Ohjaajalle maksetaan. Renny omistautui proggikseen ja joutui sopparin mukaan kieltäytymään muista projekteista joita tarjottiin. Ihan normaalia menoa tuo on. Se, että Selin ei osaisi edes pyörittää jäätelökojua ei ole Rennyn ongelma.
Esim. ohjelmassa olleella Boot Factorylla, joka teki monennäköistä saapasta puvustuksiin, jäi rahat (muistaakseni 10000) saamatta. Taisi/taitaa olla vielä avioparin kahdestaan pyörittämä firma ja työaikaa on varmasti mennyt.
"Harlinilla oli pay-or-play-sopimus, jossa tuotantoyhtiö sitoutuu korvaukseen ja ostaa ohjaajalta tietyn aikaikkunan, tapahtuu se elokuva tai ei" "Pay-or-play-nimellä kulkevaa sopimusta käytetään yleisesti Yhdysvalloissa vuosikausia. Sopimuksella estetään se, että tuotantoyhtiöt eivät varmuuden vuoksi kiinnitä työntekijöitä kuvauksiin." Onhan tuo ihan järkeenkäypää. Koskahan Rennylle on kyseinen 700000euron palkkio on maksettu? Hiukan vaikeaa sitä olisi takaisinkaan lähteä perimään, ainakaan jenkkien oikeudessa. Sääli vain projektiin fyysisiä tavaroita tehneitä ymn. joilta jäi palkat ymn. saamatta.
Loistavan uransa aikana Renny on jatkuvasti tehnyt tämän genren elokuvia, Politowski kehuu Harlinia. No joo. Onkohan kaveri jäänyt elämään jotain murmelipäivää 90-luvulle, kun kehuu uraa "loistavaksi" Kivaa se yksi hitti Rennylle olisi tietenkin saada, vaikka en uskokaan niin käyvän.
Siinä on sitten vaan Seliniä syyttäminen. Ihan normaaliin sopimukseen kuuluu että kun ohjaaja ottaa vastaan duunin, joka vaatii muista projekteista kieltäytymisen, niin tälle maksetaan siitä. Jos Selinin kaltainen jätkä (joka tunnetusti ja tuomitusti ei osaa hoitaa raha-asioita) ei osaa laatia soppareita oikein muille duunareille (ja oikeasti, minkälainen firma menee ja tekee tuon määrän hommia ilman tiukkaa sopimusta maksuista?) niin siinä voi vaan syyttää itseään.
Tämän jälkeen on turha väittää,ettei Renny olisi kansainvälisen tason tekijä. Tai ainakin hyvin amerikkalainen toimintatavoiltaan.
Vuosikymmeniä ystäviä olleet kaverit ryhtyivät yhteiseen projektiin. Projekti kariutui ja sen päätyttyä Selin oli 1,3 miljoonaa euroa köyhempi. Renny oli 700 000 rikkaampi, josta 300 000 oli Selinin pussista. Sopimuksellisesti aivan oikein, mutta mitä itse olisit tehnyt? Rahat taskuun ja eteenpäin, koska sopimus näin sanoo?
Renny Harlin ohjaajaksi Jackie Chanin tulevaan toimintakomediaan. Harlin korvaa ohjaaja Sam Fellenin (Paranorman). Tuotannon pitäisi alkaa elokuussa. Elokuvan toista pääosaa näyttelee Seann William Scott. Ilmeisesti suunniteltu toimintaelokuva Fallen Cross jää Rennyn osalta tekemättä?
No potentiaalinen "ison luokan" kassamagneetti ja iso jakelu. Saattaa kiinnostaa ehkä enemmän, kuin sitten pikku budjetin höpinät. Portti on taas auki
Melkein 20 vuotta The Long Kiss Goodnightin näkemisestä, ja koko tämän ajan olen sitä pitänyt Rennyn parhaana elokuvana. Olipas perskutarallaa yllätys, että eilisen uusinnan jälkeen olen jopa vielä vahvemmin samaa mieltä! Kaikki lähtee Shane Blackin oivallisesta, hauskasta kässäristä, jollaisia ei Rennyn käsiin valitettavasti ole juuri eksynyt. Olkoonkin ollut liian "pieni nimi" silloin, Geena on pirun hyvä pääosassa ja Sam Jackson niin ikään mahtava sidekickinä. Omalla listallani TLKG pesee kirkkaasti ja vähän joka suhteessa ne Harlinin pari suurinta hittiä. Taas yksi merkintä elokuvan epäreilun historian kirjoihin, että tämä pärjäsi niin paljon huonommin taloudellisesti, vaikka on omasta mielestäni melkein parempi kuin DH2 ja CH yhteensä. Mutta hieno homma, että Rennyllä on sentään yksi erinomainen elokuva tililään. Tämä antoi uskoa siihenkin, että jos mies saisi ohjattavakseen kunnollisen käskirjoituksen, siitä voisi syntyä vielä tänäkin päivänä jotain todella hienoa ja kovakin hitti.
Long kiss goodnight on kyllä ihan hyvä elokuva, mutta kun noita Rennyn filmejä on tullut katseltua, niin eipä mies ole ohjaajana kovinkaan kehittynyt. Tuntuu, että tyyli on edelleenkin sama kuin kultaisella 80-luvulla. Se ei sinänsä minua haittaa, koska silloin tehtiin melkeinpä parhaimmat toimintaelokuvat, mutta kansainvälisillä markkinoilla ei välttämättä pärjää enää samalla tyylillä. TLKG sisältää myös hieman liikaa Hollywood-juttuja, kuten käsikranaatti, joka räjähtää kuin 1000 litraa bensaa, tuhoten koko kerroksen ja räjähdys etenee niin hitaasti, että sitä pääsee juoksemalla karkuun. Samaa tyyliä on siis Harlinilla ollut iät ja ajat vähän liiaksikin. Kai se oli pop aikanaan. Toivottavasti Harlin kuitenkin saisi mahdollisuuden hyvään elokuvaan. Cleaner ei ollut ollenkaan huono ja mielestäni se antoi Harlinista ohjaajana ihan hyvän kuvan. Noita vampyyrihömppiä en edes viitsi mainita. Ford Fairlanelle olisi myös mukava nähdä jatkoa. Andrew Dice Clay taitaa edelleenkin elää Fordin elämää. Muuhun miehestä ei oikein ole olliut.
Olihan tuossa överiksivetämistä ja lopussa ainakin yksi turhan kliseinen juttu, kokonaisuutena silti huippuviihdyttävä ja ehdoton suosikki mieheltä. Kehittymisestä en kyllä sitten osaa sanoa, kun ei ole Driveniä lukuun ottamatta tullut nähtyä oikeastaan mitään sitten ysärin.
Olihan Andrew Dice Clay Woody Allenin elokuvassa Blue Jasmine (2013). Mitenhän Allen päätyi häneen Ehkäpä näki Ford Fairlanen. Ei sittenkään... "Allen rediscovered Clay along with the rest of America when the Diceman played a version of himself as a comic looking for a comeback in a five-episode arc on "Entourage." Coincidentally, it triggered his own comeback, which Clay prefers to call "a resurgence." Herralta on myös tulossa Martin Scorsesen TV-elokuva (Untitled HBO/Rock 'N' Roll Project).
Samaa mieltä. Renny on oikein osaava ohjaaja kunhan käsis toimii. Katsoo esim. Long Kiss Goodnightia tai pöhkömpää Deep Blue Sea:tä niin ohjauksessa ei ole mitään valittamista. Ne ovat lajeissaan juuri sitä mitä haetaankin popcorn viihteeltä. Ihmetyttää vaan miten Rennyn käsiin tuntuu päätyvän nykyään vaan toinen toistaan kehnompia tekstejä.
Aivan samaa mieltä, että kyllähän Renny ohjata osaa. Mahtaako ongelmana olla Rennylle tarjottavien käsikirjoitusten laatu, vai eikö herra osaa valita tarjottavista käsikirjoituksista niitä oikeita? Tietenkin valinnan määrä käsikirjoitusten/vaikutusvallan(vaikutusvalta: Elm Street, Die Hard 2) suhteen on romahtanut 90-luvun (Alien 3, GoldenEye ymn.) ja tarjottavien elokuvien budjetit ovat pienentyneet (ei se budjetista kiinni ole, toimintaelokuvissa ehkäpä?). Onhan sekin jonkinlainen meriitti, että Warner tarjosi hänelle ohjattavaksi Manaaja nelosen, kun Paul Schraderin ohjaama versio ei kelvannut tuotantoyhtiölle. Huonojahan nämä kummatkin ovat, mutta Schraderin versio on jopa huonompi (The Exorcist elokuvia on yleensäkin pirun vaikea jatkaa). Ongelmana mielestäni on, jos Harlin luuli The Legend of Herculesin olevan lähelläkään Gladiaattori (2000) elokuvaa:sick: “Se ei ole sarjakuvamainen fantasiaelokuva vaan LÄHEMPÄNÄ Gladiator-elokuvaa kuin lentäviä hevosia”, Harlin kertoo Hollywood Reporterin haastattelussa." Toteutus oli ikävä kyllä lähempänä "lentäviä hevosia", kuin Gladiator-elokuvaa Ehkäpä joku päivä, se onnistuminen tulee uudelleen:thumbsup: