Mutta kun en tienyt millä tasolla mittaus on tehty, niin täytyy kysyä/ olettaa. ps. kaveri myönsi mitanneensa matalalla tasolla...
SPL-kalibrointia ei ole tehty. Tulokset näyttävät tältä. edit: Todellinen äänenvoimakkuus on ollut mittauksissa korvakuulolta arvioituna 75-90db
toiminto: Teepä nyt kolme mittausta 1/6 oktaavin smoothingilla ja asteikko zoomattuna 8 dB:n jakovälille. Ne kertovat systeemistä kaiken olennaisen: 1. vasen kanava subbarin kanssa 20 kHz:iin 2. oikea kanava subbarin kanssa 20 kHz:iin 3. oikea ja vasen kanava yhdessä subbarin kanssa 500 Hz:iin
No niin. Sieltähän löytyi ensinnäkin lievästi sanottuna hyvä <100 Hz:n bassotoisto. Puutalon akustiikka ja sen huomaa. Subbarin voi sanoa olevan säädöissään. :thumbsup: Ongelmat keskittyvät aina v*ttumaiselle alakeskialueelle l. 200-500 Hz:lle. Nyt pitää alkaa selvittää, mistä huoneen pinnasta tuon alueen repaleisuuden tekevät heijastukset tulevat ja mitä sille olisi tehtävissä. The Primary Target olkoon pahimman suckoutin alue 300 Hz:n tienoilla mikä näkyy molempien kanavien vasteissa ja yhteisvasteessa. Valitse jompikumpi pääkaiutin testikappaleeksi ja aloita search and destroy mission montun täyttämiseksi varioimalla vaimennusmateriaalin sijoittelua suhteessa testikaiuttimen ns. ensiheijastuskohtiin l. alueille lattialla/katossa/takaseinällä/sivuseinällä mihin sijoitetusta peilistä ko. kaiutin näkyisi kuuntelupaikalle. Älä unohda kuuntelupaikan takana olevaa seinää. Testiakustoelementti syntyy vähintään 20 cm:n paksuisesta paalista pehmeää materiaalia, esim. 2-4 kpl patjoja, paksuja täkkejä tms. puoliksi taitetun normikokoisen patjan kokoiseksi taiteltuna helposti liikuteltavana & narulla/teipillä yhteen paalattuna pakettina. Taajuusvastemittaus kuuntelupaikalta jokaisen akustoelementin sijoitusmuutoksen välissä. Mittaa ja sijoittele akustoelementtiä kuin pieni eläin kunnes montun pääaiheuttajapinta on löytynyt. Sen tunnistaa siitä, että mobiiliakustoelementti kyseistä pintaa vasten sijoitettuna 300 Hz:n monttu pienenee kaikkein eniten testikaiuttimen vastemittauksessa. Asioitten käytännöllistämiseksi oletetaan kaiuttimien ja kuuntelupaikan sijainnin olevan nyt ns. paras mahdollinen. Niiden uudelleensijoitteluun kannattaa paneutua vasta sitten jos jumppaharjoitukset akustoelementillä n. 100 taajuusvastemittausta myöhemmin eivät osoita edistystä 200-500 Hz:llä.
Joo, akustoinniks menee, tänään käyn hakemassa vähän vaahtomuovia. Kuinka tiheää tuon pitäisi olla, että vaikuttaisi tohon yläbassoalueelle? Onko 30kg/m3 -tavara hyvää, vai pitäiskö olla vähän kevyempi tiheys? Toinen juttu kun katsoo tuota summattua käppyrää jossa näkyy tuon äänikortin kalibrointivaste.. Mutta en kalibroinu tuota emun 1616:sta, jonka läpi ajan mikkiä. Kun katsoo tuota vastetta 4khz-20khz alueelta, siinä näkyis olevan jotakuinkin samanlaista muotoa kun tuossa 0404:n kalibrointikäyrässä. Voisko tästä olettaa, että tuo 1616 saattaa hieman vääristää tuota käyrää, suht samanlailla kun tuo saman firman 0404 -kortti?
Mitä painavampi l. tiheämpi, sen parempi. Vaikuttajana tässä on kylläkin etupäässä materiaalipaksuus, tiheyden merkitys on pienempi kunhan ei aivan höttöä superlonia ole. Muista nyrkkisääntönä: että edes jotain vaimennusta olisi, vaimennusaineen paksuuden pitää olla vähintään 1/10 tapettavan taajuuden aallonpituudesta. Mielellään mahd. paljon enemmän. Aallonpituus = äänennopeus/taajuus. 300 Hz:n aalto on siis: 343 m/s / 300 Hz ~ 1,14 m. Kymmenesosa 1,14 m:sta on n. 11,5 cm joten tuon verran vähintään on vaimennuspaalilla oltava paksuutta 300 Hz:in heijastukseen puraisemiseksi. Tarkoitatko mustaa viivaa? Se on ecm8000:n kalibrointifilun korjauskäppyrä. Melkein luotisuora katkoviiva on äänikortin kalibrointikäppyrä. Ei kannata ottaa stressiä, kaikki näyttää ihan ok:lta. Pienet poikkeamat noin korkeilla taajuksilla ovat tavallisia mittauskerrasta toiseen; mikrofonin paikan muuttuminen jo olemattoman vähän vaikuttaa dramaattisesti.
Chorus Vertigo XLS, kalibroituna Onkyo TX-SR875 vahvarilla. Säätömahdollisuudet 25/40/63/100/160Hz Opettelen vasta ohjelman käyttöä, mutta jotenkin tuo käyrä näyttää liian hyvältä näinkin vaikeaan kämppään. Ehdotuksia, miten saan nuo korostumat poistettua helpoiten? Jollain erillisellä taajuuskorjaimella? VLS Anti-Mode?
Tähän nyt vähän noobi kysymys mutta onko se tuo ensimmäinen välilehti eli "filter adjust" joka näyttää sen mitatun taajuusvasteen kun sweeppi on tehty?
Hyvä hyvä. Piti vain tarkistaa kun näyttää antavan välillä jonku Rand() funktion mukaan nuita käyriä. Ja tuo dB-kalibrointikin potkii päähän. Kertokaapa joku miten se toimii tuo dB kalibraattori? Minä teen seuraavasti. 1) Thomannin Digital Sound Level Meter 8922 on tollasella stereo 3.5mm plugi kaapelilla mittarin DC-out --> äänikortin mic-in. 2) Pistän kalibrointi kohinaa pääkajareista ja mittari näyttää pienien volume säätöjen jälkeen tasaisesti 74.9dB, slow/c-painotuksella. 3) Merkkaan REW valinta ikkunaan 74.9dB ja klikkaan finish. 4) nyt ajan läpi pienen pyyhkäisyn läpi ja REW sanoo että Highest Measurement is just -56dB. Should be above -10dB. Mikrofoonin levelit maxissa ja output volat maksissa windowsin äänisäätöpaneelista. 5) REW antaa alla olevan käppyrän ja dB:t näyttää muka 20dB. Onkohan tuohon nyt luottamista? EDIT: liekkö liian innostuneesti tässä vielä työskentelen kun mittari tuli postista ja heti mittaamaan. Patterit sentään löin sisään. Onko tuo DC-out edes oikea liitin mitä käyttää? AC-out, DC-out ja RS232 liittimet löytyy. Sitten vielä DC 9V in.
Tuo mittari on minulle uppo-outo. Antaakohan tuo edes mikkitasoista signaalia? Josko joku viisaampi tietäisi paremmin. Mikä äänikortti?
Äänikorttina on Audigy2 ZS PCI, mutta emolta löytyy myös joku Realtekin HD 5.1 piiri. Abit IP35 on emona.
Oletko kokeillut vaan kuunnella vaikka kuulokkeilla, että tuleeko sieltä mittarilta oikeasti mitään signaalia läpi?
DC-out on väärä liitin. Äänikortti haluaa sisäänsä linjatasoista AC-signaalia. Eli käytä AC-out-liitintä.