Lucas on varmasti hyvä henkilöohjaaja vaikka ei ehkä maailman paras. Monella loistavalla henkilöohjaajalla voi olla muita puutteita, esim. visionäärisyyden puutetta. Jokaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Star Warsseissa näytellään erittäin hyvin pökkelöitä hahmoja. Tuskin Jackson on mikään CGI:n dissaaja vaan tosiasia on että ne CGI:t jotka Lucas saa omalta puljultaan 50 miljoonalla taalalla Jackson olisi joutunut maksamaan ehkä 200 miljoonaa! Lucas ymmärtää visionäärinä CGI:n rajattomat mahdollisuudet.
Toivoisin että olisin juonut pullollisen koskenkorvaa ennen tämän elokuvan katsomista, se ehkä olisi tehnyt siitä jopa hyvän...
Totuushan on se, että kun leffassa on jotain vialla, alkaa katsoja vaistomaisesti sitä etsiä. Näissä elokuvissa se on ilman muuta efektien määrässä, ja niiden toteutuksessa. Jos tarina kulkisi ja katsojan huomio kiinnitettäisiin enemmän juonenkulkuun ja dialogiin, antaisin kaikki CGI:n käytön ja efektien liiallisuuden anteeksi, koska ne eivät silloin häiritsisi. Ikävä kyllä nyt kun juonessa ei ole mitään yllättävää, henkilöihin ei osaa samaistua ja koko draamallinen kaari puuttuu, kiinnittyy huomio massiivisiin tehosteisiin. En edelleenkään kiistä, etteikö leffoissa olisi hienojakin efektejä ja oivaltavia ideoita. Vielä itseäni toistaakseni: liika on liikaa. less is more. kohtuus kaikessa yms... Hyvänä esimerkkinä episode 2:ssa. Mikä ihme paikka se tehdas oli missä R2D2 ja C3PO seikkailevat? Kestää vähintään 10min eikä koko kohtauksessa ole mitään ideaa. Hienot maisemat kyllä, mutta miksi? Anteeksi OT.
??? Ahaa, siis tarkoituksellako näyttelijöiden taitovarat taannutetaan Lucasin käskytyksestä pökkelötasolle? Heti jos alkaa näyttää siltä, että näyttelijä saa hahmoonsa pikkaisen elonkipinää aikaiseksi, niin Lucas huutaa pelin poikki ja pyytää että seuraavassa otoksessa vedetään sitten naama peruslukemilla. Ketkäs kaikki tähän mielenkiintoiseen pökkelöryhmä jengiin kuuluukaan?
Täällä on väitetty, että LotR-trilogiassa on loistavat erikoistehosteet, jotka näyttävät aidoilta, mutta SW Episode I-III -leffoissa tehosteet ovat muka huonoja, koska ne huomaa epäaidoiksi. Minä ainakin huomasin LotR-trilogiassa jatkuvasti mitkä oli tehty pienoismalleilla ja mitkä cgi:llä. Vaikkapa Rautapihan tulva -> selkeästi pienoismalleja. Hukat -> selkeästi cgi:tä. Sormusaaveiden lentävät ratsut -> selkeästi cgi:tä. Tuossa on vain muutama esimerkki, jotka tulivat ensimmäisinä mieleen. Noissa leffoissa on jatkuvasti käytetty pienoismalleja ja cgi:tä. Osittain niitä on ehkä hankalampi joissakin kohdissa erottaa toisistaan kuin Star Wars -leffoissa, koska tapahtumat ovat useasti hämärärässä tai pimeässä. Tottakai SW -trilogiassakin huomaa, että on käytetty pienoismalleja ja cgi:tä. Ihan samalla tavalla kuin LotR-trilogiassa. Molemmat ovat fantasiaelokuvia, joten mitäpä tuolla on väliä. Se on vain voi, voi jos ei osaa uppoutua elokuviin ja olla välittämättä pienistä teknologian rajoitteista. Joillekin kai erikoistehosteet ovat kaikki kaikessa ja jokaista niiden puutetta itketään. Kertokaa minulle missä on täydelliset cgi- ja pienoismallitehosteet. LotR-trilogiassa ja SW-leffoissa ei ainakaan lähellekään täydelliset.
Ei kai sentään ole noin väitetty? Vaan että LOTR-trilogiassa CGI:tä on käytetty enimmäkseen vain välttämättömissä paikoissa ja jokatapauksessa paremman maun rajoissa. Ja se on vain yksi monista esimerkeistä. LOTR vie myös huomion enemmän muualle kuin tehosteisiin. Siinä jopa kiinnostaa mitä henkilöille seuraavaksi käy. Vertaus LOTRiin sen vuoksi, että se on saman budjettiluokan tuotos.
Jackson sai Veta Digitalilta juuri sellaiset tehosteet kuin mitä tarina edellytti. Hän näytti storyboardit efektitiimille ja efektitiimi toteutti. CGI:tä käytettiin sen verran kuin oli tarkoituksenmukaista. Lucas taas ehkä ymmärtää, että CGI:llä pystyy tekemään vaikka mitä, mutta valitettavasti hänellä ei ole mitään käsitystä mitä sillä kannattaa tehdä. Ja koska efektejä ei kannattaisi käyttää ollenkaan. Lucas on ohjaajana juuri sellainen intoilija, että kun hän näkee kohtauksen valmiina, hän miettii, että mitä efektejä siihen vielä voisi lisätä. Jackson taas tiesi mitä kuvassa pitää näkyä jo ennenkuin ensimmäistäkään filmikelaa oli isketty kameran sisään. Siksi LotR:ssa katsotaan elokuvaa ja Tähtien sodassa tehosteita.
' Steven Spielberg oli huhujen mukaan pyytänyt Lucasia josko hän olisi saanut ohjata Ep3:n mutta Yrjö setä kieltäytyi. On myös huhuttu että ROTS:issa OLISI Spielbergin ohjaamaa materiaalia. Mene ja tiedä. Mielestäni Lucasin olisi ainakin pitänyt tuoda Lawrence Kasdan takaisin työstämään kässäriä. Ep2:lla taisi olla Lucasin lisäksi toinen kirjoittaja. Muistaakseni joku hemmo nimeltä Jonathan Hales. Mikäköhän mahtoi olla herran panos kyseisessä leffassa.
IMDB:n mukaan ainakin Spielberg on avustanut taistelukohtauksien ohjauksessa. Steven Spielberg .... assistant director: action scenes
Kun miettii mistä Lucasin maine tulee, niin alkaa ihmettelemään. Hän on periaatteessa ohjannut vain SW IV:n, minkä jälkeen hänestä tuli todella kuuluisa. Kyllä on ihme. Munkille ohjannut hieman b-luokan tuotoksen... Kyllä jonkun pitäisi palauttaa Lucas takaisin maanpinnalle, jotta hän oikeasti ajattelisi ohjaajan-taitojaan..
Kyllä jo THX 1138 perusteella miestä pidettiin lahjakkaana ja American Graffitihan on hyvinkin arvostettu tekele...
Suurin osa 71:n kanssa kinaajista taisi tarttua siihen täkyyn, kun 71 ilmoitti vailla epäilyksen häivääkään Star Warsien olevan elokuvahistorian merkkiteoksia ja absoluuttisesti loistavia elokuvia. Tuskin se ketään haittaa jos omana mielipiteenään sanoo pitäneensä elokuvasta. En tiedä muista mutta minua ainakin häiritsee kirjaa lukiessani jos kirjailija on tehnyt ison kasan kirjoitusvirheitä ja käyttää käsittämättömiä kielikuvia ja sanontoja. Ja kuten sukellusvenekin jo mainitsi, efekteihin ja niiden toteutukseen ei välttämättä kiinnittäisi niin paljon huomiota jos tarina olisi oikeasti mukaansatempaava ja kiinnostava.
Hmmm... silti olet hankkinut katalogiisi Episodit IV-VI, sekä I-II ja vielä jonkun Clone Wars piirrettyn? Eli varmaan kaiken mitä on tullut. Aikamoista törsäystä jos tarina ei ole mukaansatempaava tai edes kiinnostava. :hitme: Hullua tuo silti on yrittää todistaa 71db:lle, että ne elokuvat ovat muka objektiivisesti huonoja. Tai eivät ole maailman parhaita. Eihän tämmöisestä nyt voi tulla noin pitkää juupas-eipäs kisaa. Näissä paljon odotetuissa julkaisuissa tuntuu kaikilla olevan aina paljon sanottavaa sen takia että he tietävät yleisön olevan suuri. Sitten elokuvaa pitää kritisoida, ja jokaisesta kärpäsestä kasvatetaan härkänen. Captain Ouveur and out.
Ai, että mihin Lucasin maine perustuu? Nuorena miehenä hän käsikirjoitti ja ohjasi THX 1138 (1971) -elokuvan, joka oli reilusti edellä aikaansa. Elokuvan teossa ja julkaisussa oli vaikeuksia, varmastikaan tuottaja Francis Ford Coppolan vaikutusta koko leffaa ei oltaisi ikinään tehty/julkaistu. Lopulta teatteriversion leikkasi elokuvayhtiö Warner Bros. Elokuvasta tuli kulttiklassikko ja on vaikuttanut moniin myöhempiin scifi-leffoihin (mielestäni esim. Tron, 1984 ja Brazil ovat saaneet enemmän tai vähemmän vaikutteita tästä leffasta). Nyt dvd:llä on saatavilla George Lucasin Director's Cut. Seuraavaksi Lucas ohjasi ja oli yksi kolmesta käsikirjoittajasta elokuvassa American Graffiti (1973). Elokuva menestyi jo hienosti suurelle yleisölle, käsittääkseni varsinkin Yhdysvalloissa. Elokuva on yleisesti arvostettu ja sitä kutsutaan klassikkoelokuvaksi. Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977) olikin jo seuraava leffa, jonka hän ohjasi, käskirjoitti ja tuotti. Jälleen leffan teossa oli hankaluuksia. Studio ja ammattiliitto vähättelivät elokuvaa ja siitä odotettiin jotakin naurettavaa paskaa. Kun leffa päätyi elokuvateatteriin suppealla levityksellä, kriitikot eivät yleisesti pitäneet siitä. Mutta yleisö piti ja Lucas sai mahdollisuudet tehdä 5 muutakin SW-leffaa. Ohjaustensa lisäksi Lucas on keksinyt, leikannut ja tuottanut mm. kolme Indiana Jones -elokuvaa. Ei nyt todellakaan ole ihme, että Lucasia arvostetaan elokuva-alalla.
Jackson on käsittääkseni yksi Weta Digitalin omistajista ja perustajista, joten eiköhän hänkin omalta firmaltaan saa hieman alennusta. Jackson on myös myöntänyt pitävänsä enemmän perinteisistä pienoismalleista yms. kuin cgi:stä ja haluaakin käyttää niitä elokuvissaan mahdollisimman paljon, mutta siitä huolimatta hallitsee varsin hyvin kummankin käytön. Alunperin Jackson muistaakseni halusi elokuva-alalle nimenomaan tehosteiden tekijäksi, ei ohjaajaksi ja yksi miehen esikuvista visuaalisten tehosteiden saralla on Ray Harryhausen.