Mitata maksimi äänenpaineita elokuvia katsoessa ja miten paljon subista irtoaa meteliä 15 ja 20hz testisignaaleita sille syötettäessä. Ja säätää surround jne. kaiuttimien voimakkuus samaksi mitä pääkaiuttimilla on.
eikös tolla mittamikillä ja esim true rtalla vois mitata voimakkuuksia? minä olen tehnyt niin että laitan kilohertsin soimaan ja sitten kattelen rta:n lävitse ja säätelen si levelit kohilleen.
Jep, kyllä tuo digitaaliset mittarit ovat näihin hommiin paljon parempia ja tarkempia. RS heittää melkoisen paljon nopeissa "piikeissä".
itsellä ei ole noita ollut käytössä. testasin ensin ihan korvapelillä laittaa levelit kohilleen, sitten perään tuolla mikillä. otin ensin pääkajareille esim. näennäisen 90db tason ja tarkistin levelit muistakin. ei tarvinnut säätöihin koskea av:sta
Mittailin nyt tuon oman 322 mallin mittaria kalibroitua mikkiä vastaan ja melkoisen tarkalta vaikuttaa. 30 Hz, 20 Hz ja 15 Hz näyttävät samaa lukemaa mikin kanssa C-painotus huomioon ottaen, 10 Hz:llä SPL-mittari näyttää noin 1,5 dB liian suurta lukemaa.
Onkos jossakin tietoa kuinka paljon noi radioshackit heittää eri taajuksilla ja eri yksilöillä. Yamahan oma mikki tietenkin toimii varmaan jonkinlaisena vertailukohtana minulla korkeilla taajuksilla.
Eihän tuota voi tietää ilman että mittaa kaikki mittarit yksitellen. Itse olen nähnyt melkoista vaihtelua eri yksilöiden välillä. Jotkut ovat vain 2 dB väärässä 20 Hz:llä, jotkut jopa 8 dB tai enemmän (C-painotus huomioiden). Virallinen C-painotushan on noin 6,2 dB 20 Hz:llä. En kyllä luottaisi kovin paljoa tuohon Yamahankaan mikkiin. Joku taisi mitata yhden yksilön jokin aika sitten. Korjaustiedosto löytyy muistaakseni TrueRTA-ketjusta.
Rives Audiolla näyttäisi olevan erinäisiä mittavälineitä tarjolla: http://www.rivesaudio.com/software/softframes.html Standard Kit ja Professional Test Kit.. Saa niitä komponentteja ostella erikseenkin.
Eli olisiko mahdollista sitten saada apua mittarin kalibrointiin eli tuo RS, niin tietäisin kuinka paljon se heittää. Ei ole kauhean järkevää varmaan lähteä tekemään mitään mittauksia, kun ei mitään tietoa siitä että kuinka paljon heittoa tulee.
Jep, jos pystyt lähettämään mittarin minulle, niin voin kyllä kalibroida sen omaa mittamikkiä ja ihan pientä korvausta vastaan. Laita privaa jos kiinnostaa.
SL-100 on yhtä pykälää (class-3) epätarkempi kuin SL-200 ja 322, mutta kyllä se varmaan normaaleihin mittauksiin riittää.
Velo ilmeisesti on käytetty? Jos vasteen kanssa on ongelmia, niin suosittelisin vilkuilla DD-malliston tai sitten erillisen SMS-1 korjaimen suuntaan. DD-15 tai DD-18 olisi varmaan melkoisen toimiva paketti tuohon tilaan. Plus/2 ei äänenlaadullisesti eroa kovin paljon vanhasta Ultrastasi, äänenpainetta vaan lähtee 6 dB enemmän, eli vastaa kahta Ultraa. Itse ehkä kokeilisin DD-sarjalaista, kun kerran SVS on jo kokeiltu. Suurempi muutos kuin uusi SVS. Plus/2 + SMS-1 olisi tietysti myös kiinnostava vaihtoehto.
SMS-1:een olisi vielä säästettävä sitten jonkin aikaa, kiinnostava paketti tuo olisi ehdottomasti. Jos olisi isompi kämppä, niin ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä tuota pakettia :naminami: . DD-15 ja DD-18 on mielestäni uutena melkoisen ylihinnoiteltuja, uusi teknologia on tietysti hintavaa ja merkkilisää on mukana. Käytettynä DD-sarja olisi varteenotettava vaihtoehto. DD-sarjassa myös ilmeisesti parempi servo kuin HGS-sarjassa (DD-sarjassa "näytteeottotaajuus" on 16kHz, HGS-sarjassa "vain" 3,5kHz ) edit: typoja
Jep, käytettyjä ajattelinkin. Kyllä niitä on näkynyt kohtuu paljon. Uutena ovat tosiaan melkoisen kalliita. Servo on DD:ssä digitaalinen ja korjaa signaalia useammin, mutta huomattavasti isompi muutos/etu on tuo PEQ. HGS-15 + SMS-1 olisi vain 300 euroa enemmän kuin pelkkä Plus/2?
Ahaa, mielessä oli kokoajan PB+/2 ja SMS-1 Mistä lähtee SMS-1 600? L-soundin valikoimista on näköjään hävinny kyseinen laite.
Heh, en tiedä. Taisin muistella jenkkien hintoja. Jos taajuusvasteen mittailu ei pelota, niin BFD:llä tai DEQ2496:lla tekee samat temput.