Näin se olisi varmaan itselläkin. Kun on digiboksin kätevään ajansiirtoon tottunut, niin vaikea tulla ilman toimeen.
Nyt on KRP-500A hankittu, ostopaikkana Mr. Hifi. Tuossa täytyi huomioida, että kaiuttimet joutuu ostamaan erikseen, samoin myös seinäteline (mahdollisesti jopa pöytäjalka ?). Omassa tapauksessa piti hommata mukaan vielä kotiinkuljetus ja asennus. Ehdottomasti pojot Mr. Hifille siitä kuuluisasta palvelusta ja tietenkin loppupeleissä myös tarjouksesta, joka veti hymyn korville. Tulen asioimaan tuolla vielä jatkossakin. Mutta sitten itse laitteeseen: ostoliikkeessä oli näytillä 500M ja hieman tuli leikittyä vehkeen kanssa: Blu-ray -kuva oli herkkua 1080p24:na töllön ollessa jo pelkästään Pure-tilassa (muista asetuksista ei tietoa, ilmeisesti defaultilla), miltähän tuo näyttää kun kaikki vivut on saatu oikeaan asentoon (lue: auta johannesk! tarvitaan selostusta/faq noista asetuksista!). Yksi juttu on varma: ne mustat! Tuommoista mustaa ei ole ruudulla aikaisemmin nähtykään. Ainoa ehkä jonkin verran pohdintaa aiheuttava juttu on tuo DVD-kuvan skaalaus. Jonkin verran tuli pyöritettyä Kill Billiä Pioneerin Blu-ray soittimella (lieneekö ollut LX70/71) ja parasta kuvaa tuntui tarjoavan 576i ja 1080i, tämä siis sen kummemmin säätämättä töllön kuvaa. Jostakin syystä skaalattu 1080p ei ainakaan minun silmääni miellyttänyt niin paljon, tuntui kuin kuvaan olisi ilmestynyt jotain kuvan objektien reunojen pikselöitymistä / ikään kuin yliterävöitymisilmiötä. Tiedä sitten, että kuinka laadukkaan lomituksen poiston & skaalauksen tuo soitin omaa, mutta täytyy tehdä kunnon testit Denon 2930:llä (Reon) kunhan tuo vehje saapuu, Denonin kuvasäädöille voi siis vielä tulla käyttöäkin... Voisin myös kokeilla tilannetta vanhalla Pansun DVD-S75:lla, jossa on tosin vain komponenttiulostulo. Jos lisätesteistä puhutaan niin kyllähän tästä kokeiltavaa löytyy: XBox 360 (komponentti/HDMI), PS3 (HDMI), EP35 (HDMI), Topfield (HDMI), PS2 (komponentti), XBox (komponentti/scart), Dreamcast (scart). Taitaa mennä säätämisessä vielä kauan... Homma pitänee aloittaa lukemalla manuaali ja hirmuisen pitkä AVForums:n viestiketju liittyen tähän laitteeseen. johannesk: oliko nuo kalibrointisäädöt semmoisia, että ne pätevät myös 500A-malliin ?
Muut laskee PDPLX5090 hintaa, Gigantti nostaa. Hinta nyt verkkosivulla 3 899,-, eli 400 enemmän kuin viime viikolla. Tietenkin ilman jalustaa ja kaiuttimia. Jännäksi menee .
No missään ei "perushintaan" kuulu kaiuttimet, mutta tuo jalustan puute eli lisärahastaminen on jo koomista. Niistä liikkeistä, joista itse tarjoukset otin, niin aina kuului jalusta/seinäteline jo siihen perushintaan Yksi vika tässä katselun aikana tuosta 5090:stä on löytynyt eli pienihän se on elokuvien katseluun :weep: No vanhaa Nec:n VT440K:ta en enään käyttöön ota, mutta jos talven/kevään aikana tutkis tuota nykyaikaista projektoritarjontaa.
Joooo-o Tuli eilen käytyä Gigantissa, ja sattupa sopivasti sonyn W4000 ja Pioneerin LX5090 siihen vierelle. Sonyn(W4500) omistajana heräsi mielessä kysymys: Miten saan vaihdettua TV:n helpoiten? Hallituksen puolelta tullaan kyllä aivan 100%varmuudella antamaan negatiivinen puolto. Mutta kyllä se pieni Pioneeri sisälläni haluaa moisen!! "not-far-off-pant-wettingly amazing." //J
Onnittelut! Kalibrointisäädöt pätevät vain tavamalleille ja itseasiassa niidenkin kanssa kannattaa kokeilla vähän nostaa kontrastia jos katselee päivällä (nuo säädöt antavat ISF-tilassa ~40 foot-Lamberttia ja Moviella ~30). En ole varma ovatko yhteensopivat, mutta kannattaa kokeilla AVS:n D-Nicen jenkkisäätöjä vastaavalle mallille (olikohan signature 141), sillä ne perustuvat samaan Pure-tilaan.
Nyt näyttää siltä, että Pioneerin 5090:n suositushinta on todellakin tippunut tuohon 2990 euroon. Hifi Studio 17 verkkosivuilla on tänään tuo uusi hinta ja niin näyttää olevan tällä hetkellä myös Gigantin sivustolla.
Kävin tänään Hifistudiolla ja viiskymppiset olivat tulleet tosiaan sen 800+ ovh:ssa alaspäin. Sain sen kuvan, että hintaan olisi paineita myös kuuskymppisissä. Saa nähdä miten pää pysyy kylmänä, jos tuo 7 300 euron KRP-600A:n hinta tulee keväällä saman neljänneksen alas jonnekin 5 500 euron paikkeille ja jos saisi tinkimällä alkamaan nelosella. Voisi kolmen tonnin keittiöremontti vaihtua kolmen tonnin TV-remonttiin... Toisaalta kaipa se niin on, että nyt kannattaisi odottaa se kolme vuotta, tai jotain sen suuntaista, ja miettiä kokonaan uusia malleja ja teknologioita, mutta kun omaan silmään tuossa kuvassa ei ole oikeastaan yhtään mitään valittamista muuta kuin kuvapinta-ala.
Nyt kannattaisi ostaa Kuro Isosta Britanniasta, kun punnan arvo on niin alhaalla...:hitme: Halvimmillaan saisi 5090-mallin alle [urlhttp://www.andrewstvdirect.co.uk/Products/Pioneer-PDP-LX5090/276.aspx]2100 euron[/url], siihen toki pitää lisäillä postikulut.
Kiitokset, täytyy myöntää että ekan kerran päätinkin hakea markkinoiden parasta kuvaa ja en halunnut tyytyä kompromisseihin. Innolla odottelen Pion saapumista ja sitä kuuluisaa säätämisen riemua. Vihje: kaikki säätöapu on tarpeen Tietyssä mielessä tulen luottamaan siihen, että oletusarvoisesti PURE-tilassa on kaikki on jo kohtuullisen hyvin kohdallaan (ainakin arvosteluiden mukaan näin pitäisi jo olla), mutta tietenkin kiinnostaisi saada se viimeinenkin hyöty irti vehkeestä erityisesti värien hallinan (Color Management -valikko), värilämpötilan ja gamman suhteen. Olen mielestäni saanut noista muistakin asetuksista jo kohtuullisen hyvän ennakkokäsityksen aikaan (kiitokset johannesk:lle jo nyt näistä informatiivisista postauksista), mutta totuus tietysti paljastuu vasta kun töllö on seinällä. Yhden asian voi kyllä sanoa jo nyt: näitä asetuksia on peruskäyttäjälle liikaa ja Pioneerin pitää tehdä jotain asian helpottamiseksi. Jos homma jatkuu nykyisellään niin vain pieni marginaali saa näistäkin töllöistä ilon irti ja muut hukkuvat "asetusten suohon".
Itselläni meni kyllä kuukausi saada kuva sellaiselle tasolle, että ainakin olettaa, ettei tuo tuosta enää paljoa voisi säätämällä parantua. Isoin työ oli värien säädöissä. Muiden asetusten osalta pääsyy oli siinä, etten jaksanut ensin lukea tarpeeksi lisätietoa foorumeilta/muualta netistä. Samaa mieltä olen kyllä edellisen postaajan kanssa siinä, että valtaosalle käyttäjiä (itse siinä rajoilla) noita asetuksia on aivan liikaa... Joku täällä äskettäin kyseli noita perussäätöjä, ja tässä oma kiteytykseni eli nyrkkisäännöt, joilla itse pääsen nykyään vähimmillä säädöillä (en takaa, että olisi missään nimessä se fiksuin tai paras kuvanlaadun kannalta ): 1. AV Selectioneista laitoin kuntoon vain kaksi: MOVIE (blu-ray ja hyvätasoinen DVD) ja STANDARD (TV-kuva ja DVD), kun en sen enempää pelaa tms. 2. MOVIE: - Options - Drive mode = 3 eli 72 Hz* - Picture - Proadjust - PureCinema = Advanced* - käytettäessä Screen Size = dot by dot (jos jaksaa, tai sitten pitää aina FULL) - kaikki kuvanparannukset OFF tai niin kuin vain silmään sopii ja samoin värit oman maun mukaan, mutta ei tarvitse säätää kuin kerran 3: STANDARD: - Options - Drive mode = 2 eli 100 Hz* - Picture - Proadjust - PureCinema = Off - aika usein käytettäessä on itselläni Screen Size = FULL - itselläni aika paljonkin kuvanparannuksia ja samoin värit oman maun mukaan, mutta ei tarvitse näitäkään säätää kuin kerran *DVD-kuvalla MOVIE:ssa laitan Drive moden ykköseksi eli 75 Hz ja Pure Cineman tilalle kokeilen Advancedia tai muita, jos jumii. STANDARD:ssa laitan oikeastaan vain Drive moden ykköseksi, jos ei tunnu jouhevalta. Eli loppujen lopuksi käytän enää vain kolmea säätöä: AVSelection, Drive mode ja Screen Size ellen joskus satu katsomaan jotain DVD-tauhkaa... Äsken katsoin DVD:ltä ARN 2:n ja se meni näköjään tiedostamatta MOVIE, dot by dot ja 100 Hz. Eivät taida olla samat KRP-malleissa, siellähän oli jotain lisäsäätöjä, mutta ainakin noilla normaaleilla malleilla tuossa on se miten säädän "päivittäin". P.S. Muista asetuksista värien ohella kannattaa kai laittaa varmuudeksi se Orbiter kuntoon (taisi olla arvo 1 aika jees, siitä on kai hiukan eriäviä mielipiteitä, mutta tuolla olisi suojaus päällä muulloin paitsi dot by dot -asennossa).
Samaten Screen Size voi (useimmissa tapauksissa) olla kokoajan Dot-by-Dot, telkku käyttää automaattisesti Full-tilaa muilla kuin 1080i ja 1080p -signaaleilla ja palaa Dot-bu-dottiin itsestään. Jotkut ylöspäinskaalaavat dvd-pyörittimet näyttävät tallenteiden laidoilta turhaa söhryä, esim. pleikkarilla tästä pääsee eroon joko antamalla Pioneerin skaalata tai valitsema skaalausmoodiksi "Double Scale". Pioneerin Full-tilan käyttäminen ylöspäinskaalatulla signaalilla aiheuttaa ylimääräisen skaalausrundin (se suurentaa kuvaa muistaakseni about 2,5%), jolloin kuvanlaatu heikkenee. KRP-malleissa pitäisi olla aika pitkälle samat säädöt kuin normimalleissa, ainoana erona että ControlCAL-ohjelmalla saa KRP-malleista vähän enemmän valotehoa irti. Drive Modella taisi olla vaikutusta lähinnä pal filmin ja pal videon välillä.
Tämäpä se eli minulla ei ainakaan tuo Dot-by-Dot pysy päällä eli jos valitsen sen ja seuraavalla kerralla kun pleikkarin päälle kytken, niin FULL se siinä ruudulla näkyy. Sitten toinen "omituisuus" eli kun PS3 on päällä, niin en voi vaihtaa I-P Modea vai onko niin ettei HDMI:llä on tarvekaan säätää tuota optiota? Yhden DVD:n olen PS3:n avulla katsonut Pioneerista ja ei kyllä oikein vakuuttanut, ihmeellisiä häiriöitä kuvassa. Esim. sivuttaisessa kamera-ajossa kuvassa oleva kivikkoisen maiseman kuva sekosi täysin eli yksityiskohdat katosi täysin. Pitää iltapäivästä hieman testailla lisää tai sitten pitää DVD-leffojen katselussa palata vanhaan ja tuttuun dvd-pyörittimeen.
Hmm, meikäläisellä töllö mielestäni palaa Dot-by-Dot-tilaan vaikka välillä käväistään Full:ssa. Pitääpä tsekata... I-P Mode (Interlaced-Progressive Mode) koskee vain lomitettuja lähteitä. Täällä PS3 on palvellut erittäin hyvin, hmm. Kokeile onko Dot-by-Dot-tilalla vaikutuksia.
Tulee mieleen, että yksi mahis yrittää saada vähemmän säädettävää (esim. I-P Mode) on nimenomaan olla syöttämättä noita lomitettuja lähteitä (1080i/576i/480i) eli syötää töllölle jo valmiiksi progressiivista matskua. Onko muuten tietoa että miten esim. A-malli käsittelee digitv:tä ? Jos se käsittelee sitä lomitettuna lähteenä niin silloin ainakin tässä suhteessa olisi otettava kantaa tuohon I-P modeen. Tuo digitv on yleensäkin oikea päänsäryn aiheuttaja koska sieltä tulee sekotettuna somasti 25 kuvaa/s materiaalia (filmipohjainen materiaali: leffat) ja sitten 50 kuvaa/s (videopohjainen materiaali: urheilu, uutiset). Periaatteessa voisi spekuloida, että yber-laiska käyttäjä laittaisi Drive Moden 2:lle (100hz, joka kyllä toimisi sekä filmipohjaiselle että videopohjaiselle materiaalille). Filmipohjaiselle materiaalille Drive Mode 1 tietenkin olisi se paras, mutta enemmän haittaa lienee kuitenkin videopohjaisen (50 kuvaa/s) materiaalin näyttämisestä Drive Mode 1:llä (75hz). Tämä siis kaikki siinä tapauksessa, että tuon Drive Moden säätäminen materiaalin perusteella ei miellytä. Jotta ei tulisi epäselvyyttä niin näissä 9G-malleissa Drive Mode 3 tarkoittaa itseasiassa 50 hz matskun esittämistä 60 hz:llä eli tuossa tehdään sitten jo kuvanopeuden muutoskin. AVForumsista muistan lukeneeni, että tuosta lienee iloa pääasiassa vain jos on onnistuttu leffoissa ryssimään 24p -> 25p muunnos, ilmeisesti jotkut Tartanin julkaisut lienevät näitä tapauksia. Jonkin verran herätti vielä ihmetystä tuo Pure Cinema/Film Mode asia. Onko tosiaan niin, että standard-mode ei hanskaa tuota filmipohjaisen/videopohjaisen materiaalin tunnistusta vaan olettaa että kaikki sisääntuleva on filmipohjaista (ja tekee vain kenttien yhdistämisen) ? Lähinnä ajattelin semmoista, että digiTV-kuvan suhteen ei tarvitsisi erikseen säätää tuota asetusta OFF/standard -asentoon tuon lähdemateriaalin perusteella vaan asetuksen voisi pitää aina standard-asennossa jolloin töllö tekisi oikeat asiat sekä filmipohjaiselle että videopohjaiselle materiaalille.
AVForumsin juttujen perusteella standard-tilan pitäisi hanskata myös videopohjainen materiaali, mutta sen tunnistaminen ei välttämättä aina onnistu oikein ja tuo saattaa generoida ongelmia. Tämä lienee varmasti semmoinen juttu, joka pitää vaan kokeilemalla todeta.
Tässä pari poimintaa HDTVTest.co.uk:n artikkelista: (joihin ei tietenkään pidä luottaa sokeasti) --- Buried within the [Pro Adjust] > [PureCinema] > [Film Mode] submenu are three deinterlacing modes for film-based material: [Off]: Disables film mode deinterlacing (do this for video-based source). [Standard]: Classic 3:2 and 2:2 cadence detection with relevant pulldown. [Smooth]: [Standard] film deinterlacing plus a dash of motion-compensated frame interpolation (MCFI). [Advance]: Extracts 24fps from film-based 480i/60 or 1080i/60 content, and displays the frames at a refresh rate of 72Hz (a.k.a. 3:3 pulldown). --- --- [Drive Mode] 1: Displays PAL signal at 75Hz [Drive Mode] 2: Displays PAL signal at 100Hz [Drive Mode] 3: Displays PAL signal at 72Hz To avoid introducing micro-stutter, select [Drive Mode] "1" for PAL film material (e.g. DVDs), and [Drive Mode] "2" for PAL video content (e.g. news, sports). --- Itselläni on sellaista kokemusta, että kaikki ainakin Welhon DVB-C 576i-materiaali lähetetään videokadenssilla. Tai sitten oma ulkoinen skaalaimeni ryssii filmikenttien liittämisen (hyvin mahdollista, koska kuva on aika pakattua). Ainakin kaikki skaalaimen filmimoodit saavat aikaan kampausta myös kaikilla tv:stä tulevilla leffoilla.