Muistaakseni PCi painaa laatikonkin kanssa vain 27kg, joten lahinna toi koko ja muoto voi olla hankala. Ei oikein kokemusta oudoista matkatavaroista kun yleensa kuskaan vain kasimatkatavaroita, jos mahdollista. Monesti ollut laukku kylla lahemmas 20kg... Pitais itekin kysella SVS:lta, etta myyko ne 230 malleja tanne jenkkeihin EDIT:Muttamutta, mites tullin sedat? Itse ajattelin vahan, etta toisin muuttokuormassa, jolloin mun ei tarvi niin miettia, mutta jos lomamatkalta tuot, niin voi olla ongelmaa?
Valitettavasti subbari ei pysty rikkomaan fusiikan lakeja, vaikka kyljessä lukisikin Velodyne. En tiedä oletko kuullut kyseistä subbaria, mutta itse olen ja voin kyllä sanoa, että yhdellä ei rikkoonnu korvat, eikä kaadu seinät edes pienessä betonihuoneessa. Kyllä se mielestäni riittää pieneen huoneeseen, mutta isommassa ollaan sitten jo pulassa. Tosin Maukan mielestä yksi Velo ei riitä edes pieneen huoneeseen. Makuja ja tarpeita on niin monia.
Niin, puolen metrin. Mutta kuka meistä kuuntelee subia tuolta etäisyydeltä? Ja kuten sanottua, yli 25-30 Hz Velo antaa kyllä ihan mukavia paineita, alapuolella sitten vähän heikommin. Täältä löytyy mittauksia 2 m etäisyydeltä ulkona (puoliavaruus) ja kyllähän tuo melkoisesti alkaa kompressoimaan jo alle 100 dB paineilla alle 25 Hz taajuuksilla. 45 neliön tilassa kuunteluetäisyyttä löytyy varmasti tuplaten ja matalien taajuuksien vahvistus noin isossa tilassa ei ole kovin suuri. 100 dB 20 Hz:llä nyt alkaa juuri ja juuri tuntua/kuulua jossain, mutta ei sitä riittäväksi arvoksi voi millään sanoa, ellei halua kärsiä huomattavasta kompressiosta kovemmilla kuunteluvoimakkuuksilla.
Eiköhän tuo Zipmanin nikin alla lukeva "Sub-Lunatic" selitä aika paljon. "Normaali" tallaaja on varmasti kuollut jo aikaa sitten sydänkohtaukseen, kuunneltuaan SVS:ää Zipmanin edellyttämillä paineilla. Siinä samalla on menny pari naapuriakin. Ei sen puoleen, kyllä SVS:ä kelpais mullekin.
Ei se nyt ihan näinkään mene. Monilla on ihan vääriä luuloja ja käsityksiä äänenpaineen kuuluvuudesta matalilla taajuuksilla. Ei tuollainen alle 100 dB alle 25 Hz taajuuksilla tunnu vielä missään, kuulon herkkyys heikentyy noilla taajuuksilla erittäin paljon. Kyllähän ne ensimmäiset kerrat hyvän subbarin kanssa sykähdyttävät, mutta valitettavasti toleranssi kasvaa nopeasti (ei huonontuneen kuulon johdosta ).
Jos ei toleranssi niin himo Ainakin pari äänenpainetta harrastavaa tuttua niin väittää. Kieltämättä hiukan hilpeyttä herättää 100dB pikku betoniluukuissa allekirjoittaneessa, mutta toki ymmärrän asian ytimen.Kukin tavallaan:thumbsup:
<taustamusiikki=LapinlahdenLinnut:Intiankuu> Zipmanin subi on rajumpi oo-hiio-hei Kuin aurinko meillä vaan suurempi oo-hiio-hei Ja kerran se korvani poksautti oo-hiio-hei Ja poltti se kalvot mun päästäni oo-hiio-hei :,: Hei juttele sinä vaan, kyllä sinut tunnetaan Ja vaikka sen valheeksi vannotkin niin kyllä sua uskotaan :,: Linnut subilla paistuvat lennosta Ja voi kirnuu pulloossan Ja jok'ikinen kala joka ongittiin Oli keitettynä kun se nostettiin :,: Hei juttele sinä vaan, :,: Kuulee subin Niilin rannikot niin krokotiilit ja faaraot Siellä muumiot hyppi kuin ennenkin ja lähettivät terveiset teillekin :,: Hei juttele sinä vaan, :,: </taustamusiikki>
Huumoria, huumoria... Kyllähän nuo äänenpaineet on tuttuja auto"hifistä". Aikoinaan teininä(nykyään enää teini mieleltään) oman Fiestan tavaratilaan oli sullottu JBL:n GTI 18" josta mitattiin parhaimmillaan yli 140 dB. Herzeistä en osaa sanoa, jotain bassboom levyä siinä silloin soitettiin, kyllähän se rintakehässä jo tuntui ja kuulokin oli oikeasti vaarassa. Nykyään asiat on hoidettu vähän maltillisemmin ja autokin on "pari" pykälää isompi. Kotia sen sijaan tarvis vähän järeämpää subia, kun tuppaa tuo xls 10 + 10 passiivi pohjaamaan aika ajoin (melko usein), leffoilla. Ennen sitä on jo selvää kompressoitumista ja ahdistuneisuutta selkeesti havaittavissa. Impaktia ja matalien taajuuksien voimaa kaivattaisiin siis lisää, johon sopiva lääke taitaisi olla SVS.
Kiitos etenkin Zipmanille, mutta myös muille jotka on jaksanut vastailla! Nyt on laitevalinnat tehty ostoa vaille :king:
Jep jep, delibeleistä kannattaa muistaa se logaritmisuus. Vaikka 100 dB ja 140 dB ero näyttää numeroina kohtuu pieneltä, niin kuitenkin todellisuudessa ero on aivan järkyttävän suuri.
Yksittäisenä kommenttina: 25 Hz 110 dB huoneessa kova tulos?? Minä olen mitannut olohuoneessa (n. 20 m2, pari aukkoa ja väliseinät kipsilevyä) n. kolmen metrin etäisyydeltä kahdella PB10-ISD:llä 118 dB @ 20 Hz. Ja hintaluokka on ihan eri kuin Velossa... Mutta onko nuo HTH:n testit tehty pitkäkestoisella vai lyhyellä signaalilla? Mun mittaus on nopealla pyyhkäisyllä, joka vaikuttaa omalta osaltaan tulokseen. Pitkäkestoisella signaalilla putoaisi varmaan joku desibeli pois huippulukemista.
jatketaan offtopic.. No joo... entinen PC-Ultra tuuppasi M&C tykinlaukauksilla n.120dB vajaan viiden metrin etäisyydelle (RS-mittariin). Taisi olla -4 alle referenssin (82dB@-00, Hifin testi-dvd:llä säädetty) ja subi noin 2dB "kuumana". Kovempaa en viitsinyt kokeilla, varaa olisi ollut (minkäänlaisia häiriöääniä ei kuulunut subbarista, viiden Epos-purkin kohtaloa vain ajattelin). Saahan noista tietenkin mitattua huoneessa mitä haluaa, huonemoodeihin natsaava taajuus vaan ja volat kaakkoon niin avot... :thumbsup: Onko kukaan mitannut omaa SVS:ää puolen metrin etäisyydeltä? Eikös tämä menettely hieman vähennä huonekorostusta? Tämä siis verrattuna normaalitilanteeseen, jossa sohva lähes seinässä kiinni ja subi vastakkaisella seinällä/nurkassa. Yorcci, testaa huvikseen paljonko irtoaa puolen metrin tai metrin päähän 20Hz:llä
Vähentää toki, mutta antaa myös selkeästi suuremman äänenpaineen etäisyyden vähentymisen ansiosta. Vapaakentässähän etäisyyden puolitus tuo aina +6 dB, mutta kaikuisassa tilassa homma ei ole näin yksinkertainen.
Millä leffoilla? Jos otetaan vaikkapa tämän vuoden oscar- ehdokkaat "paras leffa-" sarjassa, niin montakohan minuuttia tästä n.10 tunnista on +30db yleistason alle 25hz. ääniä? Täytyy muistaa että vaikka joissain leffoissa jokunen hetki lujaa tuleekin hyvin matalalta, niin senverran harvinaisia nuo matalimmat, lujaa tulevat pörinät on että ei niistä isoa stressiä kannata ottaa. Tietenkin jos saa leffakiksinsä vain ja ainoastaan siitä että jokainen räjähdys tulee varmasti juuri niinkuin efektiraidalla on(tai saundilliset sellaiset lähinnä mittasignaaleiden/testipörinöiden/kohtausten "kuuntelusta"), niin kyllähän sitä joskus käy niin että jotain jää kuulumatta/tuntematta tai tulee muutaman desibelin vaimeana, mutta jos sille tielle lähtee, niin aina käy niin, oli subina mitä tahansa (Ice Age muistaakseni sisälti jonkun alle 5hz "äänen"). Tuskin se kuitenkaan leffaa pilaa vaikka se jäisi toistamatta. Niin, ja toki saa olla erimieltä.
Totuus on jossain tuolla. Kyllä leffoilla äänistä on tärkeämpää keskikanavan ladukkuus kuin mikään muu, kuka leffoja kattoo ellei saa puheesta selvää? Laadukkaalla leffalla taas ei subbaria edes huomaa, se tukee jo olemassaolevaa tunnelmaa silloin niin hyvin että sitä ei tule ajatelleeksi. Sama tosin taitaa päteä kaikkiin laitteisiin jotka kotiteatteriin liittyvät.
Jep, riippuu tietysti ihan millaisia leffoja yleensä katselee. Lähes kaikki edes vähänkin toimintaa sisältävät leffat sisältävät myös melkoisen muhkean bassoraidan. Täältä löytyy melkoisen paljon leffoja plotattuna spektrometrillä.
Tottakai, mutta näissäkin "tsekatkaas nämä passot"- näytteissä jäädään useimmiten alle sen "kaivatun" +30db/alle 25hz, ja ne edustavat siltikin erittäin minimaalista osaa(ajallisesti) kys. leffoissa, vaikka niitä tietyissä pätkissä jonkinhetken onkin. Isompi ongelma mielestäni on se että joissain suosituissa halvemmissa subeissa(Focus, Chorus XLS jne.) homma kusee siihen että elementtiä ei ole rajoitettu (elementille)"liian matalilta&voimakkailta", sitten tulee niitä pohjaamisia. Ja nämä siis todellakin vain tasoittamaan suhteellisuudentajua muille lukijoille näihin "leffoissa ei riitä..."- alkuisiin kommentteihin. Vähän niinkuin asioita toisella tavalla tarkastelevan mielipiteenä siitä että minun mielestäni kuva+ääni järjestelmässä on suunnilleen viimeinen murhe se että tuleeko joku 20hz referenssitasolla, niin pienessä osassa se leffoissa yleisesti on. Enempää kinastelemaan ei asiasta jaksa alkaa. :thumbsup:
En tiedä mistä tuo +30 dB/25 Hz on tullut tai miten pystyt sen noista graafeista näkemään, mutta fakta on kuitenkin se, että erittäin harva subbari pystyy toistamaan ilman kompressiota yhtäkään noista leffoista kovemmilla kuuntelutasoilla. Etenkin jos tila on hiemankaan isompi/vaikeampi. Jos leffamaku painottuu vain sivistyneisiin dialogipainotteisiin leffoihin, subbarin suorituskyvyllä ei tällöin tietenkään ole juurikaan väliä. Ei kuitenkaan pidä luulla ja levittää väärää tietoa siitä, etteikö toisenlaisia leffoja kuitenkaan löytyisi, jopa erittäin suurissa määrin. Se miten tärkeää ääniraidan toistuminen mahdollisen alkuperäisenä matalia taajuuksia myöten on tietenkin täysin jokaisen oma asia. Tuskin sitä kallista ja isoa subbaria kukaan ostaa ellei nämä asiat ole tärkeällä sijalla leffanautintoa ajatellen.
Eikös se ole käytännössä maksimi dynamiikka ts. +30db siihen perustasoon olen kuullut LFE:n maksimien menevän, voin toki olla väärässä. Ja noista graafeista näkee sen että suurin osa niidenkin kovimmista piikeistä on yli 25hz:n alueella, joista voinee päätellä sen että alle 25hz:n äänet ovat useimmiten jo huippuja hiljaisempia. Poikkeuksia toki on. Painottui mihin tahansa, hyvin vähän noita matalimpia murinoita, varsinkaan kovimmilla paineilla leffoissa on. Taitaapi olla niinpäin että sinun leffamaku on painottunut "efektiraitatestileffoihin"? Minä sanoisin että tuollainen 25hz riittävän lujaa ja niin että elementti ei pohjaa jos joku matalampi suhahdus on, riittää toistamaan aika lailla kaiken mitä leffoista löytyy. Esm. leffateattereissa on monesti käytännönkin syistä leikattu kaikkeinmatalimmat pois. Enkä tietenkään väitä etteikö niitä ääniä siellä piileskelisi, niitä on vain hirmuisen vähän. Esm. tässä Master&Commanderissa pari tykinlaukausta on miksattu niin että seassa on todella matalaakin lujalla, ei juuri muuta. Pääosa näidenkin laukausten äänestä on kuitenkin muuta kuin sitä matalinta. Ja leffa on pitkä kuin mikä.
Toki tuo 30 dB on 85 dB ja 115 db erotus, mutta vain teoriassa. Käytännössä saattaa olla enemmän tai vähemmän, riippuen tietenkin leffasta. En toki väittänytkään, että kovimmat piikit olisivat alle 25 Hz taajuuksilla. Toki tällaisiakin pätkiä löytyy, mutta harvinaisempia ovat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että alle 25 Hz taajuuksien poissaoloa huonon subbarin takia ei huomaisi tai kaipaisi, kun niihin on joskus tottunut. Kyllä varmaan, uskoisin että noin 50% leffoistani (yht. noin 150) sisältää hyvän ja kyvykkään subbarin vaativan bassoraidan. Heh, mielipiteet ovat mielipiteitä, mutta ei 25 Hz kyllä ole lähelläkään riittävää. Ero voimalla 15 Hz:iin menevään subbariin on M&C:n tykinlaukauksissa erittäin selkeä. Eipä sitä toki huomaa, ellei ole parempaa koskaan kuullut. [insert sopiva autoanalogia] Leffateattereita ei kannata alkaa tähän sotkemaan, koska ne eivät todellakaan ole varteenotettava referenssi (suurin osa niistä). Kunnolla tehty kotiteatteri ajaa helposti ohi äänenlaadun, paineen ja ulottuvuuden osalta.