Suosittele 4K tykki + valkokangas kombo?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Jonando, 02.03.2023.

  1. Jonando

    Jonando Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.02.2023
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei!

    Olen projektoria hommaamassa ja itseasiassa yhden jo käytettynä hyvään hintaan ostinkin. Tuossa tuli mukana 100” kiinteä valkokangas ja no, tykki ei ole täysin 4K laatua varten. Vaimo pyysikin, että laitettaisiin olohuoneeseen, jossa toki tällä hetkellä paras äänentoisto ja haluaa että TV jää seinälle paikalleen.
    Niinpä luovutan nykyisen Optoman sittenkin toiselle ystävälle ja laitan ne rahat omaan laitteistooni.

    Hakusessa siis 4K / 3D valmiuden omaava projektori, luonnollisesti köyhälle hinta/laatu suhteeltaan paras (halvinta ei yleensä kannata ostaa). Asennetaan kattoon sohvan päälle, joten projektorin ääni saisi olla siedettävällä tasolla. Katseluetäisyys n. 5-6m, mahdollisesti jos nappaan yhden turhan seinänpätkän pois niin enemmänkin.
    Kankaan koko? Varmaan 100-120” vai? Ei suurta kokemusta, käsittääkseni mielummin kuitenkin hieman kookkaampi kangas kuin liian pieni? Moottoroitu olisi hyvä, varmaan ns tab tension tyyppinen?
    Tarjontaa näyttää verkosta tarkastellen olevan Suomessakin runsaasti ja tosiaan ensimmäistä kertaa laitan kotiteatteriprojektoria minkä vuoksi kyselen nyt vähän mielipiteitä… Ja kyllä, näihin varmasti vastattu jo useita kertoja useissa threadeissa mutta allekirjoittaneella rajoitettu aika (ns ruuhkavuodet).

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Onko tulevan kankaan siis tarkoitus laskeutua television eteen ? Suuntaa antava budjetti helpottaisi tuotteiden ehdottamista.
     
    Jonando tykkää tästä.
  3. Jonando

    Jonando Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.02.2023
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri näin! Eli laskeutuisi television / vahvistimen yms eteen.
    Rahallisesti toivoisin pääseväni max 5000-6000€ hintalapulla. Budjetti piti olla starttipostauksessa mutta näköjään sen siitä unohdin.
     
  4. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Mun mielestä toimiva kombo olisi esim. Vividstormin ALR (ambient light rejecting) kangas. Olettaen että olohuoneesi pinnat eivät ole väritykseltään tummaa mattaa (?) ja projektoriksi esim. Epson EH TW9400 .

    Hyviä käytettyjä kankaita tai tykkejä ei ole kauheasti liikkunut.
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2023
    Jonando tykkää tästä.
  5. Jogge

    Jogge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.08.2002
    Viestejä:
    607
    Saadut tykkäykset:
    9
    Vaikka itse yhä olen tykittäjä niin jos nyt lähtisin tyhjältä pöydältä tekemään kotiteatteria, varsinkin olohuoneeseen jossa hajavaloa, niin harkitsisin kyllä ehdottomasti 98" televisiota tykin sijaan. TCL 98" telkkarin saa halvimmillaan alle 4000 eurolla ja edut ovat monet verrattuna tykki plus kangas komboon olohuoneessa. Tykki toimii itselläni hyvin koska minulla erillinen kotiteatterihuone ja tykki on seinän takana eri huoneessa eikä pään yläpuolella meluamassa.
     
    Jonando tykkää tästä.
  6. Magee

    Magee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    9
    Tuota 100" kangasta on ok katsella 3 metrin päästä. Jos sinun katseluetäisyytesi on 5m+, niin laita niin iso kangas, kuin mahtuu. Kaikki muu harmittaa jälkeen päin. 100" on lopulta aika pieni, varsinkin, jos leffassa jää palkit ylös ja alas. Tai siirrät sohvan lähemmäs.
     
    Jonando tykkää tästä.