Tämän päivän HS (b7): <Sarkasmia> Toisin sanoen edistyneisiin palveluihin tottuneille markkinoille tuotiin palvelu, jota on kehitetty tekniikan kehityksessä jäljessä olevassa maassa jossa ei olla totuttu kotitietokoneiden käyttöön. :hitme: Voidaanko luottaa siihen, että järjestelmän jonka tulisi perustua viimeisen päälle olevaan tietotekniikan osaamiseen (mm. tietoturvan takia) on kehitetty maassa joka on yleisesti ottaen teknisesti kehityksestä jäljessä? Löytyykö tästä kohtaa selitys mm. näille Cross-site scripting (XSS)-tietoturva aukoille? Eli koska Danske Bank on mennyt ostamaan Irlannista tietojärjestelmän ja Suomesta pankin (ilmeisesti siis pelkät asiakkaat ja rahat - kehittynyt tietojärjestelmä olisi tullut ikään kuin kaupanpäälle) niin eihän se nyt tietenkään olisi käynyt päinsä, että Danske Bank olisi ottanutkin käyttöönsä Sampo Pankin ilmeisesti kehittyneemmän järjestelmän. No, ehkäpä Danske on oppiva organisaatio keksiessään pyörän uudestaan kun sitten aikanaan liittää Sampo Pankin palvelussa jo olleita toimintoja uutena tähän "uuteen" järjestelmään. </Sarkasmia> Vakavasti - pankkijärjestelmä on yksi tärkeimpiä ja vaativimpia tietotekniikan järjestelmiä eli on jokseenkin eri asia jos jokin muu, kuten vaikkapa kaupan varastojärjestelmän hallinta tökkii. Vaikka tuota yrittäisi miten positiivisesti nähdä niin jos se vielä on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, että ei olla osattu varautua johonkin tilapäiseen kävijämääräryöppyyn (oli kyseessä sitten nettipalvelu tai puh.aspa) niin on täysin käsittämätöntä, jos itse palvelu tuodaan ominaisuuksiltaan "rikkinäisenä" ja vielä erityisesti sisältäen tietoturva-aukkoja.
Onhan mokaa sentään katsottava seuraavasta olennaisesta näkökulmasta: Järjestelmä TOIMI vielä 15.3.2008 moitteetta. Siinä oli silloin käyttäjän kannalta keskeiset palvelut. Se ei ollut kankea silloin, vaan valtakunnan lähes huipputasoa. Ja Suomi on huipun lähellä maailmanlaajuisesti. Ennenkuin Mikko vertaat tätä jonkun foorumin myyntipalstaan tai mahdollisesti vedät liikaa yhtäläisyysmerkkejä tämän tai tuon huonon toiminnan kanssa vähätellen pankkialan merkitystä, kannattaa ehkä muistaa että foorumin palstan liikevaihto vuodessa on ehkä hyvälläkin foorumilla korkeintaan joitain satoja euroja päivässä. Pankin liikevaihto näillä tileillä liikkuu miljardiluokassa tai päivittäin heikoimpinakin päivinä vähintään miljoonissa. Sen käyttäminen joustavasti vaikuttaa hemmetisti suomalaiseen yhteiskuntaan. Kyseessä on juuri saman tasoinen asia kuin Lahden ja Helsingin välinen moottoritie ajettaisiin alas ja tilalle rakennetaan 80-luvulla samassa paikassa ollut vanha tie. Vaikutukset on niin mittavia, että ne jopa näivettää Suomea. Vaikka olisi kuinkakin "yksityisen puolen" asia omistaa vaikkapa Word tekstinkäsittely, riittävän monta tämmöstä vaihdettuna kirjotuskoneeseen takaisin merkitsee, että suomalainen ei kilpaile enää maailmalla. Kun merkittävä asia on riittävän huonosti hoidettu, siitä vaan tulee yleinen asia, haluttiin tai ei. Tässä on kyseessä paljon isompi ongelma kuin julkisuudessa päällepäin annetaan ymmärtää. On tosiaan toivottavaa, että pankki tekee asialle jotain.
Käyttäjien vikahan se tietysti on :hitme: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=10900
Enpä jäänyt katsomaan Sampon idioottimaista toimintaa, vaihdoin pankkia. Omia rahojani en pidä pankissa, joka menee kehityksessä taaksepäin eikä pidä rahoistani riittävän hyvää huolta.
"Vuola ei pysty veikkaamaan, kuinka monta ongelma-asiakasta on vielä jäljellä." Eiköhän enimmät "ongelma-asiakkaat" ole jo vaihtaneet pankkia... :thumbsup:
Eilen ihan testiksi kokeilin tuota Sampon nettipankkia ja tämmöstä totesin: Kaksi kertaa meni selain ihan jumiin ladatessaan ilmeisesti jotain javakikkaretta. Ensimmäinen kerta tämä tapahtui ennenkuin ehdin edes kirjautua nettipankkiin ja toisen kerran silloin kun aloin tarkistamaan tilitapahtumia. Rastista piti laittaa koko selain kiinni. Uudelleen selainta avatessa tuli ilmoitus että firefox prosessi jauhaa taustalla eikä selainta voi avata ennenkuin prosessi on task managerista lopetettu. Tilitapahtumissa näkyi ylimääräinen 850 euron nosto, joka kuitenkin oli "lopetettu" tms. tilassa eikä "erääntyvä" kuten muut nostot. Kuulin myös että joillain olisi avautunut jonkun toisen ihmisen tilitiedot heidän kirjautuessaan omilla tunnuksillaan. Kaiken kaikkiaan ärsyttävä muutos.
"Teknisen virheen takia osassa tilitapahtumia on tapahtuman seliteteksti väärin. Tapahtumien summat ovat kuitenkin oikein. Virhe korjataan muutaman päivän kuluessa. " Ei muuten ole korjattu, eikä ongelma rajoitu pelkkään selitetekstiin. Tapahtumien sisällöstä ei listauksen perusteella ota mitään tolkkua. Se on pelkkä lista numeroita ja mitään kertomatonta "siirron" tai vastaavan koodimerkinnän toistoa. Yksilöivä selite ei vain ole epätäsmällinen siten, vaan yksinkertaisesti puuttuu kokonaan. Sitä ei ilmeisesti edes ole tulossakaan. Ehkä tanskalaiset koodarit ei vaan osaa... Sammon käyttöä varjostaa tällähetkellä erittäin suuri epävarmuus monesta eri näkökulmasta. Se on kuin avaisi ykskaks tuntemattomaan Pietarilaiseen pankkiin palkkatilin tai firman laskutustilin.
Kahvit lensi näppikselle. Tän vuoden hauskin postaus. Kaikenkukkuraksi pitää vielä täysin paikkaansakkin
Mainitaanpa jälleen yhdestä ongelmasta... Tänään kun nuo VISA-maksut erääntyvät, niin ainakaan omalta tililtä ei ole kyseistä maksua lähtenyt (viimeksi tarkistin sen muutama tunti sitten) mikäli on Sammon verkkopankkiin uskomista. Aiemminhan VISA-maksut lähtivät välittömästi kuukauden viimeisen päivän tai eräpäivän aamuna. En tiedä sitten onko kyseessä uusi käytäntö (uudistushan koski myös Sammon VISA-kortteja) vai onko tämä selkeä ongelma, mutta sinänsä inhottava sellainen, koska olisihan se kiva tietää mahdollisimman pian paljonko jää rahaa käytettäväksi tuleviksi viikoiksi ennen tilipäivää. Oikeastaan... Listaanpa nyt omat näkyvimmät risut ja ruusut tästä uudesta verkkopankista: + enää ei tarvitse saajaluettelon kautta mennä maksamaan (koska saajat löytyvät itse maksupohjalta). + maksun hyväksymiseen ei tarvitse enää avainkortin turvalukua, vaan pelkkä verkkopankin salasana riittää - sivuston yleisilme erittäin epäselvä ja vanhentuneelta näyttävä - maksuluettelosta ei ilmeisesti näe eräpäiviä milloin maksut lähtevät - maksujen tietoja näkee rajoitetusti - eri tilit lajiteltu epäselvästi - VISA-maksu peritään viiveellä? - VISA-kortin tietoja rajoitettu vanhasta systeemistä EDIT: Äsken käväisin verkkopankissa, ja nyt oli VISA-maksu mennyt. Mainitaan myös tuohon risuuni maksujen kommenteista, että kyllä niistä näköjään saa enemmän irti kun klikkaa tiettyyn maksuun, mutta kyllä se tuntuu aikaavievää puuhalta (jos tilitapahtumissa siis pitää erikseen alkaa jokaiseen, poikkeuksia lukuunottamatta, maksuun klikkaamaan, jos haluaa esim. nähdä mihin baareihin on viikonloppuna tuhlannut). Entinen systeemihän näytti tilitapahtumissa valmiiksi yleensä kaikissa maksuissa sen paikan, joka on veloittanut kyseisen maksun. Uskoisin kuitenkin, että nämä joidenkin pankinvaihtamispuuhat ovat hätiköityjä, koska onhan se nyt aika varmaa, että näin voimakkaan kritiikin edessä Danske Bank/Sammon on pakko tehdä jossakin vaiheessa verkkopankistaan käyttäjäystävällisempi. Ihmiset kuitenkin valitsevat pankkinsa monesti juuri käyttäjäkommenttien perusteella, ja kun käsittääkseni Sampo ei alhaisilla lainankoroillakaan loista Suomessa, niin eipä heillä ole varaa jättää asiakkaan mielipidettä pimentoon.
Markkinataloudessa, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on sellainen iloinen asia, että yritykset pääasiassa pyrkivät tuottamaan mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen. Tässä tiimellyksessä asiakkaat vain tuppaavat monesti unohtumaan. Jos ihmiset eivät oikeasti tee konkreettisia päätöksiä, yritykset eivät opi huolehtimaan asiakkaistaan. Siinä vaiheessa johtoporraskin alkaa ymmärtää asian laidan, kun ihmiset alkavat boikotoimaan firmaa ja kun sen idioottimaiset toimenpiteet alkavat näkyä tuloksessa. Tuottamalla yritykselle näin taloudellista vahinkoa, toimintatapoja on pakko muuttaa. Hyssyttely vain hidastaa palvelun kehitystä. Tilanne näkyy hyvin siinä, että pitkästä asiakkuudesta, esim. pankissa (itsellä ollut tili koko ikäni Sampossa ja sen edeltäjissä), ei hirveämmin palkita. Etuja ei joko ole tai ne ovat aivan mitättömät. Hyöty siis odottelusta ja asiakkaana pysymisestä on siis nolla. Miksi en siis vaihtaisi kilpailijaan?
En tässä mielipiteessä mitään väärää näe. Pointtini nyt oli vaan sanoa, että vaikka näyttää siltä, että nykyisellään Sampo ei liene eri asiakastyypeille kokonaisuudessaan mielekkäin vaihtoehto pankiksi, niin annetaan nyt heille vähän aikaa. Eihän tällaisia ongelmia pitäisi tietenkään tulla, mutta joidenkin mielipiteet näyttävät omaavan sitä asennetta, että Sampo on nykyisellään huono pankki eikä se siitä miksikään muutu. Toivotaan nyt, että tämä erittäin voimakas ja otsikoitu kritiikki tuottaa tulosta, ja Sammolla porukka ryhdistäytyy. Toki voit olla oikeassakin siinä, että lopulta siihen vaaditaan juuri sitä, että asiakkaat alkavat siirtymään muihin pankkeihin (kuten nyt vaikka siihen Handelsbankeniin).
Ihan mielenkiinnosta, miksi antaisit Sampolle aikaa? Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tuo on toki ystävällistä, mutta miksi suuren yrityksen kanssa?
Antoi maksaa äsken kaksi laskua, sitten aloitti jumimaan. Ihme touhua, kun vieläkin tällaisia ongelmia.. Luulisi, että olisivat jo saaneet toimimaan. Muutenkin uusi verkkopankki on suoraan sanottuna todella paska.
Kuten aiemmin mainitsinkin, niin eihän sitä periaatteessa pitäisikään antaa aikaa. Kuitenkin muistetaan nyt se, että Sammolla on kuitenkin suuri systeeminvaihdos takana, ja harva pankki, yritys tai mikä tahansa taho onnistuu tuollaisesta ilman bugeja. En tässä kuitenkaan yritä armahtaa Sampoa, koska onhan esim. tuo verkkopankki edelleen aika armottoman heikko verrattuna muiden pankkien vastaaviin saati sitten Sammon aiempaan erinomaiseen verkkopankkiin.
Hyvähän se on nähdä hyviäkin puolia mutta mitäs jos kelattaisiin asiaan liittyvää heikompaa osuutta tähän väliin. Heitän tähän mikroskooppisen osan tämän päivän reskontranhoitajan valituksista. No ensinnäkin jos saajia sattuu olemaan vähän enemmän, niin ne ovat käsittämättömässä (ei missään) järjestyksessä ja saajaluettelo on maksettaessa haettava näkyviin. Jos haluaa löytää oikean saajan nimen, niin se vaatii kaksi klikkausta aakkosjärjestykseen tai yksi öökkös. (Ensimmäinen klikkaus järjestää listan öökkösjärjestykseen, joka on uskomaton valinta sinänsä mutta toki arvoneutraali). Valitettavasti lista alkaa aina alusta, joten on klikattava saajista tietty sivunumero 1-2-3-4-5 ja siinä pitää tosiaan tietää millä sivulla asia on, mitään järkevää aakkosilla hakumahdollisuutta kun ei ole. Ennen asia löytyi listasta aakkosjärjestyksestä kaikki saajat tilinumeroittain, joka oli yhden klikkauksen vaatima homma. Nyt alkaakin sitten tosi hidaste. Jos saajalla on useita tilejä, niin ennen näkyi saajaluettelossa suoraan sen tilinro. Esimerkiksi Soneralla voisi olla useita saajaorganisaatioita, rahoitusyhtiösaajat tms. Nyt listauksessa näkyy vain saajan nimi, joten kahden tilin tapauksissa nimestä on lievän hankala päätellä mihin maksetaan. Tilinumerohakukaan ei saajalistassa toimi oikein. Tässä ei kuitenkaan vielä ole pahin. Lisäksi usein järjestelmä poistaa satunnaisesti "toisen" tai vähintään "kolmannen" saajatilin. Poistoista ei kerrota, eikä kysytä mitenkään. Se siitä "enää ei tarvitse mennä..." joka voitaneen kai korjata muotoon "enää ei käytännössä VIITSI mennä...". Ennen tätä järjestelmää pystyi käyttämään hyödyntämättä ulkopuolista pankkiohjelmaa varsin hyvin. Nyt se VAATII ulkopuolisen pankkiohjelman. Valitettavasti sekään ei auta. Viimeksi eilen Sampo oli uutisten mukaan siirtänyt joidenkin 8000 maksua myöhässä, koska "aineisto oli viallinen". JEES! Lisänä listauksissa näkyy luottamusta vähemmän herättäviä aprillipiloja kuten "Maksuyment". Todella uskottava suomalainen palvelu. Piti hieraista silmiä muutenkin kun kävin tänään viran puolesta katsomassa mikä siinä maksujen myöhästelyssä nyt voi mättää.
Siis asiakkaan kannaltahan tilanne on sellainen, ettei kukaan ole toistaiseksi vakuuttanut näiden vikojen korjautuvan. Minä en harkitsisi pankin vaihdon ehdottamista ja Sampo-laskuttamisen keskeyttämistä hippustakaan, jos sieltä olisi selvästi viestitetty järjestelmän kehittämisestä mutta viesti on päinvastainen. He KEHUVAT järjestelmäänsä kilvan. He väittävät ongelmaa löytyvän vain tietyissä viipeissä tms. teknisissä pikkuseikoissa. Ne kyllä tuleekin korjautumaan joskus aika kohtuullisella oletuksella. Todellinen ongelmahan on, että koko typerä järjestelmä on susi. Se pitäisi heti vaihtaa vanhaan tai uudistaa 2000-luvulle, no 1990-lukukin riittäisi kyllä mulle ihan hyvin. Ei kannata käsittää väärin, en minä ole mitenkään vaativa. Me pystytään sopeutumaan hyvinkin jäykkään järjestelmään mutta Sampohan vetää tässä vuosisadan pohjia heti italialaisen kirjanpitovihkon peesissä.
Tosiaan. Se olikin todella hyvä. Vasta nyt sen puuttuessa tajuaakin miten se aikaansai suoranaisia taloudellisia säästöjä ollessaan niin kätevä. Panee miettimään kuinkahan suuri osuus Suomen Tanskaa paremmasta kilpailukyvystä aiheutuu meidän hyvistä pankkisysteemeistä (ja toivottavasti tää ei nyt mene takasin päin).
Jaa, miten lieneekään Operan tuki tällä uudella sivustolla.. Ainakin eilinen laskunmaksu ei onnistunut mitenkään, Javascript-linkit pisti koko verkkopankin jumiin ja ainoa mikä toimi, oli "Kirjaudu ulos" :OI Kokeilin useita kertoja ja katoin huvikseni Error consolesta, niin virhelistahan oli pitkä kuin nälkävuosi.. Hienoa, hienoa. Teinpä huvikseni myös sen "tarkista tietokoneesi" -toiminnon, joka ennen päivitystä antoi vihreää valoa kaikilta osin, mutta nyt selain-kohdassa oli kysymysmerkki ja viesti tyyliin "emme voi taata palvelun toimivuutta bla bla blaa.." Piti sitten maksaa lasku upealla ja hienolla mobiilipankilla, huoh...
Tossa vähän aikaa sitten kävin hoitelemassa Sammon Oulun konttorissa asioita, ja jopas kuului asiakasjonosta paljon nurinaa. Itse olin menossa tili-/korttipuolelle, johon ei tarvinnut jonottaa varttia pidempää. Sen sijaan seisontajonoa jollekin puolelle (onko se juuri laskujenmaksu yms. puoli mikä on ikkunaa lähinnä mistä Rotuaari näkyy) oli aika pitkäksi, ja siinä juuri useampikin asiakas nurisi muun muassa siitä, kun asiakaspalvelijoita oli vain yksi. Osa sitten hiljoitellen lähti jonosta pois päivitellen Sammon toimintaa. No, eipä se ole mitenkään uutta millekään suurimmista pankeista, että joutuu jonottomaan päiväsaikaan. Tässä ehkä ihmiset purkivat turhautumistaan tähän uuteen systeemiin. Tosin pakkohan se on sanoa, että monet kerrat olen itse kironnut päässäni sitä, kun tosiaan niitä asiakaspalvelijoita ei yleensä ole kuin 1-2 kpl, vaikka koppeja on vapaana. Jotkut asiakaspalvelijoista lyövät numerolampun kiinni ja alkavat omiaan puuhaamaan siellä (toki tähän on varmaan ihan oikea syykin; pitäähän heidän hoitaa eteenpäin asiakkaiden asioita) ja joskus on käynyt niin, että yhtä lukuunottamatta kaikki asiakaspalvelijat lähtevät lähes yhtäaikaa kopiltaan pois eikä heistä kuulu pitkään pitkään aikaan mitään.