Jos käytit Masciolan testikuvia, niin tarkistappa onko grayscale rampissa värittymiä. LG:n 20pt säätöpisteethän ei osu niitä vastaaviin testikuviin, jolloin liukuharmaat värjäytyvät säätöpisteiden kohdalta. 2pt säätö on siinä mielessä parempi, että se osuu isommalle alueelle.
Ymmärtääkseni Planet Earthin alussa, siinä missä näkyy maapallo ja avaruutta, raidat on lähteessä. Muistan jostain lukeneeni että samat raidat näkyi LCD:lläkin. Voi tosin olla että kyse oli HD-versiosta, en muista.
Tässä nämä minun 55E6V:n valkobalanssin asetukset huoltovalikossa. Koska SDR-kuva on kalibroitu Lämmin2-värilämpötilaan, käytin HDR-kalibrointiin Keskitasoa. Telkkari muistaa asetukset per värilämpötila.
Kiitokset! Pitää kokeilla ja mittailla ja vertailla. On kyllä käsittämätöntä, miten LG on onnistunut sössimään nuo kalibrointimahdollisuudet.
kmruuska, miltä IRE 0 näyttää noilla CUT arvoilla? Lähtöarvot taitavat olla 64 eli onko musta vielä OLED mustaa? Itse otin varman päälle ja pudottelin niitä jotka olivat koholla tummassa päässä.
Musta on pikimustaa. Huomaa että vihreä on pudonnut alas arvoon 30 ja juuri tästä syystä. Oma yksilöni puskee rajusti vihreää alapäässä ja suurin osa valostahan on juuri vihreässä kanavassa.
Pystyykö X-rite 1display prolla kalibroimaan Oled-töllöjä? Olis uus laite hakusessa. Kokemuksia? Entä pelittääkö HCFR:n kanssa?
Noniin, X-rite 1display pro noudettu postista ja kalibrointi suoritettu. Töllönä siis lg b6v 55". Tuolta ( http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=20298951995959941265 ) voi ladata raportin, jos joku on kiinnotunut. Saa toki kommentoida.
^ Ois kiinnostanut toimiiko uusimman HCFR:n .pdf raportissa Color Checker Comparator kun vanhassa se ei ainakaan mulla toiminut, vaan ei ollut värejä mitattu. Ostitko mittarin vain valkotasapainon korjaukseen vai oliko niin ettei LG:n oledissa voi värisäätöihin mennä koskemaan? Voi ne varmaan kuitenkin mitata
Näin mä luin, että ei kannata sitä paljoa säädellä, niin en mitannutkaan. Katsotaan, joskos kerkeis sen mittailla. Hioin vielä 20pts eilen illalla kuntoon. Oliko max deltaE 0.7 ja gamma 2.39. Laitoin laitteen lukuajaksi 0.8s, vakion (recomended 0.3) sijaan. 5-10 irestä ei saanut muuten mitään järkevää ulos. Tuon jälkeen sai.
Onko kellään kokemusta siitä, miten LG B6:n voi kalibroida HDR10 materiaalille HCFR:llä ja HDR10 testikuvilla? Ilmeisesti koodisivuilla tapahtuva kalibrointi ei toimi 6-sarjalaisissa oikein ylemmillä videotasoilla, joten miten työvaiheet käytännössä menevät? Käytetäänkö HDR:n kalibroinnissa sekä 2- että 20-pisteen valkotasapainon säätöjä? Ja onko huoltovalikkoon pakko mennä, kun en sinne haluasi lähteä turhaan säätelemään?
Huoltovalikkoon on pakko mennä koska vain sieltä käsin pääsee säätämään 2pt-arvoja. Kuten mainitsit, ne 20pt-säädöt on sössitty eivätkä osu noihin koodisivuihin. Itse tein vain 2pt-säädöt huoltovalikosta ja jätin 20pt kokonaan nollille. Aiemmin olin kyllä taistellut turhaan niiden kanssa.
Mitä nuo koodisivut on? Nämä? http://www.lg.com/us/support/products/documents/UHDA Calibration Procedure.pdf
Tuo taulukko kertoo mikä luminanssi kullekin koodisivun arvolle tulisi säätää. Itse koodisivut löytyvät vaikkapa Masciorin testilevyltä.
Ok, kiitos tiedosta. HDR-kalibrointiin kun en vielä ole tutustunut millään tavalla, niin kiinnosti mitä tuo termi tarkoittaa.
OK, kiitos tiedoista. Harmi että ne 20-pisteen säädöt on noin sössitty, toimivatkohan yhtään paremmin 7-sarjalaisissa?
Täällä on ladattavissa testikuvat HDR-kalibrointia varten, jotka sisältävät myös koodisivut LG:n 2016 ja 2017 OLED-malleille. http://www.avsforum.com/forum/139-d...380-hdr10-test-patterns-set.html#post55848340
Itsellä B6:ssa RGB:t on sen verran käyriä, että pelkällä huoltovalikon 2-pisteen säädöllä ei tule priimaa eli käyttäjävalikon 20 pisteellä pitää vielä tasoitella. Koska säätöpisteet ja testikuvat eivät osu yksiin, joutuu vähän summassa säätämään ja mittaamaan ja taas säätämään ja mittaamaan. Välillä pitää tarkistaa mustavalkoliukukuvasta säätyykö jostain liikaa eli tuleeko värjäytymää johonkin kohtaan. Kuvassa HDR 2 pisteen säädöillä