Plazavisa vol. 5

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Jorse, 04.01.2009.

1. Jarkko G.

Jarkko G. Samppa ja Hurricane :| Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    104
    Jaa olisi luullut että Phileas Foggiksi olisi David Niveniä enemmän tunnistettu.

En pistänyt.
    En ole nörtti.
    Olen cool.

2. Pazze

Pazze Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    151
    Voi kauhistus. Katsotteko te mitään muuta kuin Hollywoodin kurapaskaa tai korealaista kauhua? Visan tämän kierroksen pisteet kertovat tylyä kieltä siitä, miksi Plazalla keskustellaan yhteiskunnallisista aiheista mutta ei elokuvista. Kaikki nuo leffat olivat ihan tunnistettavissa olevia... Ja olen ylpeä siitä, että en tiennyt Serenityä. En ole sitä nähnyt enkä aio katsoa.

3. Vekka

Vekka Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    8
    Kyllähän tuon kärpäsenkakan (Fakiiri oli ihan oikeilla jäljillä!) tunnistaa helposti Firefly-luokan keskiraskaaksi rahtialukseksi jokainen vähänkään asiaan vakavammin vihkiytynyt. Vai mitä JTX?

4. Aceman

Aceman Shot down in flames!

Saadut tykkäykset:
    149
    Ai se kärpäsenpaska oli todellakin Serenity? No kerrankin... Tämä kierros onkin sitten taas The Säälipiste Returns. Taitaa valitukset visan vaikeudesta menneet sittenkin perille. :rolleyes:

5. big j

big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    138
    Huh, oli se tosiaan se Betty Blue. Kärpäslätkäherra on näkemättä, joten se nyt missattiin. Pazze ja big, big ja Pazze.. kierroksen kovimmat leffakamut!

6. JTX

JTX Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    14
    Kyllä. *****

7. Professional

Professional Stirlingite Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    646
    Kyllähän toi Serenity olis tietää pitäny. Eihän siitä ole kuin reilut kuukauden päivät, kun tuli tuo Blu-raylta katseltua. Tyhmä mikä tyhmä... :eek:

1. kuvan nainen oli muuten ihan Rachel Weiszin näköinen. 4. kuvasta tuli kyllä Niven bongattua, mutta enpä pystynyt edes arvaamaan siihen mitään.

Uusi kierros vaikuttaa yhtä vaikealta.

8. Hattori Hanzo

Hattori Hanzo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    4
    Eikös kisassa ole kyse elokuvien tunnistamisesta eikä katsomisesta?

Muutaman leffan olen tunnistanut vaikka en ole niitä koskaan nähnyt ja muutaman näkemäni on jäänyt tunnistamatta. Esim. muutaman kierros sitten oli Stardust josta olen nähnyt vaan trailereita ja muistin että siinä oli De Niro jonkunlaisena kapuna ja kuvassa Bobby niin siitä veikkaisin Stardust ja meni munkilla oikein.

Esim. viime kierroksen elokuvista nähnyt kaikki muut paitsi serenityn ja silti tunnistin vain lord of fliesin.

Ja itseasiassa visa olisi varmasti monelle mielekkäämpi jos elokuvat olisi laajemmassa katselussa olleita.

Toisaalta voishan Plazavisaa kehittää siihen suuntaan että saadaan selville kuka on palstan elitistisin elokuvasnobi. Pääosin mustavalkoisia ja jos on värillinen elokuva niin sitten sallitaan ainoastaan itäblokissa vuosina 1977-1989 tai elokuvat jota ei ole koskaan julkaistu videolla tai deeveedeellä tai on viimeksi esitetty euroopassa maaliskuussa 1987 amsterdamin puppeliparaatin kutsuvieratilaisuudessa.

Viimeksi muokattu: 03.04.2009
  9. Yorcci

Yorcci Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    5
    No pitäähän se nyt tuoda julki, ettei aika riitä kaikkien marginaalipaskojen katsomiseen. Ja makuasiat kun ovat makuasioita. Se, millä prosentilla sinä tunnistat leffoja yhden kuvan perusteella, on uskomatonta. Oikeasti. Meillä muilla -no, ainakin mulla- on muitakin asioita ja intressejä elämässä. Edellisien visakierrosten parissa kun sentään joitakin leffoja tunnistin.

Tässä visassa jollain kierroksella esiintyneen Infernal Affairs -leffan tallensin sentään boksille, kun tuli joltain kanavalta, mutta en ole vielä ehtinyt katsomaan. Ehkä siinä on sentään jotain katsomisen arvoista, kun on visaankin päässyt.

10. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    Saa tässä visassa googletaa, itse en moiseen alennu niinkuin ei kai kukaan muukaan elokuvafani. Leffan joko tietää tai ei, ja paremmin leffan tietää jos sen on nähnyt.
    Totean vain, etta alkuun tässäkin visassa oli pelkkää valtavirtaa, lopussa näyttää olevan hieman laajempaa otetta. Tosin "laajempi ote" viime kierroksilla on ollut Savonmaan Anttilasta saatavien dvd-elokuvien luokkaa, että se siitä avautumisesta ja viittauksista elitistiseen elokuvasnobismiin. Kauhistuin vain visaajien tietämättömyyttä.

Visan ongelma on ollut, että kuvien vaikeusaste ei ole millään lailla pysynyt visaisännällä hanskassa. Ja tuo visaisännän ymmärtämättömyys näkyy vastaajien määrässä; alkukierroksista on pudottu kolmasosaan! Loppukierrosten kuvat kun olisi jakanut koko visa-ajalle, niin kaikki olisivat olleet paljon tyytyväisempiä ja urputus olisi jäänyt ammattilaisen (minä) harteille. Tosin onhan tässä visassa ollut pari ihan hyvää ideaa, joita en paljasta visan vielä jatkuessa.

Ja onhan se tosi kiva, että Vekka tätä visaa jaksaa vääntää ja Jorse hoitaa aktiivisesti päivitykset ja pistelaskut.

p.s. Big on kiva!

11. Vekka

Saadut tykkäykset:
    8
    Tämähän tehtiin selväksi jo heti visan alussa. Rajoittuneella ja pelkästään amerikkalaisiin ns. mainstream -ja blockbuster-leffoihin keskittyvällä elokuvamaulla ei tässä visassa tule pärjäämään. Jonkinlainen kunnia pitää sentään mukaelokuvafoorumin visallakin olla.

Luuletko tosiaan että Jumalan ruoska ei vetele naruja? "Vaikeustasoa" on nostettu alun ehkä vähän liiankin helppojen kuvien jälkeen täysin hallitusti. "Hauki on kala" -tason tietämystä vaativat kuvat ovat täysin turhia visakuvia. Kuva jonka tietää yli 50% vastaajista alkaa olla jo siinä rajoilla, kun karsitaan jyviä akanoista. Alkuperäisenä tavoitteena oli ettei viimeisellä kierroksella ketään™ tunnista yhtään kuvaa. Tässä luultavasti joudun tinkimään, koska voittaja ei ole vieläkään selvillä. :D

Sitäpaitsi jos visaa vertaa pariin edelliseen, niin top 30 työstänyt pisteitä suurinpiirtein samaa tahtia. (Poislukien tietysti you know who).

Bottom line: Nilittäjät, teillä on suppea & rajoittunut, hyvin todennäköisesti myös huono elokuvamaku. :p

Siis tämähän ei tarkoita sitä, että kaikki visassa vastaan tulleet leffat olisivat lähelläkään laatukamaa.

12. Hattori Hanzo

Hattori Hanzo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    4
    En googleta. Mutta käytän Imdb:tä jos tunnistan näyttelijän mutta en elokuvaa (myös silloin kun muka tunnistan näyttelijän huonoin tuloksin). Ja copy pastaan sieltä yleensä myös leffan nimet niin ei tule typoja ja saa sen orkkisnimen. Lisäksi en koskaan vastaa tyhjää, arvaan sitten jonkun etiäisen perusteella ja olen muutaman tässä visassa oikein arvannutkin.

Ja kyllä yleensähän leffan tunnistaa paremmin jos sen on nähnyt, siksihän kirjoitinkin että visa olisi varmaan monelle mielekkäämpi jos elokuvat olisi laajemmin katselussa olleita. Nythän se on näkynyt vastaajamäärän laskuna.

Se että elokuva on myynnissä myös jossain perähikin anttilassa ei tee elokuvasta laajalti katseltua, kaikki kun ei osta ja/tai katsele jokaista elokuvaa mikä tulee vastaan. Tulee lompakon paksuus ja ajankäyttö vastaan. Ja joitakin ei vaan kiinnosta esim. kauko-idän leffat tai eurooppalaiset. Joillekin mustavalkoisuus tai elokuvan ikä on punainen vaate.

Itselleni ei elokuvan genrellä, valmistusmaalla, valmistusvuodella tai värityksellä ei ole merkitystä. Minä katselen pääsääntöisesti mielenkiintoisia elokuvia joskus tietysti esim. kun porukalla mennään leffaan tai vuokrataan filmejä niin joutuu katsomaan sellaisiakin pätkiä jotka ei olisi itsellä se eka valinta.

Mutta omistamistani elokuvista 70% on varmasti valtavirtaa, hollywoodin kurapaskaa. Korealaista kauhua ei ole.

Ja enhän minä omasta puolestani valita, olen pärjännyt visassa paremmin kuin koskaan aiemmin. Tosin luultavasti kiitos alkukierrosten rajoittuneiden mainstream ja blockbuster-leffojen...

Ja elistiseen elokuvasnobismiin viittaukseen oli huumoria. Luulin että kunnolla överiksi vetäminen sen paljastaisi, mutta taisi kalikka kalahtaa. Millaista Damissa muuten oli?

Joissain piireissähän riittää elokuvasnobismiin se että tietää kuka on Hitchcock tai Kubrick tai on nähnyt mustavalkoisen elokuvan ja pitänyt siitä.

13. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    Minä valitan vain ja ainoastaan omasta puolestani. Mutta nyt hiljaa! Visailun johtaja Vekka kertoo näkemyksensä keskustelusta chätin puolella:

Lievää ylimielisyyttä vai huumoria?

14. Yorcci

Saadut tykkäykset:
    5
    Aiaiai... ei pitäisi lähteä vetämään visaa (tai mitään muutakaan), jos ei kritiikkiä kestä.

Aiemmat visat olivat sopivaa hupailua, kun ihan keskinkertaisella mainstream-elokuvamaullakin pystyi kuvia tunnistamaan. Silti sieltä löytyi jyvät akanoista ja snobbailijat pääsivät loistamaan. Ei niissäkään pelkällä mainstream- ja amerikkalaisiin blockbuster-leffoihin keskittyvällä elokuvamaulla huippupisteitä repäisty.

Jaa mikä ihmeen mukaelokuvafoorumi? Logossa lukee vain DVDPlaza Kotiteatteri & DVD

15. Vekka

Saadut tykkäykset:
    8
    Hehe, vai kritiikkiä? Jotain ihmeellistä piipitystä lähinnä teikäläiseltä, kun ei taaskaan ounannut. :)

Itse olen todella tyytyväinen visailun onnistumiseen. Elokuvia laajalla skaalalla ja jokaiselle jotakin periaatteella. Alussa tuli laitettua ehkä vähän liian helppoja, mutta meneehän se näinkin. Mukavaa myös että taistelu voitosta säilyi loppuun asti.

Mukaelokuvafoorumi? Noh, jaan osittain saman huolen Pazzen kanssa. Tosin osa foorumin todellisista leffaguruista kuten esimerkiksi Kari Häkkinen ja 71 dB eivät valitettavasti osallistuneet visailuun, joten ehkä tämä ei vielä kerro koko totuutta. :D

16. Arttu78

Arttu78 Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    85
    Siis eikö nuo visaan kohdistuneet kritiikit olekaan olleet pelkkää vitsailua? Ottakaahan poiijaat iisimmin. Toivottavasti järjestätte visaa vielä tulevaisuudessa.

17. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    No joskus aikaisemmin täällä oli edes vähän puhetta elokuvista, DVD:llä julkaistuista elokuvista lähinnä. Nyt pässit miettivät kotiteaterin integroimista valkoiseen olohuoneen sisustukseen. Alkaa riittää mulle, minkä tiedon moni yhteiskunnalliseen keskusteluun vakavasti suhtautuva pässi ottaa varmaan ilolla vastaan.

Kiitos Vekka, tämä pisti naurattamaan. Kari ja 71... Veljen vaimon sisko oli aikoinaan kesätöissä intin ruokalassa. Vonko kutsua häntä nyt kenraaliksi?

Ja pisteitä ei ropise tältä kierrokselta meikäläiselle.

Edit: Ja samaan aikaan chätissä:

Viimeksi muokattu: 04.04.2009
  18. Yorcci

Saadut tykkäykset:
    5
    On muutama muukin kritisoinut.

Onhan se kiva taputtaa itseään selkään. :D Kukas se kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse... Mutta vastaajien määrän hupeneminen kertoo omaa kieltään siitä, että visa ei vaan jaksa kiinnostaa paljoakaan.

Se vaan on joskus vaikeaa ymmärtää, että keskiverto sukankuluttaja ei suhtaudukaan johonkin tiettyyn asiaan yhtä vakavasti kuin mitä itse ajattelisi. Ei siinä mitään, näin se vaan on. Pitää vaan ymmärtää, kelle visaa tekee. Tekeekö sitä itselleen vai muille. (Omissa harrastuksissa tullut sama dilemma eteen monta kertaa. Jossain vaiheessa sen vain hyväksyy, että ihmisillä on erilaisia intressejä ja motivaation lähteitä)

19. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    Ehkä minä vielä tämän viestin,
    Mutta nyt saa tämä loppua!

20. Vekka

Saadut tykkäykset:
    8
    Niin, kuten olen jo todennut visaa ei olekaan tarkoitettu keskiverto sukankuluttajille ja housunkastelijoille. En myöskään tavoittele mahdollisimman suuria katsojalukuja vaan laatua, joten vastaajien määrällä ei sinällään suurta merkitystä. Aktiivinen top 30 on kerännyt pisteitä edellisten visojen tahtiin. Matkavauhti tässä kilpailussa sovitetaan nopeimpien, ei hitaimpien mukaan.

Kuten itsekin totesit, et juurikaan katsele muita kuin suht tuoreita massaviihteeksi tarkoitettuja amerikkalaisia elokuvia. Lähtökohtasi menestymiseen tätä aktiivisemmille harrastajille tarkoitetussa visailussa ovat heikot. Tämä sinun täytyy vain hyväksyä ja lopettaa turha niilesmäinen valittaminen. Ei tämä niin vakavaa ole.

Ja se olisi viimeinen vastauspäivä ennen finaalia.

Viimeksi muokattu: 05.04.2009