Jos lähetys on ehtinyt saapua postitoimipaikkasi postitoimistoon, voit varmaan käydä tiedustelemassa sitä ihan omalla nimelläsi. Jos se ei sinne perjantaihin mennessä ole saapunut, mikään koodihan ei asiaa kai enää voi pelastaa?
Ei pelasta. Näin ajattelinkin menetellä, kun ei tunnu lähetyskoodia olevan sisälletty postitusjärjestelmäämme. Meeköhän levyt ekana jakelukeskukseen vai Helsingin pääpostiin ja sieltä sitten haarakonttoreihin?
Tuli tänään playsta Easy Rider 35th Anniversary Special Edition, mukana ei tullut niitä 4 postikorttia mitkä mainitaan kansissa. Ootteko muut saaneet kortit? Ehkä sillä on jotain tekemistä asian kanssa että pakkaus oli avattu, eli ei muoveja päällä...
Ei ollut minullakaan muoveja päällä, mutta kortit löytyivät. Kortit olivat sen BFI:n kirjasen alla omassa muovitaskussaan.
Muutamia viimeaikaisia kokemuksia Play.com:sta. Pääasiassa olen ollut putiikkiin tyytyväinen mutta kaksi viimeisintä tilausta ei ole mennyt aivan nappiin. Sarjassa huvittavia: Hyvissä ajoin joululahjaksi tilattu musiikki-dvd viipyi välillä Jersey-Oulu hieman yli kuukauden. Syy selvisi kun vihdoin sain paketin. Osoitelapun päälle oli lätkäisty leima "Missent to Falkland Islands". No lopulta tuli perille, ennätti jouluksi ja oli vielä selvinnyt reissusta ehyenä. Tämä ei tietenkään ollut Playn vika vaan lähetän kiitokset Royal Mailille. Toinen vaivalloisempi tapaus oli Kate Bushin Aerial-tupla cd. Tilasin sen vajaa pari kuukautta sitten. Levy tuli nopeasti ja oli päällisin puolin kunnossa, muoveissa jne. Kun laitoin levyn soittimeen alussa kuului useita napsahduksia. Tarkemmin katsottuna molemmissa levyissä oli useita naarmuja ja kaareva himmeä tahra yliasti (pakkauksesta?). Laitoin Playlle reklamaatiota ja palautin levyn ohjeiden mukaan. Kesti noin neljä viikkoa ja vihdoin ilmoittivat että uusi levy oli postitettu. Sain levyn nyt maanantaina. Levy oli Playn normaalissa kuplakuoressa, eikä se ollut pakattu kelmuun. Ajattelin että ovat tarkistaneet levyn ennen lähettämistä. Kun katsoin itse levyjä ne olivat huomattavan pölyisiä ja niissä oli useita rasvaisia sormenjälkiä sekä jälleen molemmissa levyissä selviä senttien pituisia naarmuja. Aerialin kotelo on pahvinen, jossa levyt liutetaan taskuihin, kokemuksen mukaan tällaiset saattavat ajan mittaan naarmuttaa levyjä, mutta koskaan ei uudessa levyssä ole ollut heti useita selviä naarmuja. Vaihdossa lähetetty levy oli ikävä kyllä vielä huonommassa kuosissa kuin ensimmäinen, muistutti sormenjälkineen lähinnä divarista tai kirjastosta hommattua cd:tä. Kotelo tosin oli siistissä kunnossa. Samaa eivät kuitenkaan palauttaneet, koska nyt 1-levyssä oli vähemmän naarmuja kuin ensimmäisellä yrityksellä (ja enemmän sormenjälkiä). Nyt 2-levy oli naarmuisempi kuin ensimmäisellä kerralla. Levyt ovat olleen molemmilla kerroilla naarmuisempia kuin kohtuukuntoiset divari-levyt joita itselläkin on muutamia. Lisäksi lähetyskululuistani oli korvattu vain alle puolet ja nekin hyvityksenä tulevista tilauksista (lienee Playn normaali käytäntö). Aikaisemminkin on tullut muutama cd, joiden kotelo on ollut rikkoontunut, mutta se ei ole haitannut, koska ehyitä koteloita on kertynyt cd-r:n mukana. Miten yleensä Playn palautussysteemi on pelannut, oletteko olleet tyytyväisiä, vai onko pitänyt tapella kovastikin ehyiden levyjen ja postimaksujen saamiseksi?
Iltaa, haluaisin tiedustella erästä asiaa: Olen tilannut Play:sta £31,99 maksavan tuotteen, joka on Euroiksi muunneltuna tämän hetken kurssin mukaan 46,61. Mahtavatkohan nuo tullin sedät ja tädit ottaa sen ihan tarkalleen? Eihän siitä tulisi kuin noin Euron ylimääräistä? (Tarkoitan siis tuota 22% alvia) Kiitän.
Ensimmäinen asiointi PlayUSA:n kanssa päättyi siihen, että leffa lähtee tulemaan uusiksi, kun ei ekalla kerralla päätynyt tänne asti. Hyvinhän tämä alkoi
Tulli käyttää omia kurssejaan (löytyy kuukausittain veppisivultaan), jotka ovat tarkkoja (mitä ovat epätarkasti otetut kurssit?). Ja tuo raja on tarkka, joskin joskus kuulee juttuja, että tullin sedät/tädit olisivat katsoneet sormien läpi "kun on niin lähellä tuota rajaa".
Tilasin kuukausi pari sitten £38 arvoisen boksin. Ei jäänyt tulliin. Kaverini on myös tilaillut melko hintavia tuotteita, joista hän on vain yhden joutunut noutamaan tullista. Ei vaikuta kovin tarkalta toiminnalta?
Auttakaa nyt sokeeta, en löydä sivuilta mistään mitään mailiosoitetta että mihinkä voisi laittaa jos tuotteissa on jotain vikaa tai että paketista puuttuu jotain, eli asiakaspalvelun mailiosoitetta tarvisin...
Itse itselle vastaten: 20.12.05 laitoin Playlle palautetta uudesta naarmuisesta levystä (eli siitä jonka lähettivät tilalle kun 1. oli naarmuinen) ja heiltä tuli jälleen normaali automaattivastaus, jossa samat palautusohjeet kuin ensimmäisellä yrittämällä. Tästä suivaantuneena laitoin hieman tiukemman sävyistä viestiä ja ihme ja kumma 21.12. ilmoitettiin että ko. levy on lähtenyt tulemaan, tällä kertaa ilman että tarvitsi palauttaa viallista levyä. Nyt sitten odotellaan josko kolmas kerta toisi uuden veroisen cd:n. Ensimmäisen levyn palautuskuluja Play ei ole vieläkään korvannut kokonaan.
Eivätkä varmaan korvaakaan. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta käsittääkseni Playlla on palautustapauksissa periaatteena maksaa aina vakiosumma, riittipä se tai ei. Ja yleensä kai ei riitä.
Pistin tilaukseen 18.12 sunnuntaina Battlestar Galactican ekan kauden. 27.12 tiistaina tippui postiluukusta 2 kappaletta kyseistä boksia. Tilasin siis vain yhden ja myös yhdestä ovat veloittaneet. Mitäs tuon toisen kanssa nyt tekisin? Palautus? Onko muille käynyt vastaavaa?
Voisiko joku ystävällinen sielu mitata Playn myymän Herzog-boksin paksuuden. Postinjakajani on supermies, jonka täytyy saada kaikki puhelinluetteloa pienempi luukusta läpi.