Häh ? Vitsi, kenties ? http://finnish.imdb.com/title/tt0193524/ + http://www.starwarsholidayspecial.com/ Pari vuotta sitten sain tutultani oman vhs-kopioni, joka oli kylläkin luokkaa 18. polven kopion-kopio, joten kuvanlaatukin oli sen mukainen. Kulttikamaa.
Lähinnä tulee mieleen, että useampien klassikkoina pidettyjen elokuvien katseleminen (eri aikakausilta ja tyylilajeista) voisi auttaa tähän pulmaan. Tai sitten vaiva helpottaa itsestään ajan myötä. Mutta voi myös olla, ettei mikään auta.
Kyseinen teos löytyy myös pimeän puolen metodeilla, joita en nimeltä mainitse, muuta kuin vihjaten että se alkaa b:llä loppuu t:hen ja siinä välissä on ittorren. Aika kummaa että täällä ei näköjään edes kaikelle mahdolliselle vähääkään Star Warsiin viittavalle vähintään kahdeksan tähteä antavat fanit tiedä tuollaisesta, vaikka tuohan on periaatteessa ensimmäinen alkuperäiselle Warsille tehty jatko-osa. Alkuperäistä näyttelijäkastiakin löytyy enemmän kuin yhdestäkään prequelista.
Latasin tuon holidayspecialin juuri noilla pimeän puolen metodeilla, yritin katsoa ja noin puolen tunnin jälkeen totesin "ei vittu", lopetin katsomisen ja juoksin oksentamaan. Hirveää paskaa, prequelitkin ovat mestarillista elokuvataidetta tuohon verrattuna.
Mikä pulma tämä nyt on? Niillähän se pulma on jotka eivät pysty näistä nauttimaan. :hitme: Citizen Kane (***/*****) ja moni muu "klassikko" on nähty mutta kun ei kolahda niin ei kolahda.
Tuohan oli aivan loistava. Tosin itse kelailin sen läpi. Aika hienoa että tuollaistakin tehdään Muutenhan TV:stä tulisi vain pelkästään hyvä ohjelmia. 71db asteikolla: ******/*****
En sattunut olemaan jenkeissä tuolloin, en edes tiennyt Star Warssia vielä tuolloin, olin vasta 7 vuotias. En todellakaan tiedä mikä juttu tämä on...
Oli pakko ihan rekisteröityä, jotta pääsisi julkisesti ihmettelemään argumenttien kummallisuutta. 71dB, kerroppa nyt yksiselitteisesti mitä eroa on sillä, että me muut emme näe Star Wars -saagan uusien osien objektiivista hyvyyttä, ja sillä, että sinä et ymmärrä muiden klassikkoleffojen hyvyyttä? Annat esim. mainitsemallesi Citizen Kanelle vain 3 tähteä. Tämä tarkoittaa omien sanojesi mukaan sitä, että et ole ymmärtänyt elokuvan objektiivista hyvyyttä, luomisen tuskaa tekijöillä, etkä ole halunnut samaistua ohjaajan ja käsikirjoittajan ajatuksiin. Et siis halua ymmärtää elokuvaa, niin kuin me muut emme halua ymmärtää Star Warsseja? Hienoa, että jaksat puolustella omia mielipiteitä, mutta edelleenkin odotan edes yhtä argumenttia, joka on vedenpitävä ja täysin objektiivinen. Se, että olet ymmärtänyt asiat paremmin kuin muut, ei ole argumentti, vaan mielipide.
Eihän 3 tähteä tarkoita huonoa elokuvaa, Citizen Kane on mielestäni aivan kelpo leffa mutta ei se tarjoa minulle mitään erityisiä viboja niin että haluaisin nähdä sen kymmeniä kertoja. En minä ole väittänytkään ymmärtäväni kaikkia maailman leffoja mutta en minä niitä ole täällä foorumilla paskaksi tai huonoiksi haukkumassakaan. En myöskään ole sanonut etten haluaisi ymmärtää Orson Wellesiä. Kyllä minä mielelläni aina ymmärrän asioita. En ymmärrä tämä 71 dB vs. muu plaza -asetelmaa, miksi mielipiteitäni ei hyväksytä muiden joukossa?
Kyllähän ne hyväksytään siinä missä muidenkin. Yleensä vain väitteistäsi puuttuvat kunnon perustelut, etkä välttämättä halua itse ymmärtää muiden mielipiteitä. Toinen asia on aika vahva liioittelu Star Warssien elokuvahistoriallisista vaikutuksista. Hyvää viihdettähän kaikki osat ovat, mutta hyvä pokka pitää olla jos niitä voi objektiivisesti maailman parhaiksi sanoa. Ei oikeastaan koko asiaa voi määritellä mitenkään. Kolmas asia on se, että väität Star Warssien olevan epäkaupallisia taide-elokuvia. On naurettavaa väittää, että kaikki leffoihin liittyvät tuotteet on vain lasten iloksi täysin vilpittömästi ilman katetta valmistettu. Sanot myös, että leffat ovat teknisesti uraauurtavia ja että tietokonegrafiikkaa käytetään vain puhtaasti juonellisiin ja kuvakerronan takia oleellisiin kohtauksiin. Suosittelen katsomaan LOTR DVD:iltä making-of -dokkarit. Saattaa avata silmäsi.
Tietenkään mikään ei auta. Fanipoika on fanipoika. Ei tällä asialla ole elokuvien hyvyyden/huonouden kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Kyky uppoutua noin totaalisesti SW-maailmaan ja passiivisesti ignoroida(mitä tämä on suomeksi?) kaikki elokuvatekniset viat on ehkä jopa kadehdittava, lapsenomainen ominaisuus. Objektiivisuudellahan ei ole viihtymisen kannalta mitään merkitystä, ei mitään. Se että 71dB sanoo uusia SW-episodeja objektiivisesti todella hyviksi elokuviksi on tietenkin, anteeksi vaan, paskapuhetta. Kyseessä on vain ja ainoastaan subjektiivinen mielipide (niinkuin mielipiteet yleensä ).