SVS-subihöpinää

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana Chauron, 19.01.2005.

1. j0sku

j0sku Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Se nyt taas on millaisesta äänestä tykkää, mutta varmasti menee aika tukkoiseksi soundi jos subwoofer +15dB kuumana. No testaamallahan se onnistuu, että pitääkö äänestä.

2. Zipman

Zipman Genelec Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    166
    "Murder - she wrote" intromusiikin aikana? Siis mitä hittoa? :hitme: Jos nyt kuitenkin kokeilisit jotain leffaa ja kohtaa missä on voimakasta bassomateriaalia. TV-ohjelmien tai pelkän dialogin aikana 85 dB tasot ovat jo melkoisen kovia.

3. janolle

janolle Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Like he said.

On se muutenkin hyvä vähän mittailla miten lähellä subbarin äärirajoja liikutaan normikuuntelussa. Eipä ainakaan mikään erikoisefekti tapa vehkeitä (vaikka PB10 onkin oikeastaan pomminvarma). :)

4. Jeje2

Jeje2 Fubar Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Ööö... miksi?
    Kun kaiuttimet kalibroitu n. samalle viivalle (Vahvistimessa digitaalienn equ) niin onko sillä väliä miltä taajuudelta mittaa yleistason? En minä yrittänytkään nyt määrittäää kuudella desimaalilla.
    (Tota nyt pakko ilkeästi ihmetellä että näettekö metsää puilta? :rolleyes: )

Ja se 85dB oli huiput intromusiikin aikana.

Mutta uusitaan koe joku päivä rymistelevämmllä materiaalilla - vaikka kyllä se sitten yhä jää kauas täällä kerrotusta. (Mitäköhän hyviä räjähdys materiaaleja minulla nyt taas olisi? :rolleyes: )

5. kahvis

kahvis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän offtopic, mutta kummiskin.

Kun rupesin miettii noita kaiuttimia että niitten maksimi äänenpaine on 111dB, niin jos plus toistaa tuon äänen paineen tai vähän alle?, niin eihän ole mitään järkeä ostaa plus/2 joka menee tuon 111dB yli, jos ei halua korostaa passoa useammalla kymmenellä desibelillä kun kaiuttimet ei enää ainakaan pärjää?
    Ja jos ostaa matalalle toistavat kajarit vaikka 37-20000 +/-3dB niin eihän siinä jää kun 20-37hz subbarin toistettavaksi joka on aika järjetöntä. Niin ainakin olen ymmärtänyt että niitä ei kannata päälekkäin pistää, että kumpikin toistaa samaa Hz määrää?

6. SPEAR

SPEAR Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Liekkö kyse tarpeista?Se mitä kukin tarvii ja mikä on riittävä?Paha mennä sanomaan.Itsellä ei tarpeita ainakaan sen puitteissa etten elokuvia katsele.Työkaverin poika,joka asuu vielä kotonaan 15m2 huoneessa tuumas minulle että 100debaa ei riitä.Jampalla luukku täynnä subbaria ja muuta ämyriä.Patteritkin on kuulemma kiinni kun vehkeet lämmittää sen verran.

Sen verran mitä minä olen elokuva settejä kuullut niin elokuvissa tarvitaan monesti sitä äänenpainetta.Ja korvahan on muutenkin herkempi matalilla taajuuksilla.Itse olen jo ajat sitte luopunut kotiteatteri hommista.
    Itse ajattelisin että subbarin alue on se 16-32Hz
    Muutamassa setissä olen huomannut elokuvia katsellessa että ne pääkajarit huutaa hoosiannaa vaikka tasot olisikin maltilliset.Huolimatta siitä että niillä on ylipäästö suodatusta ja ylipäätään asianmukaisesti asennettu.Kaikkia ei ole vaan yksinkertaisesti tehty pitämään mölyä yllä.

7. kahvis

kahvis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Pointti oli se että turha ostaa ferraria suomeen kun 120km/h rajotukset. siis tarkotin sitä, että jos kajarit toistaa ton 111dB niin et saa ikinä sitä subbarin lopputehoja käyttöön, jos haluat pitää kaiuttimien ja subbarin tasot samoissa.

8. shamen

shamen Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    111db? semmosia kauaa kuunnella. On melko kovaa meteliä jo.

Ennen vanhaan oli autohifissä sanonta, ennemmin liikaa tehoa kuin liian vähän. Pätee myös kotihifissä.
    Mielummin minä ajelen tehokkaalla autolla sitä 100km/h kuin semmosella jonka max on se 100km/h. Tarvittaessa pääsee ohi, eikä kuole sen ensimmäisen rekan alle.. Olipas hieno (tai sit ei) vertauskuva :p

9. JaniH

JaniH Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    15
    Tämän vuoksi bass shaker onkin erinomainen lisäväline, etenkin jos tykkää kuunnella pienemmillä voimakkuuksilla. Tuossa viime kesänä kokeiltiin pikaisesti täristintä svs:n kera (2kpl 10" elementtiä yhden hengen reclinerissä :rolleyes: ) ja siinä kyllä kolisi hampaat sellaisella fiiliksellä, jota ei subbarista irtoa.

10. JaniH

Saadut tykkäykset:
    15
    Ei kannata päällekäin pistää, mutta hyvä subbari toistaa usein bassot paremmalla laadulla kuin pääkaiuttimet, joten niitä kannattaa pitää pieninä. Tai siis meneehän tuo tavallaan päällekäin, koska jako ei ole tiiliseinäjyrkkä, mutta korostumasta ei siis ole kyse. Tästäkin asiasta on aiemmin keskusteltu paljon...

11. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Olet nyt käsittänyt vähän väärin. Tuo 111 dB lukema on otettu varmaan jostain valmistajn spekseistä, mutta kuten aina, niitä kannattaa lukea tietyllä varauksella. Fakta kuitenkin on, että suurin osa ns. normaaleista kaiuttimista (ei PA laitteita) alkaa tuottaa kompressoida ja tuottaa suuria määriä säröä yms. häiriöääni yli 100 dB tasoilla normaaleilla kuunteluetäisyyksillä. 111 dB (etenkin A-painotettuna) tasoille vaaditaan jo kunnon PA pöntöt.

Dolbyn standardien mukaan leffojen dialogi pitäisi toistua noin 85 dB tasolla, piikkien ollessa noin 105 dB. Subbarin maksimitaso on kuitenkin 10 dB enemmän, 115 dB. Tämä siis silloin kun kuunnellaan ns referenssitasolla. Vaikka kalibroinnissa kaikki kanavat säädetään suht samalle tasolla, on leffoissa ihan normaalia, että dialogi toistuu huomattavasti alhaisemmalla tasolla kuin kovimmat bassopiikit. Ero voi olla jopa 30-35 dB.

Myöskään 37 Hz ulottuvuuslukuihin ei aina kannata uskoa sokeasti. Ja vaikka kaiutin toistaisikin noin alas, särö ja kompressio alkavat vaivata jo huomattavan matalilla tasoilla (esim. 80 dB). Normaaleja kaiuttimia ei vaan ole suunniteltu toistamaan matalia (alle 100 Hz) taajuuksia puhtaahsti kovilla äänenpaineilla. Siksi lähes kaikki kaiuttimet kannattaakin asettaa ns. "pieniksi" AV-vahvistimen asetuksista. Tällöin niiltä leikataan jakotaajuuden määrittämästä kohdasta matalimmat taajuudet pois, jotka sitten ohjataan subbarille, joka pystyy toistamaan ne puhtaasti ja voimalla. Subbarin toistoalue on siis yleensä alle 80 Hz taajuudet.

12. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Jep, pitäisi varmaan joskus kokeilla. Olen vaan suht monelta kuullut, että ei nuo täristimet oikein tunnu samalta kuin "aito" subbari. Eikös siihen pidä jotain viivettäkin lisätä?

13. janolle

janolle Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Sääli vain että shakerilla ei saa muuta kuin fyysisellä kontaktilla tuntuvaa värinää eikä ollenkaan ilman kautta tulevia fiiliksiä.

14. kahvis

kahvis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kysymys oli lähinnä se että toi subbari tuottaa enemmän mekkalaa kun pääkauittimet, eli meneekö se kaikki teho hukkaan mikä menee pääkauittimien yli jos haluaa pitää ne samassa tasossa? eli jos on plus/2 niin pitäs olla myös joku 2x250w waffari (minulla stereo)?

15. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Niitä ei käytännössä pidetä samassa tasossa. Kuten tuolla aikaisemmin sanoin, bassopiikit voivat olla jopa 30-35 dB kovemmalla kuin dialogi.

16. JaniH

Saadut tykkäykset:
    15
    Juu, eihän tuolla ole tarkoitus subbaria täysin korvata, mutta oman lisänsä se tuo. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, minusta tuli tuon yhden kokeilun perusteella ehdottomasti shakereiden puolestapuhuja. Itsellä on vakaasti aikomuksena moinen rakennella, mutta aika ja raha sekä tuolin ahtaus hieman ovat viivästyttäneet projektia.

Jos ei subbarilla rytmihäiriötä saa, niin shakerin kanssa sekin onnistunee. :)

17. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Hmm, minulla olisi kyllä ylimääräisenä kaksi 10" elementtiä... :D Ja päätteitäkin löytyy.

18. kahvis

kahvis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    No mites stereo vehkeissä, kun sama signaali menee kaiuttimille ja subwooferille?

19. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Musiikilla subbarin ei välttämättä tarvitse olla niin järeä. Populäärimusiikin dynamiikka on supistettu minimiin, eikä bassojen tasot nouse juurikaan yleistasoa korkeammaksi.

20. kahvis

kahvis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    en sanonut että vaikka minulla on stereo, että kuuntelisin vain musiikkia, leffoja tulee yhtä paljon katottua. ei vain jaksa kiinnosta monikanava monien ongelmien vuoksi. Eli kannattaisko vaihtaa monikanavaan? periaatteessa se olisi vielä helppoa kun kaiuttimia en ole hankkinut.