Spotify suositteli Kinopaniikki nimistä podcastia. 1.kausi Kielletyt kelat käsittelee kattavasti suomalaisen elokuvasensuurin historiaa ja vähän muutakin. Näistä jotain tiennyt ja kuullut, mutta että näin kovasti ja tarkasti meitä suomalaisia on suojeltu aikojen saatossa elokuvien pahoilta vaikutuksilta. Tämän suhteen ennen kaikki oli parempaa lausahdus, ei ainakaan päde. Jotkut ulkopoliittisista syistä sensuurin kynsiin joutuneet elokuvat voi vähän ymmärtääkin. Ajat kuitenkin ovat olleet aika räjähdysherkkiä. Hyvin tehty ja kerrottu, oikein mielenkiintoista kuunneltavaa.
Nostalgian nälkäisille tiedoksi että Kutonen -kanavalla pyörii menneiden aikojen muistoksi 4:3 pan&scan versio elokuvasta Daylight - paniikki tunnelissa. Eli taattua ysärin sylttylaatua kuvaputkitöllöön sullottuna hämärillä kohtauksilla. En ole itse katsonut varmaan pariin vuosikymmeneen pan&scan kuvaa enkä uskonut että siihen edelleen voi törmätä näinkin helpolla. Ihan pahaa teki muistella menneitä aikoja.
Jos nyt mitään muistan leffan "lukemattomista" tv-lähetyksistä oikein, niin olisiko kyseessä sittenkin avattu neliökuvarajaus (open matte), jossa siis näkyvää kuva-alaa esitetään kaikilta laidoilta runsaasti lisää suhteessa elokuvan alkuperäiseen (1.85:1) kuvasuhteeseen? Pitänee yrittää verrata tuota Blu-ray:hin, jos tilaisuus tekee varkaan, ellei joku toinen ennätä ensin. Daylight (1996), 35mm film trailer, flat open matte, 2480x2160, 4K trichromy: Spoiler
En tuota voinut kovinkaan pitkään katsoa, joten ihan varmuudella en mene sanomaan että olisiko sittenkin ollut open matte, mutta se kyllä jäi selkeästi mieleen että leffassa oli kokoajan mustat palkit reunoilla joihin oli poltettu kutos -kanavan logo eikä kuvasuhde minusta missään vaiheessa muuttunut. Leffa tulee seuraavan kerran vitos kanavalta la 24.08. klo 23.10, olettaisin että vaikka kanava on eri niin esitysversio on sama.
Hyviä myös nuo 2.kauden ohjaajan muotokuvat, joita on nyt tullut 4 osaa. Paul Verhoeven, Mikko Niskanen, Joe Dante ja Francis Ford Coppola. Yhteensä pitäis tulla 10 osaa. Onks muuten noista Verhoevenin alkupään Hollannissa kuvatuista leffoista hyviä julkaisuja olemassa? En oo tainnu nähdä yhtään niistä. Saa ehdotella, kun rupes kiinnostaan
Kuin neulana Hollywoodin kuplamaailmaa vasten ohjaajan filmografiassa sojottaa Spetters - Nuoria haaveita (1980), jonka BFI Video -julkaisu vuodelta 2021 odottaa katseluvuoroaan allekirjoittaneen hyllyssä. Kuvateknisesti julkaisu on marginaalisesti paremmin toteutettu suhteessa vertailussa esiintyvään kolme vuotta aiemmin leffasta julkaistuun jenkkiläiseen Kino Lorber -julkaisuun.
Aina yhtä upea! Muuttopäätös tuskin helpompi voisi olla. The Original ‘Poltergeist’ House Just Went Up for Sale in California! It’s always exciting when an iconic horror house hits the market, offering fans the rare opportunity to actually live inside horror history. For the first time in 45 years, the house in Simi Valley, California that played the role of the Freeling house in Poltergeist is up for grabs! The single family residence was built back in 1979, just a couple years before the Poltergeist crew came into town, and it’s located on 4267 Roxbury Street in Simi Valley, California. The four-bedroom, three-bathroom, 2,373 square foot home is selling for $1,174,999, with the historic horror property including a pool house and a massive in-ground pool.
Ohjataan keskustelua vaihteeksi asiaa paremmin palvelevaan ketjuun, niin ei suotta luisu taas ohi aiheen. Eli: jatkeeksi tästä todettakoon, että kritiikin vastaanotto - erityisesti silloin, kun se annetaan aiheesta - on tunnetusti taitolaji, jonka harvat elokuvamaailman korkeimmilla lehtereillä taitaa, kuten yleisesti hyvin tiedossa. Kun vaikuttaa ympäristössä jossa eletään pääsääntöisesti huomion voimalla ja kauniita totuuksia myötäillen, voi toisenlainen tapa lähestyä tuttua ja turvallista olla shokki jota on vaikea väistää kasvojaan menettämättä. Cameronille vastaaminen vittuilulla, jo jutun otsikkoon viitaten, sujuisi yhtä helposti kuin ötökän yli käveleminen aamuruuhkassa. Moisen "kannustinloukun" sijaan kokisin kiinnostavampana ajatuksen, jossa vaikkapa joku digiajan shamaaneista ja vastapuolella työnsä kritisoijille "elämän hankkimista" öyhöttävä öky esittäisivät kantansa kritisoidusta lopputuotteesta faktojen valossa, asiantuntevasti ja ajan kanssa. Alempana esimerkki, jonka olen liittänyt foorumille aiemminkin, mutta joka on lähes yhtä ajankohtainen ja informatiivinen kuin haastattelua tehtäessä. Videolla *Fidelity in Motion pääarkkitehti David MacKenzie, jolle soisi nykyistä huomattavasti laajempaa näkyvyyttä elokuharrastajien kiinnostuksen ruokkimiseksi ja sisällöntuotannon teknisen puolen faktatiedon jakamiseksi! *Ne joille Fidelity in Motion, jonka meriittilista on vähintäänkin vaikuttava, ei nimenä mahdollisesti sano mitään, voivat verrata esimerkiksi TÄMÄN LISTAN spoilereita avaamalla lafkan konkreettisia vaikutuksia mahdollisesti omasta kokoelmasta löytyviin julkaisuihin. David M. ja "kaikki kuvanpakkauksesta": Spoiler
Kai se on vaan vaikeata, jos näyttelijällä, ohjaajalla, tuottajalla tai studiolla on liikaa valtaa. Että Cameron on 20 vuotta blokannut paremman DVD ja lopulta koko bluray-julkaisun, kun olisihan nämä kaikki leffat ( Abyss ja True Lies) ehtinyt markkinoille, kun levyt meni kaupaksi kuin häkä ja niillä tehtiin rahaa ihan tosissaan. Sitten nämä UHD-versiot olisivat voineet olla jo joku kolmas tai neljäs kerta, kun rahastetaan samalla lehmällä. Varmasti ei olisi mennyt läpi tämä laatu, kun olisi ollut liuta parempia jo tarjolla. Cameron itse ei tietysti näe sitä näin, vaan hän on mielestään parantanut näitä elokuvia, vähän kuin George Star Warseja. Siksihän tuo reaktio oli niin raju. Tuntee itsensä petetyksi, kun on nähnyt niin paljon vaivaa saadakseen meille hyvän version elokuvista katsottavaksi. "parhaat ihmiset ovat olleet näitä tekemässä"
^ Kohtaus, joka osaltaan oikaisee aikalaisyleisöön vahvasti juurtuneen (väärin)käsityksen, minkä mukaan mikään ei pääse lähellekään Malcolm McDowellin Gene Kellylle tekemiä tylyjä. Paul Hoganilla saattaa olla sanansa sanottavana tuosta keskeisestä, joskin varsin persoonattomasta yhtäläisyydestä.
https://www.episodi.fi/uutiset/lank...aem_XOVpDJzEWLfePbv6uNZfog#Echobox=1725041079 En ole kyllä testannut, mutta kovasti kiinnostaisi nähdä.
Ridley Scottin Napoleonista on julkaistu Apple TV:llä ohjaajan versio, 206 minuuttia kestävä megasaatana.
Lyhyeltä tuo vaikuttaa, kun Scott on itse puhunut neljä tuntisesta. Toki en usko, että mikään sitä elokuvaa pelastaa. Ottivat väärän tavan esittää Napoleonia. Ei se Ranskalaistenkaan mielestä ollut tuollainen jäykkäjöpöttäjä. Vaikeaa esittää ristiriitaista hahmoa (pahista/hirviötä) niin, että yleisö on kuitenkin osaksi sen puolella tai ainakin kiinnostunut, mitä hänelle käy. Tuossa leffassa lähinnä ajatteli, että eikö se viimeinen taistelu voi jo tulla, että pääsee Joaquin Phoenix ja katsoja kärsimyksistään.
Hyvä filmi, ehkä jopa 4/5. Tuli vietettyä western elokuu ja tämä tuli tämä katsottua myös Blue Undegroundin bluukalta. Ehkä kolmanneksi paras Corbuzzi, Great Silencen ja Djangon jälkeen omaan makuun. Todella hieno Morriconen nimikkobiisi. The Mercenary on kanssa hieno Corbuzzi. Vähän saman tyylinen tarina siinäkin Meksikon sisällissodista, mutta siinä ei ole Tomas Milan (Nero on).
Oliko tuolla blurayllä alkutekstien jälkeiset ensimmäiset 5 minuuttia vain Italiaksi ja ilman enkku tekstejä? Edit. Näköjään jo 10 vuotta vanha bluray, jossa on molemmat versiot. Englanniksi puhuttu on vain sen 5 minuuttia lyhyempi, mutta onko Italian äänirainassa tekstit?
Juu, tuo ihan alku on italiaksi (enemmänkin kuin 5min), mutta on siinä enkku tekstit. Edit. Piti vielä tarkistaa. Eli siinä levyllä on 2 cutia, English 115min ja Italia 119min. Molemmissa saa kieleksi englannin, Italialaisessa myös italian. Enkkuversion ekat minuutitkin ovat englanniksi ja Italoversion ekat minuutit enkku ääniraidalla ovat italiaksi. Ja molempiin tekstit englanniksi.