Niin siis väitin että lipputulot eivät kerro elokuvan laadusta. Perustelu: Spiderman III elokuvaa tuskin voi sanoa Mulholland Drive leffaa huikeasti paremmaksi mutta lipputuloissa on jumalaton ero (USA: $336 milj. vs. $7.2 milj.) joka ei edes inflaatiokorjauksella juuri muutu. Vaikka moni voi pitää hämiksestä enemmän kuin Lynchin mestariteoksesta niin Rennyn Driven (USA: $33 milj.) nyt ei varmasti ole elokuvana parempi. Eivätkä Rennyn leffat mitään valtavia lipputuloja ole keskimäärin keränneet, suuri osa hänen leffoistaan ovat olleet floppeja. Jenkeissä ainoastaan Die Hard 2 on kerännyt yli $100 milj. [tiedot: IMDb]
No eiväthän ne tosiaan koko totuutta kerro,mikä on muuten se raja että elokuva on floppi?? Jos vaikka katsoo The Shawshank Redemption leffan tuloja, Budget $25,000,000 ja Gross $28,341,469 (USA) Fight Club Budget $63,000,000 (estimated) Gross $37,023,395 (USA) Onkos nämäkin floppeja??
Tarkalleen ottaen floppi lienee kyseessä silloin kun elokuvan tuotto jää tekijöiden/studion odotusten alapuolelle. Jos esimerkiksi sijoitetulle pääomalle halutaan 10 % tuotto niin $25 milj. leffalle $15milj. markkinointikuluilla pitäisi saada vähintään $48 milj. tuotto oletuksella että 50 % voitoista jää studiolle. Molemmat esimerkkielokuvasi ovat mielestäni budjettiin nähden floppeja. The Shawshank Redemption lienee tuonut studiolle hiukan voittoakin TV/DVD-oikeuksineen ja maltillisine (otaksun) markkinointikustannuksineen. Fight Clubin kohdalla ollaan varmaan miinuksella koska markkinointikustannukset ovat varmaan olleet suhteellisen suuret. Toisaalta leffa on tuottanut USA:n ulkopuolella tuplasti enemmän kuin USA:ssa. Floppeja tulee paljon ja tärkeintä on minimoida tappiot. Menestyselokuvat tuovat rahat studioille mutta etukäteen on usein vaikea arvioida lipputuloja. Menestyselokuvien jatko-osat ovat aika varmoja tapauksia ja siksi jatko-osia sikiääkin paljon.
Varsinkin The Shawshank Redemption on malliesimerkki ns. sleeper hitistä. Elokuva nousi suosioonsa vasta teatterikierroksensa jälkeen ja oli mm. vuoden 1995 vuokratuin video Yhdysvalloissa. Myös Fight Club on tuottanut VHS/DVD -julkaisuna enemmän kuin teatterikierroksellaan, joten elokuvien kannattavuutta miettiessään ei voi kiinnittää huomiota pelkästään teatterien lipunmyyntituloihin.
Nykyäänhän leffat tunnutaan haluavan melko nopeasti DVD levitykseen,sieltähän tulee kuiteskin aika isot rahat.
Tällä hetkellä hyllyssä on vain Die Hard 2 ja The Long Kiss Goodnight. Sandrew Metronomonen julkaisemassa Long Kiss Goodnightissa tekstitykset katoaa useita kertoja parissa kohdassa aika häiritsevästikin (itse en tekstityksiä tarvitse, mutta tyttöystävä tarvitsee). Kenen julkaisema tuo toinen julkaisu on ja kumpi on uudempi? Katoaako siinäkin tekstit?