Periaatteessa jos ei omatunto ala kolkuttamaan, niin tilaa jostain muualta sama tuote ja ilmoitat niille, että tuote viallinen ja laitat sen playsta tulleen viallisen sinne. Sitten myyt ylimääräisen pois. Ei tuossa kenellekkään tule tappiota. Valmistajan moka.
Ikävä juttu. Kyllä "yleisiin kauppatapoihin" kuuluu tarkistaa vastaanotettu tuote mahdollisimman hyvin heti vastaanotettaessa ja suorittaa mahdollinen reklamaatio nopeasti. Myös "kuluttaja"kaupassa. Ei mielestäni ole oikeudenmukaista myyjäliikettä kohtaan ilmoitella vasta aikojen kuluttua tuotteen virheistä. Mielestäni Play on toiminut aivan oikein tapauksessa. Itse tarkistan tuotteen aina heti päällisin puolin (onko oikeat levyt ja onko pahoja naarmuja). Tämän jälkeen vasta hyllyyn odottamaan katsomista. Voit vielä koettaa ottaa yhteyttä DVD:n julkaisijaan. Heillä tuntuu välillä olevan varsin joustava asenne tällaisissa tapauksissa.
En laita vahinkoa kiertämään, kärsin tuon summan mielummin itse. 20 euroa on minulle pieni hinta hyvästä omatunnosta. Kiitos vain ehdotuksesta. Oma vikahan se on, ettei ole tullut tarkistettua. En asiaa lähtisi oikeuteen viemään, mutta Playn "takuun" pitäisi mielestäni kattaa tämä tapaus, heillä kun on tuota levyä vieläkin myynnissä, joten uuden lähettäminen ei ole mitenkään ylivoimaista. Mutta ei kun ei. Kiitos vihjeestä. Pitää katsoa, jos löydän jostain yhteystiedot.
no ei tässä pilaantumisesta ole kyse. kyllä kaikissa länsimaissa on kaupan- ja kuluttajansuojalaiessa tarkastusvelvollisuus ostoissa. eli ostaja on velvollinen tarkastamaan ostonsa ja mikäli on vikaa, tekemään reklamaation (virheilmoituksen) viasta. et ole. olet ryssinyt tarkastuksen ja menettänyt oikeutesi vedota virheeseen. sori vaan. that's the law katso yllä aivan, joudut laittamaan
Tänään tuli sitten postissa uusi levy viallisen tilalle. Aikamoinen rumba 8:n leffan takia. Hyvää palveluahan Playlta lopulta sai, ja muutenkin homma pelasi ripeästi. Postitkin maksoivat vielä yläkanttiin... Itselläni on myös joskus lojunut vuoden verran joku leffa hyllyssä vailla katsomista. Sitten kun sitä alkaa katselemaan ja sen toteaa vialliseksi, niin en minä ainakaan kehtaa alkaa sitä siinä vaiheessa enää reklamoimaan. Omaksi tappioksi olen sen ottanut...
Playssa on varsinkin pelipuolella paljon pelejä, joiden puntahinta on £29.99, joka jää alv-rajan alle suoraan euroiksi muutettuna (44 euroa ja rapiat). Eurohinnat kun on Playlla mitä on, niin euroina tuote on yli 46 euroa. Nyt kun olen jo ehtinyt heittää kaikki Playlta tulleet vanhat paketit roskiin, onko Playn kirjekuorissa euro- vai puntahinta päällä? Eli uskaltaako vanhaan tapaan tilata £29.99 maksavia tuotteita ilman pelkoa tilauksen jäämisestä tulliin?
Itsekin olen heittänyt kaikki playn kuoret suoraan roskikseen, joten en voi auttaa sinua. Kuitenkin haluaisin vielä muistuttaa siitä, että oman käsitykseni mukaan (tosin en ole tätä ketjua lukenut aika pitkään aikaan) siellä on vieläkin se voimassa se, että esim. Suomeen ei voi tilata punta-hinnoilla vaan euro-hinnoilla (ja sitä kautta myös ne ennen niin suuret erot näiden kahden valuutan välillä kyseisessä liikkeessä tasaantuivat). Ehkä jo tiesitkin tämän ja/tai play on jälleen muuttanut käytäntöään, mutta oma mielikuvani siis on, että nykyään on pakko tilata sieltä euro-hinnoilla.
Tämä homma on selvä kuin pläkki. Eurohinnoilla on tavaraa tilattu ennenkin (eikä tosiaan muuten edes mahdollista Suomeen). Kyse on todellakin siitä, kumpi rahayksikkö on kirjeen päällä, koska se määrittänee ylittääkö tuotteen hinta tullin kynnyksen vai ei.
Siis että kuinka? Itsellä on tulossa 57 euron paketti parhaillaan Suomea kohti. Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole?
No jos sulla on siinä paketissa 57 euron arvosta dvd:tä, niin totta hemmetissä on ongelmia, ja voit odottaa lappua tullista.
Suomennos: Oletan, että olet tilannut play.comista, tuosta suomalaistenkin suosimasta Jerseyn saarilla sijaitsevasta nettiliikkeestä, dvd-leffoja (ne kai ovat kyseisen liikkeen suosituin ostoksien kohde). Mainitsit tilanneesi 57 euron arvoisen paketin, eli oletan, että sinulle on tulossa sieltä yksi paketti (joskushan on mahdollista jakaa yksittäinen tilaus moniin paketteihin esimerkiksi jos tilasit monta tuotetta kerralla) ja että se sisältää mainitun summan arvosta tavaraa. No, kuten tässä ketjussa on varmaan satoja kertoja muistutettu (ja kuten Suomen Tullin sivustolla on ihan erikseen mainittu), yksityishenkilö pystyy tuosta liikkeestä tilaamaan dvd-leffan/dvd-leffoja sisältävän paketin ilman lisämaksuja (eli ilman, että paketti juuttuu tulliin ja joutuu maksamaan ALV:n), jos tämän paketin arvo on alle 45.50 euroa. 57 euroa ylittää tämän rajan, joten pakettisi (mikäli se nyt sisältää dvd-levyjä; ne arvorajat vaihtelevat tuotetyypistä riippuen) joutuu tulliin, josta tulet saamaan lapun, joka ilmoittaa tästä. Saitkos nyt selvää?
Viimeiset puoli tusinaa postauksia ovat olleet viihdettä. :thumbsup: Saat maksaa 12,54 euroa arvonlisäveroa.
Tuonsuuntaisen summan sain itsekin kun tilaukseen lisäsi sen 22%. Ja tuon extran kanssa voi vielä elää, vaikka ketuttaakin rankasti. Mutta miten sen paketin tullista saa ja missä niitä on? Asun Oulussa...
Saat tullin lappusen kotiin jossa lukee mistä paketti lunastetaan. Lähin tullin toimipiste on hyvä arvaus.
Limingan tulli Nojoo, tarkistin asian. Tilasin tosiaan Bond-boxin joka maksoi 57,49 Tuohon jos lisää ALV:n niin 57,49 * 1,22 = 70,14 Tuleeko (varmasti) muita kuluja?
No jos ei muuta, niin voit sä mun tilille siirtää rahaa, jos tuo summa ei ole vielä tarpeeksi. Voin antaa tilinumeroni PM:nä sulle.
:hitme: Mitä jos tuon tilauksen peruisi, eli siis lähettäisi pakkauksen takaisin Playlle? Joutuisiko maksamaan pelkät postikulut playlle? (miten tullin kanssa?)