Finnairin kaukolennolla -verhon etupuolella- tarjottiin aivan helvetin hyvää Etelä-Afrikkalaista punkkua. Merkki jäi ottamatta ylös enkä nopealla vilkaisulla sitä Alkon nettisivuilta bongannut. Täytyy käydä viinimyymälässä tarkastaan tilanne tai kysyä suoraan Finnairilta. Ilmottelen. EDIT: Kyseessä oli ilmeisesti Stellenzicht Rhapsody 2003. "Yllättäen" ei löydy Alkosta.
CHILE Cono Sur Pinot Noir --- 8,39 PINOT NOIR. 2007 Keskitäyteläinen, notkea, mehukkaan marjaisa, lämmin. Meinasin jättää tämän Alkon hyllyyn kierrekorkin vuoksi. Hinta kuitenkin hämmästytti; yleensä metalliset kierrekorkit ovat kuuluneet halvemmille pulloille, joten annoin tilaisuuden viinille. En katunut. Paras viini, mihin olen tänä vuonna törmännyt 10 euron -hintaluokassa. Sopivaa.
Totta, metallikorkit eivät nykyisin ole pahasta, mutta edelleenkään niitä ei pitkään vuosikausiksi säilytettävissä vuosikertaviineissä käytetä eli vanhentamiseen ne eivät sovellu.
En tiedä mistä olet tuon väitteen kaivanut.. Asia ei kuitenkaan ole niin, vaan päinvastoin. Tutkimusten mukaan viini kehittyy kierrekorkillisessa pullossa samoin, kuin luonnonkorkilla varustetussa. Tuoreiden tutkimusten perusteella viini kehittyy kierrekorkki-pullossa hitaammin, joten tämä sulkemismenetelmä lisää viinin ikää. Kun viini pullotetaan kierrekorkilliseen pulloon, pullon kaulaan jää juuri sen verran happea, jonka viini tarvitsee kehittyäkseen optimiinsa. (viinikellari, Hartwa Trade, 2007)
Noo, en tiedä mistä Hartwa Trade on tiedon "keksinyt", mutta kokemusperää asiasta ei voi olla, koska käsittääkseni näillä viimeisimpien vuosien kierrekorkeilla ei ole vielä yli 20-30 vuoden tai edes 10 vuoden säilytyksiä kokeiltu. Jahka joku ensiksi kokeilee, niin sitten itse uskaltaisin suositella kierrekorkkeja säilytykseen. Mutta lyhyempi aikaiseen säilytykseen kyllä, monissa kierrekorkillisssa pulloissa (2005/2006) on optimi-ikä valmistajien mukaan näyttäisi olevan jossain 2009 paikkeilla.
Aika turha varmaan kysyä mutta kysyn silti: Viime Joulukuussa Rossossa S-Ryhmän viininä oli jotain LIIAN hyvää viiniä kun ei nimeä enää muista.Maku aivan mahtava ja krapulaakaan ei tullut.:thumbsup: Muistaako joku mikä tuo olisi? Chileläistä ei ollut. Sen muistan...
Yksi omista suosikeista on ehdottomasti Penfoldsin Koonunga Hill Shiraz-Cabernet Sauvignon, Australia. Alkon linkki Todella hyvää. Muutenkin Australiasta tulee paljon hyviä viinejä. Chileläiset merlotit uppoaa kyllä myös. Espanjasta TORRES:n Gran Coronas Cabernet Sauvignon Reserva. NAM. Muutenkin TORRES:n viinejä kannattaa maistella. Mitä tulee tuohon kierrekorkkikeskusteluun, niin epäilijöiden kannattaa googlettaa esim hakusanalla "stelvin", jolla nimellä noita "uusia" kehittyneempiä kierrekorkkeja kutsutaan. Stelvin on tuotemerkki, ja kilpailijoita eri nimellä varmaan löytyy. Olin opiskeluaikoina monta vuotta kesätöissä pullottamossa, ja noihin eri systeemeihin tuli tutustuttua..
Viime aikoina olen etsiskellyt ns. hillomaisia viinejä, ja tässä pari hyvää, joita voi nauttia ihan sellaisenaan eli seurusteluviineinä: Caballero de la Cepa Cabernet Sauvignon (2007), Finca Flichman, Mendoza, Argentiina - 9,49 EUR Redwood Creek California Cabernet Sauvignon (2006), Frei Brothers Winery, California, USA - 9,20 EUR.
Hanapakkaus Espiritu de Chile Cabernet Carmenère 24,90 Keskitäyteläinen, notkea, tumman marjainen, hennon mausteinen, vaniljainen Yksi parhaita punaviinejä mitä olen koskaan juonut ja erilaisia viinejä on kuitenkin kaadettu kurkusta reilu 170 pulloa! Harmillista on, että kyseistä viiniä ei saa pullossa ollenkaan joten on ostettava hanapakkaus. Suosittelen!!! http://alko.fi/tuotteet/fi/425408
Eiku 3 viikon kesälomalla saimaalla veneilessä. :king: Spoiler kaiken kaikkiaan useamman vuoden aikana
Halvoista olen todennut hyväksi Torres - Sangre de Toron.. 8,8 euroa pullo Alkossa, on kyllä nannaa :thumbsup:
Se on kyllä hyvä viini mutta omasta mielestä se ei enää kuulu halpa kategoriaan. Halvat on itselleni alle 7, keskihintaiset 7-9 ja kalliit yli 10.
Entä 9-10..? Itellä samanlainen jako. Reilusti yli kympin viinit menee hukkaan tähän tuohisuuhun. Viimeaikoina on tullut maisteltua n.10 viinejä joiden kuvauksessa kirsikkainen. Muijan vaatimuksesta... Naminami.
Mild OT: Vähänkö masensi kun kävin barcelonassa. Paikallinen citymarket ja viinihylly: 79c pullo oli halvin punkku, suurin osa 2-3€ välissä. Toin pari pulloa tänne pohjolaan, mutta perhanan 20kg per matkustaja tulee nopeesti täyteen. Ainiin ja vertailuksi Castillero el diablo: 7,60€ eli n. 2.5€ halvempaa tuontitavara chilestäkin. Nyt ymmärtää paremmin miten viinistä tuli mauste ruoanlaittoon. Ei hirveesti hotsita lorottaa 7€ viiniä ruokaan. (Halvempi pilaa varmaan maun) Mutta 2€ olisi jo....
Tuttu juttu. Etelässä viini taitaa olla elintarvike, ei alkoholijuoma. Olin aikanaan Pariisissa ja poikkesin tällaseen pikkukioskiin (vrt. R-kioski); 0,7l viinipullo 9mk, 0,5l Cokis 10mk...
Suomeen ei tuoda huonolaatuisimpia pöytäviinejä ollenkaan. Voisin kuvitella, että alkoholipolitiikan takia tosi halvat viinit eivät ole suosiossa. Spurgut varmaan laskevat desimaalien tarkkuudella, että mistä tulee halvin känni.