Pienten sekalaisten kysymysten ketju.

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana juhaa, 06.06.2005.

  1. mabe

    mabe Vakiokasvo

    Liittynyt:
    03.12.2003
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    0
    Komppaan. Jos jotain haluaa laittaa, niin sitten vaikka fondia, josta on luettu ettei sisällä aromivahventeita ja muuta paskaa. Ruuan makukin paranee kun lisätyissä tuotteissa on aitoja makuaineita kuten lihalientä, viiniä ja yrttejä.
     
  2. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tämän kuin ihmiset ymmärtäisivät. Natriumglutamaattia voisi verrata sokeriin. Sitä on luontaisesti joissakin elintarvikkeissa ja raaka-aineissa, mutta sen määrää lisäämällä voidaan parantaa (tai huonontaa) makua.
     
  3. tpi

    tpi Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 399
    Saadut tykkäykset:
    34

    Lisätty natriumglutamaatti vain muuttaa kaiken einespaskan makuiseksi.
    Luontaisesti kun sitä on ravintoaineissa, niin mukana paljon muutakin, joka muuttaa maun mehukkaammaksi.
     
  4. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ihmisen pystyy maistamaan 5 eri makua. Suolasta, makeaa, hapanta, karvasta ja umamia(glutamaattia). (Natrium)glutamaatti vaikuttaa glutamaattireseptoreihin. Haju tuo aivoille huomattavan paljon lisäinformaatiota. Sekä suoraan haistamalla nenän kautta, että nielun kautta ruuan pureskelun yhteydessä. Yhteisvaikutusta kutsutaan flavoriksi. Erilaisia maku- ja hajuyhdistelmiä, eli flavoreja, on suunnaton määrä. Jos yksi tai muutama haju tai maku dominoi, niin tottakai ruoka maistuu jokseenkin yksinkertaiselta.

    (ja lekurina kyllä tiedät tämän)
     
  5. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 359
    Saadut tykkäykset:
    3
    pihalle ilmestynyt autojen luokse parit sateenkaaren väriset läntit vesisateen aikana, tuleeko toi sateenkaaren väriefekti öljystä, bensasta vai dieselistä?
    tietäis vähä mistä autosta etsii vuotoja :D
     
  6. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Öljystä, mitä kaikki em vaihdot siis on...

    Mutta konetilan alta kannattanee aloittaa kartoitus.
     
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 595
    Saadut tykkäykset:
    524
    Ainakin Viikin Prismaan ilmestyi tässä kuussa sirumaksulaitteet. Sen sijaan yhdelläkään R-kioskilla en ole vielä laitteeseen törmännyt.

    Lisäksi, kun maksaa Tapiolan pankkikortilla, ei joudu tuohon hässäkkään, koska siinä ei sirua ole (pelkässä pankisssa, yhdistelmäkorteissa se tietenkin on).
     
  8. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 380
    Saadut tykkäykset:
    632
  9. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 966
    Saadut tykkäykset:
    7
    Onko suuri rikos sekoittaa puolisynteettinen ja synteettinen 2t öljy?
    Skootterissa oli ennen Mobilin semi syntheticiä ja kaupassa ei sitä näkynyt, niin otin Teboilin täys synteettistä ja desin tai pari nyt löin öljysäiliöön tuota uutta, kun vanhaa oli vielä rutkasti jäljellä.
     
  10. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 380
    Saadut tykkäykset:
    632
    Kertokaa ny joku jotain... :thumbsup:
     
  11. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Saman valmistajan synteettistä ja epäsynteettistä (myös ihan mineraaliöljyä siis) voi sekoittaa yhteen, mutta eri valmistajien eri teknologian litkuja ei saisi sotkea toisiinsa, koska erilaisilla lisäaineilla voi olla keskinäisiä haitallisia reaktioita, tervaantumista vaikkapa.

    Mineraaliöljyähän suositellaan uuden/remontoidun koneen ensiöljyksi, jotta kone "kuluisi nopeasti" eli sisäänajautuisi mittoihinsa. Mineraaliöljy likaantuu nopeasti. Sisäänajon tapahduttua vaihdetaan synteettiset öljyt sisään ja likaiset metallihippuiset mineraaliöljyt hävitetään, ei saa jälleenkäyttää niitä missään. Synteettinen öljy PESEE konetta erittäin tehokkaasti, joten jonkun ajan kuluttua vaihdetaan taas synteettisiin, ja ne sitten pysyvät puhtaana tuhansia kilometrejä.

    Siis: mineraaleilla tehdään sisäänajo, synteettisillä sen jälkeen "koneen sisäinen pesu", lopuksi vaihdetaan uudet synteettiset sisään ja niillä mennään tuhansien kilometrien ajan, seuraavaan öljynvaihtoon asti.



    Yllämainittu siis koskee NELITAHTI-koneen moottoriöljyä.

    KAKSITAHTI-moottorissa ei öljyjä sinänsä "vaihdeta" mihinkään, mutta aivan sama periaate sielläkin pätee, eli sisäänajo pitää tehdä mineraali-2T-öljyllä, ja vasta sitten kun koneen ylimääräinen kolina/helinä on hiljentynyt eli sisäänajo tapahtunut loppuun asti, sitten vaihdetaan synteettiseen 2T-öljyyn.

    Synteettistä 2T-öljyä EI SAA käyttää heti alussa, koska silloin sisäänajo voi epäonnistua täydellisesti ja männänrenkaat lasittua pilalle, kun ne eivät kulu männän mukaisiin mittoihinsa. Uusien männänrenkaiden pitää alussa kulua tietyn verran, jotta ne synnyttävät tiiviin esteen palopuolen kaasuja vastaan. Epäonnistunut sisäänajo jättää männänrenkaat vuotavaksi ja palokaasuja pakenee männän alapuolelle, josta seuraa vakavia ongelmia. Jos männänrenkaat pääsevät lasittumaan, niitä ei välttämättä enää millään saa tiiviiksi sen jälkeen, eli männänrenkaat pitää uusia ja mineraaliöljyn kera suorittaa sisäänajo uudelleen oikeaoppisesti.



    Oikeastaan kaikista tärkein 2T-öljyn määritys on öljyn lämpöluokitus. Ei saa käyttää veneen perämoottorin 2T-öljyä moottoripyörässä tai päinvastoin. Jos siis omistaa erilaisia kaksitahtivekottimia, kukin laiteperhe tarvitsee oman öljynsä: moottorisaha, tieliikenneajoneuvo, vesikulkuneuvo, radio-ohjattu pienoismalli...


    .
     
    Viimeksi muokattu: 28.09.2010
  12. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan vaan omia arvioita.
    Eri kehitys vaiheiden malleja, alkupääntuotannossa on käytetty MP 1.0 mallia ja jossain vaiheessa on alettu käyttämään MP 1.3 mallia. Purkaa omasi ja katso kumpi siellä on ja osta vastaavanlainen uusi.
    Tai kysy eroja myyjältä.

    Luulisi tuon 1.3sen käyvän kaikkiin?
     
  13. Zardoz

    Zardoz Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    827
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koneellani on

    Microsoft .NET Framework 2.0 service pack 2 sekä
    Microsoft .NET Framework 3.0 service pack 2.

    Onko tuosta 2.0:sta mitään hyötyä vai kannattaako se poistaa tilaa viemästä?
     
  14. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 212
    Saadut tykkäykset:
    475
    Käsittääkseni sen voi poistaa, ja ohjelmat käyttävät sitten .NET 3.0:aa kun muutakaan ei ole. Ellei nyt sitten jotain ohjelmaa ole hölmösti koodattu niin että se suostuu käyttämään vain ja ainoastaan v2.0:aa eikä prkl mitään muuta. Ja jos ongelmia tulee niin voihan sen sitten asentaa takaisin.
     
  15. Äkkipoika

    Äkkipoika Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    29.06.2008
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka paljon alipainetta on vakiokuntoisen, normaalikäyntilämpöisen nelitahtimoottorin yksittäisessä ruiskukurkussa tyhjäkäynnillä? Pitäisi laittaa kurkut alipaineen suhteen synkkaan ja sen tiedän että suht tasaista pitää olla kaikkien kurkkujen kesken. Mutta tietoa siitä, millaisella tasolla alipaineen ylipäätään pitäisi olla, ei tunnu löytyvän (ei edes alkuperäisestä huoltomanuskasta). Entä onko alipaineen määrässä eroa, jos mitataan koko imusarjan alipainetta tai vain yhden kurkun alipainetta.
     
  16. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
    ?? Nyt en ihan ymmärtänyt?
    Alipainehan on sama kaikissa kurkuissa koko ajan, kurkuthan ovat yhteydessä toisiinsa.
    Mutta alipaine on jossain 15 - 22 Hg:tä.
     
  17. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 212
    Saadut tykkäykset:
    475
    Kyllä siellä huoltomanuskassa pitäisi olla kaikki tuollaiset säätöihin liittyvät tiedot, tai sitten kyseisessä systeemissä tuota painetta ei voi säätää.

    Se on kuitenkin laitteistosta riippuvainen, ei moottoreissa eri ruiskutuslaitteistoilla on eri arvot... joten kysymykseesi on mahdotonta tällä tavalla yleisellä tasolla vastata. Pitäisi siis ainakin tietää tarkasti minkä valmistajan systeemiä ja mitä versiota siitä ollaan säätämässä. Ja tosiaan toistan vielä: huoltomanuskassa pitäisi olla säätöarvot, jos säätö on mahdollista (millään virallisella tavalla, tee-se-itse kikkailu on sitten asia erikseen.)

    Jos mittailet paineita ja arvot vaihtelee, niin siellä voi olla vuoto jossain. Tarkista siis letkut ja putket ja liitokset ensin.
     
  18. Äkkipoika

    Äkkipoika Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    29.06.2008
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole yhteydessä. Jokaisella imuventtiilillä on oma kurkkunsa ja sille oma ruiskusuutin (2-venttiilikansi ja 6 ruiskusuutinta). Jokaisessa kurkussa on oma liitäntä alipaineen mittaamiseksi.

    Mutta alkaa jo löytyä lukuarvojakin, kiitos siitä.
     
  19. Äkkipoika

    Äkkipoika Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    29.06.2008
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytössä on alkuperäinen korjaamolle tarkoitettu huoltomanuaali, jossa ei ole mitään arvoja annettu. Säätämistä käsitellään parissa kohdassa (eri polttoaineensyöttöversiot) mutta ohjeena on ainoastaan, että lukemat pitää olla tasaiset. Ainoa annettu luku on toleranssiarvo kurkkujen välille. Varsinaiselle synkkaamiselle on tietysti ohjeet. Olen karkean säädön tehnyt yhdellä mittarilla (eroja oli) mutta nyt olisi käytössä 6 vaimennettua mittaria joten tarkkuus (toivottavasti) vielä paranee. Tasaiseksi varmasti paineet saankin mutta missä kohtaa mittareita ( 0 - -1 bar) viisarit värisevät on se kiinnostava juttu (= toimiiko moottori kenties paremmin jos alipaine on suurempi tai pienempi). Voi tietysti olla ettei asialla ole hirveästi merkitystä kun sitä ei manuaalissakaan mainita (eikä Kuukelillakaan hakien löydy). Kunhan on sen verran alipainetta että bensat pyttyyn imeytyvät... Olen ymmärtänyt, että viritetyissä moottoreissa (jyrkät nokat) saattaa tulla ongelmia liian alhaisen alipaineen vuoksi.

    Jaa niin. Moottori siis on toiminut koko ajan ja nyt karkean säädön jälkeen seoksetkin ovat tasaisemmat eri pytyissä.
     
  20. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 202
    Saadut tykkäykset:
    46
    Olenko ainut kenen mielestä Robbie Williams ft. Gary Barlow - Shame musiikkivideo on überhomo?