Mihin noita levyjä tarvitset? Ilmaisista AVS HD tai Masciorsin testileyistä (AVC / mp4) löytyy kaikki tarpeellinen mittarilla kalibrointiin ja jos PC kiinni HCFR:ssä ni testikuvat löytyy itse ohjelmasta. Tarkoititko tietokoneen näytön säätämistä? Jos näytössä ei ole tarvittavia säätöjä HCFR:n kanssa säätöön, niin voit tehdä työpöytäkäyttöön poriifilin (kalibrointitiedoston) vaikka DisplayCAL ohjelmalla ja jos käyttää PC:tä myös videoiden katseluun niin kantsii suunnata tänne. Noilla ohjeilla saa helposti tehtyä kalibroinnin MadVR:lle,jonka voi sitten aktivoida käyttöön vaikkapa MPC-HC ohjelmassa, joka muutenkin paljon parempi kuin yleisesti käytetty VLC. Niin varmaan hokasit että 10-pisteen säädössä kun haluat saada gammaa vaikka alaspäin, niin säädät kaikkia kolmea väriä yhtä paljon ylöspäin Nyt kun kytkin läppärini telkkuun ja tulee myös sen kautta katseltua videoita, niin laitoin videotasot 16-235 PC/TV ja YCbCr aktiiviseksi. Näin tuntuis kaikki toistuvan kuten pitääkin. HTPC
Ihan vaan uteliaisuuttani tuli laitettua tilaukseen, kunnei ne kuitenkaan tuon arvokkaampia ole. Olen polttanut toki jo kolme ilmaista DVD:tä, että kyllähän noilla varmasti tekee kaiken tarvittavan. Tarkoitin tietokoneen säädöllä sellaista säätöä mitä tietokoneharrastajat tekee yleisesti, en mitenkään näyttöön liittyvää. Juu, kyllä tuo 10p säätö alkoi avautua. Taisi löytyä jonkinmoinen vastaus eilen esittämääni ongelmaan. Se on yläpäästä aivan todella herkkä, käytännössä käyttökelvoton, eli siellä säätö pitänee tehdä vai tuolla 2p säädöllä. Lisäksi säädöt vaikuttaa viereisiinkin videotasoihin reippaasti.
Itse en ole jaksanut vieläkään alkaa perfektionistiksi LG 55EG910V:n kanssa, vaan vain säädin brightnessin kohdilleen, valkotasapainon "sinne päin" pari iteraatiota enkä edes viritellyt gammaa sen kummemmin. Brightness 50-asetuksella gamma olisi melko tarkkaan 2.4 mutta black crush on valtavaa (johonkin 5 IRE asti ei näy mitään). "Oikealla" brightness-asetuksella 57 (jossa arvo 17 näkyy pimeässä hyvin hämärästi mutta musta on muuten mustaa) alapään gamma laskee melkoisesti. Gamman saisi tietty 20pt säädöillä viritettyä kivemman näköiseksi, mutta koska kuvan reunuksilla on 10 IREen asti selvää vinjetointia ja tumman pään yksityiskohtia katoaa reunoilta näilläkin asetuksilla, mustan pään säätäminen niin että käppyrät näyttäisivät paremmilta tuntuu turhalta. Subjektiivisesti kuvanlaatu on yleisesti ottaen elokuvilla erinomainen kunhan TruMotionin pitää pois päältä tai max arvossa 0/0. TV-ohjelmilla tai urheilua katsoessa TruMotion 5/5 ei ole yleensä kamalan näköistä. Kuvan reunoilta katoaa silloin tällöin hämäriä yksityiskohtia A/B vertailussa Sony X4500:n kanssa HDMI splitterin läpi, joka on silloin tällöin tarvittavan liiketoisto-säätelyn ohella suurin ärsytyksen aihe tässä vaiheessa. 20 pt white-balance asetusten vaikutus muuten ainakin tässä 2015 OLEDissa on hyvin paikallinen (esim. 30 IRE ei juurikaan vaikuta 25 IRE eikä 35 IRE-mittauksiin), joten kannattanee asettaa myös ne 5, 15, 25 jne väli-IRE-asetukset paikoilleen. Noilta testilevyiltähän löytyy 20pt greyscale-kuvia ja HCFR:n Measures-Parameters asetuksia voi säätää defaulttiarvosta 10 -> 20. Asiasta aivan toiseen, tuota wanhaa (yli 8000 tuntia katsottua!) Sonyn 46X4500:ta on tullut katsottua vertailumielessä melkoisesti, ja ihan mielenkiinnoista mittasin hieman miten paikallishimmennysalgoritmit toimivat kuvamateriaalilla - nokkelasti laitoin mittarin 4:3 tai 21:9 surureunuksien keskelle ja aloin katsoa leffoja tai TV-sarjoja. LD pois päältä mustan taso oli noin 0.04 cd/m^2. 4:3 reunuksilla LD päällä musta oli tyypillisesti tasoa 0.01-0.015, ja putosi hyvin lähelle nollaa (alle ColorMunki Displayn mittausmahdollisuuksien, todennäköisesti alle 0.005 tasolle) jossain yleisesti lähes pimeissä kohtauksissa. 21:9 reunuksilla mustan taso vaihteli 0.01-0.02 välillä riippuen kohtauksen kirkkaudesta, kirkkaammissa kohtauksissa siis korkeampi mustan taso. Lähes kokomustissa kohtauksissa päästiin taas lähelle täysmustaa. Voisi siis ehkä sanoa että natiivikontrasti paranee käytännössä noin 2-4x tällä LD-algoritmilla, hämärissä kohtauksissa enemmän. Dimming-asetuksilla Standard ja Low ei ollut suurta eroa tässä, mutta Standard on muutaman kerran aiheuttanut kirkkauden selvää "pumppausta" koko kuvan laajuisesti, kun taas Low on ollut tässä mielessä hyvin sivistynyt valinta, enkä ole havainnut samaa. Täytyy kyllä sanoa, että käytetty LD-Sony oli kuvanlaatu/hintasuhteeltaan aika mainio, kilohintakin reilusti alle 10€ Katsotaan nyt montako vuotta se vielä kestää vai alkaako LEDit jossain vaiheessa hajoilla.
Tietääkö kukaan mistä mahtaisi johtua että HCFR laskee gamman tavoiteluminanssit eri tavalla kuin LG:n Smart TV ja Avforumsilta aikanaan kopsimani mainio "Gamut, saturation, brightness, dE.xls" -työkirja? Sekä LG että tuo xls laskevat esim. 2.4 gammalla ja 130 nitsin maksimilla 10IRE:n tavoitteeksi n. 0,5 cd/m2 (LG 0,5, Xls 0,518), mutta HCFR laskee jotain 0, 47 cd/m2. Sama toki pätee muihinkin IRE-arvoihin.
Täältä voit ladata zoydin taulukon (GCD_targets_v13.xlsx) Gamma Target välilehti. Erona varmaan se onko HCFR:ssä täppä kohdassa "Use measured gamma" vai ei.
En ymmärrä missä se xlsx luuraa kun paketista purkautui vain XML-faileja. Ei se ole siitä täpästä nyt kiinni. Mitenkähän HCFR laskee kunkin pisteen Y targetin? Kai se sen maksimista laskee alaspäin.
Et saanut siis ladattua tuota Kysy sitten suoraan AVS:ltä millä kaavalla laskevat, zoyd varmaan vastaa. Puhut nyt ilmeisesti Power Law gammasta ja asetukset on HCFR:ssä kaikki oikein?! Ainakin mun HCFR seuraa juurikin tätä taulukkoa (sarake D) jos laitan mustan 0 ja valkoinen 130, gamma power law 2.4 ja täppä pois kohdasta use measured gamma.
Mysteeri selvisi. Käytän mittauksiin AVSHD-levyä ja siksi täppä "Round down levels AVSHD/DVE" on valittuna. Se muuttaa oletusarvoja gammakäyrän alapäässä koska ko. levyt käyttävät osittain eri videotasoja kuin HCFR:n oletus GCD.
Onko kellään kokemusta kuinka hyvin tuo X-rite i1Display Pro toimii aktiivisen ja mahdollisimman lyhyen USB-jatkokaapelin kanssa? Tuntuu että tuo mittarin oma kaapeli alkaa jäämään lyhyeksi 60"-65" televsioilla jos mittari on sijoitettu vastapainolla suoraan vasten television ruutua, etenkin jos television jalusta on sellainen ettei johtoa saa tuotua helposti suoraan television alakautta. Tämän vuoksi joutuu selkä kyyryssä hallitsemaan läppäriä samalla kun tekee säätöjä televisiossa. Vai olisiko vain fiksumpaa laittaa mittari kamerajalustaan ja ottaa mittaukset vähän etäämmältä, jolloin johtoa ainakin riittäisi? Ilmeisesti huoneen on oltava täysin pimennetty jos mittailee niin että mittari on 10-20cm päässä ruudusta.
Mulla kans 10m aktiivinen jatkokaapeli ja hyvin pelittää, miksipäs ei. Etenkin ennen läppäriä kun oli pelkkä pöytäkone, niin tuli toisesta huoneesta käytettyä HCFR:ää. 75":sen telkun kanssa pelkkä mittarin naru on myös auttamatta liian lyhyt ellei sit tosiaan kolmijalkaan virittele. Mitä tulee mittarin etäisyyteen paneelista, niin siitä tein testiä täällä. Niinpä tosiaan, hyvä että selvisi Nakkaat sen levyn roskiin ja alat käyttämään Masciorsin levyä, niin minäkin tein jossain vaiheessa
^ Hyvä tietää että toimii myös jatkokaapelilla, täytyypä laittaa sellainen tilaukseen. Muistaakseni luin joskus X-Riten sivuilta että he eivät olisi suositelleet jatkokaapelia, tai että sen olisi ainakin oltava aktiivinen. Mutta eiköhän tuo toimi luotettavasti myös jatkokaapelin kanssa. Noista Raptorin huomioista koskien Sonyn television säätöjä vielä sen verran, että kokeilin eilen Sony W855C:n kalibroimista ja huomioni 10p valkotasapainon säätöjen osalta vastaavat myös noita Raptorin kokemuksia. Esimerkiksi 90% videotason säädössä punaisen värin säätämisellä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, kun taas vihreä ja sininen toimivat ihan OK. Sitten jos säätää 80% videotason kohdalleen, se tuntuu vaikuttavan 90% videotasoon niin paljon että sen dE-arvo nousee alle yhdestä yli viiden. Varsinaista gammaa ei tämän takia tullut säädettyä täysin kohdalleen. Tämän vuoksi en koskenut ollenkaan 10p säätöihin. En tosin kokeillut kuinka hyvin nuo säädöt olisivat toimineet pelkästään tummemmassa päässä. Kokeilin säätöjä myös nostamalla kontrastin 95:een mutta en saanut niitä toimimaan sen paremmin. Onneksi pelkästään tuolla 2p säädöillä saa dE-arvot reilusti alle kahden kaikilta videotasoilta, ja gammakin on suhteellisen lineaarinen vaikkei aivan täydellinen olekaan. Tuo gamma myös herätti hieman ihmetystä. Eikös Sonyn televisioissa gamman pitäisi seurata suoraa 2.4 linjaa kun gammasäätö on oletuksena -2? Mittaamassani yksilössä se tuntui seuraavan enneminkin BT.1886 tavoitetta, jossa gamma on 10% videotasolla muistaakseni 2.1 luokkaa ja nousee siitä reiluun 2.3:een? HCFR:n asetuksissa tavoitegammaksi on siis asetettu tuo BT.1886.
Suora 2.4. gamma aiheuttaisi vain sen, että et erottaisi tummimpia sävyjä lainkaan toisistaan. Kaikki sulautuisivat yhdeksi tummaksi massaksi. Siksi ainakin valtaosassa telkkareita gammassa on tummassa päässä laskeva häntä. OLED telkkareissa jotka kykenevät 0 cd/m2 mustaan, voisi 2.4. olla käyttökelpoinen... Tästä on vuosia sitten käyty todella mielenkiintoinen keskustelu avsforumilla: http://www.avsforum.com/forum/139-d...amma-calibration-can-lead-crushed-blacks.html
Olen kyllä tykästynyt tuohon BT.1886 gammaan, koska olen käsittänyt niin että sen laskennassa otetaan huomioon mustan taso ja paneelin rajoiteet, jolloin ainakin teoriassa saataisiin paneelille optimaalinen gammakäyrä. Sen olen huomannut että myös kahdessa kalibroimassani Panasonicissa 2.4 gamman esiasetus on ollut aika lähellä tuota HCFR:n laskemaa BT.1886 käyrää. Ainakin omaan silmään tuohon BT.1886 gammaan kalibroidut televisiot ovat näyttäneet hyviltä, vaikka olen lukenut netistä myös mielipiteitä joiden mukaan kuva näyttäisi äkkiseltään hieman erilaiselta BT.1886 gammalla ja tämän vuoksi suositaan vielä 2.2 ja 2.4 tavoitteita. Tuon Sonyn suhteen vain mietitytti se, kun monissa arvosteluissa (kuten alla) näyttäisi että gamman asetus -2 olisi lähellä power law 2.4 gammaa, mutta mittauksissani se oli kuitenkin lähempänä tuota BT.1886 käyrää. Heittävätkö mittaustulokseni, vai näyttääkö HCFR tuon käyrän jotenkin BT.1886 tavoitteeseen suhteutettuna? http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x8505c-201512194217.htm
Plasmoissa ja OLED telkuissa tosiaan power law varmaan ihan hyvä, LCD:ssä BT.1886 Eikös se joistain uusista telkuista löydy jo ihan sillä nimellä menustakin.
Gammakäyrän muotoon vaikuttavat monet television asetukset. Erityisesti tumman pään gamma riippuu monesta tekijästä: kirkkaus -asetus, dynaaminen kontrasti, local dimming, erilaiset "black corrector" -tyyppiset asetukset jne.
Mulla oli tosiaan se OLED-valo laskettu 40 kalibroinnin jälkeen, joten tolle kalibroinnin antamalle maks kirkkaudelle voi sanoa heippa. Laskin sitä itseasiassa vielä lisää, se on nyt 35, mikä vaikuttaisi hyvältä. Tuo 35 riittää mielestäni jopa ihan päivällekin. Ihmettelen suuresti noita +60-90 Oled-valo janttereita. Ei mun verkkokalvot tuota kauaan kestä katsella. Seuraavaksi olisi tarkoitus kalibroida 20pst-tavalla tv uudestaan. Nyt 2-pst tavalla 0-100IRE ainakin vörien osalta näyttäisi HCFR mukaan ja omien silmienikin mukaan aika hyvältä. Saako sitten 20pst jotain "parempaa" aikaiseksi, niin se jää nähtäväksi. Mainio laite tuo Lg oled! Itselläni pli aijemmin panan 55st50 plasma, joka sekin oli todellä hyvä vehje.
Ainakin LG:n televisioista ja joistakin Panasoniceista löytyy tuo BT.1886 gamma esivalintana. Joissain LG:n televisioissa se taitaa olla jo oletuksena ISF-kuvatilassa. Kalibroinin aikana ja muutenkin minulla on kytkettynä pois päältä kaikki himmenykset ja dynaamiset kontrastit ym. mikäli mahdollista, ja kirkkaus oli oletusarvossa 50, mikä AVSHD-testilevyn testikuvan mukaan oli oikea. En tiedä olisiko tulos ollut kuinka erilainen jos olisin käyttänyt APL-ikkunoita, tuossa mittauksessa käytin ihan koko ruudun kenttiä. ^ Tavoitellun kirkkauden voi mitata ihan mittarilla. Omassa käytössä olen huomannut että noin 120-150cm/m2 on ihan OK kompromissi yleiskäyttöön, auringonvalossa päivällä kuva voi jäädä vähän hämäräksi mutta intensiivisempi katselu osuu joka tapauksessa enimmäkseen iltahämärään. Jos pystyy kaihtimilla ja verhoilla himmentämään katselutilaa, niin sekin auttaa jo paljon. Vanhemmassa LG EA970 OLED-televisiossa minulla on taustavalo 50, ja kontrasti vastaavasti 75. Kontrasti on alhaisempi, koska sain sellaisen käsityksen ettei valkoisen himmennys tule niin hanakasti peliin jos kontrasti on alhaisempi. En tosin tiedä päteekö tämä enää uudempiin OLED-malleihin. Jos valkotasapainon dE-arvot saa kauttaaltaan reilusti alle kolmen pelkällä 2pt säädöllä, niin 10pt tai 20pt säädöistä on käsittääkseni lähinnä hyötyä vain gammakäyrän korjaamisessa, mikäli sille on tarvetta.
Tuossa rtingsin testin telkkuun on muuten löytynyt mielenkiintoiset asetukset punaisen 10p offsetiin. Piste 9 on -12 kun taas piste 10 on max, eli olisiko luokkaa 15. Olisiko niin että muussa tapauksessa se tekee ylisuuria korjauksia ja tuollain kikkailemalla se on saatu korjattua. http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/w800c/settings
Osa ison maailman kalibroijista ilmeisesti käyttää LG:n OLEDeissa metodia OLED-valo 100 / Kontrasti paljon alhaisempi (tyyliin 50-60), jolla päästään samoihin ~120 cd/m^2 kalibroituihin kirkkauksiin kuin asetuksilla tyyliin OLED 35 / Kontrasti 80. Tämä siksi, että OLED-valon laskeminen laskee samalla full screen white-kirkkautta - OLEDeissakin kun on ABL, automatic brightness limiter, joten ikkunat ovat kirkkaampia (http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c6 mukaan sustained 10% window yli 600 cd/m2, sustained 100% window vain 126 cd/m2). Kokeilin tuota, ja toimihan se EG910V:lläkin kuten mainostetaan - OLED 35 / Contrast 80 full screen white on ehkä vain 50-60 cd/m2 kun OLED 100 / Contrast 55 full screen white on 90-100 cd/m2 (pahus kun ei tullut merkattua muistiin), 10% ikkunan maksimikirkkauden ollessa molemmilla asetuksilla luokkaa 110 cd/m2 - mutta en ole jääkiekkofani niin ei ole tullut noita asetuksia (vielä) käytettyä.