^ Sen terävyyden kanssa puoliväli voi olla oikeampi, eli 50, ainakin näin jos asteikko tosiaan on noin laaja 0-100... T: Vesku
Näin mietinkin. Joka paikassa suositellaan tuollakin asteikolla käyttämään nollaa, mutta silloin kuvaa on selvästi keinotekoisesti pehmennetty, kun vertasin mm. Inside Outin pausetettua kohtausta 50:n kanssa. En tiedä onko tuo 50:täkään täysin neutraali, kun mm. tekstitykset näkyvät vähän rosoisina tuossa. Säädin tarkkuuden 20 testiksi ja tässä yksityiskohtia ei omaan silmäisi ole hävinnyt, vaikka kuva näyttää hieman pehmeämmältä ja teksteissä ei näy enää rosoisuutta.
Saatko ladattua AVS HD 709-kuvat USB-tikulle tai poltettua DVD:lle? Nuo testikuvat ainakin ovat ilmaisia, varsin simppeleitä, ja niissä on terävyys-testipatterneja. SD-kuvalle (DVD:t ym.) hieman korkeampi terävyysasetus voi tehdä ihan hyvää. Tarkistaisin myös Brightness-asetuksen noilla AVS HD 709 Basic Settings-testikuvilla vielä kerran - 31 kuulosti melko alhaiselta kun yleensä noissa taitaa olla tyyliin 44-45 (voiko olla HDMI limited range/full range ongelma? Eli soittimessa on HDMI limited range 16-235 kun taas telkun HDMI Black Level on laitettu Full-asentoon (0-255) Limited sijasta tjsp).
Löytyisikö linkkiä tuohon versioon, jonka voi ladata USB:lle? Googlettamalla löydän vain BD/DVD-levyille poltettavia, mutta ottaisin mieluummin USB-versiona.
Tässä yksi vaihtoehto, siis mp4:set tikulle. Kait se on "kalibrointia" silmämääräinenkin...kun aletaan vaan puhumaan keltaisesta valkoisesta niin vähän särähtää. 6500K on siis tavoite kalibroinnissa.
Jos kiinnostaa mittailla värien oikeellisuutta tarkemmin, niin ilmainen CalMAN ColorMatch on mukava lisä HCFR:n ja mittarin omaaville. Pikkuisen tuntuisi olevan mittaustuloksissakin eroja, sillä itsellä LG 55B6V:ssä esim. ihonvärivirheet "vetävät" vastakkaisiin suuntiin ohjelmistosta riippuen. http://calman.spectracal.com/calman-colormatch.html
Sain tälläisen vastauksen X-Riteltä, pystyykö sillä niiden omalla ohjelmalla kalibroimaan TV:n vai ei? X-Rite manufactures several instruments that are used for plasma & LCD television calibration, but we do not make any television calibration software to use with the instrument. You must purchase the hardware & software from a third party company specializing in this field, such as www.spectracal.com or www.chromapure.com.
HCFR on ilmainen ja toimii mainiosti. Pientä opettelua se vaatii mutta ohjeita löytyy tätäkin ketjua selaamalla hurjasti. Sent from my iPhone using Tapatalk
Se X-Riten oma ohjelmahan on vain näyttöprofilointia varten, eli jos käyttää televisiota tai tykkiä pelkästään kalibroidulla näyttöprofiillilla olevan tietokoneen kautta, niin kai se tuollakin onnistuu. Mutta jos haluaa kalibroidun kuvan joka lähteelle, niin silloin säädöt on tehtävä television omien säätöjen kautta ja mittaamiseen on käytettävä esim. tuota HCFR-ohjelmaa.
Tuli itselläkin ostettua tänään Verkkiksestä X-Rite i1 Display Pro. Kalibroinnista ei ole aiempaa kokemusta, mutta eiköhän tässä opi. HCFR:n laitoin myös juuri lataukseen. Sellainen juttu tuli mieleen televisiota kalibroidessa, että ainakin omassa Samsungissa näkyy olevan tehdasasetuksissa ainakin valkotasapainon säätö. Kannattaakohan noihin mennä koskemaan, vai tehdä muutokset pelkästään käyttäjälle tarkoitetuissa näytön säädöissä? Vai pääseekö noissa loppupeleissä samaan lopputulokseen, eli jos kalibroin tehdasasetuksien/service menun kautta, niin käyttäjämenun asetuksiin ei tarvitse koskea (valkotasapainon puolesta)? Jos puolestaan säädän vain käyttäjämenua, niin tehdasmenuun ei tarvitse silloin koskea. (?)
^ Joo ei tarvitse tehdasmenuun mennä, tän ketjun aloitus on vuodelta kilpi ja miekka jolloin piti vielä huoltomenun kautta kikkailla valkotasapainon säätöjä
Tuli tuossa nyt 5-6 tuntia kalibroitua telkkua, mallina Samsung LE40C530F1W. Vanha telkkari, vuodelta 2010, mutta palvelee hyvin kun en ole 4K:hon vielä siirtynyt. Pari päivää sitten tosiaan tuli hommattua i1 Display Pro ja eilen latasin HCFR:n koneelle ja poltin DVD-levylle AVS HD 709 -testilevyn. Kalibroinnissa kesti pitkään, kun tosiaan aiempaa kokemusta ei ollut. Omia havaintoja sekalaisesti. Värilämpötila näyttää heittävän 10% valkoisessa 7500K tienoille ja 20%:ssa 7000K. 90% tienoilla nousee myös hieman. Mistäköhän johtunee? Tässä telkkarissa on vain 2 pisteen valkotasapainonsäätö, eli 30%:ssa ja 80%:ssa ja niissä lukemissa värilämpötilakin näkyy olevan juuri 6500K. Voiko 2pt säädöllä vaikuttaakaan tuon paremmin, vai tuleeko tuonne ylä- ja alakäyriin väkiselläkin (isojakin) heittoja? Ja vaikuttaako valkotasapainon säätely värilämpötilaan paljon? Gamma oli -1 arvolla kaikista lähimpänä 2.4:ää. 0:ssa taisi olla lähempänä 2.2 ja -2:lla 2.6. Jostain syystä tuo lähtee kuitenkin nyt heittelemään 70% jälkeen, kuten kuvassa näkyy. 2.39 näkyisi olevan keskiarvo, joten tuohon lopputulokseen voinee olla tyytyväinen? Valkotasapainon säädin tosiaan 2 pisteen säädöllä, kun telkkari ei parempaa tarjoa. Tein siten, että pysäytin AVS HD 709 -levyn Greyscale-testin ensin 80% kohtaan, jossa säädin R/G/B Gainit siten, että kaikilla oli alle 0,5% heitto 100%:sta. Tämän jälkeen pysäytin kuvan 30%:iin ja säädin alatasot kohdilleen samalla tavalla. Tämän jälkeen tulikin sitten hienosäädeltyä edestakaisin molempia pitkään. Lopputulokseen olin noissa 30% ja 80% kohdissa tyytyväinen, kun dE oli ylätasoissa 0,1 ja alatasoissa 0,2. 100%:ssa dE on jostain syystä 3,6, tuohon ei näkynyt oikein mikään tepsivän. Koko 11-vaiheisen Greiscale-testiin (levynä tosiaan tuo AVS HD 709 DVD) olin muuten tyytyväinen, mutta 100% kohdalla on tosiaan iso heitto RGB-käyrässäkin 30% ja 80% kohdat ovat juuri kohteessa, mutta muuten näkyy heittävän varsin alkupäässäkin. Tähänkään ei ilmeisesti 2 pt säädöillä voi tuon isommin vaikuttaa? Saturaatiossa sain (ilmeisesti?) muuten hyvät lukemat, mutta punainen on liian vahvaa. Tämän pystyi korjaamaan siten, että kallistin värisävyä pari astetta vihreään päin (tällöin saturaatio-arvot yleisesti taisivat kaikki olla alle 2), mutta tällöin värimittaustulokset kärsivät, kun keltainen nousi jonnekin 2,5 ja ylikin tienoille. Tässäpä itse telkkarin asetukset joihin päädyin: Tila: Elokuva Taustavalo: 7 (0-20 asteikolla) Kontrasti: 95 (0-100) Kirkkaus: 45 (0-100) Terävyys: 0 (0-100) Väri: 43 (0-100) Sävy (V/P): V49/P51 Mustan sävy: Pois Dyn. kontrasti: Pois Varjotiedot: 0 (-3 - +3) Gamma: -1 (asteikkona -3 - +3) Väriavaruus: Autom. Valkotasapaino: (asteikkona 0-50, vakioarvot olivat 25) P-Siirtymä: 26 V-Siirtymä: 28 S-Siirtymä: 21 R-Gain: 36 G-Gain: 17 B-Gain: 35 Ihonsävy: 0 Reunojen parannus: Pois Värisävy: Lämmin2 Dig. kohinansuodatin: Pois MPEG-koh.suodatin: Pois HCFR:n asetuksista laitoin ihan alussa Display-tyypiksi LED White. Gamma calculation -kohtaan Display Gamma (power law) ja kohdearvoksi 2.4. Color Checker Patterns -kohtaan laitoin GCD Classic. HCFR:n oppaana käytin tämän linkin 2. viestiä (HCFR Calibration Guide. Voisiko joku vilkaista, että onko tuossa oppaassa kaikki asiat ajantasalla ja onko siinä mainittavia virheellisiä ohjeistuksia yms? Myöskin, puuttuiko oppaasta joitain asteita. HCFR:ssä näkyy olevan Near Black ja Near White -mittausikkunat. AVS HD -levyllä näkyy olevan noihin myös testit, mutta en tiedä mitkä telkkarin säädöt vaikuttavat noihin arvoihin, joten en lähtenyt niitä tekemään vielä. Telkkarin omissa asetuksissa itseä jäi mietityttämään Varjotiedot-kohta (Shadow detailing?), että tarvitseekohan sitä säätää yleensä ja jos tarvitsee, niin mitä kohtia HCFR:ssä ja AVS HD -levyssä siihen käytetään? Myöskin yleisesti tuosta AVS HD 709 -levystä tuli mieleen, että siellä HCFR-kohdassa oli kolme vaihtoehtoa: APL, Fields ja Windows. Mitäköhän nämä tarkoittavat tässä tapauksessa, kun jokaisessa näkyi olevan samoja testejä? APL:n valikoima ei ollut yhtä suuri kuin muilla tosin. Ottaisin kommentteja ja apua vastaan mieluusti, kun tietämys on vielä aika nollissa. Ennen mittarin ostoa tuli toki lueskeltua kaikenlaista kalibroinnista, D65-standardista, telkkarin säädöistä yms. Itse kalibrointi oli yllättävän hauskaa ja mm. valkotasapainon sääteleminen oli jollain tapaa koukuttavaa saada edes jotenkin kohdilleen.
Joissain telkkareissa ledit tuottavat niin sinistä valoa, että se näkyy selvästi valkotasapainossa ja erityisesti tummimmissa sävyissä. Siitä johtuvaa sinisyyttä ei voi kalibroinnilla korjata vaikka olisikin 10p säätimet. Aloittelijoille suunnatuissa ohjeissa yleensä aina neuvotaan säätämään bias/gain käyttäen 30% / 80% (tai 20% / 80%) videotasoja. Mielestäni tuo on huono ohje. Säätäessä pitäisi tarkastella aina kokonaisuutta eli miten valkotasapaino muuttuu tummimmasta sävystä kirkkaimpaan. Bias/gain säätimet vaikuttavat aina laajalle alueelle. Bias säädin vaikuttaa eniten tummiin sävyihin ja vähenevästi kirkaampiin videotasoihin. Gain taas vaikuttaa eniten kirkkaimpiin sävyihin mutta jonkun verran myös tummimpiin sävyihin.
Gammasta vielä sen verran että kontrasti -asetus vaikuttaa myös siihen. Jos gammakäyrä syöksyy alas kun lähestytään 100% videotasoa niin kontrasti -asetusta kannattaa laskea. Muutenkin kannattaa kokeilla miten se vaikuttaa gammaan ja muuttuuko gamma jollain kontrasti -asetuksella suoremmaksi jolloin pitää päättää haluaako tinkiä hieman freimin sisäisestä kontrastista vai gammasta.
Tässäkin ketjussa hieman taaempana puhutaan ikkunoista (windows) ja APL testikuvista plasmojen ja OLED telkkujen kohdalla joissa on ABL (rajoittaa valovoimaisuutta), eikä niissä voi käyttää koko ruudun kokoisia testikuvia (fields) kuten LCD:ssä. Eikös tuo ole ihan kelpo suoritus, miltä kuva näyttää? Kuten deko tuossa toteaakin, niin kannattaa arvioida tosiaan sitä kokonaisuutta ja ajella koko harmaan alue aina läpi. Siitäkin juttua jokunen viesti taaksepäin Oliko väriavaruuteen muita vaihtoehtoja kuin automaatti? Eipä tuo pahalta näytä, mutta jos sen säädölle annetaan mahdollisuus, niin kannattaa sekin hieroa niin hyväksi kuin saa.
Selailin tuossa juuri ketjua taaksepäin useamman sivun, mutta en vieläkään saanut selvää vastausta tuohon, että mitä LCD-telkkarilla kannattaa noissa AVS:n vaihtoehdoissa käyttää? Fieldsiä? (Itse käytin valkotasapainoon ja väreihin APL:ää, ilmeisesti juuri tätä ei olisi pitänyt käyttää?) Kyllä ihan tyytyväinen olen itsekin noihin säätöihin, ainut vain tosiaan että värilämpötila heittää 10-20% whitessa jostain syystä. Milläköhän tuon saisi korjattua? Toinen juttu on tuo gamma, mutta pitänee kokeilla kohta sitä kontrastin alentamista. Värivaihtoehdoissa on automaatin sijaan luonnollinen, joka muokkaa väriavaruutta. Automaatti käyttää lähteen omaa väriavaruutta, eikä lisäile siihen mitään. Tuosta valkotasapainosta tuli vielä mieleen, niin vedin kyllä sen greyscale-testin kokonaan läpi ja yritin säätää kokonaisuuden mukaan, mutta hienosäädöt tein nimenomaan noilla 30% ja 80% asteilla. Tässäkin ilmeisesti voi ja kannattaa käyttää vaikkapa ihan 100% ja 10% myös säätämiseen, kun lähtee noita ylä- ja alatasoja vaihtelemaan? Testiksi tuli katsottua pari jaksoa Star Trek TOS:ia Blu-rayltä ja itse olin todella tyytyväinen kuvanlaatuun. Värit olivat luonnollisen näköisiä eikä mikään pistänyt pahemmin silmään. Voisi kuitenkin kohta yrittää säätää tuota valkotasapainoa lisää ja sitten tuota kontrastia.
Ei ole väliä LCD telkussa käytätkö field, APL vai window. Ok eli väreissä ei ole custom / muokattu tilaa eli ei CMS:ää. Jos kiinnostusta niin voihan sitä yrittää hieroa vielä, mutta en usko että se silminnähtävästi juuri sen paremmaksi tulee. Sitten tietokoneelle MadVR kuntoon jos tarvetta
^ Eikös tuo varjotietoasetus liity jotenkin näytön himmenemiseen? Muistaakseni ainakin joissain Samsungeissa tuo varjotieto-asetus on ollut vakiona +2 arvossa Elokuva-kuvatilassa. Käsittääkseni silloin kun tuo on +2 arvossa, niin dimming ei puutu niin paljoa (jos ollenkaan) peliin tummissa kohtauksissa. Mitä tulee valkotasapainon säätämiseen 2p säätimillä, niin olen huomannut että joillain televisioilla 100% dE-arvo voi nousta jopa yli tuon kolmen raja-arvon, jos hinkkaa 80%:ssa dE-arvoa mahdollisimman pieneksi. Siksi yritän yleensä löytää hyvän kompromissin 80% ja 100% välillä, jos teen pelkästään säädöt 2p valkotasapainon säädöillä. Jos tämän lisäksi käytetään 10p/20p säätimiä, niin tuon gainin säädöt voi silloin tehdä vain 100% testikuvalla.
0:ssa näyttää itselläni olevan, vaikka on elokuva-tila. Kannattaako tuo siis laittaa tuohon +2 ja onko tuohon mitään test patternia/mittausta, jolla testata? Jees, voisi kokeilla tuota valkotasapainoa tässä vielä 90%:ssa, jos pääsisi parempaan keskiarvoon.