Toi Monolith DF on kyllä aivan liian järeä käyttööni, kun epäilen tota XLS200:senkin kokoa, että onko liian iso ja äänekäs. Pitäisi kumminki naapurisopu säilyttää. Aika vähän liikkuu käytettynä toto XLS200:sta, mitä olen nyt seuraillut. Onkohan tosta Anthony Gallo TR-1:sestä mihinkään, kun tosissaan haen vaan lisäbassoa noiden Wharfadalen 10.1:en rinnalle?
Mitä tarkoitat liian äänekkäällä? Noissa on kyllä ihan nuppi jota kiertämällä saa subin elämöimään hiljempaakin, toisaalta jos tarkoitat että toistaa liian matalalle, niin kyllä ne bassotaajuudet naapuriin kantautuu joka tapauksessa pienemmälläkin laitteella JOS liian kovaa soittaa. Alla olevan perusteella on ihan kelpo peli musiikille tuo TR-1, eikä toista "liian" matalalle joten ei ole ehkä niin kauhia naapurisovuntuhooja. http://www.hifiharrastajat.org/forum/index.php?topic=1013709.0
Itse kyllä suosittelen hankkimaan kerralla enemmän kapasiteettia, koska sen rajoittaminen on paljon helpompaa kun sen lisääminen jälkikäteen. Esimerkiksi Monon kanssa voidaan säätöjen kanssa saada vain juuri sen verran bassoa kun tarvitset.
Plazan testin mukaan tuolla ei kovin juhlita. Hiljaa ja pienesti musiikilla. Olen kuullut itse tuota alle 15m2 puuseinäisessä huoneessa ja melkoisen avuton. Rajansa se on liioittelullakin, mutta tuo "en tarvitse yhtään enempää" -ajattelu on omasta mielestäni omituista. Suomessa saa ajaa autolla enintään 120km/h missään. Ostaisitko auton, jonka huippunopeus tasaisella auton ollessa normaalisti kuormattuna kaasu pohjassa myötätuulessa on 123km/h? Eihän se, että subbarissa riittää tehoreserviä tarkoita, että se ei toimi lainkaan muuten, kuin suorituskykynsä äärirajoilla. Eikä järeääkään subbaria ole tarkoitus luukuttaa 'nupit kaakossa' kaikissa tilanteissa.
Nyt olisi tarjottu Velodynen CHT-10q mallia sopivasti, joten kysymys kuuluukin millainen peli tuo loppujenlopuksi on verrattuna vaikka siihen perinteiseen BKn 200 malliin?
Toimintaperiaate on aivan erilainen Velossa kuin BK:ssa. Velo on refleksiviritteinen, BK suljettu. Velolla saat mahdollisesti enemmän äänenpainetta sekä ehkä alemman toistotaajuuden, BK:n bassotoisto pysyy luultavasti paremmin "koossa". En tiedä kun ei ole tuosta Velosta mitään kokemusta, enkä ole mittauskäyriäkään nähnyt. Kuulemani mukaan halvemmat Velodynet eivät ole kovinkaan kaksisia. DD- mallit ovatkin sitten aivan toisesta galaksista, mutta niin on hintakin. Minulla on ollut BK XLS200DF Mk.2 noin 1½ vuotta, ja pieneen betonikämppään se on oikein passeli. En osaa sanoa, kannattaisiko suoraan satsata Monoliitin kokoiseen, miksei jos fyrkkaa löytyy. Eihän sitä tosiaankaan tarvitse kuumana käytää.
Joo, mutta nyt tarjotaan suunilleen hummeria normi auton sijaan. Haluan suht. pienen koteloltaan, kompaktin, napakan ja hinta/laatu suhteeltaan hyvän subbarin pääasiassa musiikin kuunteluun ja sillä siisti. En mitään monolithin df:n kaltaista isoa laatikkoa, jota voin sitten kerran vuodessa luukuttaa, kun naapurit ja perhe sattuu yhtäaikaa olemaan pois pelipaikalta.
Pihalla kun lumiukko. Musiikin kuunteluun saattaa toki 'riittää' vähempikin, mutta kerropa mistä löytyy 20hz saakka toistava subwoofer Monolith + -halvemmalla? Edelleen, se toiston ulottuvuus on toiston ulottuvuutta, 'luukuttaa' tahi ei. Huoneen vaikutus voi tietenkin korjata tilannetta (tai sitten ei), mutta sekä XLS 200, että TR-1 molempien vaste laskee matalammilla taajuuksilla. Tämä tapahtuu riippumatta siitä, tehdäänkö mittaus 70db vai 90db tasoilla (100db tasoja noista ei oteta). Ja vaikka en pahemmin välitä noista autovertauksista siitäkään huolimatta, että sorrun niihin itsekin ajoittain, niin tässä sinulle "hummeri". Tuollainen Monon kokoinen ja kykyinen on vielä 'normaali auto'. Kovin moni Suomessa vaan tykkää ajaa mopolla. Monoliitti on 'iso laatikko', koska se on vähän pakko: Pienessä kotelossa vain on huono hyötysuhde bassoilla. Kotelokoon kasvaessa saadaan joko lisää herkkyyttä, alemmas ulottuva bassotoisto tai vähän molempia. Tätä perusfysiikkaa ei voi mikään subwoofervalmistaja kiertää. Hyötysuhteen kaksinkertaistaminen vaatii kotelokoon kaksinkertaistamisen, mutta alarajan puolitus vaatii kotelokoon kahdeksankertaistamisen. Kotelon sisällä oleva ilma toimii jousena, joka toimii elementin liikettä vastaan. Jotta elementtiä saisi liikutettua pienessä kotelossa, tarvitaan enemmän tehoa kuin suuremmassa kotelossa, koska pieni ilmatilavuus on suurta jäykempi jousi. Suuri teho taas kasvattaa puhekelan lämpötilaa, mistä seuraa kompressiota. Kookas subwoofer voidaan saada soimaan pientä paremmin, ja pienemmän tehontarpeensa takia se on ekologisempikin. Piirre, jota harvoin ajatellaan subwoofereiden yhteydessä Olen itse omistanut XLS 200. Ihan kelpo peli, joka palveli kaksi vuotta. TR-1 on myöskin tuttu peli, jota olen usein kuunnellut pienessä huoneessa. Kummastakaan ei ole minkäänlaiseksi leffajyräksi. Riittävyys musiikilla on enemmän makuasia, mutta enpä äkkisältään keksi yhtään levyä, jonka bassot eivät olisi kuulostaneet paremmilta nykyisellä Monolith plussalla. Vaikka gainia siitä ei tarvitsekaan kääntää edes puoleen väliin. Eikä 'luukuta'. Osta ihan just niin pieni kuin itsellesi (ja lompakollesi ja vaimollesi ja naapurillesi) sopii, mutta älä kuvittele, että Monolith tai suorituskyvyltään karvan parempi SVS PB/PC-12NSD on jotenkin "ylimitoitettu" juuri minnekään normaaliin kuuntelutilaan.
Tärkeintä ainakin musiikin kuuntelemisessa on se, että pääkaiuttimien ja subbarin saa integroitumaan toisiinsa mahdollisimman hyvin. Anti-mode tai joku manuaalinen ekvalisaattori auttaa tässä huomattavasti. Paras integroituminen saadaan luonnollisesti sillä, että jätetään subbari pois, ja laitetaan mahdollisimman suuret, minkä lompakko ja tila kestävät, kaiuttimet. Täten subbari voidaan ottaa käyttöön toistamaan leffakäytössä lfe-kanavaa. Edit: mulla Dynaudiot edessä, ja aika harvoin tulee kuunneltua musiikkia subbarin kanssa. Tietty siksikin itselle puoltaisi vaihtaa järeämpään, mutta matti kukkarossa on hankala elää.
Oikeassa olet varmaan tossa suhteessa, että mitä isompi koko laatikkossa on niin sitä paremmin soi pienemmälläkin tehoilla. Mutta mulle toi fyysinen koko ja hinta on tärkeimpiä kriteerejä. Ei saa olla liian isoa laatikkoa ja hintakin pitää olla siinä max. 400€, nyörit ei jousta kukkarossa. Sointi tietysti mahdollisimman hyvä näillä kriteereillä. Edelleenki väitän, että Monolith on minun käyttöönii liian iso, tehokas ja kallis. Miksi et itse hanki tosta Monolith:istä vielä aavistuksen verran isompaa laatikkoa, soinniltaan parempaa ja kalliimpaa? Koska niitäkin varmaan löytyy...
Minen kyllä ymmärrä tuota teidän turhanpäiväistä kinaa. Eiköhän jokainen hanki laitteistonsa omista lähtökohdistaan ja omilla kriteereillään... :OI
Spoiler - Iso ja kallis ovat suhteellisia asioita, joista ei kannata riidellä. Todettakoon, että koko on välttämättömyys ja hinta, no, rahalle saa vastinetta. - "Liian tehokas", edelleen, kun kyse ei ole (pelkästään) siitä tehosta. Pienemmät ja edullisemmat subbarit eivät toista yhtä alas ja vasteet ovat mitä ovat. Monoliitista tuskin loppuisi teho kesken missään järjellisessä käytössä, itse sain XLS200 tehot loppumaan 35m2 huoneessa elokuvilla toistuvasti ja bassopitoisella musiikillakin oli vähän orpo olo. Ja isompaa laatikkoa, noh, tietenkin joku SVS PB13-Ultra sinänsä houkuttaisi, mutta sanotaan nyt näin, että muun laitteiston taso ja avokkeen asettamat rajat huomioiden en pitänyt sitä perusteltuna. Loppupeleissä subbari kuitenkin toistaa vain hyvin kapeaa alaa 20-80hz (minun käytössäni), jonka tuo Monolith toistaa kokonaisuudessaan ja riittävällä teholla. Em. SVS varmasti olisi absoluuttisesti parempi subbari, mutta sillä olisi myös hintaa saman verran, kuin koko muulla kaiutinsarjalla, joten jos olisin sen ~2 000e hifiin, kokonaisäänentoiston kannalta parempi tarkoitus sille olisi todennäköisesti uudet etukaiuttimet. Tietenkin, mutta tuollainen yksisilmäinen "liikaa hintaa, liikaa tehoa, ei mitään järkeä" -asenne nyppii. Subbarissa kun on muitakin ominaisuuksia, tärkeämpiäkin, kuin maksimi SPL. Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, BK:lla on tietysti olemassa myös XXLS400 Monolithin ja XLS200 välissä. Myös SVS:n pienemmät suljetut kannattaa katsastaa, noista tosin ei ole kokemusta, mutta ylipäätään SVS:n subit ovat kovassa maineessa.
Minullakin "kuunteluhuone" alle 16m2 ja harvemmin tulee yli 100db tasoja käytettyä. Silti rakensin 230l kotelon @18hz 18" ixl elementille, yhden xxls12 sijaan(mikä olisi varmasti paineentuotossa riittänyt.). On joka suhteessa parempi, että elementin liikerata pysyy pienenä, ja varsinkin alemmilla taajuuksilla soitettaessa ei koko ajan olla subin äärirajoilla. Oli siinä aluksi hieman selittelemistä että mikäs h*lvetti tuo on, kun raahasin tuota liki 100kg subbarikoteloa huoneeseen. Ennen ollut, vuonna nakki, simexin qs-12" subi.
Olen kuunnellut tota Bk:n xxls400 ja musiikilla toimii erinomaisesti mielestäni, oman korvaani oli napakka ja tarkka. Bk:n xls200 on varmaasti vastaavanlainen, vähemmän tehoa pienempi kotelo, mutta sointi suht. samanlainen, eli uskon että sekin kelpaa hyvin musikiilla. Leffoilla on turhaa odottaa mitään kummempaa, ulottuvuus ei vaan riitä. Itseäni tosin eniten säykäytti Bk subeissa oleva hurina, mitä näilläkin foorumeilla on kuullut tarpeeksi monta kertaa ihmisten mainitsevan. Voisin suositella myös Rel suljettuja subeja (esim Rel T1, joka tosin taitaa karata budjetista, ellei sitten käytettynä) Musiikilla toimii paremmin kuin BK.
Mietinnässä ollut nyt vähän halvempaakin subbaria, niin miltäs tämmöset vaihtoehdot vaikuttavat musiikki/elokuva käyttöön ? http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=2211 http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Gemini.htm http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200-DF.htm 4mx5m kokonen huone (mitä lie neliöinä) ja huone [ ] tästä karkeasti tuon mallinen. Oikea sivu ja ala sivu ovat betonia ja ala seinässä ikkuna (jos vaikutusta). Käytettynä myös miettinyt järeämpiä subbareita (monolithia ja jtn SVS:än mallia), mutta toisaalta pitäisi sitten sokkona ostaa. Liikkeestä kuitenkin saisi kotiin kuunneltavaksi.. Nyt vasta huomasin, että BK Electronicsin nuo pikkuset ovat suljetuissa koteloissa..jotenki epäilyttää, kuinka se soi. Jotenka mitä kannattaisi katsella uutena tai vähän käytettynä jollain 400e budjetilla ? Edit. Denon AVR 1910 vahvarina. Ainakin öö Yamaham joku 10" subbari soi ihan huonosti tässä huoneessa..vai oliko se Yamaha. Pitää tarkistaa, kun olkkariin pääsee. Muista enää. Denonin joku oma "pieni paska" tuntuu soivan yhtä hyvin..Oisko 6".
Gemini kannattaa unohtaa. XLS200 ihan ok pienessä tilassa, toimii musiikilla ja elokuvillakin, kunnes kuulet sitten oikeasti alas toistavaa subbaria elokuvakäytössä. Hintaansa nähden XLS200 on hyvä ja onhan tuosta testi täällä plazalla.
Kiitoksia. Tuohan kuulostaa ihan hyvältä.. Kuitenkin tämä subbari tulee olemaan hyvin luultavasti ostohetkestä aina 'työhuoneessa', niin menee varmaan hyvin..jos ei niin sitten ostetaan järeämpi. Pitää tuo testi lukasta.
Suora linkki, jos et löytänyt. Huomaathan, että BK ei myy suoraan Suomeen (ainakaan yksityishenkilöille), vaan sivut ohjastavat MarekSoundille. Toinen BK:ta Suomessa myyvä taho on Laatulaite.com, jolla tosin on valikoimassa vain XLS200 ja XXLS400.
Laatulaitteelta on ehkä mahdollista saada bk:n subeista useampikin malli, ellei peräti kaikki. Itselleni tilasivat pyynnöstä kun soittelin heillepäin. Tämä tosin reilu vuosi sitten.