minä en nuista taulukoista niin älyä nii osaako kukaa kertoa paljonko svs sb12-nsd:stä lähtee paineita?
Edelleen on asiantuntemus kaukana, mutta sain ahaa-elämyksen ahkeralla lukemisella. Minähän tarvitsen Anti-mode 8033 C-mallin (En ainakaan ymmärtänyt, että mitä hyötyä noista kalliimmista 8033 malleista olisi) ja subbarien omat eq-viritykset voin jättää omaan arvoonsa. Visa vinkumaan ja L-soundista SVS-1000 subbari, joka kai on hyvä. Luulin tämän foorumin aktiivisemmaksi vai kysynkö niin tyhmiä ja niin monta kertaa käsiteltyjä juttuja ettei kukaan viitsi vastata? Sen vaan sanon, että ihmetyttää mikseivät kaikki subbaria myyvät hifiliikkeet automaattisesti mainosta tuota Anti-modea subbarisivuillaan. On se lukemani perusteella sellainen ihme vehje.
Niin, usein kysellään samoja asioita (tosin nyt ei ihan tästä olut kysymys) ja ihmiset ei jaksa vastailla. Toiseksi tuo Velo ei kauhean monen tuntema laite ole, joten varmaan siksi moni ei vastaa. Myös juhannus hieman vaikuttaa vastailuun... Ei tuo antimode mikään autuaaksi tekevä ole, tasoittaa huoneen korostuksia vaimentamalla niitä taajuuksia. Korjataan siis surkean sijoituksen aiheuttamia ongelmia, mielestäni oikea tapa olisi korjata ongelman aiheuttaja, eikä koittaa korjata seurauksia. Itsellänikin antimoska joskus kävi, mutta ei ainakaan parantanut tilannetta, iso olohuone ja subit hyvissä kohdissa.
Itse ostin ensimmäisen pikkusubini seuraksi Beheringer feedback destroyerin kun piti eräs harmillinen korostus saada hallintaan. PC:llä tein mittaukset ja etisn ongelmataajuudet ja suuruden, mutta autotuninkiarvoihin joita beheringerille ehdotti en tykästynyt vaan käsipelilllä etsin "riittävän" hyvä lopputuloksen - ja kyllä siinä ero oli huomattava kun yksi ongelmataajuus ei peittänyt kaikkia muita allensa. Siitten kun ostin nykyisen isomman monsterini niin ei oikein enää tarvetta beheringerille ollutkaan. Osaakos kukaan kertoa miten toi on verrattuna PB13 ultraan? (Onks ne saaneet rakennettua vielä paremman subin?) no kukin omalla kiinnostuksellaan - itse olin poikamiesaikoinani kovinkin aktiivinen täällä, mutta nyt jäänyt kovin taka-alalle kun perhe ajan vie... (ja nautin kyllä edelleen hyvistä leffoista, mutta se "kehitysrumba" jäänyt pois)
Yksiselitteistä vastausta ei voida antaa. Toteutunut äänenpaine lopullisella kuuntelupaikalla, sinun huoneessasi voi olla täysin jotain muuta kuin ulkokentällä tehdyissä mittauksissa on saatu (huoneen mitat, rakennusmateriaalit, subbarin sijoitus huoneessa, kuuntelijan sijoitus huoneessa suhteessa subbariin, kaikki vaikuttavat osaltaan lopputulokseen). Myöskin se mihin olet aiemmin 'tottunut' ja mitä yleisesti vaadit, vaikuttavat oleellisesti siihen, mikä on 'riittävästi'. Kukaan ei voi ennalta sanoa asiasta juuta tai eitä ehdottomalla varmuudella. Henkilökohtainen kotikokeilu lopullisessa kuuntelutilassasi ratkaisi asian helpoiten ja varmimmin. Kaiken lisäksi kysymääsi mallia ei ole edes testattu, joten sitä alkudataa ei ole saatavilla, minkä päältä huonekorostuksia voisi lähteä alustavasti arvailemaan. Testissä oli isompi ja kalliimpi (myöskin suljettuun koteloon perustuva) SB12-Plus. Se tuottaa 105dB äänenpaineen 50hz taajuudella, mutta saatavan äänen määrä vähenee kun taajuus alenee.. Dubstepissä ym. elektronisessa nykymusiikissa kovimmat jyminät ovat yleensä 30-50hz taajuuksilla. Leffoilla on myös alle 20hz taajuuksia, jolloin SB12-Plus toistaa enää vain noin 85dB voimalla. Edullisempi ja täällä usein suositeltu refleksiviritteinen PB12-NSD tuottaa maksimissaan 105-110dB äänenpaineen. 40hz 110dB, 30hz 105dB ja vielä 20hz 100dB. Siis edullisempi refleksimalli toistaa alataajuuksilla huomattavasti kovempaa kuin kalliimpi suljettu. Suljetun mallin etuna on pienempi koko ja nätimpi ulkonäkö, mutta ne ikiaikaiset "musiikki vaatii suljetun ja refleksit on löysiä" stereotypiat voi jo unohtaa. Mikäli paineita on tarkoitus saada, niin kannattaisi ottaa refleksiviritetty. Tuollainen 15dB erotus 20 hertsissä on suuri ero määrä myös käytännössä.
kuten aheikkinen toteaa yksiselitteistä vastausta ei voi antaa ja subi on kaiken summa. Kerrompa esimerkillä: Ensimmäinen subini oli SVS PB-10 - todella hieno pikkusubi, josta tykkäsin kunhan sain mainitsemani ongelmataajuuden hallintaan niin että muutkin taajuudet kuuluivat. Sitten ostin PB-13 Ultran ja ero oli mahtava. Ei äänenpaineessa, sillä ei ollut minulle niin suurta merkitystä vaan ennenkaikkea nopeudessa. (Muistan kuin eilisen päivän kun Matrix leffan ekaa kertaa katsoin -- siinä on kohtaus jossa helikopterissa "chaingunilla" ampuvat. Uudella monsterisubillani sitten jokainen asepesän isku löi erikseen [subi palautui edellisestä iskusta riittävän nopeaan], tarkasti [jälikaiut eivät häirinneet] ja ennenkaikkea tunteella - vanhalla pikkusubillani tämä oli yhtä puuuroa, toki sekin tuntui subbarista mutta yhtenä mössönä) Ja kuten sanottu minulle ei koskaan maksimaaliset paineet olleet tärkeitä - asuin pienessä kerrostaloasunnossa tuolloin. Vaan se oli juurikin nopeus napakkuus ja kevyt kihelmöivä tunne alavatsassa kun subi iski. Joten vertaileppa esim Zipmanin SVS PB-10 (oli muuten ekassa mittausksessa juuri minun subi silloin mitattavana) vs. SVS PB-13 ja katso mitä muuta ne käppyrät kertovat pelkän maksimaalisen äänenpaineen lisäksi. Sillä itse en todellakaan uskonut eron olevan noin iso kun isomman subin ostin - mutta oli se vaan... ja jälkiviisaana niin silloin se oli hyvä ostos, nyt on ajat ja tarpeet muuttuneet enkä subbaria pehemmin enää käytä)
Tällä sivulla on joitain mittauksia pb12 nsd:llä: http://www.soundandvisionmag.com/article/review-svs-pb12-nsd-subwoofer?page=0,2
SVS PB-1000 (550€ arvostelu ja äänenpaineet 1m etäisyydellä (mittaus tehty 3m etäisyydeltä ja skaalattu siitä 1metriin) http://www.soundandvisionmag.com/blog/2013/04/19/review-svs-pb-1000-subwoofer 18 Hz to 177 Hz, ±3 dB Crossover (low-pass filter) function -29 dB/octave Bass output (CEA-2010A standard) • Ultra-low bass (20-31.5 Hz) average: 113.0 dB 20 Hz 110.6 dB 25 Hz 113.0 dB 31.5 Hz 114.9 dB • Low bass (40-63 Hz) average: 121.6 dB 40 Hz 119.8 dB 50 Hz 122.2 dB 63 Hz 122.5 dB edit: tässä toinen arvostelu jossa vähän vertailtu myös PB-1000 ja SB-1000(12",suljettu) malleja http://www.hometheatershack.com/for...66069-svs-pb1000-sb1000-subwoofer-review.html
Eli SVS PB-1000 taitaa olla SVS PB-10 seuraaja. Katsoin linkkiä, mutta valitettavasti puuttui juurikin ne muut kuvaajat, kuten aikatason suorituskyky.
Toihan on lisäbasson tärkein ominaisuus, eihän sillä tee mitään jos basso ns. jää päälle. Mitä tulee mun ongelmaan, niin kaikkein helpoimmalla olisin ilmeisesti päässyt, jos olisin ostanut vain ammattilaisten tekemän valmiin paketin. Genelecin G one ja sille subbariksi Genelecin F one. Jostain syystä hifissä kaikki asiat täytyy tehdä vaikeimman kautta.
En ymmärrä. Miten helevatussa näin pieni ja edukas subbari toistaa tuolla tapaa? Soundandvisionmag.com:ssa oli CEA-2010 mittauksista vähän juttua, ja kuvakin oli laitettu jonkin subbarin testaamisesta jossain aukeella ulkona, mutta vertautuuko noi 110.6 dB 20Hz:llä Zipmanin testien tuloksiin?
Ameriikan Pentti Perä-Arvolalta taisi unohtua SPL-asteikon kalibrointi mittausohjelmassa. Nuo dB-lukemat eivät pidä paikkaansa.
No niin, siinä ollaan jo realistisella oktaavilla. Heti kun on suomalainen nimi "paperissa" niin alkaa järkeviä numeroita löytymään. Reaaliäänentoiston kotimaa jne.
Olisiko tämä sopiva ketju pieneen konsultaatioon. Mikä subwoofer? Laitteina: Yamaha RX-V771 Orb Audio Mod1x4 + Mod2 keskikaiuttimena. Subbarin virkaa toimittaa Audio Pro Sub Focus, joka toimii ihan kelvollisesti TV ja Leffa-käytössä, mutta musiikin kanssa ei yhtään. Napakkuutta ja erottelevuutta haussa siis. Nämä ovat harkinnassa, eli budjetti 500€ tuntumassa: BK Gemini BK XLS200 Anthony Gallo TR-1D SVS PB-1000
^ ja SVS SB-1000 (12" suljettu) 500€ +50€rahti PB-1000 (10" refleksi) ei ollut yhden arvostelun mukaan kaikkein paras vaihtoehto ainakaan hevimusaan. http://referencehometheater.com/review/svs-pb-1000-subwoofer-review/
Huono vitsi, pieni ja tehoton. Parantaa 20e Logitechien toistoa, muuten unohda koko juttu. Onneton tuokin, ei toista alas eikä kovaa. Rahanhukkaa. Nyt aletaan olla kentällä. Nuo on ihan kelpoisia "ensisubeja", todennäköisesti jälkimmäisessä on enemmän potkua. Ainoat luettelemasi vaihtoedot, joita kannattaa edes harkita. Se, kumpi on absoluuttisesti parempi, on vaikea kysymys. Sanotaan nyt vaikka näin, että SVS on noista suorituskykyisempi. Jos budjetti antaa periksi, niin kannattaa vilkaista samojen valmistajien 12" mallit.
Omien kokemusten mukaan MINUN olkkarikäytössä TR-1, XLS200 ja XXLS400 olivat yhtä hyviä ja kaikki riittäviä. Leffahuoneessa, missä revitellään välillä kuulovaurion rajoilla, niin SDX15 265l viritettynä 16hz jätti helposti kylmäksi.. Edellisessä betonikopissa XXLS400 toimi paremmin kuin PB 12 NSD. Käyttötarkoitus ennen kaikkea. Jopa Genen 6010 ja 5040 riittää mulle olkkarikäyttöön ja voimaakin tuntuu olevan pienistä elementeistä huolimatta.
Olen omistanut XLS200, ihan kiva. Eräältä sukulaiselta taas löytyy TR-1 15m2 huoneesta, ei riitä pippuri niin millään. Genen 6010/5040 löytyy edelleen omistuksesta ja palvelevat oikein mainiosti pöytäkoneen kaverina. Ja silloin tällöin erinäisillä reissuilla mukana, kun noi on vielä roudattavaa kokoa. Kun kiikarissa on ilmeisesti havaittava parannus Audio Pieruun nähden, niin tuon Geminin voi samantien unohtaa ja pienellä miettimisellä tuon TR-1:kin.
TR-1 eikä varmaan XLS200 tuo AP Focus verrattuna painetta lisää. Suljettuina Suomihuoneessa ehkä napakampia? Olen siis omistanut kaikki em. bassot. Jokainen on käyttökelpoinen. Suurin työ on löytää sijainti, jossa pääkaiuttimet ja basso soivat hyvin.