Elokuvateatterit ahtaalla pikkukunnissa tukien ehtyessä – Kankaanpäässä päästään leffaan vuosikymmenien tauon jälkeen Monen elokuvateatterin tekniikka vanhenee lähivuosina, ja Suomen elokuvasäätiön tukirahat käyvät vähiin. Pahimmillaan elokuvateatteri voi kadota yli 50 pieneltä paikkakunnalta.
Ridley Scottista on tulossa elokuvataiteen uusi Stanley Kubrick. Kuten Kubrick, Scott luo visioitaan täydellä taiteellisella vapaudella.
Ennakkotietojen valossa vaikuttaa vahvasti yhdeltä julkaisuvuotensa odottamisen arvoisimmista elokuvista. Ruotsalaisohjaaja järkyttää historiallisen Kööpenhaminan kurjuudella – The Girl with the Needle on sadunomainen elokuva köyhyydestä ja kamppailusta
Elokuvasäätiön toimitusjohtaja pitää hallituksen viestiä ikävänä: ”Kulttuuri ja taide eivät ole tärkeitä” Kulttuuriin kohdistuu ensi vuonna mittavat leikkaukset. Kysyimme taiteen ja kulttuurin tekijöiltä, mitä se tarkoittaa.
Pedro Almodóvar voitti Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon Espanjalaisohjaaja Pedro Almodóvarin The Room Next Door -elokuva on voittanut Venetsian elokuvajuhlien parhaan elokuvan Kultainen leijona -palkinnon.
Persut eivät kulttuurista ja taiteesta perusta, koska niissä on kyse henkisestä rikkaudesta. Henkisesti rikasta ihmistä on vaikeampi saada persujen tarjoaman ideologian taakse. Persujen jytky ja nousu suureksi puolueeksi on pahin asia, mikä Suomelle on tapahtunut 2000-luvulla. Persuja on melkein mahdotonta saada painettua takaisin suuta soittavaksi mutta harmittomaksi pienpuolueeksi koska henkisesti köyhyys vain lisääntyy...
Venäläissotilaita seuraava dokumentti herättää raivoa Kanadassa – elokuvafestivaali puolustaa Ukrainalaisten mukaan Anastasia Trofimovan sotaa kuvaava dokumenttielokuva on ”Venäjän propagandaa”.
Stephen King -klassikkoa tähdittänyt Kathy Bates lopettaa näyttelemisen uuden tv-sarjansa jälkeen 76-vuotias Kathy Bates on päättänyt jäädä eläkkeelle.
Näitähän verestää aina enemmän kuin mielellään, kun suomen kielellä tarjoillaan: Ensimmäiset laajakuvaelokuvat vaativat kolmilinssisen kameran, kolme projektoria ja 8 koneenkäyttäjää – esitettiin 60-luvulla Savoyssa Televisio söi elokuvateattereiden suosiota USA:ssa 1950-luvulla ja Euroopassa vähän myöhemmin. Elokuvateollisuus yritti houkutella katsojia teattereihin samoilla kikoilla, joita TV-valmistajat nyt käyttävät: leveällä ja kaarevalla kuvalla. Cineramaa. Lännen valloituksesta kertova "How the West Was Won" vuodelta 1962 jäi ainoaksi Cinerama-draamaelokuvaksi. Alma Median arkisto
Finnkinon teattereihin tulee K18-elokuvien klassikko, jonka julkaisu kiellettiin Suomessa kolmesti The Texas Chain Saw Massacre (1974) eli Teksasin moottorisahamurhat tulee Suomen levitykseen 4K-versiona. Kiitokset voi osoittaa Night Visions Distributionin suuntaan.
Halpis-leffateatteri aukeaa uudelleen Helsingissä – liput 7 euroa Kulttuurikeskus Caisan Leipätehtaalla ryhdytään lokakuussa esittämään elokuvia joka tiistai. Maarit Hohteri Kaikukadulla sijaitsevassa Kino Caisassa ryhdytään lokakuun alussa esittämään elokuvia säännöllisesti.
Tuoretta tietoa Sisu kakkosesta, kaveri oli nimittäin tavannut Jalmari Helanderin laivalla tänään. Kuvaukset oli juuri saatu purkkiin ja budjetti olisi jopa 15 milliä Jälkituotanto alkaa kolmen viikon päästä ja siinä varmasti menee aikaa. Komea SI2U CREW huppari herralla päällä.
Luca Guadagnino ohjaamassa uuden version Bret Easton Ellisin kirjasta American Psycho. Vuoden 2000 Mary Harron versio oli myös erinomainen. Kukahan vetää Batemanin roolin, kovat on saappaat täytettäväksi.
HS: Kuuluisa teurastuselokuva kiertää Suomea, ja nykyään sitä pidetään mestariteoksena Teksasin moottorisahamurhat (1974) kiertää elokuvateattereita restauroituna versiona. Suomessa pitkään kiellettyä klassikkoa pidetään kaikkien aikojen parhaana kauhuelokuvana ja yhteiskunnallisena teoksena, kirjoittaa kulttuuritoimittaja Jussi Ahlroth.
HS 50 vuotta sitten 27.10.1974: Ihminen ei voita luontoa "John Boormanin elokuvan ”Syvä joki” sanoma oli, ettei ihmisen pidä kuvitella luonnon olevan hallittavissa. Boormanin uusin elokuva ”Zardoz” on utooppinen ja sijoittuu vuoteen 2293, jolloin maailmassa on teknologisesti täydellinen, ulkomaailmalta täysin suojattu ja siinä asuvia ”Villejä” ”Tappajien” avulla kontrolloiva eliittiyhteiskunta Vortex."
Kyllä tuntuu että vuosi vuodelta elokuvavuosi käy vain köyhemmäksi ja köyhemmäksi. Tuntuu että viimeisen vuosikymmenen aikana lähes joka vuosi on ollut vähemmän ja vähemmän elokuvia mitä aidosti odottaa innolla ja vaikka sieltä täältä edelleen ajoittain tulee jotain positiivia yllätyksiä vastaan kun odotukset on nykyään vain niin matalalla, niin ei hirveästi ole pitkiin aikoihin tullut sellaisia mitkä olisi noussut kovinkaan korkealle omassa leffa rankingissa. Toki tuntuu että luovuus on kokenut ison kolauksen muuallakin kuin vain leffoissa. AI:ta käytetään kässäreissä aivan liikaa, remake remaken perään kun kukaan ei tunnu enää jaksavan käyttää aikaa jonkin uuden luomiseen. Studiot haluavat helppoa rahaa ja olemassa olevilla kuuluisilla hahmoilla ja franchiseilla on helppoa rahaa useasti tiedossa kun markkinointi on helppoa. Toki onneksi tuntuu, että viime aikoina ihmiset on sentään ruvennut huomaamaan tämän ja monet vasemmalla kädellä tehdyt tekeleet on flopannut vaikka olisi ollut joku kuuluisa leffa franchise kyseessä. Nykyisessä ilmapiirissä tuntuu useasti myöskin että on unohtunut että leffojen idea on kertoa hyviä tarinoita ja saada ihmiset viihtymään. Ei luennoida tai puskea jotain ideologiaa ihmisten kurkusta alas. Luulen myös että ihmiset ketkä haluavat kertoa erilaisia tarinoita ja antaa näkyvyyttä ehkä sellaisille ryhmille ketkä ei mainstreamissa sitä hirveästi ole saanut, niin vastaus on luoda jotain uutta missä on hyviä hahmoja ja tarinoita, ei tehdä laiskaa remakea ja vaihtaa hahmon ihonväriä tai seksuaalisuutta toivoen ylistystä.