OmaPostiin tuli saapumisilmoitus Rarewavesin lähetyksestä. Saapumispäiväksi on merkitty 27.7. ja palautuspäivä on sitten jo 6 päivän päässä. Seurannasta näkyy, että vastaanottajaa olisi tavoiteltu sähköpostitse pariin kertaan heinäkuun puolella. Hyvä kun hiffasivat käyttää OmaPostia, vaan tiedä sitten kenelle ovat lähettäneet sähköpostejaan.
Tilasin DVD:n heinäkuussa Amazon.co.uk:n Marketplace:lta. Oston yhteydessä maksettiin alvit asianmukaisesti (IOSS). 8.7. OmaPostiin tuli ilmoitus "Lähetyksen alv on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi" 14.7. Lähetys saapui Suomeen. Kun lähetys ei liikkunut, kyselin pari kertaa Postin aspasta. Siellä valiteltiin ruuhkaa ja sanottiin, että kyllä paketin pitäisi pian olla toimitettu. 29.7. Sain ilmoituksen, että minun täytyy kuitenkin tehdä tulli-ilmoitus itse. Ei mitään selvitystä miksi, mutta tein sen. Koska maksuja ei tietenkään tullut, täytyi Postille tehdä erikseen vapautuspyyntö käsittelymaksusta tavallisella risut&ruusut palautelomakkeella. Jäin odottamaan. Kun lähetys ei vieläkään liikkunut soitin jälleen Postin aspaan. Siellä käsittelymaksun vapautus tehtiin puhelun aikana. 9.8. Posti toi lähetyksen perille. Englannista paketti matkasi ihan ok vauhtia Suomeen. Mutta sitten se makasi paria päivää vaille neljä viikkoa Postissa.
Pitänee paikkansa lause: Postipaketin nopeus on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön! Vasta viikon kotimaanpaketti matkannut Pirkkalasta Parkanoon! Edit: Soitin tuosta postin palvelunumeroon, jonotin yli puoli tuntia, että sai ihmisen langan päähän ja selvisi, että paikallinen asiamiesposti on kanittanut pakettia jo kohta viikon.
No viikon säilytyksen jälkeenhän ne palauttaa sen lähettäjälle, kun vastaanottajaa ei ole kiinnostanut hakea pakettiaan. Eli hyvä kun selvittelit asiaa ennen tuota määräaikaa. Monestihan ongelmana on se ettei tiedä milloin lähetys on tarkalleen ottaen saapumassa joten sen perään ei sitten osaa kysellä...
Mun Arrowlta tilattu True Romance on huomenna ollut 1kk matkalla, yhtään ilmoitusta ei ole tullut mutta seuratakoodilla huomasin että on tullut suomeen ja aikani ilmoitusta odoteltuani hoidin tullauksen itse ja maksoin postille käsittelymaksun. Reilu viikko vierähti kunnes läksi liikenteeseen ja eilen saapui postitoimistoon, pitää vielä hetki seurata tuleeko siitä mitään ilmoitusta...
En nyt halua kehua, mutta itsellä Zavvin paketit ovat kulkeneet mallikkaasti 1-3 viikossa. Päälle liimattu tullattu keltainen customs-tarra.
Tähän päivitys. Jonotin ensin 15 min OmaPostin chattiin, josta lopulta todettiin että soita "ALV-neuvonta EU:n ulkopuolisista lähetyksistä"-numeroon. No sieltä todettiin lähetyksen olevan jotenkin jumissa ja laittoivat vapautuspyynnön. Nyt lähetys näyttäisi olevan lähipostissa noudettavissa. Alunperin lähetys lähti Amerikasta matkaan 11.6.
Tarkoitin sitä, etteivät Postin työntekijät selvitä asioita tolla syvyydellä chatissa. Kai se palvelunumero on sitten parempi bisnes.
No, tuolta pakettien seurannasta pääsisi tekemään selvityspyyntöä, mutta tekemättä jää, koska jo ihan ekasta kyssäristä ei pääse läpi, koska en ole yritys, sitä toista ei voi valita. Ja selaimella ei ole väliä, sama juttu niin FF:llä kuin Edgellä. T: Vesku Edit: Ny vasta huomasin, että tuo on tällä hetkellä estetty vastaanottajilta tuo lomake, olis voinu vähän isommalla ja esim. boldilla mainita tuonkin.
No, paketti on kotona, ilman mitään ilmoituksia löytyi tuolta aisiaimispostista. Jos en olis tienny koodia ja ottanu yhteyttä postiin, niin olis pölypussit ja imurin suodattimet lähteny takasin kauppiaalle. T: Vesku
Kyllä näitä tilauksia joskus saa näköjään nopeastikin. Tilasin lauantaina Saksan Amazonista tavaraa. Juuri äsken sain postilta viestin, että paketti olisi haettavissa automaatista.
Ei kait EU:n sisäisessä postissa olekaan mitään erikoisempia viivästyksiä satunnaisia tapauksia lukuunottamatta. Itsellekin tuli paketti todella nopeasti Saksan Amazonilta reilut viikko sitten. Ongelmia lienee erityisesti Englannista ja USA:sta tulevilla lähetyksillä (sieltä varmaan eniten tilataan ja muistakin EU:n ulkopuolisista maista esim. Kiinasta), jos tulliselvitys ei mene automaattisesti tai "pienellä vaivalla". Valivali: Arrow UK pakettini on edelleen jumissa ja mitään ei ole tehtävissä täällä päässä. Ällistyttävää. Ainoa tapa umpisolmun avaamiseen on, että Arrow käy asian läpi Royal Mailin kanssa ja saavat sitä kautta kansainvälisen lähetyksen sähköiset tiedot kuntoon. Posti kieltäytyy tekemästä mitään, vetoaa vain siihen, että ainoa tapa edetä on, kuten edellisessä virkkeessä kerroin. Arrow taas ensimmäisen kontaktin saavuttamisen jälkeen (erittäin hidasta nyt, ruuhkaa aspassa) valitettavasti lähetti minulle vain allekirjoitetun PDF:n (vaikka olin selittänyt ongelman todellisen luonteen), josta käy lähetyksen kaikki tiedot ilmi. Ei kelpaa Postille. Tuotteiden arvo oli luonnollisesti väärin merkitty. Ei ollut selkeää erittelyä, että hinnat sisältävät UK VAT:n, eikä ollut myöskään huomioitu huomattavaa n. £20 alennusta, jonka tuotteista sain. Royal Mailille ei voi myöskään reklamoida, koska se ei mahdollista ulkomaiselle vastaanottajalle. Nyt on kyllä hikisin keissi, mikä on koskaan osunut omalle kohdalle . Ensi viikolla juhlitaan 1kk bileitä, jonka paketti on viettänyt Postin rullakossa.
Voi tätä ilon ja onnen päivää. Aamulla luuriin kilahti tekstiviesti Postilta, ja nyt viimein homma etenee tullauksen osalta. Tosin näin epäonnisesti, kun meni, niin ainoa tapa tullata on kalliimpi 2,90 euron menettely. Ilmeisesti Arrow/Royal Mail ovat saaneet tiedot korjattua kansainväliseen järjestelmään. Arrowlta ei ole tullut mitään kuittausta asiaan. Siellä on ilmeisesti paha ruuhka aspassa, sillä asioiden selvittely on ollut melkoista tervanjuontia. p.s. Toki epäilen edelleen, että tämä Postin oma vika ja syy oli siellä .
Aliexpressin paketti taas meni sukkana yhdessä päivässä tullista läpi. Niin pitikin, kun aliexpress veloittaa alvit, mutta silti pieni yllätys, että ei mitään ongelmia IOSS:n kanssa.
Vahvasti vaikuttaa nyt, että kaikesta huolimatta Posti itse korjasi "ongelman" noin kuukauden odottelun jälkeen. Paketin etiketeissä oli kaikki mahdolliset osoite- ja sisältötiedot hyvin tarkasti eriteltynä. Yhdessä etiketissä oli sininen leima lyötynä ”M/EDI päivitetty”. Paketti tuli lopulta viime lauantaina perille lähipostiin. Tänään tuli vastaus Arrowlta 16.8. lähettämääni meiliin. Sen perusteella he eivät ole tehneet mitään mikä olisi avittanut tilannetta. Välittivät taas minulle uuden pdf:n, jonka olivat saaneet paketin todelliselta lähettäjältä Techinicolorin jakelukeskukselta. Siinä oli etikettitarrat ja spekulointia, että luultavasti yksi pakettitarroista olisi irronnut. Just joo. "We believe one of the labels fell off the consignment while in transit through the network... please find attached copies. If you could pass to the customer – they should hopefully help resolve the issues with the clearance. Apologies for any inconvenience this has caused to both Arrow and the consumer."
Gigantin paketti on lajiteltu tänä aamuna Liedossa ja n. puoli tuntia sitten seurantaan on merkitty tieto että lähetys jatkaa matkaansa vasta huomenna. On se vaikeeta niillä. :| Edit. Ja nyt viime yönä klo 3.40 lajiteltu Vantaalla eikä mitään merkintöjä sen jälkeen.
Onkos muilla posti vapauttanut noita paketteja lähiaikoina? Kohta taas viikko mennyt kun lähetti postille sen lomakkeen kautta vapautuksen siitä 2.90 maksusta, mutta vastausta ei ole kuulunut, eikä pakettia vapautettu. Tullaus tehty ja vapauttava päätös tullut.
7. päivä laitoin vapautuspyynnön ja 10. päivä onnistuivat paketin vapauttamaan jakeluun. Nyt jännitään miten monta päivää saavat kulumaan, että löytävät sen ja saavat perille.