Samaa mieltä hyvin monesta pointista, mutta mielestäni elokuvan alkukohtaus oli onnistunut ja siinähän Spoiler se tyyppi hyppäsi koskeen synnyttäen planeetallemme elämän.
Spoiler Ahaa. Itselläni meni ohi tuo. Veti naamaansa jotain palluroita ja hajosi tuonne koskeen. Siis mistä oli kyse?
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Spoiler Jos jätkä synnytti pallolla olevan elämän, miten hitossa siihen väliin tulivat sitten dinosaurukset ym. ja miten ihminen muistuttaa enemmän apinaa kuin heitä? Koko saamarin leffa oli yksi massiivinen plot hole.
Spoiler Järki käteen. Ideana oli tietysti se että planeettamme oli vailla sen ihmeempää elämää ennen kun nämä insinöörit tulivat maahan. Yksi heistä uhrautui ja hajosi tuon mustan mönjän (joka oli siis ns. "terraforming" litkua joka aiheutti geenimuunnosta) myötä atomeiksi veteen josta alkoi geenimuunnos. Seurauksena syntyi elämää joka nousi ennen pitkää vedestä maalle (tämä näkyy paremmin pidennetyssä alkukohtauksessa jonka olisi pitänyt päätyä leffaan). Siitä tuli sitten dinosaurukset jne. Eihän esim. kissalla ja ihmisellä ole verrattavaa dna:ta vaikka ovatkin joskus kehittyneet jostain alkueliöstä. Pointti olikin siinä että he loivat elämää. Se miksi nämä insinöörit näyttivät ihmiselle oli enemmänkin vain elokuvallinen tapa kertoa katsojalle tarinaa selkeämmin ja houkuttelevammin. Jos ihminen todella on kehityksen huippu niin sillon on loogista että he olivat geneettisesti lähimpänä näitä insinöörejä myös ulkonäöltään. Ympyrä ikäänkuin sulkeutuu. Nyt kun tuli ajatuksella oikein katsottua leffa uudestaan niin on tässä oma koukkunsa vaikka muutama todella typerä idea leffasta löytyykin. Lindeloffin voi toki kivittää puolestani enkä usko että hän mitään hyvää tähän leffaan toi. Sääli että poistettavaksi päätyi muutama kohtaus jotka olisi todella parantanut leffaa enemmän. Nyt ne onneksi löytyy erillisinä extroissa. Myös muutama selkeä juttu poistettiin kuvausvaiheessa kun se tuntui liian Alien vetoiselta. Todella suurella mielenkiinnolla odotan jatkoa jos se vaikka nitoisi tämän paremmin ekaan Alieniin. Yhtälailla saisi mielestäni kivittää James Cameronin joka pilasi Alien-sarjan typerällä avaruusmuurahais-ideoinnillaan ja yksinkertaisti liikaa Alien-hahmoa siirtäen fokuksen Ripleyhyn ja sotimiseen. Nykyään tuppaa mieluummin pitämään prometheuksen ja ekan Alienin omana sarjanaan ja jatko-osat omanaan.
Damon "LOST" Lindelöff, ihan uskomatonta miten sokeita jotkut tuottajatkin voi olla. Leffa näkemättä mutta en epäile yhtään sen olevan järjetöntä kamaa pelkästään tuon takia. Mitä Alieneihin tulee, niin se eka toimii kyllä vaikka hidas ja pitkä onkin, mutta ei kai jatko-osissa sitä samaa toistaa tarvi?! Aliens on helvetin hyvä, juuri oikeanlainen jatkis ja edelleen parhaita actioneita plus Cameronin paras leffa, onnistuminen T2:n ja Abyssin ohella. Loput saagasta onkin sitten pitkälti roskaa, joten mielellään näkisi vielä kolmannen huipennuksen "trilogiaan". Ilman mitään godzilloja, evoluutioteorioita tms. Ei kai se nyt niin vaikeeta ole.
Spoiler Inexact triplet gene matches (when at least one of two upstream neighbors and one of two downstream neighbor genes matched) reach a high of 94% in dogcat and 90% in humancat comparisons (Table 1). http://genome.cshlp.org/content/17/11/1675.full Eli jopa 90% geeneistä ihmisten ja kissojen välillä on osittain samanlaisia. Fiksumpi voi kertoa enemmän. Tuli eilen katsottua kotona 3d:nä tämä ja täytyy sanoa, että teatteriin verrattavissa oli täysin fiilikseltään. Leffassa kyllä on reikiä kuin juustossa konsanaan ja on sinänsä jännä, että itse pidän tästä, koska yleensä olen aika kriittinen epäloogisuuksia ja idioottimaisuuksia kohtaan, joita tässä leffassa on vaikka muille jakaa. Jostain syystä elokuva kuitenkin viihdyttää ja pitää otteessa. Osansa on varmasti hienolla 3d:llä, sitä en voi kiistää. Mutta pääasia on kuitenkin, että elokuvan seurassa viihtyy, eikös?
En ota siihen kantaa, onko tuossa järkeä vai ei, fiktiivisestä elokuvastahan tässä on kyse. Mutta (tätä ei mielestäni tarvitse laittaa spoilereihin) koska koko elokuvan ainoana teemana on ihmisen ja elämän alkuperän selvittäminen, niin toki katsomiskokemus jää melko vajaaksi, jos elokuvan alkukohtaus menee ohi tai tulkitsee sen jotenkin muuten kuin, Spoiler että se iso insinöörijamppa hyppää veteen ja synnyttää elämän Maahan. Sillä ei minulle ole merkitystä, onko tuossa tieteellisessä mielessä planeetan mentäviä aukkoja, mutta elokuvassa asia selitetään katsojalle noin ja omasta mielestäni elokuvan lähtökohta on ihan mielenkiintoinen, varsinaiset ongelmat alkavat sitten hiukan myöhemmin.
Spoiler Paitsi ettei tuo taikalitku ollenkaan toimi minkään logiikan hallitsemana. Myöhemminhän sitä todetaan (ilman mitään järkeenkäypää selitystä), että koko mönjä on ase jolla luoda näitä alieneja. Jos mönjä luo sitten elämää, kuten se loi maapallolle, niin miksi se loi sitten face huggerin Shaw:n sisälle? Tai kalan Hollowayn silmään? Miten se mönjä luo vartissa miltein täyskasvuisen lonkero-monsterin, mutta sitten muualla miljoonittain erilaisia eläimiä ja kaikkea, mitä elämään maapallolla vaaditaan? Lindeloff tekee samaa roskaa kuin Lostissakin: heitetään älyttömiä juonentynkiä ilmaan ja toivotaan, että porukka on niin ällistyneitä hänen nokkeluudestaan ettei kukaan tajua alkaa sanoa, ettei tässä ole mitään järkeä.
Noh, jos leffassa tai sarjassa on kauhuelementtejä, niin tilanteen käsittämättömyys on aika yleinen tehokeino. Jos ei tiedä, millä säännöillä maailma toimii, ei voi aavistaa, mitä on tulossa, ja se pitää katsojan varpaillaan. Jälkeenpäin voi sitten todeta, että ihan perseestä oli.
On eri asia pitää katsojaa jännityksessä ja vetää perseestä juonenkäänteitä ja epäloogista käyttäytymistä (esim. geologi ja biologi, jotka rientävät karkuun ruumiin nähdessään, eksyvät vaikka toinen on itse suunnittelut navigaatio laitteet ja heitä tarkkaillaan kartasta, jonka jälkeen toinen päättää tehdä tuttavuutta vihamielisen alienin kanssa ilman sen suurempaa selitystä). Prometheus oli tulvillaan tätä. Kukaan hahmoista ei käyttäynyt johdonmukaisesti, vaan pikemminkin kuin typerät blondit jossain slasher leffassa. Juoni vaihtoi sääntöjään joka toisessa kohtauksessa ja varsinkin lopussa Spoiler kun yllättäen horisontissa näkyy kymmenittäin näitä samoja kupuja, joita alus ja miehistö ei muka nähnyt(!?) laskeutumisen yhteydessä oli selvää, että Scott on ajautunut ihan seniiliksi vanhoilla päivillään.
En nyt ole varma mitä ajat tällä takaa, mutta miten niin eivät huomanneet? Sattuivat laskeutumaan sen erään juurelle ja lähtivät tutkimaan sitä. Ei ne nyt samana päivänä mene kaikki tutkimaan, vaan huolellisesti aloittivat tästä ensimmäisestä. Eksyminen mietityttää monia, mutta he vain astuivat käytävällä väärään suuntaan ja eksyivät. Juuri tulleet uuteen paikkaan ja vähän jänskättää. Sitten nähdään ruumiita ja hälytyskellot soivat. Eikä tällä karttamiehellä ollut karttaa mukana, vaan kapteeni aluksesta käsin ohjaili heitä, mutta ei juuri kyseisellä hetkellä. Yksi rupeaa silittelemään tätä "käärmettä." Ei järkevintä touhua todellakaan, eikä liiemmin selitelläkkään. Poistetuissa kohtauksissa on tapahtuma, jossa nämä löytävät matoja ja sama tyyppi on aivan haltioissaan. Tietenkin tämä ei hirveästi auta, koska poistettu kohtaus ja jos elokuvaan olisi päätynyt, niin tuskin kovin paljoa olisi antanut osviittaa tyypin järjen juoksusta. Elokuva ei paljoa selittele, eikä anna vastauksia, mutta jos vaivautuu keskittymään, niin ei ihan noin vaikeaksi mene elokuvan tapahtumien ymmärtäminen. Mutta ei elokuva täydellinen ole... Mutta onko sellaista elokuvaa edes olemassakaan? (Jos valtavirtaa katsotaan.)
Paitsi että hahmot sanovat useaan otteeseen tuon olevan ainoa paikka ja Spoiler Shaw on lopussa totaalisen yllättynyt kun David "paljastaa" löytäneensä uusia paikkoja. Muuten elokuvan aikana ei kertaakaan viitata muihin kupoleihin ja hahmot ainoastaan toistavat tämän yhden tärkeää merkitystä. Eli alansa parhaat, huippu tiedemiehet ovat yllättäen kuin ekan vuoden opiskelijoita että ihan jänskättää ja pelottaa? Ja tuo karttamies useaan otteeseen käytti karttaa ennen heidän eksymistä - kaiken huipuksi vielä se kartta mikä näytetään hologrammina on TÄYSIN PYÖREÄ rakennelma.
Jaa sanoivatko? Eikä Shawn kyllä minusta ollut yllättyneen näköinen, kun Davin kertoo toisesta aluksesta. No tuskin tyypit olivat opiskelleet vieraan planeetan tutkimista ja tuskin yhdelläkään tunnilla alieneiden ruumita oli kasattu luokan eteen. Tuskin sinäkään olisit ihan viileenä, kun saavut uudelle planeetalla ja samantien on ruumis edessä ilman päätä ja toiset jo ovea avaamassa. Tässä tilanteessa tämä kovis alkoikin osoittamaan pelkoa, eikä halunnut mennä ovesta sisään, joka on aikoinaan katkaissut alienin pään, koska olivat paenneet jotain vaarallista. Ei kaikki ole rohkeita. Harhaan astuminen oli sitten osa tätä reaktiota ja käytäviähän oli varsin mukavasti, joten eksyyhän sitä.
Täydellisyys on vähän turhan voimakas sana käytetäväksi missään yhteydessä, mutta originaali Alien oli ainakin erittäin looginen elokuva. Prometheuksesta ei voi sanoa samaa.
Olen pahoillani jos loukkasin, mutta minusta elokuvan tapahtumista ei ollut vaikea pysyä kärryillä. Kyllähän motiiveja annettiin hahmoille ja heidän tekemisilleen. Epäselväksi jäi mikä näiden alieneiden aivoitukset olivat, mutta jatko-osassa (toivottavasti) kerrotaan keitä he ovat ja miksi niin kyrpiintyneitä.
Miksi elokuvaa verrataan kokoaika Alieniin? Missä on ne kaikki älyttömät aukot, mitä jokainen kiukuttelee, mutta kukaan osaa sano niistä mitään? Eikö elokuvan ole tarkoituskin jättää ihmiselle kysyttävää? Eihän se muuten voi hyvä elokuva olla (omasta mielestä). Tästähän on suunniteltu se toinen osa myös. Eikö kukaan ole ajatellut, että vastuksia saatettaisiin saada myös seuraavassa osassa? No joo. Ehkä on vaan parempi, että jätätte vastaamatta näihinkin, niin ei tule turhaa tappelua, ja joudu ajattelemaan liikaa.
Avoimia kysymyksiä saa jättää, mutta jos yhteenkään kysymykseen ei vastata, niin homma menee pahasti metsään. Miksi vanhan miehen piti leikkiä kuollutta ja piileksiä aluksessa? Miksi miehistölle ei oltu tehty psykologisia testejä paineensietokyvystä? Miksi miehistö suostui lähtemään matkaan ilman, että sen tarkoitus oli selvillä (kun se kuitenkin sitten perillä heille selitettiin)? Mistä vanha mies päätteli, että löytäisi ikuisen elämän salaisuuden? Miksi miehistö otti pois kypärät päistään, vaikka mitään mikrobitutkimuksia ei biologi ollut ehtinyt tehdä? Mitä oli musta mönjä? Mitä oli tapahtumassa sille yhdelle kaverille ennenkuin se poltettiin? Mistä ne alienin munat olivat tulleet? Miksi insinörtit olivat (tallenteessa) pakenemassa huoneeseen, missä oli sekä alienin munia että mustaa mönjää? Miksi insinörtit olivatkin yllättäen vihamielisiä? Mistä joku päätteli, etteivät insinörtit olleetkaan tyytyväisiä ihmiseen ja siksi he olisivat vihamielisiä? Miksi insinörtit eivät pitäneet androideista? Miksi elokuvassa ei ollut loppuhuipennusta, jossa olisi vastattu edes yhteen peruskysymykseen, vaan huomio yritettiin kääntää tästä lapsuksesta pois kauhealla rymistelyllä?
Olihan tässä tosiaan aukkoja, mutta toivottavasti niihin saadaan joitakin vastauksia tulevissa elokuvissa ja kokonaisuus toimisi sitten hyvin. Mutta jos tätä vertaa esim. Mulholland Driveen, niin tämähän on maailman loogisin elokuva.
Minua ei avoimet kysymykset tässä leffassa haittaa, ainoastaan hahmojen epäuskottava käyttäytyminen. Ja tietysti se että Charlize Theron ei tajua juosta sivulle