Katkeransuloista nähdä näin upeat yksilöt kaupan (ja vieläpä Suomessa!) veitsistä, jotka tuskin esittelyä kaipaa. Itse en olisi silmääni räpäyttänyt, jos rahaa näiden ostamiseen olisi ollut. Suorastaan käsittämätöntä, että myyntihinnat oli noinkin "matalat". Edesmenneen Lilen itsensä valmistamien First Blood -veitsien hinnat on tietenkin tavallisten kuolevaisten ulottumattomissa. Jimmy Lile First Blood Knife No. 7 Jimmy Lile Model First Blood II – Mission Knife
Urho Kekkosesta tehdään viimein elokuva – yhtymäkohdat nykyhetkeen ovat ilmeiset: ”Kekkonen tunnettiin neuvostokuiskaajana”. "Suomen kokeneimpiin tuottajiin kuuluva Ilkka Matila on tekemässä seuraavaksi elokuvaa presidentti Urho Kekkosesta (1900–1986)." "Parhaillaan Norjassa Haugesundin elokuvajuhlien yhteydessä järjestetyssä pohjoismaisen elokuvan marketti- ja yhteistuotantotapahtumassa esitelty projekti on jo löytänyt virolaisen osatuottajan sekä saanut kehittelytukea Suomen elokuvasäätiöltä. Vajaalla kolmella miljoonalla eurolla tuotettavan elokuvan televisio-oikeudet kuuluvat MTV3:lle ja sen teatterilevityksestä Pohjoismaissa vastaa Nordisk Film." "Matila vertaa projektia kahteen tunnetuimpaan elokuvaansa, ohjaaja Klaus Härön sotalapsidraamaan Äideistä parhain (2005) ja AJ Annilan järisyttävään neuvostoterrorin kuvaukseen Ikitie (2017), joka vei parhaan elokuvan Jussin Tuntemattoman sotilaan nenän edestä." "Työnimellä Urho kulkeva elokuva perustuu Kekkosen läheisesti tunteneen toimittaja Maarit Tyrkön muistelmateoksiin Tyttö ja nauhuri ja Presidentti ja toimittaja. Käsikirjoituksen on sovittanut Salattujen elämien ja Sykkeen parissa vuosia työskennellyt Hannamaija Matila. Ohjaaja Heikki Kujanpää tunnetaan puolestaan elokuvista Putoavia enkeleitä (2008) ja Suomen hauskin mies (2018)." – "Entisenä näyttelijänä ja teatteriohjaajana Heikki osaa ohjata näyttelijöitä erinomaisesti. Hän on myös tarpeeksi vanha muistaakseen Kekkosen ja on kotoisin samalta seudulta ja ymmärtää Kekkosen mielentilaa. Ennen kaikkea hän todella haluaa kertoa tämän tarinan, Matila sanoo Varietyn haastattelussa." "Urhon tarina alkaa vuodesta 1975, jolloin Helsinki isännöi Etykin huippukokousta ja päättyy vuoteen 1981, jolloin sairas Kekkonen eroaa presidentinvirasta 26 vuoden jälkeen." "Matilan mukaan oikean näkökulman löytäminen oli superhaastavaa aiheen laajuudesta johtuen. Tuottaja näkee tarinassa paljon yhtymäkohtia nykyhetkeen." – "Jotta voimme ymmärtää vallitsevaa todellisuutta meidän on ymmärrettävä menneisyyttä. Kasvoin itse kylmän sodan aikana, ja nyt sota on palannut Eurooppaan. Se on ovellamme Ukrainan kautta. Kekkonen tunnettiin neuvostokuiskaajana, joka pystyi suojelemaan haurasta demokratiaamme epädemokraattista jättiläistä vastaan."
Restaurointi vastarintana - Kahdeksan surmanluodin uutta tulemista tuettiin Star Wars -tuotoilla. "Kuulkaa korpeimme kuiskintaa, jylhien järvien loiskintaa, kuoro laulaa, kun auto ajaa halki autioituvan maaseudun." ”Elokuvan alku on kaikkien aikojen vahvimpia. Se oli kuin todella luja isku.” "Cecilia Cenciarelli kuvailee kokemustaan, kun näki ensimmäistä kertaa Mikko Niskasen Kahdeksan surmanluotia (1972). Peter von Bagh (1943–2014) esitti sen hänelle suttuiselta vhs-nauhalta. Elokuvassa ei ollut tekstitystä eikä Cineteca di Bolognan elokuva-arkistossa tutkijana työskentelevä Cenciarelli ymmärtänyt Nälkämaan laulun sanoja. Se ei haitannut. Cenciarellin mukaan parhaat elokuvat puhuttelevat aina yli kieli- ja maarajojen." "Vuosi oli 2004. Von Baghia askarrutti, kuinka pitää huoli siitä, että Niskasen mestariteos olisi saatavilla myös tuleville sukupolville." "Vuonna 2007 ohjaaja Martin Scorsese perusti World Cinema Projectin, jonka tarkoitus on restauroida harvinaisia, unholaan jääneitä elokuvia. Tähän mennessä säätiö on restauroinut viisikymmentä elokuvaa niin Afrikasta kuin Latinalaisesta Amerikasta." "Kahdeksan surmanluotia on hankkeen ensimmäinen pohjoismainen restauraatio. Scorsese oli nähnyt elokuvan leikkaajansa Thelma Schoonmakerin esittelemänä, Schoonmaker puolestaan saanut kopion von Baghilta." "Rattaat alkoivat pyöriä von Baghin kuoleman jälkeen. Rahaa tarvittiin paljon, sillä Niskasen yli viisituntisen teoksen kunnostaminen vastasi kolmen normaalimittaisen elokuvan restaurointia. Scorsese kirjoitti henkilökohtaisesti Ylelle, että säätiö maksaisi kaksi kolmasosaa, jos loppurahoitus tulisi Suomesta." "Von Baghin ystävät perustivat puolestaan Fiction Finland ry:n, jolla hakivat projektille apurahoja: niitä tuli yksityisiltä säätiöiltä sekä opetus- ja kulttuuriministeriöltä. World Cinema Projectin oma rahoitus oli peräisin George Lucasin perhesäätiöltä – Star Wars -elokuvien tuotoista siis." "Itse restaurointi tapahtui Bolognassa L’Immagine Ritrovata -laboratoriossa Cenciarellin valvonnassa. Prosessi oli monitahoinen, koska elokuvasta tehtiin digitaalisen version lisäksi myös uusi 35-millinen filmikopio von Baghin toivetta kunnioittaen. Haasteisiin kuului se, kuinka säilyttää alkuperäiselle 16-milliselle filmille ominainen klaustrofobisuus ja tekstuuri. Ongelma ratkaistiin luomalla kokonaan uusi rae ja duplikaattinegatiivi." ”Täysin identtinen restauraatio on mahdottomuus niin teknisestä kuin esityksellisestä näkökulmasta, eiväthän elokuvateatteritkaan ole samanlaisia kuin 1970-luvulla ”, Cenciarelli sanoo." "Ihmiset odottavat usein restauraatioilta sileää ja kontrastikasta, modernilta näyttävää jälkeä. Tärkeämpää on kuitenkin tavoitella huomaamattomuutta eli pyrkiä lähelle elokuvantekijän alkuperäistä intentiota.' "Siksi esimerkiksi Kahdeksan surmanluodin alun hautajaiskohtaus näyttää alirestauroidulta: kohtaus on dokumentaarinen taltiointi Pihtiputaalla vuonna 1969 surmattujen poliisien hautajaisista." ”Restaurointi on myös muutakin kuin naarmujen siistimistä. Se on ennen kaikkea kulttuurista vastarintaa yksipuolista elokuvakulttuuria vastaan”, Cenciarelli sanoo ja korostaa restauroinnin kuratoriaalista merkitystä." "Hänen mukaansa tiedon saatavuuden lisääntyminen on synnyttänyt illuusion, että tiedämme jo kaiken. Kulttuurinen representaatio on kuitenkin vaillinaista. Suomessakin elokuvatarjonta painottuu Hollywood-viihteeseen." ”Niskasen roolisuoritus jättää sanattomaksi”, Cenciarelli ylistää. ”Se on yhtä hyvä kuin De Niron ja kumppaneiden, aivan siellä korkeimmalla huipulla. Mutta kukaan ei tiedä siitä!” "Ehkä pian tietää, sillä elokuva on varattu uuteen ensi-iltaan jo Isoon-Britanniaan, Ranskaan ja Yhdysvaltoihin. " Mikko Niskanen: Kahdeksan surmanluotia. Kino Reginassa (Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) 3.9. Katsottavissa Yle Areenassa.
Lars von Trier aikoo jatkaa uraansa sairaudestaan huolimatta: “On vain totuttava vapinaan ja oltava häpeämättä sitä”
^^Ilmeisesti tuo Kino Reginan näytös on siirretty, vaikka Kalle Kinnunen sitä tänään on twitterissä hehkuttanut. Hyvää kannattaa odottaa. Hienoa, että yksi parhaista, ehkä paras, suomalainen elokuva saa ansaitsemansa käsittelyn.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009039504.html Tästähän tulee heti mieleen, että on jäänyt kaksi Mars leffaa mainitsematta. Red Planet (2000) Mission to Mars (2000) Löytyykö muita? Pinna jokaisesta?
Dangerous Liaisons ja Valmont ilmestyivät vajaan vuoden sisällä toisistaan ja molemmat perustuvat samaan romaaniin.
Vähintäänkin kiinnostava ja informatiivinen haastattelu, jossa William "Bill" Lustig kertoo elokuvabisneksen hulluista vuosista (lue: 1980-luku) kuten vain Nukkemurhaajan ohjaaja ne tuntee, ja sivuaa myös aikaansa mm. Anchor Bayn leivissä sekä elokuvaprojekteissa, joita lopulta potkittiin kuin kuollutta hevosta. Hillittömänä kuriositeettina mainittakoon lisäksi julkituonti The Expert (1995) elokuvaa koskien, jonka toisena (kreditoimattomana) ohjaajana Lustig mainitaan - pääosan esittäjään Jeff Speakmaniin kohdistuva kritiikki Lustigilta, jonka mukaan Speakman on ääliö, sai repeämään rehellisyydellään! Keskustelua myös Billin (ja yhtiökumppanin) luotsaaman Blue Undergroundin julkaisuista, fyysisen median tulevaisuudesta ja sisällön tuottamisen hintavuudesta ja esteistä sekä ainakin yhdestä yhä tuloaan tekevästä Blue Underground -julkaisusta, jota ei ole ennen julkaistu. Pakkokuunneltavaa vanhan koulukunnan ohjaajalta ja 42nd Street -kasvatilta, jonka tietämys ja tuntemus alasta hakee vertaista. Ja onhan kyseessä myös yksi kusipäisimmän ja roistoimman alan (ehkä viimeisistä?) aidosti arvostetuista hyvistä tyypeistä, jota on aina yhtä miellyttävä kuunnella. Ja jälleen tuli jotain myös opittua...
Uusi täällä (moi!) mutta tulee mieleen United 93 ja Flight 93 (2006) sekä Utøya - July 22 ja 22 July (2018)
Kelpaavatko ensimmäiset Zodiac Killer -elokuvat: The Zodiac Killer (1971), released while the killer was still active, was directed by Tom Hanson and starred Hal Reed and Bob Jones.[1] Zodiac Rapist (1971), a pornographic horror film loosely based on the crimes directed by John Lamb with John Holmes in the leading role. Dirty Harry (1971), released while the killer was still active, was loosely based on the Zodiac case, featuring a serial killer who calls himself "Scorpio" (a sign in the Zodiac),[2] who at one point kidnaps a school bus full of children, mirroring the real Zodiac's threat to shoot children on a school bus.[3] Killpatrick olisi tietysti voinut avata kysymystään. Pelkkä HS-linkki on aika nuiva esitys.
Tuli mieleen Mars Attacks! (1996) Mutta millään en saa päähäni, mikä olisi toinen Marsilaiset hyökkäävät maahan leffa samoihin aikoihin?
Mestari Nolanin The Prestige (2006) ja Neil Burgerin The Illusionist (2006) taikoontuivat lähekkäin valkokankaalle.
Tää on taas niin tätä... Painetussa Hesarissa Bodies Bodies Bodies sai tänään vain nurkkamaininnan ja 2 tähteä viidestä. Sen sijaan painetussa HBL:ssä on koko sivun artikkeli ja 4/5. Go figure.
Onko täällä ollut juttua, että Blade Runner jatkuu Amazonilla sarjana (HS)? "Blade Runnerin oikeudet omistavan Alcon Entertainment -tuotantoyhtiön mukaan Luisa on kehittänyt Blade Runner 2099 -sarjaan ”provokatiivisen juonen”." Provokatiivinen juoni kuulostaa pelottavalta. ”Toivomme, että voimme pitää tasoa yllä ja ilahduttaa yleisöä seuraavan sukupolven Blade Runnerilla” tuotantoyhtiön vetäjät Broderick Johnson ja Andrew Kosove sanovat. Uskokoon ken tahtoo sanoo kyynikko.
Aivan, se juoni voisi olla jotain sellaista että Blade Runner (jota esittää valkoihoinen mies kuten ennenkin) ei tunne itseään tyytyväiseksi kehossaan vaan ennenminkin tuntee itsensä naiseksi ja menee sukupuolenvaihdosleikkaukseen. Siellä sitten mustaihoinen mieskirurgi kuitenkin toteaa että hei säähän olet androidi, ei sulle voi mitään leikkausta tehdä... tätä sitten selvitellään parin jakson verran ja ne rakastuu ja harrastaa seksiä, siis se Blade runner ja se kirurgi... onko tarpeeksi provokatiivista?
Kirjauutinen liittyen Blade Runneriin. Philip K. Dickin romaanista on julkaistu uusi suomennos: Uneksivatko androidit sähkölampaista? (Täysi käsi, 2022, suomentanut J. Pekka Mäkelä).
Polkupyörä menossa syyshuoltoon, joten pinnoja kaivataan... Vampyyrielokuvia: Kathryn Bigelow’n Near Dark ja Joel Schumacherin The Lost Boys (1987) Pappaenergiaa: En man som heter Ove (2015) ja Mielensäpahoittaja (2014)