ennio Morricone.
Viimeaikona olen erityisesti kiinnittänyt huomiota James Newton Howardin sävellyksiin (mm. M. Night Shyamalanin elokuvat). Taitavaa, joidenkin töiden kohdalta hieman Bernard Herrmann -vaikutteista, sävellystyötä.
- Ennio Morricone - Hans Zimmer - John Williams - Alan Silvestri - Howard Shore - Jerry Goldsmith - Brad Fiedel - John Carpenter - Angelo Badalamenti - James Horner Onhan näitä suosikkeja minullakin yllin kyllin ja varmasti unohtuu monta hyvää. Samaa makua näkyy olevan muillakin plazalaisilla. [Edit: Yksi lisäys listaan]
Morricone & Williams osaavat asiansa hämmästyttävän hyvin. Myös Zimmerin Hans on säveltänyt varsin mukavaa musiikkia.
Tällaisista kysymyksistä voi saada leiman otsaansa pitkiksi ajoiksi, mutta .. Voidaanko puhua elokuvasäveltäjistä ja menneistä säveltäjistä (Beethoven yms) samassa lauseessa? Esim: John Williams on säveltänyt vuosien varrella satoja viisuja ja moni niistä on jäänyt soimaan kaikelle kansalle päähän ja muuallekin. Samaa jälkeä sai aikaan Beethoven jonka kuuluisimmat tahdit tunnistaa jokainen musiikinystävä. Ymmärtääkö joku mitä ajan takaa?
Jos Beethoven olisikin oman aikakautemme säveltäjä, olisiko hän yhä klassisen musiikin säveltäjä ... vai kenties elokuvamusiikin tekijä? Miltä olisikaan kuulostanut Ennio Morriconen musiikki, jos hän olisi syntynyt ja luonut musiikkiaan 1700-luvulla? Aiheeseen palatakseni, omat suosikkini elokuvamusiikin säveltäjinä : Ennio Morricone Henry Mancini Nino Rota John Barry
Zimmer (the rock,crisom tide) Bill conti(rocky 1-3,lock up) Randy Edelman(MacGyver,Daylight,dragonheart,viimeinen mohikaani) goldsmith (rambo jne) Trevor jones(viimeinen mohikaani,cliffhanger)
Hans Zimmer, tulee ensimmäisenä mieleen mm. The Rock, Gladiator ja Mi:2:n "Nyah"-kappale. Sitten toki The Pianon koko musiikin säveltänyt Michael Nyman. Siinä on jotain niin kaunista.