Eipä voi seurata, jos alunperin lähetetty ilman mitään seurantatunnusta ja tunnus lätkäistään vasta postin päässä. Eikä näitä manuaalisesti koodattuja seurantakoodeja saa asiakas muuten kuin kirjepostina paperilla, kysytty on Postilta suoraan. Kiitos kuitenkin ymmärryksestä.
Kannataa silti kokeilla, jos vain on sitten valmis käyttämään sitä sovellusta. Itse ainakin olen saanut muutamia seurantatunnuksia OmaPostiin, joita en varmasti aiemmin olisi lähettäjältä kysymättä saanut. Toki nämä olivat kuluttajien kotimaan sisäisiä lähetyksiä, enkä kyllä muista minä lähetyksinä oli lähetetty.
Eilen saapui 23.12. lähetetty CDonin lähetys ja tavanomaisessa pahvikirjeessä oli Ranskan postitoimiston postimerkkileima . Alla luki suomeksi palautustunnus ja numero. Ihan ns. Nordic julkaisu kyseessä (Once upon a time in Hollywood 4K).
Käytännöt ovat näköjään muuttuneet postilakon loputtua, mitä tulee paketin toimitukseen kotiin. Omassa osoitteessani on käynyt jo useampi JJFI-tyyppinen lähetys kääntymässä "esteen" vuoksi, vaikka olen kyllä ollut paikalla ja tässä viitisen vuotta sitten rakennetussa kerrostalossa on kyllä toimiva ovisummeri, jota posteljoonit ainakin ennen osasivat käyttää (eihän siinä tarvi kuin osata painaa kahta numeroa). Ovatko muut huomanneet moista? Jos kerran tällainen käytäntö on, niin mikseivät vaan suoraan pistä menemään Postin toimipisteeseen? Oma epäilynihän tässä on se, ettei siellä ulko-oven takana edes käydä ja Postin seurantajärjestelmä vain muodon vuoksi ilmoittaa, että lähetystä on oltu toimittamassa ja epäonnistuttu siinä toimitusosoitteen "esteen" takia. Sekään ei auttanut kun siinä missä olen ollut aiemmin reagoimatta Postin tekstareihin, joissa voi sopia lähetyksen toimituksesta, niin kokeilin nyt vielä sieltä valita oletuksena olevana kotitoimituksen. Ei auttanut.
JJFI:stä tuli mieleen, että joulukuussa tilasin muutamat 4K-leffat Amazon.de:stä, niin kolme leffaa tuli kahdessa eri lähetyksessä samanaikaisesti, ja heti lähetettäessä Amazon.de ilmoitti niille JJFI-muotoisen seurantakoodin. Toimitus oli työosoitteeseen ja ne tuli suoraan perille.
Tilasin paketin Sveitsistä Swiss Post Prioritya käyttäen. 2:ssa arkipäivässä Sveitsistä Helsingin tullissa, 5:ssä arkipäivässä Helsingistä Turussa....
Oliko välissä tullipostin selvitystä? No, ilman sitäkin kuulostaa niin tyypilliseltä. Monesti on tullut jotain Aasiasta yön yli tai noin päivän aikana Helsinkiin ja sitten moninkertainen määrä lisäpäiviä, että paketti on itsellä Oulussa.
Nyt se Posti kusi hommat oikein urakalla... Olin tilannut tavaraa Saksan Amazonista mutta 3rd party -myyjältä. Tein tilauksen joulukuun puolessa välissä ja siitä lähtien odotellut tavaraa olettaen, että joulupyhät hidastavat toimitusta. Eilen oli toimitusarvion viimeinen päivä, joten pistin viestiä ja pyysin seurantanumeroa (jota ko. pulju ei toimita kuin pyynnöstä). Toimitus oli tapahtunut DHL/Posti -yhteistyössä ja ollut haettavissa jo ennen joulua. Muutama päivä sitten se oli pistetty menemään takaisin lähettäjälle, kun en ollut noutanut. Tässä on vaan se ongelma, ettei ko. lähetyksestä ollut tullut minkäänlaista viestiä. Ei noutolappusta, ei merkintää OmaPostiin, ei sähköpostia, ei soittoa, ei toimitusyritystä. Yleensä ko. lähettäjältä on juuri tullut esim. OmaPostiin merkintä sekä sähköpostia tai noutolappunen. Saapa nähdä, miten käy, kun kuitenkin 22 euron postikulutkin tässä oli pelissä. Kun myyjä ei ollut edes Fulfilled by Amazon, niin tietenkin sitä pelkää, että jos palauttavatkin rahat, niin pelkästään tavarasta muttei postikuluista. Täytyy käydä kyllä vielä Postissa kysymässä asiasta, että miten voi olla, etten saa mitään ilmoitusta noudettavissa olevasta tavarasta. Mitä tästä opimme... Ei voi enää luottaa mihinkään, vaan pakko silmä kovana seurantakoodia seurata ja jos sitä ei ole, niin pitää pyytää samantien.
Ruotsalais-tanskalaista kuljetusyhtiö PostNordia uhkaa konkurssi. https://www.hs.fi/talous/art-2000006376869.html
Käytännössähän kyseessä taitaa olla Ruotsin ja Tanskan postit yhdistettynä yksityisiin toimijoihin. Vaikea uskoa, että päästäisivät konkurssiin, kun ovat valtiot-omisteinen. Mutta näköjään ongelmia sielläkin, jos tällä meidänkin Postilla.
Marraskuun 28. päivä brittiamazonista tilattu leffa oli tiputettu postiluukusta tänään. Laitoinkin asiasta jo tammikuun alussa reklamaation ja sain rahat takaisin. Pakettin on laitettu leima "Missent to Malaysia" eli kaukana on leffa käynyt ennen kuin löysi perille. Virhe on tapahtunut tällä kertaa varmaan muualla kuin Suomen Posti Oyj:ssa.
Itse olen niihin aina vaihtanut noutopaikaksi lähipostin, koska ei viitsi nyhjöttää koko päivää kotosalla odottamassa yhtä pakettia. Esimerkiksi Amazon.co.uk:sta tilattu BD:t 10.1.2020, lähetetty 16.1.2020 ja ilmoitettu JJFI-koodi, 19.1.2020 tuli tekstiviesti, jonka avulla saattoi määrätä noutopaikan, ja lähetys oli noudettavissa 21.1.2020 päivällä. Toinen esimerkki: Bostonista 9.1.2020 lähetetty lentopostikirje jaettiin postiluukusta 17.1.2020.
Jos jonkun puhelin on hukkunut postissa niin selitys on löytynyt, Liedon lajittelukeskuksessa joku pölli niitä paketteja ihan systemaattisesti... https://yle.fi/uutiset/3-11173421
Tämänkin takia olisi ihan ok että postilaisen ei tarvitsisi sossun luukulla käydä. Mieleeni palautuu muisto n. 6 vuoden takaa, kun perusjakelussa alkoi puhelin lakkaamatta soida. Siinä tunti porukalla mietittiin että pitäisikö siihen yrittää kuplamuovin läpi vastata. Ei vastattu.
TS kertoi hieman enemmän, Molemmat kiistää syyllisyytensä, nainen ei kuitenkaan suostunut kertomaan miksi viimeksi varastettu puhelin löytyi hänen kotoaan. Tori. fi sivustolla noita varastettuja puhelimia myynyt mies väitää että poliisit ovat ratsanneet väärän asunnon ja että hän on ollut asunnoton tapahtumien aikaan eikä hänellä ei ole mitään tekemistä asunnosta löytyneiden puhelinpakettien saatekirjeiden, puhelimien ohjevihkojen ja kannabisviljelmän kanssa.
No nyt. Nyt on kovaa suorittamista. Harmillista ainakin näin kannabiksen laillistamisen näkökulmasta. Ja tietenkin postin uskottavuuden, mutta pidänkin kannabiksen laillistamista todennäköisempänä kuin postin paluuta vastuuliseksi firmaksi.