Tarkoitit varmaan 600€ ja 2500€. Katsoin kuitista ja tuo kaava on ihan hyvä, voihan siihen alkaa erittelemään kolmea erilaista tullia jos tilaa subin lisäksi johdot, mittarin ja paidan ja samalla muistaa että alv lisätään varastovuokraan, mutta ei lentoyhtiön kuluihin. Jälkimmäiset olivat meillä muuten 7,25€. Tulliin EI lisätä alv:tä. Edit: Kaiken lisäksi tulli- ja verotusarvo on eri. (lasketaan eri arvoille) Pointti oli ettei ketään kiinnosta 20€ heitto laskelman ja loppulaskun välillä, valuuttakurssit vaihtelee sen verran nopeastikin. Lisäksi ero tulee maksajan hyväksi, eli laskusta tulee laskettua pienempi. Isomman heiton laskuun saa kun käyttää väärää kurssia.. Kenenkään kaava ei ollut nyt ihan oikeassa, joten se siitä. :king:
Kyllä myös tullista käsittääkseni maksetaan alv. Ote tullin ohjeista: Arvonlisäveron perusteena tavaran maahantuonnissa on tavaran tullausarvo (ks. edellä), johon lisätään kuljetuskustannukset ja mahdollinen vakuutus ensimmäiseen Suomessa olevaan määräpaikkaan sekä maahantuonnista tullauksen yhteydessä valtiolle tai yhteisölle kannettavat verot, tullit, tuontimaksut ja muut mahdolliset maksut lukuun ottamatta arvonlisäveroa. Myös Suomen ulkopuolella maksettavat verot ja muut maksut sisällytetään veron perusteeseen. Tästä olemme samaa mieltä. Oliko kaavassani joku muu virhe kuin eri tulliprosenttien puute erilaisille tavaroille?
Kuitin mukaan tulli on veroton, lue vielä edittini ed. viestistä. Eli on mahdotonta tehdä oikeaa kaavaa, eikä se ole tarpeellistakaan. Ei matikassakaan kaivata kolmansia desimaaleja tämän tasoisessa laskutehtävässä.. Kaavasi on ihan hyvä, korjasin omani vielä hieman helpommaksi jos joukossamme on muitakin kuin guruja.
Ei vaan hinnat oli postikulujen kanssa dollareina. Hyvä että korjasit kaavasi, nyt se antaa likemmäs oikeita hintoja. :thumbsup:
Voi vaan kuvitella kuinka paljon kotimaiset Hifiliikkeet manaisivat perkeleitä jos Hifi-lehti testaisi SVS:ää puolueettomasti. Voi olla että tulisi aika suuria muutoksia jos SVS nousisi ihan yleiseen tietoisuuteen. ED: Konditionaalimuoto.
Hmmm... tulipas mieleen tuosta tietoisuudesta että onkohan tuolla ameriikan maalla jotain muutakin joita emme tiedä/tunne. Jotain 200:n kaiutinmallia kilpailemaan täällä 1000:n äänen kanssa tai jotain muuta sellaista. Pitäisi varmaan tutustua paremmin noihin pohjois-amerikkalaisiin hifimerkkeihin, nyt tunnen käytännössä kaiuttimista vain Eposin ja pari muuta pienempää. Kanadalaisistakin käytännössä vain Totem Acousticsin ja Quadin. Näin äkkiseltään siis.
Perskele, eipä näytä mitään erikoisempaa löytyvän. Liekö sitä pitää tässä nyt oikein ärrälle juosta uusin äänentoistolehti hakemaan. Joo'o. Tämä on lapsus, eipä tietenkään ole amerikkalainen firma Epos. Mistähän moinen päähänpinttymä.
Taidat olla sinäkin prkl oikeassa, joku webbisivu jota lukaisin selitti ihan tohkeissaan Quadia kanadalaiseksi merkiksi. Perskele, lähdekritiikkiä pitäisi olla enemmän. Minäpä olen sitten ihan hiljaa, näyttää olevan suht hakusessa nämä maat. Eli vasaralla päähän siis näin :hitme: . Kiva kumminkin kun korjaatte virheet, eipä tule toiste moista. Mutta onneksi edes Totem Acoustics on oikein. Mutta onhan noita merkkejä onneksi enemmän jotka muistan saletisti pohjois-amerikkalaisiksi.
Polk audion kaiuttimia ainakin tuotiin maahan jokunen vuosi sitten, en tiedä mikä on tilanne nykyään. Hifi-lehdessäkin oli aikoinaan arvostelu Polkin kaiutinsarjasta (hinta oli jotain 60 000 mummoo!). Mallisto alkaa kyllä ihan edullisista vaihtoehdoista, ja noiden kyllä pitäis olla ihan USA:ssa tehtyjä. Ääntä en o kuullu kuin joskus pikasesti, joten siitä en uskalla sanoa mitään.
Mm. rez ja Zipman ovat täällä ylistäneet matalia alle 30hz murinoita. Mutta koska korva on niin epäherkkä noille 20Hz:n taajuuksille, eivät ne ainakaan minulla tunnu mitenkään erityisen kovana (subi kolmisen desibeliä kuumana ja voimakkuus -10db referenssistä) esimerkiksi noissa The Day After Tomorrowin alkuteksteissä ja vedenalaisessa törmäyksessä. Alataajuuksien vasteet on mittailtu ja varsinainen vaimentuma tulee 50Hz:n kohdalla, eli se 20hz:n "kuulumattomuus" ei johdu siitäkään. Kun nosti äänenvoimakkuuden referenssitasolle alkoi seinät helisemään, mutta ei kukaan voi katsoa leffoja niin kovalla. The Day After Tomorrowin alkutekstien jyrinät kuuluivat siis jotenkin, mutta ei edes lähelle samalla tavalla kuin Darlan koputtelu Finding Nemossa. Jotenkin tuntuu että nämä aivan matalimmat, n. 20Hz:n murinat ovat aika yliarvostettuja vaikka ne paperilla ja graafeissa näyttävätkin ihan kivoilta. Subina: SVS PCi 20-39 joka on menee vaimentumattomana huoneessa 18Hz. En tiedä tekeekö tuolla mitään, mutta tuossa nyt on liitteenä vielä huoneen pohjapiirros.
Aivan, olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. - Itse en kyllä niitä aivan alimpia jää välttämättä edes kaipaamaan vaikka kivahan se on että niitäkin tulee. Ja huudattamisesta en pidä myöskään, korvani vain puutuvat tommoisesta. Subbarilta itse arvostan mielummin yleistä äänenlaatua, huippua intergaatiota niin kaiuttimiin kuin itse kuuntelutilaan, kompaktiutta eli mahdollisimman pientä kokoa mutta silti huippua suorituskykyä. Luultavasti tätä myös tuo SVS tarjoaa myös. Muussa tapauksessa valinta taitaa olla uusi Velodyne. DD olisi ehana sillä se olisi näillä määreillä kenties se täydellisin vaihtoehto. Perhanan kallis vaihtoehto. Mutta siinä olisi sentään tämä graafinen taajuuskorjain. Kysymys kuuluu, onko SVS:ään tulossa tällaista? Jos on, venataan.
Miltäs se sinun vaste näyttääkään tällä hetkellä? Vieläkö siinä 20-35Hz ympäristössä on se valtava kuoppa? Ei ne 20Hz ja alle enää oikeastaan kuulukaan, ne lisäävät vaan sitä tuntoefektiä.
No ei varmasti ole tulossa, Velo saattaaisi hieman hermostua. Ja tuo ei ole graafinen taajuuskorjain vaan parametrinen. BFD ajaa saman asian ja on itseasissa tarkempikin säädin, jos vaan mittausmahdollisuus löytyy. Velohan on tuomassa SMS-1 boksin myyntiin, joka siis sisältää tuon eq:n, mikin yms tarvittavat vehkeet stand alone laitteena, jonka siis voi naittaa minkä vaan aktiivisen subin kanssa. Hintaa on arvailtu $299-$499 välille. PB12-Plus/2 + SMS-1=~1600e Velo DD-18=~3200e
Erityisesti SVS:n subbareiden kohdalla tunnutaan nauttivan maksimi äänenpaineen mittaamisesta mutta mikä onkaan kohtuullinen kuunteluvoimakkuus. Kun mittauksissa alkaa vilistämään maaginen 120dB lukema tulee väkisin mieleen kuulovaurion mahdollisuus. Itse en ole vielä omistanut subbaria joka kykenisi toistamaan elokuvien matalimpia murinoita taloa suuremmin järisyttävällä voimalla. Haluaisinkin tietää käytättekö todella normaalisti esim. SVS:n tai Velodynen subbareista löytyviä äänenpainevaroja (ei varmaan edes zipman ole niin hullu ) aina elokuvia katsoessanne vai ovatko ne enemmänkin reservissä ja tae siitä että järkevillä voimakkuuksilla ei toistossa ilmene toistoa heikentäviä ilmiöitä kuten säröä tai kompressiota? Mikä on tyypillinen kuunteluvoimakkuutenne elokuvia katsottaessa? Voin vain toistaiseksi kuvitella miten talo alkaa tärisemään kun näin järeiden tykittäjien rajoja aletaan hakea mutta vaikka kyseinen ilmiö tuntuukin ehkä joidenkin mielestä mahtavalta on sillä varmasti myös kääntöpuolensa. Voisin kuvitella että ainakin puutaloissa resonointi alkaa häiritsemään toistoa tai saattaa jopa aiheuttaa tietokoneen kiintolevyn vaurioitumisen. Tai ehkäpä suuret äänenpaineet aiheuttavat ikkunoissa epämiellyttäviä ilmiöitä. Entä onko SVS:n subbareissa magneettisuojausta ja jos ei ole niin kuinka paljon olisi hyvä pitää etäisyyttä esim. kiintolevyihin tai televisioihin? Millaisia kokemuksia teillä on mainitsemistani käytännön ongelmista vai olenko kenties tehnyt kärpäsestä härkäsen?